Kupiłeś używane auto, które ma opony wielosezonowe? Wydaje się, że takie opony całoroczne to wygodne i ekonomiczne rozwiązanie – nie trzeba ich wymieniać wraz ze zmianą pór roku, czy kupować nowych zestawów. Ale czy na pewno w ten sposób oszczędzamy? Czy opony wielosezonowe są bezpieczne? Odpowiadamy.
Czym są opony wielosezonowe?
To nic innego jak ogumienie, które łączy w sobie elementy opon zimowych i letnich. W procesie produkcji dąży się do tego, by wytworzyć optymalny skład mieszanki gumy. W efekcie, w warunkach letnich, gdy asfalt jest nagrzany i suchy, opona staje się twarda, by zapewnić dobrą przyczepność. Z kolei zimą, takie ogumienie dostosowuje się do niskich temperatur. Oprócz składu mieszanki, ważny jest też kształt bieżnika – często jest on podzielony. Wszystko to sprawia, że opona dobrze pracuje zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych.
Ważne!
Po czym poznać opony wielosezonowe? Muszą mieć odpowiedni znak! Tylko opony z symbolem śnieżynki na tle 3 szczytów – tzw. 3PMSF, czyli Three Peak Mountain Snow Flaketo opony wielosezonowe z homologacją zimową, które są zgodne ze standardami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, uchwalonego w lipcu 2009 roku.
Przeczytaj więcej o oznaczeniach opon.
Trzeba jednak przyznać, że w przypadku niskiej jakości opon całorocznych, miękka mieszanka gumy szybko ulega zniszczeniu szczególnie latem, a bieżnik z lamelami jest bardziej hałaśliwy w stosunku do opon sezonowych, a także wyróżnia się większymi oporami toczenia, co w efekcie wpływa na osiągi auta.
Czy wiesz, że…
Opony wielosezonowe w Polsce cieszą się coraz lepszą opinią. Na tle Europy zdecydowanie częściej po nie sięgamy. Gdy porównamy sprzedaż opon całorocznych w okresie styczeń-luty 2021 roku i tych samych miesiącach w 2020 roku, zauważymy wzrost o 102 procent. Może to mieć związek m.in. ze zmieniającym się w naszym kraju klimatem, a także poszukiwaniem przez Polaków oszczędności. Druga kwestia dotyczy coraz lepszej oferty na rynku. Producenci opon przywiązują teraz o wiele większą wagę do tego typu opon, a ich jakość zdecydowanie rośnie.
Opony wielosezonowe – przepisy
Zacznijmy od ustaleń prawnych w Polsce. Nasze przepisy nie wymagają od kierowców wymiany opon w zależności od sezonu. Wskazują na to jednak względy bezpieczeństwa i wielu Polaków się do nich stosuje. Prawo mówi jedynie o wymaganiach technicznych, jakie powinny spełniać opony. Minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 1,6 mm, a elementy konstrukcji wewnętrznej nie mogą z niego wystawać.
„Zimówek” nie trzeba stosować także w 12 innych krajach Europy. Z kolei w takich państwach jak: Niemcy, Czechy, Słowacja, Austria, Litwa, Finlandia, Norwegia, Estonia i Łotwa trzeba wymieniać opony na takie z homologacją zimową, czyli symbolem 3PMSF. W niektórych krajach przepisy mówią o konkretnych datach, w innych natomiast obowiązek wymiany opon jest podyktowany warunkami panującymi na drodze. Zastanawiasz się, czy wybierając się do tych krajów zimą możesz jechać na oponach całorocznych? Tak, bo zdecydowana większość opon wielosezonowych, dostępnych na rynku ma homologację zimową, a to już jest zgodne z przepisami obowiązującymi w tych krajach.
Czy opony całoroczne są bezpieczne?
Czy opony wielosezonowe są dobre na zimę? Nie da się ukryć, że opony całoroczne na śniegu będą zachowywać się inaczej niż te przeznaczone do jazdy zimą. Z kolei na suchym i mocno rozgrzanym asfalcie latem, najlepiej hamować będzie opona letnia. Jednak od dobrej jakości opon wielosezonowych możemy oczekiwać, że będą zachowywać się stabilnie w przypadku zarówno mokrej, śliskiej, jak i suchej jezdni.
Opony wielosezonowe mogą być wygodną i przede wszystkim bezpieczną alternatywą dla tych przeznaczonych na zimę i lato, ale tylko w przypadku niewielkich, mało wymagających samochodów o niskiej mocy. Zadowoleni będą z nich kierowcy, którzy jeżdżą zachowawczo, a także poruszają się po mieście, bo tu warunki na drodze nawet w okresie zimowym nie są tak bardzo ekstremalne, jak w przypadku tras pozamiejskich. Warto decydować się jednak na opony wielosezonowe klasy premium. O wiele lepiej sprawdzą się bowiem opony całoroczne dobrej jakości niż tanie „sezonówki”.
By zapewnić bezpieczeństwo, a także komfort jazdy w przypadku większych aut o wysokiej mocy, lepiej unikać opon całorocznych, nawet tych wysokiej klasy. Nie decydujmy się na nie także w przypadku naprawdę wymagających terenów, np. jeśli wybieramy się zimą w góry, a w ostateczności zaopatrzmy się w specjalne łańcuchy.
W kontekście bezpieczeństwa i przewagi opon całorocznych warto również wspomnieć o kwestii dostosowania do warunków na drodze. Jeżdżąc na oponach zimowych możemy trafić na ciepłe i suche dni, z kolei jeśli pospieszymy się z wymianą opon na letnie, może nas w nocy zaskoczyć przymrozek. Trzeba zachować naprawdę dużą ostrożność w takich sytuacjach. Biorąc pod uwagę zmienne warunki atmosferyczne w naszym kraju, niekiedy sprawdzą się dobre opony całoroczne.
Czy opony wielosezonowe się opłacają?
Nie zawsze jest tak, że tego rodzaju ogumienie pozwoli nam na oszczędność, jeśli chodzi o eksploatację naszego auta. Tak jak pisaliśmy wyżej – na obciążenie opon wpływ ma masa samochodu oraz moc. Im wyższe te parametry, tym szybciej opony będą się zużywać. Może się więc okazać, że jazda na oponach wielosezonowych w przypadku np. ciężkiego Jeepa wcale nie będzie się opłacać, bo takie ogumienie po prostu szybko się zużyje i trzeba będzie je wymienić na nowe.
Podobnie sprawa wygląda, jeśli dużo jeździmy. W przypadku samochodów firmowych, ale i prywatnych, których przebieg jest bardzo duży, bardziej opłaca się zainwestowanie w lepszej jakości opony sezonowe, które posłużą kilka lat.
O tym, czy opony wielosezonowe będą ekonomiczną alternatywą dla tych sezonowych decyduje także styl jazdy kierowcy. Jeśli nie będziemy szarżować, opony wielosezonowe spokojnie posłużą przez jakiś czas. Z kolei, jeśli kierowca preferuje bardzo dynamiczny styl jazdy, opony całoroczne mogą się szybko zużyć.
Nie da się ukryć, że dużą oszczędność generuje też brak konieczności sezonowej wymiany opon. W 2023 r. za wymianę ogumienia na aluminiowej feldze np. 19 cali (dowiedz się, jak czytać rozmiar opon) zapłacimy ponad 200 zł. Jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność wymiany opon na zimowe i na letnie, w skali roku zapłacimy nawet 400 zł! Taki wydatek odpada nam w przypadku opon całorocznych. Jeśli z kolei zmieniasz opony samodzielnie, zamiast pieniędzy oszczędzisz po prostu czas.
Kiedy kupić nowe opony wielosezonowe?
O ile przepisy mówią o minimum 1,6 mm bieżnika, to względy praktyczne wskazują na to, by opony wymieniać szybciej. Jeśli zbliża się lato, a bieżnik naszych opon ma głębokość 2 mm, to spokojnie możemy jeździć jeszcze jeden sezon. Gorzej, jeśli taki stan bieżnika zastanie nas przed okresem zimowym. Przyjmuje się, że bieżnik powinien mieć głębokości minimum 3 mm, gdy zbliża się ta pora roku. Właśnie dlatego kierowcy częściej zgłaszają się do warsztatów, by założyć nowe opony wielosezonowe w okresie późnej jesieni. Warto jednak mieć na względzie kwestię dostępności terminów, a także cen samych opon. Łatwiej i taniej będzie wymienić opony w okresie wczesnej jesieni czy wiosny.
A jak długo w przybliżeniu pojeździmy na oponach wielosezonowych? Wszystko zależy od różnych czynników m.in. długości tras, jakie pokonujemy czy stylu jazdy. Jeśli założymy roczny przebieg w wysokości 10 tys. kilometrów oraz że będziemy dbać o opony, sprawdzając głębokość bieżnika oraz ciśnienie, to opony całoroczne dobrej jakości powinny spokojnie wystarczyć na 5-6 lat użytkowania.
Czy wiesz, że…
By wydłużyć żywotność opon wielosezonowych, warto o nie dbać, m.in. kontrolując ciśnienie. Dobrze jest, by wynosiło ono 2,2 bara. Warto wspomnieć, że spadek temperatury powietrza o 10 st. C może skutkować zmniejszeniem ciśnienia o 0,2 bara. Oprócz tego dobrze jest regularnie rotować opony wielosezonowe, czyli co jakiś czas zmieniać je pomiędzy osiami lub stronami samochodu. Zaleca się, by robić to co ok. 10 tys. kilometrów.
Opony wielosezonowe – czy są bezpieczne i czy się opłacają? Podsumowanie
- Opony wielosezonowe cieszą się wśród Polaków coraz lepszymi opiniami. Nic dziwnego, bo producenci wypuszczają na rynek opony całoroczne coraz lepszej jakości.
- Opony całoroczne poznamy po tzw. symbolu alpejskim, czyli 3PMSF. Takie opony wielosezonowe z homologacją zimową mogą być użytkowane zgodnie z prawem krajów, w których istnieje obowiązek wymiany opon na okres zimowy.
- W Polsce nie jest wymagana wymiana opon na zimowe. Przepisy mówią, że minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 1,6 mm.
- Opony całoroczne wysokiej klasy są bezpieczne pod warunkiem, że nie jeździmy dużym autem o wysokiej mocy, nasz styl jazdy należy do ostrożnych i nie poruszamy się po trudnych terenach. Na potrzeby miejskie z całą pewnością wystarczą opony wielosezonowe.
- O tym, czy opony całoroczne się opłacają decyduje wiele czynników m.in. sposób jazdy, czy rodzaj pojazdu.
- Dobrze konserwowane opony całoroczne w przypadku aut o rocznym przebiegu ok. 10 tys. kilometrów powinny wystarczyć na ok. 5-6 lat.
Ubezpieczenie opon – czy warto?
W kontekście naszego tematu koniecznie trzeba powiedzieć o możliwości ubezpieczenia opon. To dobry pomysł, jeśli zainwestowaliśmy w drogie ogumienie, a także, jeśli dużo jeździmy. Koszt takiego dodatku do polisy jest niewielki – rzędu kilkunastu złotych, a ubezpieczenie może nam bardzo pomóc. W niektórych towarzystwach dodatek ten jest dodawany bezpłatnie do ubezpieczenia OC.
Na czym polega ochrona w ramach takiej ochrony? W razie problemów z opną ubezpieczyciel zapewnia wymianę na miejscu zdarzenia, a jeśli jest to z jakiegoś powodu niemożliwe, pokrywa koszty holowania i naprawy w najbliższym warsztacie wulkanizacyjnym (ubezpieczyciel nie pokrywa jednak kosztów wymiany opony na nową). Ubezpieczenie jest więc bardzo przydatne, jeśli zdarzy się nam przebita opona, a my nie czujemy się na siłach, by ją wymieniać.
FAQ
- 1Ile kosztują dobre opony całoroczne?
Cena opon wielosezonowych zależy m.in. od rozmiaru czy klasy. Według rankingu Oponeo.pl najlepsze opony w 2023 r. produkuje marka Michelin. Zapłacimy za nie od 500 zł w zależności od rozmiaru.
- 2Jak długo można jeździć na oponach wielosezonowych?
Wszystko zależy od stylu jazdy, klasy opon oraz tego, jak dużo jeździmy. Przyjmijmy, że dbamy o nasze opony, utrzymujemy odpowiednie ciśnienie i kontrolujemy głębokość bieżnika, a roczny przebieg naszego auta to 10 tys. kilometrów. W takiej sytuacji dobrej jakości opona powinna posłużyć przez 5-6 lat.
- 3Jak często wyważać opony całoroczne?
Z reguły przyjęło się, że wyważać opony całoroczne powinno się raz w roku lub co 15-20 tys. km. Warto być czujnym – to wyczuwalne drgania informują o konieczności wyważenia opon.
- 4Jakie ciśnienie powinno być w oponach całorocznych?
Dobrą praktyką jest utrzymywanie w oponach wielosezonowych stałego ciśnienia i regularna jego kontrola. Najlepiej by wynosiło ono 2,2 bara.
Oceń artykuł