Musisz kupić nowe ogumienie do swojego auta, ale nie wiesz jaki rozmiar opon powinieneś kupić? Po lekturze tego tekstu będziesz wiedział, gdzie znajdują się oznaczenia na oponach oraz jaki rozmiar powinieneś wybrać podczas wymiany opon na nowe.
Dlaczego rozmiar opon do samochodu jest tak ważny?
Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu drogowego. Chociaż do dużych aut możemy założyć opony w mniejszym rozmiarze, by w ten sposób m.in. zmniejszyć spalanie, to w efekcie mocno wydłuży się nam przez to droga hamowania.
Warto mieć na względzie fakt, że trzeba idealnie dopasować rozmiar opon do felg. Trzeba sprawdzić m.in. szerokość felgi, ponieważ dobrze dobrana opona musi idealnie do niej przylegać – nie może być ani za szeroka, ani za wąska. Ważny jest też profil opony, który nie może być ani za niski, ani za wysoki. Pamiętać także powinniśmy o tym, że indeksy prędkości i nośność powinny być równe lub wyższe niż w przypadku opon założonych fabrycznie.
Źle dobrana opona może skutkować nie tylko pogorszeniem właściwości jezdnych poprzez problemy ze sterownością auta, ale i nadmierną eksploatacją zawieszenia, nadwozia, a nawet układu hamulcowego np. poprzez ocieranie różnych części. Co więcej, średnica koła wpływa mocno na to, jaką prędkość zobaczymy na tablicy rozdzielczej. Inny rozmiar opony niż zalecany może także zakłamywać licznik przebiegu, a także spalania paliwa, co w efekcie ma wpływ na realne zużycie paliwa. Stosowanie rozmiaru opon innego niż wskazanego w książce serwisowej auta po prostu się nie opłaca.
Warto w tym miejscu obalić mit, że powinno zmieniać się rozmiary opon w zależności od sezonu. Owszem, w przypadku opon węższych uzyskujemy lepszą przyczepność na drodze pokrytej śniegiem, ale jednocześnie musimy liczyć się z tym, że droga hamowania mocno się wydłuża. Z kolei na zakrętach auto o węższych niż zakładane oponach ma mniejszą przyczepność. Zaawansowana obecnie technologia produkcji wyklucza konieczność zmiany rozmiaru przy wymianie opon na zimowe. Jedyną możliwością, kiedy się można nad tym zastanowić, jest jazda po naprawdę mocno zaśnieżonych trasach, gdzie węższa opona ułatwi nam po prostu ruszanie z miejsca. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu dużej ostrożności podczas jazdy w takich warunkach.
Gdzie znajduje się rozmiar opon?
Zastanawiasz się, jak sprawdzić rozmiar opon w samochodzie? Masz kilka możliwości. Pierwsza z nich to po prostu odczytanie i rozszyfrowanie odpowiednich symboli, które naniesione są z boku na oponie. Jednak, jeśli nie masz pewności, czy poprzednio wymienione opony mają właściwy dla danego auta rozmiar, możesz sprawdzić go na odpowiednich tabliczkach. Znajdują się one w zależności od modelu samochodu na klapce wlewu paliwa, na progu, przy mechanizmie zamka lub też na słupku za kierownicą. Warto też zerknąć do książki serwisowej auta, gdzie także znajdziemy pewne informacje. A jeśli masz problem, by odszukać te informacje lub nie masz auta pod ręką, możesz skorzystać z internetowego kalkulatora rozmiaru opon. Na podstawie marki samochodu, typu nadwozia, modelu i generacji auta oraz pojemności silnika system wskaże, jakie opony powinieneś zastosować, a także jakie rozmiary możesz wybrać zamiennie. Taka baza danych powstała na podstawie informacji od producenta, dlatego możemy sprawdzić rozmiar opon u źródła.
Czy wiesz, że…
Różne modele aut mają pewną tolerancję, co do rozmiaru opon. Oznacza to, że można założyć do nich opony w innym rozmiarze niż fabryczny. Zanim jednak się na to zdecydujemy, koniecznie przeanalizujmy listę kompatybilnych z autem rozmiarów opon i dla pewności skontaktujmy się z doświadczonym specjalistą.
Rozmiar opon – jak czytać symbole na oponie?
Rozszyfrujmy teraz symbole, które naniesione są przez producenta na opony. To ciąg liczbowo-literowy, który bez problemu znajdziesz na boku ogumienia. Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z oponami wielosezonowymi, letnimi, czy zimowymi, stosowane są takie same zapisy.
Przyjrzyjmy się symbolom na oponach na przykładzie: 235/50/R19.
- Pierwsza wartość oznacza szerokość opony w milimetrach – w tym wypadku to 235 mm. Co ważne, informacja ta dotyczy opony nieobciążonej, a normy dopuszczają tolerancję w zakresie 4% wartości. Minimalna wartość pomiędzy bokami opony to 95 mm, a kolejne wzrastają o 10 mm.
- Druga wartość to wysokość profilu opony. Wyrażona jest w procentach, a oznacza stosunek wysokości do szerokości opony. W przykładzie podanym wyżej mowa o 50%, a więc by poznać wartość wyrażoną w milimetrach, trzeba dokonać obliczeń: 235 (szerokość opony) * 0,5 równa się 117,5 mm – to nasza wysokość opony. Producenci stosują w ramach wysokości profilu wzrost o 5%.
- Litera w naszym oznaczeniu oznacza typ opony. Obecnie producenci wypuszczają najczęściej na rynek opony radialne i właśnie na ten typ technologii wskazuje litera „R”. Opony radialne inaczej nazywają się oponami promieniowymi ze względu na specyficzne rozłożenie obok siebie kord, czyli włókien będących wewnętrzną warstwą ogumienia. Ten typ charakteryzuje się ułożeniem kord pod kątem prostym do płaszczyzny opony. Taki sposób produkcji pozwala na zachowanie dużego poziomu bezpieczeństwa nawet przy wysokich prędkościach i z powodzeniem może być stosowany w samochodach osobowych, ciężarowych, a także w autobusach. Inny typ ogumienia, rzadziej już obecnie spotykany, to opona diagonalna, oznaczana literą „D”. Nazywa się je także oponami krzyżowymi, a wynika to ze sposobu ułożenia kord. Opona diagonalna zakłada minimum dwie warstwy kordu, które krzyżują się ze sobą pod kątem od 20 do 40 stopni względem płaszczyzny opony. Tego typu technologia pozwalała na dobre przenoszenie drgań. Na rynku możemy spotkać jeszcze opony diagonalne z opasaniem, które mają symbol „B”. Sprawdzają się one najlepiej w przypadku motocykli.
- Ostatnia liczba odnosi się do rozmiaru felgi, na którą opona będzie pasować. Ta wartość rozmiaru opon wyrażona jest w calach – w naszym przypadku to 19 cali.
Podczas wyboru opon do samochodu ważne są także inne parametry – m.in. indeks nośności i prędkości. O tym, jak czytać symbole, odpowiadające tym wartościom pisaliśmy tu: „Oznaczenia opony – jakie informacje się na niej znajdują?”.
Sposoby zapisu rozmiaru opon do samochodu
Warto wiedzieć, że w obiegu funkcjonują dwa sposoby zapisu rozmiarów opon. Oto one:
- System eurometryczny – to ten najbardziej nam znany, który spotkamy na oponach dostępnych m.in. w Europie. Przykładowy zapis w europejskim systemie metrycznym to: 205/55 R16.
- System p-metryczny – to system amerykański, wprowadzony w 1977 roku. Przykładowy zapis to: P205/70 R14. Litera „P” oznacza, że opona przeznaczona jest do samochodów osobowych.
- Tzw. system imperialny – to sposób zapisu rozmiaru opon, który obowiązywał przed laty, a spotkać go można jeszcze w przypadku aut historycznych. Przykładowe oznaczenie to: 6x15, gdzie pierwsza cyfra to szerokość opony w calach, druga z kolei to średnica felgi wyrażona w calach.
Czy wiesz, że…
Aby ułatwić dobór opon do samochodów, wprowadzono ich normalizację, nad którą w Europie czuwa organizacja ETRTO. Warto zdawać sobie sprawę, że inne normy obowiązują na naszym kontynencie, a inne np. w USA.
Rozmiar opon a ubezpieczenie
Warto zadać sobie pytanie, czy zastosowanie innego rozmiaru opon niż wskazuje producent może mieć wpływ na wypłacenie odszkodowania np. z ubezpieczenia AC? Okazuje się, że to bardzo trudne zagadnienie. Towarzystwa ubezpieczeniowe zazwyczaj w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia stosują zapisy dotyczące wyłączeń odpowiedzialności w przypadku rażących zaniedbań ze strony ubezpieczonego czy wypadków spowodowanych umyślnie. Gdyby biegły rzeczoznawca udowodnił, że szkoda powstała w związku z użytkowaniem opon innych niż zalecane przez producenta, ubezpieczenie nie zadziała.
W kontekście ubezpieczeń i naszego tematu warto pomyśleć o zabezpieczeniu się na wypadek przebitej opony. Kupując dodatek do polisy w postaci ubezpieczenia opon, zyskamy pomoc, gdy opona ulegnie uszkodzeniu. Ubezpieczyciel zorganizuje pomoc na miejscu – zapewni wymianę ogumienia, a jeśli nie będzie to możliwe odholuje auto do najbliższego serwisu i pokryje koszt naprawy (nie pokryje kosztu zakupu nowej opony).
Jak czytać rozmiar opon? Podsumowanie
- W przykładzie 235/50/R19 pierwsza wartość wskazuje na szerokość opony wyrażoną w milimetrach, druga odnosi się do wysokości profilu, litera oznacza typ opony, a ostatnia liczba to rozmiar felgi wyrażony w calach.
- Producenci aut przewidują różne rozmiary opon w zależności od modelu. Stosowanie ogumienia innego niż zalecane powoduje m.in. obniżenie poziomu bezpieczeństwa jazdy, zmianę właściwości jezdnych, kłopoty podczas badania technicznego, a także podczas kontroli drogowej.
Ubezpieczenie CUK Assistance dla Twojej wygody
Czy wiesz, że kupując ubezpieczenie CUK Assistance, zyskujesz pomoc w razie wymiany opon na letnie, zimowe lub wielosezonowe? Organizacja takiego przedsięwzięcia dostępna jest w pakiecie Premium naszego ubezpieczenia. Skorzystasz z kalkulatora assistance, by sprawdzić cenę polisy i kupić ją przez internet.
FAQ
- 1Czy rozmiar opon ma wpływ na spalanie?
Tak. Średnica i szerokość opon należy do czynników, wpływających na stopień zużycia paliwa. Im szersza opona, tym większy będzie opór toczenia, a co za tym idzie wyższe spalanie. By zapewnić optymalny poziom zużycia paliwa, najlepiej jest stosować taki rozmiar opon, jaki sugeruje producent.
- 2Czy rozmiar opon ma wpływ na prędkość?
Prędkościomierz wskazuje nam prędkość obrotową kół. Jeśli zastosujemy opony większe niż zalecane przez producenta, to wzrośnie nam prędkość auta.
- 3Co dają szersze opony w samochodzie?
Szerokie opony w aucie zapewniają krótszą drogę hamowania, a także lepszą przyczepność na zakrętach. W porównaniu z wąskimi oponami są jednak głośniejsze, generują większy opór toczenia, a co za tym idzie wzrost zużycia paliwa. Gorzej sobie radzą na nawierzchni pokrytej wodą (tzw. aquaplaning), a także są droższe w stosunku do węższego ogumienia.
- 4Czy można dowolnie zmieniać rozmiar opon?
Producenci przewidują pewną tolerancję, co do rozmiaru opon do samochodu. Nieprzestrzeganie homologacji nie tylko wpływa na poziom bezpieczeństwa jazdy, ale może skutkować mandatem podczas kontroli policyjnej, problemami z przeglądem technicznym, a także wypłatą odszkodowania w ramach ubezpieczenia.
Oceń artykuł