Przygotowujesz się do egzaminu na prawo jazdy kat. B i zastanawiasz się, jakie pytania sprawiają zdającym najwięcej problemów? W zasadzie te najprostsze, podchwytliwe. Niestety również w codziennym miejskim ruchu widać, jakie manewry i jakie sytuacje wprawiają w konsternację wielu kierowców. Przez fakt, że na polskich drogach możemy mówić o zbyt dużej liczbie znaków drogowych, kierowcy czują się nieswojo, dojeżdżając np. do skrzyżowania, przed którym nie ustawiono żadnego znaku. Sprawdźmy, które pytania na prawo jazdy kat. B uważane są za najtrudniejsze.
Najważniejsze informacje:
- Najtrudniejsze pytania na egzaminie na prawo jazdy kat. B to te podchwytliwe, które bazują na niejasnych sformułowaniach. Trzeba pamiętać, że na egzaminie teoretycznym zdający ma tylko kilka sekund na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi, co dodatkowo nie ułatwia zadania. Do trudnych pytań należą np. te o nieprawidłową ilość oleju, pierwszeństwo tramwaju czy kolejność czynności podczas przygotowywania samochodu do jazdy.
- Do najczęstszych pułapek egzaminatorów należą podchwytliwe polecenia czy wybieranie trudnych dla początkujących kierowców miejsc do jazdy np. rond bez wyznaczonych barierami pasów ruchu.
Jakie pytania uważane są za trudne na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy kat. B?
Przyjrzyjmy się bliżej testowi na prawo jazdy kat. B. Statystycznie najwięcej problemów sprawiają pytania i zagadnienia pozornie proste, ale podchwytliwe. Często przeczytane w pośpiechu pytanie lub zawiłe sformułowanie może sprawić, że podchodzący do egzaminu odpowie na nie źle.
Nieprawidłowa ilość oleju
Na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy kat. B może paść pytanie, o to, jaka jest nieprawidłowa ilość oleju. Odpowiedzi do niego to:
- niewiele powyżej znaku MIN
- pomiędzy znakami MIN a MAX,
- powyżej znaku MAX.
Wiele osób, czytając szybko i w nerwach pytanie zakłada, że dotyczy prawidłowej ilości oleju i zaznacza drugą odpowiedź, tracąc na tym pytaniu punkty. W rzeczywistości odpowiedź poprawna to: „powyżej znaku MAX”.
Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych
Kolejne pytanie, na które wielu przyszłych kierowców odpowiada błędnie, dotyczy tego, czy można wyprzedzać na przejściu dla pieszych.
Warto wiedzieć, że taki manewr nie jest zakazany, jeśli na przejściu dla pieszych znajduje się działająca sygnalizacja. Można tu wyprzedać inne pojazdy pod warunkiem, że pojazd, który chce to zrobić, ma na skrzyżowaniu zielone światło.
Zabronione jest z kolei wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, na którym nie ma świateł.
Wyjazd tramwaju z pętli
Wiele osób błędnie odpowiada na pytanie, czy kierowca musi ustąpić pierwszeństwa tramwajowi, który wyjeżdża z pętli. W tym przypadku odpowiedź brzmi: nie. To tramwaj włącza się do ruchu, a więc to on musi ustąpić innym pojazdom.
Ważne!
Podobnie sytuacja wygląda, jeśli tramwaj wjeżdża na rondo. Zarówno wtedy, gdy ustawiony jest przed nim znak „ustąp pierwszeństwa”, jak i wtedy, gdy go nie ma, tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście: Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo?
Zatrzymanie samochodu pod wiaduktem
Co kandydaci na kierowców odpowiadają na pytanie, czy można zatrzymać auto pod wiaduktem? Wiele osób odpowiada, że nie, a jest to odpowiedź błędna. Pojazdy mogą zatrzymywać się w tym miejscu, zabronione jest jedynie zatrzymywanie się na wiadukcie. Trzeba pamiętać tylko o zachowaniu ostrożności.
Czynniki wpływające na wystąpienie poślizgu
Statystycznie wielu zdających źle odpowiada na pytanie, o czynniki w najmniejszym stopniu wpływające na wystąpienie poślizgu. Czy jest to grad, mżawka czy gołoledź? Znasz prawidłową odpowiedź? Jeśli odpowiedziałeś grad lub gołoledź, jesteś w błędzie. Najmniej niekorzystnym zjawiskiem jest w tym przypadku mżawka, ponieważ pozostałe sprawiają, że jezdnia pokrywa się warstwą lodu, stwarzając zagrożenie poślizgiem.
Pytanie o pojazdy uprzywilejowane
Wiele błędów pojawia się także w przypadku pytania: „Czy pojazd, który ma włączone sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych oraz sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jest pojazdem uprzywilejowanym?” Prawidłowa odpowiedź brzmi: „nie”. Pojazdy uprzywilejowane są ściśle określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym, a konkretnie w art. 53 ust. 1.
Cofanie na drodze jednokierunkowej
Teraz pora na zagadnienie dotyczące manewru cofania w przypadku drogi oznaczonej tym znakiem. To znak D-3, oznaczający drogę jednokierunkową. Okazuje się, że w takim przypadku można cofać, jednak trzeba ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom, a także zachować szczególną ostrożność.
Ważne!
Cofanie jest zabronione na w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie lub drodze ekspresowej.
Sygnalizowanie postoju na powierzchni wyłączonej z ruchu
Wiele osób popełnia błąd, odpowiadając „tak” na pytanie: „Czy masz obowiązek odpowiednio sygnalizować postój uszkodzonego pojazdu na powierzchni wyłączonej z ruchu?” Na utwardzonej drodze zawsze trzeba sygnalizować postój takiego auta. Nie trzeba tego robić tylko w sytuacjach, kiedy można zatrzymać pojazd, czyli np. na parkingu.
Kolejność wykonywania czynności do przygotowania do jazdy
To pytanie pojawia się na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy kat. B, ale zdający mają z tym zagadnieniem głównie do czynienia podczas praktycznej części. Chodzi o kolejność wykonywania czynności, które mają na celu przygotowanie do jazdy samochodem. Kolejność jest następująca:
- ustawiamy fotel kierowcy,
- ustawiamy lusterka,
- zapinamy pasy.
O ile kolejność dwóch pierwszych części jest zrozumiała, o tyle kwestia zapięcia pasów po przygotowaniu lusterek jest już kontrowersyjna. Jednak w przypadku egzaminu na prawo jazdy kat. B taki właśnie schemat jest prawidłowy.
Jawność danych dotyczących polisy
Niektórzy zaznaczają, że nie trzeba podawać danych na pytanie dotyczące tego, czy uczestnicząc w wypadku drogowym, trzeba udostępnić dane polisy OC, osobom biorącym udział w zdarzeniu. Jednak odpowiedź na to pytanie brzmi: “tak”. Przeczytaj więcej o tym, jak sprawdzić, czy auto jest ubezpieczone.
Jeśli zaraz po zdaniu egzaminu, chcesz kupić samochód, pamiętaj o obowiązkowym OC! A jeśli już teraz jesteś właścicielem auta i zbliża się czas na wykupienie nowej polisy, sprawdź dostępne oferty w naszym kalkulatorze OC i AC. Możesz tu bezpłatnie wyliczyć składkę (nawet jeśli nie jesteś właścicielem auta) w aż 30 towarzystwach! Sprawdź koniecznie.
Pułapki na egzaminie praktycznym na prawo jazdy kat. B
Znasz już kilka najtrudniejszych pytań na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy kat. B. A co z częścią praktyczną? Tutaj z kolei trzeba uważać na pułapki i trudne polecenia egzaminatorów.
Podchwytliwe polecenia
Egzaminator nie może wydać osobie zdającej egzamin polecenia, które jest niezgodne z przepisami. Może jednak użyć podchwytliwych sformułowań. Na przykład powiedzieć, by skręcić w lewo na najbliższym możliwym skrzyżowaniu. Egzaminowany musi być wtedy bardzo ostrożny. Może być tak, że pierwsze skrzyżowanie będzie opatrzone znakiem zakazu skrętu w lewo, a dopiero na kolejnym manewr może zostać wykonany poprawnie.
Skręt w lewo na skrzyżowaniu
To trudny dla początkujących kierowców manewr, ponieważ trzeba ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom — tym jadącym z naprzeciwka. Równocześnie należy obserwować sygnalizację świetlną. Egzaminator przerwie egzamin, jeśli zdający wjedzie na skrzyżowanie na czerwonym świetle.
Jazda na rondzie
Jeśli egzamin odbywa się na jednym z rond turbinowych, sprawa jest o wiele prostsza. Jednak trudności często pojawiają się w przypadku klasycznych rond, bez wyznaczonych barierami pasów ruchu. Egzamin często kończy się, ponieważ zdający go wymusi pierwszeństwo podczas zmieniania pasa ruchu. Inna kwestia to zajęcie prawidłowego pasa, z którego możliwe jest wykonanie polecenia egzaminatora.
Jak zmieniać pas ruchu?
Dość zawiłym zagadnieniem jest także bezpieczna i zgodna z przepisami zmiana pasa ruchu. Oto najważniejsze zasady, o których trzeba pamiętać, podchodząc nie tylko do egzaminu teoretycznego na prawo jazdy kat. B, ale przede wszystkim do części praktycznej.
Na czym polega zmiana pasa ruchu?
To bardzo częsty manewr, który polega na zmianie położenia samochodu względem krawędzi jezdni. Nie towarzyszy mu jednak zmiana kierunku jazdy. Zmiana pasa ruchu zawsze powinna odbywać się z zachowaniem szczególnej ostrożności. Ważne jest tu kontrolowanie sytuacji wokół pojazdu przy pomocy lusterek. Najczęściej popełnianym przewinieniem jest zajeżdżanie pasa ruchu pojazdowi na sąsiednim pasie.
Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?
To częsty temat dyskusji wielu kierowców, choć odpowiedź na pytanie jest bardzo prosta. To zmieniający pas ruchu musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po sąsiednich pasach ruchu. To na kierowcy, który chce zmienić pas ruchu, spoczywa odpowiedzialność, by należycie upewnić się, że swym manewrem nie zajedzie komuś drogi i nie spowoduje w ten sposób zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu.
Co, gdy dwa pojazdy jednocześnie chcą zmienić pas ruchu?
No właśnie… który ma pierwszeństwo? Mowa o sytuacji, w której pojazdy poruszają się po drodze składającej się z minimum trzech pasów i auto poruszające się po skrajnym prawym pasie oraz samochód jadący skrajnie lewym pasem chcą jednocześnie zająć miejsce na pasie środkowym. Który z nich może jako pierwszy zająć środkowy pas tak, by nie stworzyć zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu?
Tu również sprawa jest prosta. Kodeks a dokładniej art. 22 jasno wskazuje, że w takim przypadku pierwszeństwo ma pojazd poruszający się prawym pasem. Dopiero po zakończeniu przez niego manewru kierowca samochodu poruszającego się lewym pasem może upewnić się, czy nie zajedzie nikomu drogi, włączyć kierunkowskaz i z zachowaniem szczególnej ostrożności zjechać na środkowy pas.
Kiedy trzeba „wpuścić” auto na swój pas?
Czy są sytuacje, w których koniecznie należy ustąpić miejsca innemu pojazdowi i wpuścić go na swój pas? To jeden z tych przepisów, który obowiązuje od niedawna i dotyczy sytuacji, kiedy samochody zobowiązane są jechać na tzw. suwak.
Oznacza to, że jadąc np. w korku lewym pasem, mamy obowiązek wpuścić przed siebie pojazd poruszający się prawym pasem, jeśli np. ten dobiega końca lub pojawiła się na nim jakaś przeszkoda w postaci np. innego uszkodzonego pojazdu. Uwaga! Przywilej bycia wpuszczonym na nasz pas pojazdy te mają jedynie bezpośrednio przed miejscem, w którym kończy się możliwość jazdy podporządkowanym pasem.
Więcej informacji na temat jazdy na suwak znajdziesz tutaj.
FAQ:
- 1Ile jest wszystkich pytań na egzaminie na prawo jazdy kat. B?
Pytań na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy kat. B jest 3697, czyli o 11,6% więcej niż było w 2021 roku.
- 2Ile czasu potrzeba, aby nauczyć się teorii na prawo jazdy?
W przypadku kursu na prawo jazdy, na naukę części teoretycznej przewidziane jest 30 godzin zajęć. Jednak nie jest to jedyny sposób nauki. Można też przygotowywać się samodzielnie, a to ile czasu potrzeba, by zdobyć wiedzę z zakresu przepisów prawa drogowego, jest już kwestią indywidualną.
- 3Ile razy można zdawać egzamin teoretyczny na prawo jazdy?
Zarówno praktyczny, jak i teoretyczny egzamin na prawo jazdy można powtarzać dowolną liczbę razy.
Oceń artykuł