Do tej pory funkcjonowanie jazdy na suwak zależało tylko od uprzejmości kierowców. Jednak podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nowelizacja Prawa o ruchu drogowym ma to zmienić. Celem wprowadzenia obowiązku jazdy na tzw. “suwak” ma być zmniejszenie korków, a także poprawienie bezpieczeństwa kierowców podczas zmiany pasa ruchu, gdy ten się kończy. Sprawdź, jak jeździć na suwak oraz co grozi za niestosowanie się do nowych przepisów?
Jazda na suwak — od kiedy obowiązkowa?
Ustawa z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym pojawiła się w Dzienniku Ustaw 14 listopada 2019 r. Nowe przepisy wchodzą w życie po 21 dniach od ogłoszenia, co oznacza, że konieczność jazdy na suwak mamy od 6 grudnia 2019 roku.
Jak wygląda jazda na suwak?
Czy wiesz, co to jest jazda na suwak? To specjalna metoda poruszania się pojazdów, która obowiązuje tam, gdzie na drodze dwupasmowej lub trzypasmowej zastosowano zwężenie jezdni wynikające z budowy drogi, prowadzonych tymczasowo robót, a także wypadku. Obowiązek wpuszczania samochodów z “kończącego się” pasa powstaje jednak dopiero, gdy na drodze tworzy się zator, który spowodowany jest znacznym zmniejszeniem prędkości jazdy na wszystkich pasach.
Ważne jest, aby pojazdy poruszały się zablokowanym z jakiegoś powodu pasem aż do momentu jego zakończenia. Wtedy pojazdy, które znajdują się na pasie przejezdnym mają obowiązek wpuścić samochód, który porusza się zwężonym pasem.
Taki sposób jazdy zapobiega tworzeniu się korków, pozwalając “upłynnić” jazdę. Ma to duże znaczenie np. w “godzinach szczytu”, kiedy drogami porusza się o wiele więcej pojazdów.
Jazda na zamek a płynność jazdy
Wyobraź sobie, że pojazd A jedzie pasem, na którym zastosowano zwężenie. Aby zapewnić płynność ruchu, pojazd A powinien dojechać do końca pasa, nie zmieniając go nawet, jeśli zobaczy wcześniej wolne miejsce na znajdującym się obok przejezdnym pasie. Co ważne, pojazd A wpuszczony na pas obok nie wpuszcza innych pojazdów.
Z DORADCĄ
Pojazdem B w naszym przykładzie niech będzie pojazd poruszający się przejezdnym pasem. Ma on obowiązek wpuścić jeden pojazd (i tylko jeden), który do tej pory poruszał się zwężającym się pasem. Pojazd B wpuszcza pojazd A, gdy ten drugi znajdzie się na końcu swojego pasa. Co ważne, pojazd B powinien zachować taki odstęp od wpuszczonego pojazdu A, aby uniknąć tworzenia się tzw. “fantomowego” korka. Nie powinien więc jechać zbyt blisko samochodu znajdującego się przed nim. Niewielka odległość sprawia, że samochody poruszające się po jezdni albo zmniejszają co chwila prędkość, albo po prostu hamują. Znacznie zmniejsza to płynność ruchu.
Kto ma pierwszeństwo w sytuacji, gdy na trzypasmowej drodze przejezdny jest tylko środkowy? Wówczas pojazd B jadący tym pasem musi przepuścić dwóch kierowców - najpierw z prawej strony, później z lewej.
Co grozi za niestosowanie się do nowych przepisów?
Do tej pory, gdy doszło do kolizji podczas jazdy na suwak, winny był kierowca, który opuszczał zablokowany pas ruchu. W myśl nowych przepisów będzie obowiązywać zasada odwróconego pierwszeństwa.
Pamiętajmy jednak, że muszą zajść opisane w przepisach warunki. Jeśli kierujący pojazdem A zmienia pas na przejezdny kilkadziesiąt metrów przed zablokowaniem obecnego pasa ruchu, nie ma pierwszeństwa. Druga ważna sprawa, jeśli mówimy o kolizjach w ramach jazdy na suwak to fakt, że kierowca znajdujący się na zablokowanym pasie korzysta z przywileju pierwszeństwa tylko w przypadku “znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku”. To zmniejszenie prędkości musi jednak występować na obu pasach. Jeśli ruch spowolniony jest tylko na pasie zablokowanym lub zwężającym się, nie powoduje to, że kierowca na tym pasie będzie miał pierwszeństwo. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nowe przepisy nie zwalniają kierowcy zmieniającego pas ruchu z obowiązku zachowania ostrożności.
Jakie kary będą obowiązywać za niestosowanie się do przepisów? Początkowo policjanci będą stosować pouczenia. W dalszej fazie za nieprawidłowe poruszanie się w ramach jazdy na zamek będą stosowane mandaty w wysokości do 500 zł.
Przyda się AC?
W przypadku odpowiedzialności za kolizję, każdy kierowca doceni możliwość skorzystania z odszkodowania w ramach polisy autocasco. Dzięki niemu można m.in. szybko naprawić własne auto. Jeśli zastanawiasz się, jaki będzie koszt takiego ubezpieczenia AC, wejdź na bezpłatny kalkulator online na CUK.pl, odwiedź najbliższą placówkę CUK lub zadzwoń na infolinię.
Oceń artykuł