2023-08-07

Zatarty silnik — przyczyny, objawy i zapobieganie awarii

Co robić, gdy silnik odmawia posłuszeństwa?

Zatarty silnik — przyczyny, objawy i zapobieganie awarii

Zatarcie silnika to diagnoza, której nie chciałby usłyszeć żaden kierowca! Okazuje się jednak, że jest to jedna z najczęstszych awarii, do których może dojść w aucie. Pocieszające jest to, że takiej sytuacji można w większości przypadków zapobiec. Niezbędna do tego okaże się wiedza o przyczynach i objawach tego typu problemów z silnikiem. Nie czekaj na moment, aż Twój samochód odmówi posłuszeństwa – już dziś sprawdź, czy pod maską nie dzieje się nic niepokojącego!

Z tego artykułu dowiesz się, czy zatarty silnik wywołuje jakieś objawy. Odpowiemy także na pytanie związane z likwidacją takiej awarii i wyjaśnimy, czy w danym przypadku w ogóle możliwa jest naprawa. Przeczytaj poradę i upewnij się, kiedy mamy do czynienia z uszkodzeniem, jak sprawdzić, czy w aucie jest zatarty silnik i w jaki sposób temu zapobiegać.

Na czym polega zatarcie silnika?

Silnik do prawidłowej pracy potrzebuje smaru (oleju), który zniweluje skutki ocierania się o siebie wielu elementów, takich jak:pierścienie tłokowe i gładź cylindra, wał korbowy z panewkami, wałek rozrządu z popychaczem lub dźwigienką zaworową. Taki proces prowadzi do wytworzenia bardzo wysokich temperatur. Jeżeli pracujące części nie będą potraktowane olejem dostarczanym przez układ smarowania, może dojść do zatarcia.

Zatarciem silnika nazywamy mechaniczne uszkodzenie elementów jednostki napędowej, czego przyczyną jest najczęściej zbyt niski poziom oleju, jego zły stan lub niskie ciśnienie (wywołane usterką układu smarowania). Brak właściwego smarowania powoduje wzrost tarcia elementów, a to z kolei doprowadza do zwiększenia wydzielania ciepła, a zatem także wzrostu temperatury w silniku. Zatarcie może wywołać nawet stopienie tłoków i przebicie bloku silnika. Jego części przestają się obracać, więc silnik także przestaje działać.

Warto wiedzieć!

Proces zatarcia silnika rzadko przebiega gwałtownie. Zwykle jest to następstwo zbagatelizowanych wcześniej usterek, do którego dochodzi stopniowo. Przed takim zjawiskiem może uchronić zatem prawidłowe przeprowadzanie czynności serwisowych oraz regularne przeglądy.

Jakie są przyczyny zatarcia silnika?

Do najczęstszych przyczyn zatarcia silnika należy zaliczyć przede wszystkim zbyt niski stan lub złą jakość oleju, nieodpowiedni styl jazdy oraz awarię jednej z części układu smarowania. Każda z tych rzeczy może doprowadzić do ekstremalnego tarcia między elementami. Przegrzanie części powoduje ich zniekształcenie, a w skrajnych przypadkach nawet stopienie, co ostatecznie wyklucza prawidłowe działanie silnika.

Należy pamiętać, że nawet jeśli poziom i jakość oleju są właściwe, to wytworzenie odpowiedniego filmu olejowego na podzespołach silnika wymaga nieco czasu. Agresywne przyspieszenie zaraz po uruchomieniu samochodu znacznie zwiększa ryzyko zatarcia. To, czy zatarty silnik kręci się prawidłowo, będzie w dużej mierze zależało od stopnia uszkodzenia jego elementów. Jak wspomnieliśmy, do takiej awarii nie dochodzi nagle – jest to proces, który następuje stopniowo.

Zatarciu silnika można w łatwy sposób zapobiec. Podsumujmy zatem najczęstsze czynniki, które doprowadzają do tej awarii:

  • zbyt niski poziom oleju – należy regularnie sprawdzać jego poziom i uzupełniać ewentualne braki;
  • olej uległ zużyciu – upewnij się u producenta, co jaki czas należy go wymienić (zwykle co 10-15 tys. km);
  • nieodpowiedni dobór oleju – należy stosować olej zgodny z wytycznymi producenta pojazdu (przeczytaj więcej o rodzajach olejów silnikowych);
  • zbyt niskie ciśnienie oleju – powodem może być awaria pompy;
  • niepożądane substancje w układzie – benzyna lub płyn chłodzący w oleju (może być to spowodowane uszkodzeniem uszczelki pod głowicą);
  • awaria elementu układu smarowania – zatkany filtr oleju, awaria pompy;
  • przegrzanie silnika – na skutek wycieku płynu chłodzącego, uszkodzenia pompy lub wentylatora;
  • nieodpowiedni styl jazdy – zbyt wysokie obroty zaraz po odpaleniu silnika.

Zatarty silnik – objawy problemu

Zatarcie silnika wywołuje konkretne objawy, których nie sposób przeoczyć. Choć początkowe symptomy mogą nie wskazywać jednoznacznie na problem, to z czasem na pewno przybiorą one na sile. Wraz z postępującym procesem zatarcia silnika dojdą także kolejne niepokojące oznaki. Niestety, jeśli nie zdiagnozujemy problemu na czas, może dojść do zniszczenia i unieruchomienia jednostki napędowej. Oto objawy, które powinny zwrócić naszą uwagę:

  • wzrost temperatury oleju lub cieczy chłodzącej – zaalarmuje Cię o tym adekwatna kontrolka. Jeśli zauważysz wzrost temperatury, reaguj natychmiast;
  • dymienie – na początku dym może wydostawać się z rury wydechowej, później także spod maski (należy wtedy natychmiast zatrzymać pojazd);
  • niepokojące dźwięki (stukot, skrzypienie, terkotanie itp.) – należy od razu udać się do warsztatu, by dociec przyczyny;
  • spadek mocy – pobór energii rośnie na skutek nadmiernego tarcia, co zakłóca pracę silnika;
  • trudności w uruchomieniu silnika – jeden z bardziej oczywistych objawów. Powodem jest brak odpowiedniego smarowania;
  • nadmierne zużycie oleju silnikowego i wzrost temperatury jednostki napędowej – te objawy mogą świadczyć również o uszkodzeniu układu chłodzenia, czy uszczelki pod głowicą.

Jak zatem sprawdzić, czy w aucie jest zatarty silnik? Należy ocenić, czy występują wymienione wyżej objawy. Jeśli po przyswojeniu tej wiedzy stwierdzimy chociaż jedną z niepokojących oznak, będziemy musieli udać się do mechanika w celu potwierdzenia diagnozy. Prawidłowa ocena problemu na czas może zapobiec ogromnym kosztom związanym z usunięciem awarii.

Czy zatarty silnik można usłyszeć?

Analizując wszelkie objawy awarii w aucie, wiele osób zastanawia się, jak brzmi zatarty silnik. Warto pamiętać, że wszelkie niepokojące symptomy dźwiękowe, których wcześniej nie słyszeliśmy, powinny wzbudzić nasze obawy i być impulsem do sprawdzenia stanu technicznego pojazdu. Jak zatem akustycznie zdiagnozować zatarcie silnika? Dźwięki, które zdecydowanie powinny niepokoić to m.in.:

  • metaliczny stukot (też dzwonienie lub skrzypienie) przypominający uderzanie o siebie dwóch metalowych elementów;
  • hałas przypominający terkotanie (może oznaczać zatarte panewki);
  • mocny i regularny stukot słyszany przy co drugim obrocie wału (oznacza zwykle uszkodzony wałek rozrządu).

Zatarty silnik – kiedy możliwa naprawa, a kiedy potrzebna wymiana?

Jednym z podstawowych pytań, które zwykle determinuje decyzję o tym, jak zlikwidować zatarcie silnika jest koszt naprawy takiej awarii – będzie to zależne od marki i modelu pojazdu, a także tego, czy zajdzie potrzeba jego całkowitej renowacji lub wymiany. Otóż teoretycznie można naprawić zatarty silnik, jednak nie zawsze jest to możliwe czy też opłacalne.

Istnieją pewne sposoby oceny tego, jak daleko zaszedł proces uszkodzenia jednostki napędowej. Przede wszystkim należy sprawdzić,czy zatarty silnik odpali. Jeżeli tak, to zwykle potrzebna będzie wymiana panewek lub wałka rozrządu. Mechanik będzie musiał jednak ocenić, czy cała jednostka napędowa nie jest uszkodzona. Jeśli nie da się uruchomić zatartego silnika, niestety trzeba będzie liczyć się z jego wymianą.

Często awarię odkrywamy dopiero wtedy, gdy auto odmawia posłuszeństwa, np. w trasie. Wówczas podstawowym problemem będzie zapewne to, jak ruszyć zatarty silnik. Nie zawsze będzie to możliwe! W takiej sytuacji musimy wezwać pomoc w ramach ubezpieczenia i spodziewać się konieczności wymiany jednostki napędowej w warsztacie. Już dziś wykup CUK Assistance i ciesz się kompleksową ochroną w razie awarii!

Jak zapobiec zatarciu silnika?

Najważniejsze w zapobieganiu zatarciu czy też innym awariom silnika jest stosowanie właściwego oleju (najlepiej stawiać na ten, który zaleca producent auta).  Należy dbać też o dobrą jakość oleju i jego regularną wymianę. Równie ważna jest czujność przy ocenie funkcjonowania pojazdu – nie wolno lekceważyć objawów, które mogłyby sugerować złą pracę silnika. Należy także skrupulatnie kontrolować elementy układu smarowania. Aby zapobiec zatarciu silnika, pamiętaj przede wszystkim o:

  • regularnej wymianie oleju i filtra oleju (sprawdź to np. w okresie badań technicznych);
  • szybkiej reakcji na pojawienie się kontrolki, która sygnalizuje zbyt niski poziom oleju;
  • kontrolowaniu elementów napędzających pompę;
  • kontrolowaniu wszelkich wycieków oleju;
  • reakcji na niepokojące dźwięki;
  • spokojnej jeździe zaraz po uruchomieniu silnika (bez nadmiernego przyspieszania czy nagłego podnoszenia obrotów).

To ważne!

Zastanawiasz się, dlaczego auto nie funkcjonuje prawidłowo lub nie chce odpalić? Pamiętaj, że powodem nie musi być wcale zatarcie silnika! Upewnij się, czy wszystkie inne układy działają sprawnie. Przyczyną dziwnych odgłosów w aucie lub wzrostu temperatury może być także uszkodzony przepływomierz lub pasek rozrządu.

Ubezpiecz się na wypadek awarii pojazdu – sprawdź szczegóły!

Zatarcie silnika może doprowadzić do sytuacji, w której nie będziesz w stanie dalej jechać. Właśnie dlatego stosuj się do wspomnianych przez nas porad i regularnie sprawdzaj stan swojego pojazdu. Pamiętaj, że zatarcie silnika to nie jedyna awaria, jaka może spotkać Cię podczas podróży autem! W takich sytuacjach niezbędna okaże się odpowiednia ochrona ubezpieczeniowa. Kompleksowe wsparcie w razie awarii pojazdu zyskasz, korzystając z oferty CUK Assistance.

Oprócz tego nie zapominaj o obowiązkowej polisie OC oraz dobrowolnym autocasco, które zabezpieczy Twój pojazd na wypadek wielu sytuacji na drodze i w trakcie parkowania. W celu znalezienia i wykupienia odpowiadającej Twoim potrzebom polisy komunikacyjnej skorzystaj z tych narzędzi:

Chciałbyś zapytać o konkretne ubezpieczenie doświadczonego doradcę? W tym celu zadzwoń na infolinię (22 27 00 337) lub odwiedź najbliższą stacjonarną placówkę CUK. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i wspólnie dobierzemy najlepszą polisę. Już dziś kup ubezpieczenie online, zamów rozmowę lub przyjdź do placówki – czekamy na Twój kontakt!

FAQ – najczęściej zadawane pytania:

  • 1
    Czy zatarty silnik da się naprawić?

W teorii naprawa zatartego silnika jest możliwa, jednak nie zawsze opłaca się to finansowo. Jest to bowiem jedna z najpoważniejszych i najbardziej radykalnych awarii samochodu. Przede wszystkim warto sprawdzić, czy zatarty silnik da się uruchomić. Jeśli tak, to zwykle naprawa będzie dotyczyła wymiany panewek lub wałka rozrządu. Jeśli jednak okaże się to niemożliwe, pozostaje wówczas druga opcja – całkowita wymiana jednostki.

  • 2
    Kiedy silnik jest do wymiany?

Na wymianę silnika warto zdecydować się w sytuacji, gdy z racji wieku jednostka ta jest już w bardzo kiepskim stanie lub naprawa okazałaby się droższa niż zakup nowego silnika. Zwykle przyjmuje się też, że prawidłowo użytkowane auto wymaga remontu jednostki napędowej po ok. 350-400 tys. km przebiegu.

  • 3
    Ile czasu trwa wymiana silnika w aucie?

Przy standardowych warunkach czynność ta trwa średnio od trzech do czterech godzin. Mowa tutaj o wyspecjalizowanym warsztacie, który dysponuje odpowiednim sprzętem. Czas potrzebny na wymianę silnika może być także uzależniony od marki i modelu pojazdu. Za usługę wyjęcia starego i zamontowania nowego silnika trzeba zapłacić około 1000–1500 zł.

Oceń artykuł

5.00
(4)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku