2024-12-23

Na czym polega naprawa zawieszenia i jakie części należy wymienić?

Sprawdź, jakie elementy układu zawieszenia najczęściej ulegają zużyciu i kiedy warto zdecydować się na ich wymianę.

Na czym polega naprawa zawieszenia i jakie części należy wymienić?

Masz podejrzenia, że układ zawieszenia w Twoim aucie się zużył? Dowiedz się, co może się popsuć, na czym polega naprawa zawieszenia i jakie części należy wymienić.

Najważniejsze informacje:

  • Zawieszenie to skomplikowany układ. Przednie jest bardziej rozbudowane niż tylne, ponieważ musi spełnić dodatkową funkcję, jaką jest umożliwienie pracy układu kierowniczego w aucie.
  • Wahacze, amortyzatory, sprężyny, stabilizatory czy łączniki stabilizatorów to najważniejsze elementy układu zawieszenia.
  • Na rynku motoryzacyjnym stosuje się zawieszenia zależne (samochody dostawcze, terenowe), niezależne (większość samochodów osobowych), półzależne (małe samochody osobowe), a także pneumatyczne czy hydropneumatyczne.
  • Konieczność naprawy zawieszenia może przyspieszyć korozja czy częsta jazda po drogach w złym stanie technicznym. Elementy układu mogą też po prostu się „starzeć”.
  • Objawów zniszczonego zawieszenia jest wiele np. wydłużenie drogi hamowania, dziwne hałasy czy kołysanie się auta podczas jazdy na nierównościach itd.
  • Najczęściej wymienia się amortyzatory, sprężyny, łożyska koła, łączniki stabilizatora czy czujniki zawieszenia. Trzeba pamiętać, by wymieniać te elementy parami.
  • Amortyzatory wymienia się co 60-100 tys. km wraz z łożyskami koła oraz łącznikami stabilizatora, sprężyny zaś co 150-200 tys. km.
  • Cena usługi wymiany zawieszenia składa się z kosztu robocizny i części. Mechanik nie powinien policzyć sobie za pracę więcej niż 600 zł, zaś nowe elementy zawieszenia kosztują od 200 do 1000 zł w zależności od modelu auta.
  • Wymiana zawieszenia u mechanika może potrwać kilka dni. Sam proces trwa ok. 1-6 godzin.

Jak zbudowane jest zawieszenie?

Co tak naprawdę może się popsuć? Zawieszenie to skomplikowany układ, który odpowiada za przyczepność auta do podłoża oraz tłumienie wstrząsów podczas jazdy na nierównościach. Składa się z elementów, które odpowiadają za:

  • prowadzenie koła (wahacz i poprzeczny oraz wzdłużny drążek),
  • resorowanie (resor piórowy oraz sprężyna śrubowa),
  • tłumienie (amortyzatory).

Zawieszenie przednie jest bardziej skomplikowane niż tylne ze względu na więcej funkcji, które musi spełniać np. umożliwienie pracy układu kierowniczego.

Do najważniejszych elementów układu zawieszenia należą:

  • wahacze, które przenoszą siły ze zwrotnicy na nadwozie (dowiedz się więcej na temat wymiany wahaczy w aucie),
  • amortyzatory, zapewniające tłumienie drgań kół, a także osłony i odboje amortyzatorów,
  • sprężyny, które poziomują nadwozie,
  • stabilizator samochodowy poprzeczny, działający podczas zakrętów tak, by samochód się nie przechylał, a także łączniki stabilizatorów, które łączą drążek stabilizatora z elementami zawieszenia koła;
  • zwrotnice, odpowiedzialne za prowadzenie kół;
  • drążki kierownicze i ich końcówki, które przekazują ruch przekładni kierowniczej na zwrotnice kół;
  • łożyska kolumny MacPhersona umożliwiają obracanie się kolumny w nadwoziu podczas skrętu kół;
  • tuleje metalowo-gumowe (silentbloki), odpowiadają za połączenie elementów układu zawieszenia ze zwrotnicą koła oraz nadwoziem.

Jakie są rodzaje zawieszeń?

Warto wiedzieć, że wraz z rozwojem motoryzacji do przodu poszła też technologia związana z samym układem zawieszenia. Obecnie na rynku można spotkać takie rodzaje układów:

  • zawieszenie zależne to najprostszy, raczej bezawaryjny i trwały układ często stosowany w samochodach dostawczych i terenowych. Cechą charakterystyczną jest połączenie kół jednej osi za pomocą sztywnego mostu, co oznacza, że oba koła poruszają się w tym samym momencie. Do wad tego typu zawieszenia zaliczyć trzeba m.in. brak stabilności pojazdu;
  • zawieszenie niezależne jest najczęściej stosowane w samochodach osobowych. Wpływa pozytywnie na komfort jazdy oraz kontrolę trakcji pojazdu. To typ, w którym koła na jednej osi pracują niezależnie od siebie. Najczęściej w przypadku tego rodzaju zawieszenia mamy do czynienia z kolumną McPhersona, która składa się ze sprężyny zawieszenia oraz amortyzatorów, wahaczy i zwrotnicy. W sportowych i luksusowych samochodach wykorzystuje się zawieszenie wielowahaczowe. Wadą zawieszenia niezależnego jest utrata przyczepności w przypadku jazdy na wprost;
  • zawieszenie półzależne jest kompromisem między dwoma pierwszymi rodzajami. Stosuje się je najczęściej w małych autach osobowych. W tym przypadku ruch jednego koła wpływa tylko nieznacznie na drugie koło na tej samej osi. 
  • zawieszenie pneumatyczne zamiast sprężyn wykorzystuje powietrze. Ten rodzaj zawieszenia najczęściej stosowany jest w autobusach, samochodach ciężarowych czy SUV-ach;
  • zawieszenie hydropneumatyczne wykorzystuje siłowniki hydrauliczne zamiast śrub, które połączone są z kulami wypełnionymi gazem (np. azotem) i cieczą hydrauliczną.

Co wpływa na zużywanie się zawieszenia w aucie?

Można wymienić kilka czynników, wpływających na stan zawieszenia, które w konsekwencji powodują ich zużycie.

Szybsza naprawa zawieszenia lub wymiana poszczególnych jego części będzie następować, jeśli samochód często porusza się po drogach w złym stanie technicznym. Układ jest podatny na szybsze zużycie, ponieważ w takich sytuacjach pojawiają się drgania, które mogą najpierw powodować poluzowanie się poszczególnych jego elementów, a w konsekwencji dochodzi do awarii. Czasem do uszkodzenia może dojść nagle, gdy np. samochód wjedzie w sporą dziurę. 

Źle działa na stan układu zawieszenia także korozja. Wilgoć oraz zanieczyszczenia, które gromadzą się pod podwoziem, mogą prowadzić do degradacji części. W okresie zimowym dostają się tam również środki chemiczne, które stosuje się na drogach publicznych, by m.in. ograniczyć trudne warunki na drodze, a to również wpływa negatywnie na stan zawieszenia.

Układ degraduje się także z wiekiem. Dotyczy to m.in. amortyzatorów, które po prostu się zużywają, a także elementów gumowych, które mogą wraz z upływem czasu się kruszyć.

Jakie są objawy uszkodzonego zawieszenia?

Kiedy trzeba się martwić? Na liście symptomów, które oznaczają rychłą naprawę zawieszenia, znaleźć można:

  • stukanie, pukanie, skrzypienie, piski, trzaski i inne hałasy, które powstają podczas jazdy po nierównej nawierzchni;
  • szarpanie podczas ruszania;
  • trudności w prowadzeniu pojazdu objawiające się gorszą reakcją na ruchy kierownicą;
  • kołysanie podczas jazdy na nierównym terenie;
  • częste włączanie się systemu ABS;
  • wycieki oleju z amortyzatorów;
  • dłuższa droga hamowania;
  • w przypadku zawieszenia pneumatycznego nieustanna praca kompresora;
  • itd.

Gdzie sprawdzić zawieszenie samochodu? Najlepiej udać się do stacji kontroli pojazdów. Podczas szczegółowych oględzin przy użyciu skomplikowanej maszynerii można „wyłapać” różne usterki, a następnie udać się z listą takich awarii do mechanika, który będzie wiedział, jak zaplanować pracę. 

Jakie są najczęstsze usterki zawieszenia?

Nie zawsze awarii czy zużyciu ulegnie jedynie jeden element układu zawieszenia. Dlatego najlepiej przegląd zlecić doświadczonej osobie. Oto czego możesz się spodziewać podczas wizyty u mechanika w związku z problemami z zawieszeniem:

  • zużyte amortyzatory – między innymi jazda po trudnym terenie i nierównościach wpływa na stan zużycia amortyzatorów w samochodzie. Po jakimś czasie będzie trzeba je po prostu wymienić;
  • wybite sworznie wahaczy – taka sytuacja objawia się charakterystycznym stukaniem, które można usłyszeć podczas jazdy na wybojach. Wtedy trzeba będzie wymienić sworznie wahaczy;
  • zerwanie łącznika stabilizatora lub luz na gumowych elementach – objawia się stukaniem, jeśli w dziurę najedzie się tylko jednym kołem. Oznacza to konieczność wymiany łącznika;
  • zużycie końcówki drążka kierowniczego – kwalifikuje tę część do wymiany, a rozpoznać takie zjawisko można, jeśli podczas kręcenia kierownicą w trakcie postoju słychać stuk;
  • zużyte tuleje wahaczy – trzeba będzie je wymienić, jeśli m.in. podczas wykonywania gwałtownych manewrów, pojawi się luz na kierownicy (dowiedz się, czym są tuleje wahaczy w samochodzie);
  • problemy ze sprężynami – chociaż są jednymi z trwalszych elementów układu zawieszenia, również trzeba je wymienić, jeśli dojdzie do awarii. Objawia się to odgłosem strzelania podczas skręcania kół w trakcie postoju.

Na czym polegają naprawy zawieszenia?

W ramach naprawy zawieszenia konieczne będzie wymienienie tych elementów, które uległy awarii lub się zużyły. Chociaż jest możliwa regeneracja elementów, które nie są zintegrowane, to z reguły opłaca się to tylko w przypadku zaawansowanych technologicznie modeli aut, do których części zamienne są bardzo drogie. 

Trzeba pamiętać o tym, by nowe części wstawiać parami. Nie jest to konieczne w przypadku wszystkich elementów układu zawieszenia, jednak zalecane. Ważne, by stosować tę zasadę, szczególnie jeśli wymienia się amortyzatory czy sprężyny. Co to oznacza? Jeśli w ramach jednej osi zużyła się tylko jedna część, to i tak trzeba wymienić też drugą. Dlaczego się tak praktykuje? Zawieszenie jest układem współpracujących ze sobą elementów. Jeśli jedna część jest zużyta czy zniszczona, może to doprowadzić do szybszego zużywania się pozostałych komponentów układu. Poza tym wymiana zawieszenia parami pozwala osiągnąć równomierną pracę układu, a co za tym zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, ponieważ kierowca będzie miał dobrą kontrolę nad pojazdem.

Co ile trzeba wymieniać zawieszenie?

Wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy i stanu dróg, po których porusza się samochód.Producenci zalecają, by amortyzatory sprawdzać i w razie potrzeby wymienić co 60-100 tys. km. Przy okazji przyglądania się tym elementom układu zawieszenia warto też skontrolować stan takich części, jak łożyska kół oraz łączniki stabilizatora i w razie potrzeby również je wymienić. Podobną żywotność mają czujniki zawieszenia. Wymienia się je co około 60-80 tys. km. Nieco trwalsze są sprężyny. Zaleca się, by wymieniać je co 10 lat lub co 150-200 tys. km.

Ile kosztuje naprawa zawieszenia?

Cena usługi wymiany zawieszenia jest zależna od wielu czynników m.in. modelu auta i dostępności części, rodzaju zawieszenia (np. naprawa zawieszenia pneumatycznego jest droższa niż klasycznego), zakresu uszkodzeń i elementów, które trzeba wymienić, a także regionu i warsztatu, w którym zostawiamy samochód. 

Rachunek u mechanika składać się będzie z kosztu robocizny oraz ceny elementów zawieszenia do wymiany. Jeśli chodzi o popularne modele samochodów osobowych, to części nie są drogie. W zależności od podzespołu zapłacimy za nie do kilkuset złotych. Chyba że sprawa dotyczy luksusowych marek. Wtedy możemy zapłacić nawet i 1000 zł. Za wahacze czy amortyzatory można zapłacić ok. 200 zł, ale też i 600-1000 zł w przypadku bardziej skomplikowanych elementów. Trzeba zaznaczyć, że tańsze z reguły są elementy tylnego zawieszania. Koszt robocizny zaś może wahać się od 200 do 600 zł.

Ile trwa naprawa zawieszenia?

Wszystko zależy od stopnia skomplikowania prac. Zostawiając samochód u mechanika, trzeba założyć, że będzie trzeba poczekać kilka dni. Chociaż sama wymiana elementów zawieszenia trwać może od godziny do maksymalnie 6 godzin, to trzeba założyć czas na zamówienie części oraz uwzględnić kolejkę w warsztacie.

Naprawa zawieszenia a ubezpieczenie AC

Trzeba wiedzieć, że kosztów wymiany części eksploatacyjnych, takich jak m.in. zawieszenia, nie pokrywa AC. Warto jednak nabyć taką polisę, by móc z niej skorzystać w wielu sytuacjach losowych np. kradzieży. Dowiedz się, ile kosztuje taka polisa, korzystając z naszego kalkulatora ubezpieczeń OC i AC

FAQ:

  • 1
    Po czym poznać, że zawieszenie jest do wymiany?

    Jeśli samochód podczas jazdy po nierównej nawierzchni stuka, podskakuje i pogorszył się komfort jazdy, to oznacza, że trzeba przyjrzeć się elementom układu zawieszenia. 

  • 2
    Czy można jeździć ze zużytym zawieszeniem?

    Poszczególne elementy układu zawieszenia zużywają się powoli. Jego stan trzeba więc kontrolować podczas corocznych przeglądów w stacji kontroli pojazdów. Zużyte zawieszenie wpływa negatywnie m.in. na prowadzenie pojazdu, hamowanie czy stan zużycia innych elementów auta, co zmniejsza bezpieczeństwo na drodze. Właśnie dlatego jazda z zużytym zawieszeniem nie jest polecana i najlepiej jak najszybciej je naprawić.

Oceń artykuł

5.00
(1)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku