2025-01-08

Kiedy konieczna jest wymiana łącznika stabilizatora?

Hałas przy pokonywaniu zakrętów? Przyczyną może być uszkodzony łącznik stabilizatora.

Kiedy konieczna jest wymiana łącznika stabilizatora?

Łącznik stabilizatora oraz stabilizator to elementy układu zawieszenia, które zapewniają odpowiednią pozycję samochodu podczas pokonywania zakrętów. Jakie są objawy uszkodzonych łączników stabilizatora? Czy naprawa jest trudna i można ją przeprowadzić w domowych warunkach? Odpowiedzi szukaj w naszym artykule.

Najważniejsze informacje:

  • Łącznik stabilizatora wraz ze stabilizatorem odpowiadają za odpowiednią przyczepność kół do podłoża podczas pokonywania zakrętów.
  • Z reguły w samochodach są dwa łączniki stabilizatora. Nie jest to jednak regułą. Niektóre samochody na przykład mogą nie mieć łączników z tyłu.
  • Objawy uszkodzonego łącznika stabilizatora to m.in. stukanie i pukanie oraz problemy z utrzymaniem toru jazdy.
  • Warto kontrolować stan tych części co ok. 10-15 tys. km.
  • Wymiana łącznika stabilizatora jest prosta. Wystarczy mieć zestaw kluczy, kobyłkę warsztatową, preparat penetrujący np. WD-40 oraz szczotkę drucianą lub papier ścierny.
  • Wprawny mechanik wymieni łącznik nawet w pół godziny, jednak jeśli robisz to w przydomowych warunkach i napotkasz jakieś problemy, może to zająć więcej czasu.
  • Trzeba pamiętać, by wymieniać łączniki stabilizatora parami.
  • Nie ma potrzeby, by po wymianie łączników stabilizatora ustawiać zbieżność.
  • Łącznik stabilizatora kosztuje od kilkudziesięciu do 200 zł.
  • Cena usługi wymiany łącznika stabilizatora nie jest wygórowana. Zapłacisz za nią od kilkudziesięciu do ponad 100 zł.

Co to jest łącznik stabilizatora i za co odpowiada?

To nic innego jak element, który łączy drążek stabilizatora z innymi częściami układu zawieszenia (wahaczem czy np. kolumną zawieszenia). Jest częścią układu stabilizacji przechyłu, a więc by wyjaśnić, jak działa, nie można nie powiedzieć parę słów na temat tego, do czego służy stabilizator w samochodzie. Oba elementy mają za zadanie dociśnięcie koła do nawierzchni podczas pokonywania zakrętów, czyli po prostu odpowiadają za przyczepność kół do podłoża, a także zapobiegają nadmiernym przechyłom podczas pokonywania zakrętów. By przenoszenie sił stabilizacyjnych odbywało się łagodnie, stosuje się łączniki stabilizatora. Jednak co ważne, nie zawsze ten element znajduje się w układach zawieszenia. Czasem producenci stosują bezpośredni system połączenia stabilizatorów z innymi częściami.

Jak zbudowany jest łącznik stabilizatora?

Łącznik zbudowany jest zazwyczaj z 2 przegubów kulowych oraz sworzni montażowych, które połączone są prętem. Inne systemy składają się tylko z jednego przegubu, który jest zlokalizowany od strony wahacza, a na drugim końcu znajduje się metalowo-gumowy element, łączący się z drążkiem. W jeszcze innych samochodach, szczególnie japońskich czy koreańskich spotkać można łączniki, które nie są zbudowane z przegubów kulowych, a połączone są sztywnym elementem.

Ile jest łączników stabilizatora w samochodzie?

W systemach, w których mamy do czynienia z łącznikami stabilizatora, znajdują się dwa łączniki stabilizatora. Jeden jest z tyłu, drugi z przodu. Niektóre typy samochodów, by zapewnić jeszcze lepszą stabilność, wyposażone są w dodatkowe łączniki. Dzieje się tak na przykład w samochodach sportowych czy terenowych. Można też spotkać takie modele, które nie mają łączników stabilizatora z tyłu pojazdu.

Uszkodzone łączniki stabilizatora – objawy

Teraz odpowiemy na najważniejsze pytanie w kontekście tego artykułu: kiedy trzeba wymienić łączniki stabilizatora? Ponieważ te elementy należą do części eksploatacyjnych auta, ich zużywanie się następuje stopniowo. Trudno jest „wyłapać” problem w początkowej fazie. Jednak wymiana łączników stabilizatora w odpowiednim czasie jest bardzo ważna, bo jeśli będziesz z tym zwlekał, może dojść do uszkodzenia innych elementów i potrzebna będzie kompleksowa naprawa układu zawieszenia. Warto kontrolować ten element układu zawieszenia co ok. 10-15 tys. km

Głównym objawem jest głośny stukot (skrzypienie czy stukanie) dobiegające z okolicy kół, nawet przy pokonywaniu nierówności czy zakrętów z niewielką prędkością. Innym objawem są problemy z utrzymaniem prawidłowego toru jazdy nawet na prostej drodze, nie mówiąc już o zakrętach. Jeśli samochód będzie „pływał” podczas jazdy, oznaczać to może, że powstały luzy na łącznikach.

Czy wiesz, że...

Częściej psują się prawe łączniki stabilizatora. Dlaczego? Są one narażone częściej na takie nierówności, jak np. studzienki kanalizacyjne znajdujące się na jezdni czy kontakt z krawężnikami.

Jak sprawdzić łączniki stabilizatora?

Gdy zaobserwujesz objawy uszkodzenia łączników stabilizatora, skontroluj ich stan techniczny. Warto to zrobić, bo symptomy zużycia łączników są podobne do zużycia innych elementów układu zawieszenia. Na przykład specyficzne stuki mogą świadczyć także o konieczności wymiany gum stabilizatora

Jeśli zaobserwujesz luzy na przegubach, korozję metalowych elementów, wytarte, pęknięte lub rozerwane części gumowe, a także wykrzywienia elementów koniecznie zabierz się do wymiany.

Mając wiedzę o mechanice warsztatowej i odpowiedni sprzęt, m.in. kobyłki warsztatowe, możesz pokusić się o wykonanie testu, który potwierdzi problemy z łącznikami. Po podniesieniu samochodu i odkręceniu kół należy, używając łomu, wymusić ruch zawieszenia. Jeśli usłyszysz dziwny dźwięk w postaci pisku czy stukotu, a dodatkowo luzy, które pojawiły się na łącznikach, jeszcze się powiększą, to znak, że pozostaje Ci już tylko wymiana tych części. 

Jak wymienić łącznik stabilizatora?

Wymiana łącznika stabilizatora nie jest trudna. Decydując się na samodzielną pracę, można nieco zaoszczędzić. Co trzeba przygotować i jak krok po kroku przebiegać powinno wstawianie nowych części?

Narzędzia potrzebne do wymiany łączników drążków stabilizatora

Zanim przystąpisz do pracy, przygotuj odpowiedni zestaw. Potrzebny Ci będzie lewarek, a najlepiej kobyłki warsztatowe, a także zestaw kluczy, m.in. udarowy, środek penetrujący (np. WD-40) oraz papier ścierny lub szczotka druciana. Kup też oczywiście nowe części, które należy dobrać do modelu samochodu.

Jak odkręcić łącznik stabilizatora?

Jak krok po kroku powinny wyglądać poszczególne etapy prac? 

Krok 1 – poluzuj śruby kół i podnieś samochód przy tej osi, w której znajdują się uszkodzone łączniki. Po zabezpieczeniu auta zdejmij koło.

Krok 2 – odkręć łącznik od drążka stabilizatora i innych elementów układu zawieszenia. Potrzebny Ci będzie klucz, czasem także środek penetrujący, taki jak WD-40, jednak jeśli śruby są mocno skorodowane, pozostaje tylko ich rozcięcie.

Krok 3 – delikatnie unieś auto, by wysunąć łącznik stabilizatora.

Krok 4 – wyczyść powierzchnię styku, używając drucianej szczotki lub papieru ściernego, a także posmaruj śruby.

Krok 5 – zamontuj nową część.

Krok 6 – załóż i przymocuj koło, a następnie opuść samochód i po raz kolejny dokręć śruby koła.

Ważne!

W większości modeli samochodów wymiana będzie przebiegać podobnie, jednak jeśli nie czujesz się na siłach, by rozpocząć pracę, lepiej udaj się do specjalisty.

Czy łączniki stabilizatora wymienia się parami?

Tak, by układ zawieszenia działał poprawnie, wskazane jest wymienienie łączników stabilizatora po obu stronach jednej osi. Wymiana tylko jednego może powodować szybszą jego degradację.

Czy po wymianie łączników stabilizatora trzeba ustawiać zbieżność?

Łącznik stabilizatora jest elementem, który nie ma wpływu na geometrię. Nie ma więc potrzeby po samodzielnej wymianie tego elementu układu zawieszenia, ustawiania zbieżności u specjalisty.

Ile kosztuje łącznik stabilizatora, a ile cała wymiana?

Chociaż łączniki stabilizatora należą do elementów układu zawieszenia, które stosunkowo często trzeba wymieniać, to koszty ich nabycia nie są wygórowane. Wszystko zależy od tego, czy decydujesz się na nowe części, czy zamienniki. Oryginalne nie powinny być droższe niż 200 zł, zaś części zamienne dostępne są już nawet od kilkudziesięciu złotych. 

Zdecydowałeś się na zlecenie wymiany łączników stabilizatora? Cena tej usługi u mechanika również nie jest wygórowana. Ostateczny koszt może być oczywiście różny w zależności od tego, w jakim warsztacie zdecydujesz się na wymianę łączników stabilizatora. Ceny są też zależne od regionu. Za usługę zapłacisz od kilkudziesięciu do ponad 100 zł.

Ile trwa wymiana łączników stabilizatora w warsztacie?

Wymiana łączników stabilizatora to dla sprawnego mechanika łatwe zadanie. Wystarczy mu na to nawet pół godziny. Jednak decydując się na zostawienie samochodu w warsztacie, trzeba wziąć pod uwagę konieczność zamówienia części oraz kolejkę prac. Całość może więc zająć nawet kilka dni.

Wymiana łączników stabilizatora a autocasco

Zastanawiasz się, czy Twoje AC pokryje koszty wymiany łączników stabilizatora? Towarzystwa ubezpieczeniowe zastrzegają sobie, że polisa nie obejmuje kosztów wymiany części eksploatacyjnych auta, a więc odpowiedź brzmi: nie. W ramach autocasco nie można wymienić zużytych łączników

Warto mieć jednak takie ubezpieczenie na wypadek różnych innych sytuacji np. kradzieży auta czy zalania go. Jeśli chcesz dowiedzieć się, ile kosztuje takie ubezpieczenie w Twoim przypadku, zapraszamy do naszej porównywarki OC i AC. Możesz tu nie tylko przeanalizować kilkanaście ofert, ale opłacić także online wybraną z nich. 

FAQ:

  • 1
    Czy łącznik stabilizatora może stukać? 

    Tak. Stukanie i skrzypienie może być objawem uszkodzonego łącznika stabilizatora.

  • 2
    Jak zmierzyć łącznik stabilizatora?

    By mieć pewność, że zamawia się odpowiedni model łączników, warto najpierw zmierzyć te, które zamontowane są w samochodzie. Jest to szczególnie ważne w przypadku zamienników. Trzeba zmierzyć odległość między mocującymi łącznik śrubami.

Oceń artykuł

5.00
(3)

Oszczędź na OC/AC

wyceń i kup w 2 minuty

Numer rejestracyjny pojazdu
Data urodzenia właściciela pojazdu

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku