W tym artykule:
- Co to jest wahacz, gdzie się znajduje i za co odpowiada?
- Ile wytrzymują wahacze?
- Jakie są objawy zużytych wahaczy?
- Czy wahacz może się urwać?
- Uszkodzony wahacz – naprawa czy wymiana?
- Jakie wahacze wybrać?
- Jak wymienić wahacz w samochodzie?
- Czy wahacze trzeba wymieniać parami?
- Czy przy wymianie wahacza trzeba ustawiać zbieżność?
- Ile kosztują wahacze?
- Ile kosztuje wymiana wahaczy?
- Czy ubezpieczenie AC pokrywa wymianę wahaczy?
Części eksploatacyjne, takie jak podzespoły zawieszenia należy raz na jakiś czas wymienić. Nic dziwnego – działają na nie ogromne siły. Jednym z ważniejszych czynności serwisowych auta jest wymiana wahaczy. Cena takiej usługi u mechanika nie jest wysoka. Wynika to z tego, że praca nie jest skomplikowana. Można z powodzeniem zrobić to w domowym warsztacie. O tym, dlaczego wymiana wahaczy jest taka ważna, kiedy trzeba wykonać tę czynność i jak to zrobić, piszemy w poniższym tekście.
Najważniejsze informacje:
- Wahacz to jeden z elementów układu zawieszenia. Składa się z metalowego profilu, sworznia i tulei.
- Jego głównym zadaniem jest poruszanie kołem.
- Wahacze to części, które trzeba wymieniać co 30-40 tys. km. Podzespoły lepszej jakości mogą posłużyć nawet 70-80 tys. km.
- Objawy zużytych wahaczy to m.in. stukanie czy pukanie, trudności w prowadzeniu i utrzymaniu toru ruchu, szarpanie podczas ruszania itd.
- Najczęściej naprawa polega na wymianie sworznia lub tulei. Rzadko dochodzi do awarii głównej części wahacza, chyba że mowa o korozji.
- Podczas wymiany wahaczy lepiej stosować oryginalne części. Chociaż są droższe, to bardziej dopasowują się do danego modelu auta.
- Wahacze wymienia się parami.
- Cena usługi wymiany wahaczy zależy od zakresu prac. Za wstawienie nowych wahaczy mechanik może policzyć sobie 150-300 zł, samych tulei – 100-200 zł, a sworzni – 100-150 zł.
Co to jest wahacz, gdzie się znajduje i za co odpowiada?
To nic innego, jak jeden z najważniejszych części eksploatacyjnych układu zawieszenia. Jest ruchomym elementem, który łączy koło z nadwoziem. Jego zadanie polega na poruszaniu kołem, a także zawieszeniem, gdy samochód przejeżdża przez wyboje i nierówności. Współpracuje z innymi częściami zawieszenia, takimi jak amortyzatory czy sprężyny.
Dowiedz się, jak sprawdzić zawieszenie w aucie.
Z czego składa się wahacz? Całość złożona jest z trzech części:
- metalowego profilu (w kształcie litery U lub trójkąta),
- sworznia,
- metalowo-gumowej tulei, czyli tzw. silentblocka.
Ile wytrzymują wahacze?
Żywotność tych części układu zawieszenia jest zależna od ich rodzaju. Pierwsze wahacze, montowane podczas produkcji służą o wiele dłużej niż te w używanych samochodach. Wynika to z tego, że geometria auta prosto z fabryki jest idealna i nie wpływa na poszczególne części tak jak w przypadku już wysłużonych samochodów.
Wahacze w nowych autach mogą wymagać wymiany czy naprawy dopiero po przejechaniu 200, a nawet czasem i 300 tys. km. Później trzeba będzie dbać o wymianę częściej. Jeśli zdecydujesz się na części wysokiej jakości, mogą posłużyć ok. 70-80 tys. km. W przypadku podzespołów z niższej półki cenowej trzeba liczyć się z koniecznością wymiany po ok. 30-40 tys. km.
Jakie są objawy zużytych wahaczy?
Wahacze, podobnie jak inne części układu zawieszenia po jakimś czasie po prostu się zużywają. O tym, że zbliża się czas naprawy, świadczą różne symptomy. Oto jak rozpoznać problemy z wahaczami:
- słychać hałasy (pukanie, skrzypienie) dobiegające z okolic kół,
- samochód trudniej się prowadzi,
- auto zmienia tor jazdy bez ingerencji kierownicy,
- obserwować można niepewne zachowanie pojazdu na łukach (słabszą reakcję kierownicy przy skręcaniu),
- opony zużywają się w nierównym stopniu,
- podczas ruszania samochód szarpie,
- odczuwalne jest pogorszenie komfortu jazdy,
- itd.
Czy wahacz może się urwać?
Dlaczego nie można tolerować pierwszych symptomów problemów z układem zawieszenia? Awaria wahacza może prowadzić nie tylko do zniszczenia innych podzespołów samochodowych, ale także znacznie bardziej poważnych wypadków. Na przykład jazda z uszkodzonym sworzniem wahacza może w końcu doprowadzić do rozpięcia wahacza oraz zwrotnicy, a to oznacza, kolokwialnie mówiąc, urwanie się koła. Taka sytuacja nie tylko stwarza zagrożenie dla kierowcy czy innych uczestników ruchu drogowego, ale może spowodować m.in. uszkodzenie błotnika czy drzwi.
Uszkodzony wahacz – naprawa czy wymiana?
Jeśli okaże się, że wahacz się zużył lub uległ awarii np. w wyniku wypadku czy innego zdarzenia na drodze, trzeba będzie przyjrzeć się mu bliżej. Najczęściej naprawa polega na wymianie poszczególnych części wahacza, czyli sworzni i tulei. W przypadku tego pierwszego podzespołu często dochodzi do zużycia przegubów kulowych, a jeśli chodzi o tuleje, problematyczne stają się połączenia gumowe. Co do wahacza właściwego, może dojść do korozji, jednak to dzieje się znacznie rzadziej.
Czasem wymiana poszczególnych elementów może być niemożliwa, ponieważ są one zintegrowane z główną częścią. Wówczas trzeba będzie wstawić nowy element w całości.
Jakie wahacze wybrać?
Decydując się na wymianę poszczególnych elementów wahacza lub całych podzespołów, można wybierać spośród nowych części oraz zamienników. Oryginalne są droższe, jednak wyróżniają się wyjątkową jakością oraz dopasowaniem do konkretnego modelu auta. Części zalecane przez producenta mogą mieć dłuższą żywotność. Zamienniki bardzo często o wiele łatwiej jest dostać, a także są tańsze, jednak nie posłużą tak długo, jak oryginalne części.
Jak wymienić wahacz w samochodzie?
Jeśli masz nieco doświadczenia w majsterkowaniu, możesz pokusić się o samodzielną wymianę wahacza. Cena tej usługi u mechanika wprawdzie nie jest wygórowana, ale decyzja o podjęciu prac w przydomowym warsztacie pozwoli wprowadzić nieco oszczędności. Możesz wtedy zainwestować w części lepszej jakości. Dowiedz się, jak wymienić wahacz krok po kroku:
- unieś auto, wykorzystując podnośnik samochodowy,
- odkręć koło,
- odkręć śrubę sworznia,
- użyj młotka, by wybić sworzeń ze zwrotnicy i w razie potrzeby wymień sworzeń na nowy,
- odkręć wszystkie mocowania wahacza,
- wyciągnij wahacz,
- zamontuj nowy wahacz (najpierw tylne mocowanie, później środkowe, a na końcu trzeba wycelować sworzeń w otwór zwrotnicy).
Ważne!
Jeśli sworzeń połączony jest z wahaczem za pomocą metalowych nitów, konieczne będzie ich rozwiercenie.
Dowiedz się wszystkiego na temat wymiany tulei wahacza.
Czy wahacze trzeba wymieniać parami?
Tak. W przypadku wymiany wahaczy trzeba pamiętać o tym, by poszczególne części wymieniać na jednej osi parami. Stary element mógłby negatywnie wpływać na nową część i doprowadzić do szybszego zużycia. Właśnie dlatego, jeśli chodzi o elementy eksploatacyjne auta takich jak m.in. wahacz czy amortyzatory, wymiany dokonuje się parami.
Czy przy wymianie wahacza trzeba ustawiać zbieżność?
Wymiana elementów układu zawieszenia może wpływać na geometrię auta, a więc odpowiedź brzmi: tak. Zaleca się, by po wymianie wahacza skontrolować zbieżność kół i w razie czego ją wyregulować.By to zrobić, najlepiej wybrać się do sprawdzonego warsztatu. Nie zaleca się wykonywania tej czynności samodzielnie.
Objawy nieprawidłowej zbieżności to m.in.: ściąganie auta na jedną stronę, nierówne zużycie opon, drganie kierownicy, problem z utrzymaniem prostego toru jazdy. Jeśli więc niedawno wymieniałeś tę część układu zawieszenia, a w Twoim aucie odczuwalne są wymienione wyżej objawy, koniecznie wybierz się, by wyregulować zbieżność.
Ile kosztują wahacze?
Jeśli wahacze w Twoim aucie są zintegrowane, będziesz musiał kupić całą część. Cena takiego podzespołu zależy od różnych czynników m.in. rodzaju wahacza czy producenta. W niektórych modelach samochodów poszczególne elementy tego podzespołu układu zawieszenia można wymienić oddzielnie. Na przykład cena wahacza oraz tulei wahacza mieści się w przedziale 200-500 zł, ale są też takie części, które mogą kosztować nawet 1000 zł. Z kolei sworzeń wahacza może kosztować 80-150 zł, chociaż w samochodach klasy premium cena ta może być jeszcze wyższa.
Ile kosztuje wymiana wahaczy?
Nie czujesz się na siłach, by samodzielnie przeprowadzić wymianę wahaczy? Cena takiej usługi nie jest wygórowana. Wszystko zależy jednak od zakresu prac. Na przykład w 2024 roku koszt usługi wymiany samego wahacza wynosi 150-300 zł, a jeśli chodzi o wstawienie nowej tulei wahacza, zapłacimy 100-200 zł. Co do usługi wymiany sworznia wahacza, jego cena będzie zależeć od sposobu przymocowania. Za te, które są nitowane, mechanik może policzyć sobie 120-150 zł, za przykręcane zapłacić trzeba będzie ok. 100 zł.
Ważne!
Cena usługi wymiany wahaczy w prostych konstrukcjach np. kolumnie MacPhersona będzie niższa niż w przypadku bardziej skomplikowanych układów np. osi wielowahaczowych.
Dowiedz się też, ile kosztuje zrobienie zawieszenia w samochodzie.
Czy ubezpieczenie AC pokrywa wymianę wahaczy?
Wahacze należą do części eksploatacyjnych auta. Ubezpieczyciele zastrzegają sobie w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, czyli dokumencie, który określa warunki umowy, że AC nie pokrywa wymiany takich elementów, jak m.in. wahacze.
Mimo wszystko warto rozszerzyć swoje ubezpieczenie samochodowe o autocasco. Ubezpieczenie to zapewni pomoc finansową w razie różnych sytuacji losowych np. zalania czy kradzieży auta. Zastanawiasz się, ile będzie kosztować taka polisa w Twoim przypadku? Sprawdź w naszym kalkulatorze OC i AC!
FAQ:
- 1Kiedy trzeba wymienić sworzeń wahacza?
Klasycznym objawem uszkodzenia sworzni wahacza jest dziwny dźwięk, dochodzący z okolic zawieszenia. Takie pukanie, stukanie czy skrzypienie oznacza, że trzeba przyjrzeć się m.in. tym elementom układu zawieszenia. O zużytym sworzniu wahacza świadczy też „luz” na kierownicy, nierównomierne ścieranie się bieżników w oponach, a także pogorszenie jakości prowadzenia auta.
- 2Jak prawidłowo konserwować wahacze?
By zapewnić wahaczom długowieczność, warto o nie dbać poprzez regularne przeglądy i wymianę zużytych elementów, smarowanie ruchomych części (sworzni czy tulei), a także unikanie przeciążenia poprzez spokojną i bezpieczną jazdę.
Oceń artykuł