W tym artykule:
- Karambol – definicja zdarzenia drogowego
- Czym różni się karambol od zwykłej kolizji drogowej?
- Jak działa system odszkodowań przy wielopojazdowych zderzeniach?
- Jakie limity obejmuje ubezpieczenie OC sprawcy?
- Kto ponosi odpowiedzialność za wypadek z udziałem wielu aut?
- Współwina w karambolu – kiedy odpowiada więcej niż jeden kierowca?
- Jakie konsekwencje spotykają sprawcę karambolu?
- Autocasco a karambol – jak AC może pomóc w trudnej sytuacji?
Wypadek drogowy z udziałem wielu pojazdów często paraliżuje ruch. Wiele osób zastanawia się, nad kwestią „karambol a OC” oraz kto uznawany jest za winnego w takich sytuacjach? Dowiedz się, w jakim trybie można uzyskać odszkodowanie dla poszkodowanych w takim zdarzeniu.
Najważniejsze informacje:
- Co to jest karambol? Definicja mówi, że to wypadek drogowy z udziałem wielu pojazdów (przynajmniej pięciu). Inaczej takie zdarzenie nazywane jest „efektem domina”.
- Karambol może być kwalifikowany jako wypadek, a nawet katastrofa, a to wiąże się z surowszymi karami niż w przypadku kolizji drogowej.
- Tryb wypłacania odszkodowań, jeśli chodzi o karambol, jest taki sam, jak w przypadku zderzenia dwóch aut. Proces ustalania winnych jest jednak bardziej złożony i trwa czasem bardzo długo, ponieważ nierzadko sprawa trafia do sądu.
- Za karambol odpowiedzialnych uznaje się bardzo często wielu kierowców.
- Ponieważ czas oczekiwania na wypłatę odszkodowania po udziale w karambolu może być bardzo długi, można zlikwidować szkodę z AC, a następnie wystąpić do towarzystwa sprawcy z tzw. regresem ubezpieczeniowym.
Karambol – definicja zdarzenia drogowego
”Efekt domina” – tak inaczej nazywany jest karambol. Definicja tego zdarzenia w języku potocznym brzmi: wypadek samochodowy z udziałem kilku pojazdów (zazwyczaj mówi się o minimum pięciu autach). Dochodzi do niego z powodu łańcuchowego efektu, gdy samochody wpadają na siebie jeden po drugim z powodu pierwotnego wypadku. Przyczyn takich sytuacji może być bardzo wiele. Kierowanie ruchem przez policjanta bardzo często jest konieczne, zanim skutki dużego wypadku zostaną usunięte.
Nie jest to termin prawny. Informacji o tym, co to jest karambol, nie znajdziemy w przepisach prawa o ruchu drogowym, kodeksie karnym czy cywilnym. Określają jednak one, jak należy postępować w przypadku różnych wypadków drogowych, niezależnie od tego, jak wiele pojazdów w nich uczestnicy. W polskim prawie funkcjonuje termin katastrofy. To zdarzenie, które zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, lub stwarza zagrożenie dla ruchu lądowego, wodnego lub powietrznego. Jest uważana za poważne przestępstwo i karana surowiej niż w związku ze spowodowaniem wypadku.
Czym różni się karambol od zwykłej kolizji drogowej?
Główną różnicą jest liczba aut, biorących udział w zdarzeniu oraz konsekwencje prawne i finansowe. Kolizja drogowa dotyczy zazwyczaj jednego lub dwóch pojazdów. Poza tym, w wyniku takiego zdarzenia nie ma rannych, jedynie szkody w mieniu. To różni kolizję od wypadku, w wyniku którego dochodzi do obrażeń ciała lub śmierci uczestników. Kolizja traktowana jest jako wykroczenie. Z kolei wypadek kwalifikowany jest jako przestępstwo i grozi za nie nawet kara pozbawienia wolności.
O karambolu mówi się potocznie, gdy na drodze zderzy się przynajmniej 5 aut. Inna jest także kwalifikacja karambolu. W zależności od skutków może być uznany za wypadek (według art. 177 Kodeksu karnego), a nawet katastrofę (według art. 173 Kodeksu karnego), a wówczas inaczej może wyglądać odpowiedzialność karna sprawcy.
Zobacz również: Pierwsza pomoc przy wypadku drogowym – wszystko, co musisz wiedzieć.
Jak działa system odszkodowań przy wielopojazdowych zderzeniach?
Ponieważ ustawodawca nie przewidział oddzielnych przepisów odnośnie do tego szczególnego zdarzenia drogowego, reguły dotyczące likwidacji szkody są takie same jak w przypadku wypadku drogowego. W kwestii wypłacenia odszkodowania trzeba więc w pierwszej kolejności ustalić, kto jest sprawcą zdarzenia. Jeśli mowa o karambolu, czyli wypadku z dużą liczbą aut, może się okazać, że nie tylko jeden kierowca jest winny. Proces ustalania winy musi być bardzo szczegółowy i skrupulatny, a co za tym idzie, trwa dłużej, niż w przypadku wypadków/kolizji z udziałem tylko dwóch czy trzech aut. Bardzo często powoływani są biegli, by ustalić przyczyny oraz przebieg wypadku. Dopiero po wydaniu prawomocnego wyroku skazującego wypłacone zostanie odszkodowanie z OC sprawcy. Postępowanie może potrwać nawet kilka miesięcy.
Bardzo często zdarza się, że ubezpieczyciele zaniżają wysokość odszkodowania dla poszkodowanych w wyniku karambolu. W takiej sytuacji można się nie tylko odwołać, ale i wytoczyć zakładowi powództwo cywilne, a wtedy ustaleniem wysokości odszkodowania/zadośćuczynienia zajmie się sąd.
Jakie limity obejmuje ubezpieczenie OC sprawcy?
Limity w przypadku polisy OC określa Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszy Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Są one zawsze takie same i wynoszą:
- 6,45 miliona euro w przypadku szkód osobowych (m.in. śmierci czy obrażeń ciała),
- 1,3 miliona euro w przypadku szkód majątkowych (np. zniszczenie pojazdu).
Kto ponosi odpowiedzialność za wypadek z udziałem wielu aut?
Obowiązek naprawienia szkody spoczywa na tym, kto swoim zachowaniem (działaniem albo zaniechaniem) spowodował wypadek. Jeśli sprawca ma ważne ubezpieczenie OC, wtedy odszkodowanie poszkodowanym wypłaca towarzystwo ubezpieczeniowe. Trzeba mieć jednak świadomość, że ubezpieczyciel nie wypłaci pieniędzy, zanim ustalony zostanie sprawca.
Współwina w karambolu – kiedy odpowiada więcej niż jeden kierowca?
Bardzo często zdarza się, że winnym karambolu jest więcej niż jeden kierowca. Współwina w karambolu może zostać ustalona w takich sytuacjach, jak:
- kierowca najeżdża na tył poprzedzającego go pojazdu;
- kilku kierowców wyprzedza się równocześnie, co doprowadza do groźnego wypadku;
- kierowcy poruszają się zbyt szybko w trudnych warunkach (może to być np. jazda po autostradzie, gdy jest ślisko);
- kierowcy nie zachowują ostrożności podczas jazdy np. podczas zmiany pasa ruchu;
- kierowcy jadący za pojazdami, które zderzają się jako pierwsze, nie dostosowują się do sytuacji na drodze.
Warto pamiętać, że w przypadku karambolu policja nie zawsze od razu ustala stopień winy. Bardzo często sprawa trafia do sądu.
Częstą praktyką jest również włączanie się w proces ustalania winy ubezpieczyciela, który także analizuje materiał dowodowy.
Jakie konsekwencje spotykają sprawcę karambolu?
Skutki są zarówno finansowe, jak i prawne. Jeśli sąd orzeknie o tym, że nie tylko jeden kierowca jest winny, lecz więcej, odszkodowanie z OC może zostać obniżone proporcjonalnie do stopnia winy każdego z kierowców. Ubezpieczyciel sprawcy, a jeśli nie ma ważnego ubezpieczenia OC – on sam, musi wypłacić poszkodowanym odszkodowanie oraz zadośćuczynienie za doznane krzywdy.
Oprócz tego konsekwencją jest utrata zniżek na kolejne ubezpieczenie samochodu. Wysokość takiej obniżki jest zależna od wewnętrznych zasad ubezpieczyciela.
Jeśli chodzi o finansowe konsekwencje, to trzeba pamiętać, że jeśli sprawa trafi do sądu, sprawca zostanie obciążony kosztami postępowania.
Winny może zostać także ukarany mandatem, punktami karnymi, a także pozbawieniem wolności.
Jedną z nieprzyjemnych konsekwencji karambolu jest także uszkodzenie własnego auta. By zlikwidować takie szkody, pomocne może być ubezpieczenie AC.
Autocasco a karambol – jak AC może pomóc w trudnej sytuacji?
Osoby, które nie chcę czekać na zakończenie postępowania karnego, by ubezpieczyciel wypłacił im odszkodowanie, mogą skorzystać z szybszego sposobu. Warunkiem jest jednak posiadanie autocasco. To polisa, która zapewnia finansowe wsparcie w razie uszkodzeń, zniszczeń lub utraty pojazdu w związku ze zdarzeniami losowymi, lub spowodowanymi przez osoby trzecie. Mając AC, warto zgłosić szkodę i zlikwidować ją w ramach polisy, a gdy proces ustalania winy za spowodowanie karambolu się zakończy, wystąpić z „regresem ubezpieczeniowym” do towarzystwa, w którym polisę OC miał wykupiony sprawca. W takich sytuacjach ubezpieczyciel powinien wypłacić Twojemu ubezpieczycielowi kwotę, która została Ci wypłacona w ramach AC. Dzięki temu towarzystwo przywróci Ci zniżki utracone w związku z likwidacją szkody.
Nie masz ubezpieczenia autocasco? Rozważ zakup polisy OC w pakiecie z AC. Możesz skorzystać z naszego narzędzia. Porównywarka ubezpieczeń komunikacyjnych nie tylko przedstawi Ci wiele ofert, pozwoli je porównać i wybrać najlepszą opcję. Warto rozważyć także ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), dzięki któremu zarówno kierowca, jak i pasażer otrzymają świadczenie, jeśli dojdzie do uszczerbku na zdrowiu.
FAQ:
- 1Ile trwa wypłata świadczenia z polisy OC po dużym wypadku?
W przypadku karambolu, gdy sprawa zostanie skierowana do sądu, proces likwidacji szkody w ramach OC sprawcy może się znacznie przedłużyć. Chociaż towarzystwo ma 30 dni na wypłatę odszkodowania, w pierwszej kolejności trzeba ustalić sprawcę. Jeśli wypadek był bardzo skomplikowany, proces może trwać nawet kilka miesięcy.
- 2Jaka kara grozi za spowodowanie karambolu?
Według art. 177 kodeksu karnego za spowodowanie wypadku drogowego, którego wynikiem jest spowodowanie obrażeń ciała, grozi kara pozbawienia wolności do lat 3. Z kolei, jeśli następstwem jest śmierć lub jej ciężki uszczerbek na zdrowiu przewidziana jest kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. Z kolei według art. 173 kodeksu karnego za spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym grozi od 3 miesięcy do lat 15.
Oceń artykuł