Kupujesz auto używane i zastanawiasz się, czy była w nim wymieniana szyba? Nie masz pewności co do tego, czy samochód miał poważniejszą stłuczkę lub brał udział w wypadku? Zobacz nasz poradnik, dzięki któremu dowiesz się jak sprawdzić, czy szyby są oryginalne. Nie bez powodu producenci stosują szereg oznaczeń w kluczowych miejscach, często niewidocznych na pierwszy rzut oka. To dzięki nim możesz wyciągnąć wiele ważnych informacji na temat auta. Sprawdź!
Najważniejsze informacje:
- W samochodach stosuje się zarówno szyby oryginalne, jak i zamienniki. Powinny jednak spełniać wszystkie normy jakościowe, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowania.
- Przed zakupem samochodu z rynku wtórnego warto wiedzieć jak sprawdzić, czy szyby w aucie są oryginalne. Dzięki temu upewnisz się, że nie były one wymieniane wskutek np. kolizji czy wypadku.
- Wiele cennych informacji możesz wyczytać z oznaczeń na szybie. Znajdziesz tam takie informacje jak nazwa producenta, data produkcji, kod homologacji, numer Regulaminu nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, rodzaj zastosowanego szkła oraz kraj wyprodukowania.
- Jest wiele sposobów na to, aby odróżnić szybę oryginalną od zamiennika. Podstawą jest porównanie oznaczeń.
Czym się różni oryginalna szyba od zamiennika?
Każdemu kupującemu samochód z rynku wtórnego zależy na tym, aby miał on jak najlepszy stan techniczny i bezkolizyjną historię. Niestety nie zawsze jest to możliwe. Jeden z elementów nadwozia może zdradzić wiele cennych informacji na temat tego, co działo się do tej pory z autem, a jest nim przednia szyba. Oczywiście musi ona spełniać wszystkie wymogi techniczne, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy oraz pełną widoczność. W momencie kolizji nie może stanowić też zagrożenia dla pasażerów i kierowcy przebywającym w kabinie. Właśnie dlatego tak istotne są materiały wykonania oraz prawidłowy montaż, do którego dochodzi bezpośrednio na linii produkcyjnej.
Fabrycznie samochody mają szybę wykonaną przez producenta (ewentualnie firmę zewnętrzną), ale mocowana jest zgodnie z zastosowaniem wszystkich najwyższych standardów marki. Kiedy dojdzie do jej uszkodzenia w wyniku np. uderzenia gałęzi podczas huraganu, stłuczki albo wypadku, konieczna jest jej wymiana na nową. Serwisy proponują zarówno części oryginalne i licencjonowane (tzw. OEM), jak i zamienniki.
Czym się różnią?
- Szyby samochodowe OEM – to oryginalne elementy, które są logowane znakiem producenta. Mogą być produkowane zarówno bezpośrednio przez producenta, jak i firmy zewnętrzne na ich zlecenie. Muszą jednak być wykonane zgodnie ze specyfikacjami technicznymi, spełniać rygorystyczne normy jakości oraz posiadać odpowiednie oznaczenia na szybie. Wybierając ten rodzaj elementu wyposażenia podczas naprawy masz pewność, że jest on oryginalny, ma najwyższą jakość i odpowiednie certyfikaty.
- Zamienniki szyb – to nieoryginalne elementy, ale dopasowane do konkretnej marki i modelu auta. Produkowane są przez niezależne firmy bez licencji producenta. Ich budowa nie różni się pod względem technicznym. Ważną różnicą jest natomiast to, że taka szyba nie ma ani nazwy producenta, ani logo.
Czy szyby samochodowe z rynku wtórnego są tak samo dobre jak oryginalne?
Pamiętaj o tym, że każda montowana szyba w samochodzie musi spełniać normy jakościowe oraz wymagania co do bezpieczeństwa dla kierowcy oraz pasażerów. Powinna pochodzić ze sprawdzonego źródła. Najbezpieczniejszą opcją jest wybór szyby oryginalnej, produkowanej na licencji, z zachowaniem najwyższych standardów. Jeśli jednak chodzi o zamiennik, tutaj musisz zaufać producentowi lub serwisantowi, który poleca dany produkt. Firmy stosują różne materiały, od przeciętnych po bardzo dobrej jakości.
Jak sprawdzić taką szybę? Zamiennik powinien mieć certyfikat potwierdzający zgodność z przepisami. O wszystkich ewentualnych różnicach technicznych powinien powiadomić serwisant jeszcze przed montażem. Możesz też ocenić jej przejrzystość. Czasem zamienniki odbiegają pod tym względem od oryginałów. Ostatecznie to od właściciela auta musi zależeć, jaką szybę wybrać.
Niestety, kupując samochód z rynku wtórnego powinieneś upewnić się, jakie szyby są w nim zamontowane. Dzięki temu łatwiej jest zweryfikować ich jakość. Oryginalne produkty łatwo odróżnić od zamienników. Przydadzą Ci się do tego nasze poniższe porady jak sprawdzić, czy szyby w aucie są oryginalne. Jeśli natomiast doszło do wymiany to trudniej ocenić zgodność szyb z odpowiednimi normami. Bez symboli czy potwierdzenia nie masz pewności, skąd pochodzi dany produkt oraz co się z nim działo wcześniej.
Jak sprawdzać szyby w aucie?
Zastanawiasz się jak sprawdzić, czy szyba w aucie jest oryginalna? Najłatwiej jest oczywiście spytać o to dotychczasowego właściciela. Jeśli jednak widzisz, że nie do końca jest z Tobą szczery i nie masz pewności co do wymiany, możesz sprawdzić to samodzielnie.
Pierwszym krokiem jest weryfikacja daty produkcji szyby. Znajdziesz ją bezpośrednio na szkle. Zazwyczaj producenci umieszczają ją na samym dole.
Na początku jej zapis może nie być dla Ciebie w pełni zrozumiały, ponieważ stosuje się skróty, które trzeba rozszyfrować. Data produkcji składa się z liczb i kropek (różni się ich liczba, co jest bardzo istotne). Przykładowo, rok 2010 może być oznaczony jako 10 albo nawet samo 0, 1995 – 95 lub 5.Liczba ta jest zawsze na środku. Kropki, które znajdują się po niej odnoszą się do miesięcy od lipca do grudnia. Poprzednie miesiące (od stycznia do lipca) to kropki zlokalizowane przed rokiem produkcji. Zwróć też uwagę na ich liczbę, np. trzy kropki przed datą to marzec, a po – wrzesień. Musisz zatem je policzyć oraz zwrócić uwagę na położenie.
Jeśli data znaleziona na szybie nie różni się od produkcji samochodu to oznacza, że nie była wymieniana. Z kolei kiedy znajdziesz sporą rozbieżność w jednej z nich, możesz wtedy dopytać właściciela, jaki był tego powód. Pamiętaj jednak, że szyba może być minimalnie starsza od auta. Wiąże się to z wcześniejszą produkcją przez inne fabryki. Większe wątpliwości powinna w Tobie wzbudzić data późniejsza. Może to oznaczać, że szyba była wymieniana w związku z wypadkiem, uszkodzeniem mechanicznym czy kolizją.
To ważne!
Auto bezkolizyjne będzie miało szyby z taką samą datą produkcji.
Kolejnym sposobem na to, jak sprawdzić, czy szyby są oryginalne, jest weryfikacja oznaczeń stosowanych przez producenta. Świadczą one o tym, w jakim państwie szkło uzyskało homologację, jaki jest jego rodzaj oraz kto ją dokładnie wyprodukował. Jeśli zastanawiasz się, czy wszystkie szyby w samochodzie mają ten sam numer to zdecydowanie powinny mieć.
Co powinno wzbudzić Twoje wątpliwości?
- Jeśli na szybie nie ma logo producenta to jest duże prawdopodobieństwo, że zastosowano zamiennik.
- Jeśli samochód miał mieć fabrycznie przyciemniane szyby, a na szkle znajdziesz oznaczenie świadczące o standardowym rodzaju, również jest to sygnał ostrzegawczy dla kupującego.
- Jeśli zastosowano zamiennik, ale nie ma on żadnego certyfikatu ani potwierdzenia to nie masz pewności co do tego, jakiej jest jakości.
Ponadto podczas zakupu samochodu dokładnie sprawdź stan techniczny szyby. Zweryfikuj, czy szkło nie ma niewielkich odprysków lub widocznych pęknięć. W niektórych sytuacjach konieczna będzie jej wymiana albo skorzystanie z takich usług jak usuwanie rys z szyb samochodowych. Jeśli zdecydujesz się na samochód z widocznymi uszkodzeniami i będziesz musiał wymienić szybę na nową, trzeba doliczyć dodatkowe koszty do zakładanego budżetu. Poza tym podczas zakupu polisy pomyśl o tym, aby dokupić ubezpieczenie szyb w aucie. Widoczne uszkodzenia mechaniczne są podstawą do wystawienia mandatu podczas kontroli, a nawet trudności w pozytywnym przejściu badania technicznego. Odpryski, pęknięcia i wgłębienia mogą być też bardzo niebezpieczne. Zawsze warto je omówić z mechanikiem, aby rozwiać wątpliwości.
Dowiedz się też od poprzedniego właściciela, czy korzystał z takiej usługi jak przyciemnianie szyb w samochodzie. Upewnij się, że jest to wykonane zgodnie z prawem.
Jak widzisz, najwięcej cennych informacji możesz odczytać z symboli na szybach. W dalszej części artykułu wyjaśniamy, jak czytać pozostałe oznaczenia, co pomoże Ci w ocenie auta przed zakupem.
Co oznaczają numery na szybach samochodu i jak je czytać?
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na to jak sprawdzić, czy szyby w aucie są oryginalne, jest przyjrzenie się bliżej ważnym oznaczeniom. Producenci kodują w nich bardzo ważne informacje. Ciągi cyfr, liter i symboli mogą jednak nie być w pełni zrozumiałe. Jak w takim razie je czytać?
Najważniejszą informacją na szybie jest tzw. kod homologacyjny. Oznacza on, że wszystkie parametry techniczne szkła zostały zaakceptowane i są zgodne z prawem. Zostały też przetestowane i tym samym otrzymały oficjalne oznaczenie. Jak je rozpoznać? Zwróć uwagę na literę E wraz z cyfrą. Całość znajduje się w kółku. Cyfra nie jest przypadkowa, bo ona określa państwo, w którym dana szyba uzyskała homologację.
Przykładowo:
- E1 – Niemcy
- E2 – Francja
- E3 – Włochy
- E4 – Holandia
- E5 – Szwecja
- E6 – Belgia
- E7 – Węgry
- E8 – Czechy
- E9 – Hiszpania
- E20 – Polska.
Kolejna informacja związana z homologacją mieści się w skrócie 43R. Dalszy ciąg cyfr to indywidualny numer Regulaminu nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, w którym są zawarte wszystkie przepisy dotyczące szkła stosowanego w samochodach.
A jak sprawdzić, czy szyby są oryginalne? O tym świadczy oznaczenie stosowane przez producenta. Na szkle znajdziesz logo marki, np. Toyota, Ford, Renault czy Volkswagen. Jednak nie zawsze szyba produkowana jest właśnie przez producenta auta. Czasem zajmują się tym firmy zewnętrzne. Dlatego możesz spotkać się też z drugim oznaczeniem, które jest jednocześnie znakiem towarowym stricte producenta szyby. Po tym łatwo rozpoznać, czy szkło było montowane na linii produkcyjnej w fabryce lub czy wymieniano ją w ASO (Autoryzowanej Stacji Obsługi Pojazdów).
Do tego możesz sprawdzić rodzaj szyby, czyli w jakiej technologii została ona wykonana. Świadczy o tym symbol AS (American Standard) z cyfrą świadczącą o typie szyby:
- 1 - laminowana – najbardziej popularna wśród producentów, ma specjalną folię PVB między poszczególnymi warstwami, aby poprawić właściwości akustyczne oraz chronić przed promieniowaniem słonecznym,
- 2 - hartowana – mocniejsza od zwykłego szkła, stosowane częściej w bocznej i tylnej części pojazdu,
- 3 - przyciemniana (laminowana lub hartowana) – ogranicza oślepianie przez słońce i światła pochodzące od innych pojazdów.
Oznaczenie zawiera też symbol składający się z litery M i liczby. To z kolei odnosi się do typu budowy szkła, a mianowicie grubości oraz konkretnego koloru. Na szybie musi się znaleźć również kod DOT, który świadczy o miejscu, w którym została wyprodukowana.
Uwaga!
Kraj produkcji szyby a państwo, w którym zostały przeprowadzone testy homologacyjne, może się różnić. Nie powinno mieć to jednak świadczyć o zastosowaniu zamiennika czy przebytej kolizji.
Czy warto ubezpieczyć szyby w aucie?
Czasem wystarczy tylko drobny kamyk, aby doszło do uszkodzenia mechanicznego szyby. To z kolei może mieć wpływ na gorszą widoczność, a nawet późniejsze mocniejsze pęknięcie szkła. Wymiana lub naprawa to kosztowna sprawa. Właśnie dlatego warto mieć ubezpieczenie szyb. Odpowiedni zakres ochrony zapewni wypłatę świadczenia, która może pomóc Ci finansowo.
Poznaj też nasz kalkulator ubezpieczeń samochodowych, gdzie w atrakcyjnej cenie zyskasz polisę dopasowaną do Twoich potrzeb. Obowoiązkowe OC rozszerzysz między innymi o ochronę szyb.
FAQ:
- 1Czy wszystkie szyby w samochodzie mają ten sam numer?
Szyby w samochodzie powinny mieć ten sam numer, czyli pochodzić z tego samego kraju, mieć taki sam kod homologacji oraz logo producenta. Jeśli któraś z nich była wymieniana to będą różnice w oznaczeniach.
- 2Jak sprawdzić czy wszystkie szyby w aucie są oryginalne?
Aby upewnić się, że szyby w samochodzie są oryginalne, znajdż logo producenta oraz datę produkcji. Brak oznaczeń lub wyraźne rozbieżności mogą sygnalizować, że te elementy zostały wymienione.
Oceń artykuł