Kupując nowe auto z salonu, niektórych kierowców może zdziwić fakt, że nie ma ono na wyposażeniu koła zapasowego. Z czysto fizycznego punktu widzenia, nie ma go także w samochodach z instalacją LPG. Co w takim razie zrobić, jeśli przytrafi się awaria na trasie? Sprawdzamy, czy zestaw naprawczy do opon to dobre rozwiązanie i jaki wybrać.
Zestaw naprawczy do opon – jak działa i co to jest?
Nagła awaria, uszkodzona opona? Zestaw naprawczy to specjalny środek, który przydaje się w kryzysowych sytuacjach. Dzięki niemu możesz uszczelnić oponę i kontynuować jazdę, najlepiej do najbliższego serwisu albo domowego garażu. Nie zajmuje wiele miejsca, dlatego jest dobrym wyborem, jeśli nie masz na wyposażeniu koła zapasowego. Często posiadanie drugiej opony jest też niemożliwe, np. ze względu na rozbudowaną instalację LPG i brak wolnego miejsca. Koło zapasowe rzadko pojawia się też w nowych autach prosto z salonu, a trudno zorganizować na nie wolną przestrzeń. Wtedy awaryjnie sprawdzi się zestaw naprawczy do opon. Jak działa? To zależy od danego środka i zaleceń producenta. Najlepiej przed użyciem sprawdzić informacje na opakowaniu.
To ważne!
Uszkodzenie opony może okazać się bardzo niebezpiecznym zdarzeniem na drodze. Najechanie na ostry przedmiot skutkuje nie tylko dziurą w ogumieniu, ale nierzadko też pęknięciem i rozerwaniem, co z kolei staje się nawet zagrożeniem zdrowia oraz życia podróżujących. Warto przygotować się na każdą ewentualność, mieć przy sobie podstawowe narzędzia, sprawdzać regularnie stan techniczny pojazdu, a także wykupić odpowiednie ubezpieczenie. Zobacz nasz Kalkulator OC i AC, aby porównać warianty atrakcyjnych pakietów oraz poznać ich dokładny zakres ochrony pomocny w kryzysowych sytuacjach na drodze.
Czy do zestawu naprawczego potrzebny jest lewarek?
Aby naprawić oponę z użyciem zestawu naprawczego, nie trzeba lewarka ani specjalnych narzędzi. Nie ma konieczności zdejmowania koła.
Jaki zestaw naprawczy do opon wybrać?
Na rynku znajdziesz wiele preparatów, które sprawdzą się do szybkiej i prostej naprawy ogumienia w terenie. Jaki zestaw naprawczy do opon wybrać? Sprawdzamy!
Środek do naprawy opon w sprayu
Inaczej nazywa się go na rynku kołem zapasowym w sprayu. To buteleczka z dozownikiem, która pozwala na uszczelnienie ogumienia. Nie trzeba demontować opony z obręczy, wystarczy zapewnić sobie bezpieczne miejsce, oczyścić wentyl i podłączyć wężyk. Pojemnik należy użyć zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Wprowadzenie uszczelniacza nie powinno jednak sprawiać dużych problemów. Taki zestaw naprawczy w sprayu pozwala podnieść ciśnienie w oponie i kontynuować jazdę. Sprawdzi się niezależnie od tego, czy są to opony wielosezonowe, letnie, czy zimowe.
Zestaw naprawczy do opon ze sznurem
Ta metoda polega na usunięciu ostrego przedmiotu z opony, a następnie wprowadzenie specjalnego środka w celu "zaklejenia" otworu. W zestawie znajdują się niezbędne elementy do przeprowadzenia naprawy, czyli najczęściej są to: sznur, aplikator do kleju, szydło z rączką i specjalny preparat tzw. aktywator. Użycie ich wymaga odrobinę precyzji, dlatego warto znaleźć sobie spokojne miejsce. Warto też wspomnieć, że po wbiciu aplikatora, nawleczeniu sznura na szydło i wypełnieniu otworu, konieczne będzie napompowanie koła.
Kompresor z płynem do naprawy opon
To zestaw, który wymaga spuszczenia powietrza, użycia uszczelniacza, wkręcenia wentylu, a następnie napompowania koła z pomocą kompresora. Wszystkie elementy powinny wchodzić w skład takiego kompletu przygotowanego na awaryjne sytuacje na drodze. Zajmuje nieco więcej miejsca niż sprawy, ale za to jest bardziej skuteczny. Niektóre zestawy naprawcze z kompresorem gwarantują bezpieczną podróż nawet do 200 kilometrów.
Co lepsze – koło dojazdowe czy zestaw naprawczy?
Dobry zestaw naprawczy nigdy nie zastąpi Ci w pełni dopasowanej i dobrze działającej opony zapasowej. Choć mówi się o nim jako skutecznej alternatywie, to tylko teoria. Powinien być traktowany jako doraźny środek, który pozwala na bezpieczne kontynuowanie jazdy.
Przede wszystkim z ogumieniem zapasowym możesz przejechać znacznie więcej kilometrów, bez obaw o to, że ekspresowa naprawa uszkodzonej gumy się nie powiodła i może mieć wpływ na niebezpieczne sytuacje na drodze, zarówno dla Ciebie, jak i innych uczestników ruchu. Użyjesz jej, nawet kiedy poprzednie koło ulegnie poważniejszej awarii – np. pęknie, rozerwie się albo rozetnie wzdłuż.
Zestaw naprawczy do opon zamiast koła zapasowego sprawdzi się wyłącznie do okrągłych i niewielkich uszkodzeń, spowodowanych gwoździem, śrubą czy innym ostrym elementem. Po jego zastosowaniu właściwie od razu trzeba się skierować do warsztatu mechanicznego albo wrócić do domu, jeśli to możliwe. Działa tymczasowo i tylko na wybrany odcinek. Posiadając koło zapasowe, możesz kontynuować podróż, niezależnie od prędkości, czy dystansu. W przypadku zestawu naprawczego nie można kontynuować szybkiej jazdy. W zależności od użytego preparatu będzie to maksymalna prędkość około 40-50 km/h.
Zestaw naprawczy do opon działa tylko w przypadku niewielkich uszkodzeń, co warto wziąć pod uwagę. Najlepiej kierować się informacjami od producenta, ale najczęściej podaje się otwór o wielkości maksymalnie do 6 mm. Jeśli będzie to brzeg opony, trudno będzie ją naprawić na miejscu z użyciem sprayu.
Z naprawionym ogumieniem możesz przejechać krótki odcinek, najczęściej do 40 kilometrów. Nieco skuteczniej działają zestawy z kompresorem i nowoczesnymi żelami uszczelniającymi.
Niestety, zdajemy sobie sprawę, że koło zapasowe zajmuje dużo miejsca oraz jest sporym obciążeniem. Wtedy awaryjnie warto mieć przy sobie zestaw do naprawy opon samochodowych, aby nie zostać bez pomocy np. poza miastem. W kryzysowych sytuacjach może przydać się pomoc drogowa, nie tylko odpłatna, ale także taka, która wchodzi w skład Twojej polisy. Zapoznaj się z informacjami w naszej poradzie: Przebite opony a ubezpieczenie.
Ile kosztuje zestaw naprawczy?
Na to, jaki zestaw naprawczy do opon samochodowych wybierają kierowcy, często wpływa cena. Najdroższe są zestawy z kompresorem i nowoczesnymi preparatami. Kosztują od 140 złotych wzwyż. Tańsze są preparaty w sprayu. Trzeba liczyć się z ceną kilkudziesięciu złotych.
Pamiętaj!
Zestawy naprawcze do opon doskonale sprawdzą się jako doraźna pomoc, szczególnie dotyczy to preparatów w sprayu. Przydadzą się w mieście, aby szybko poradzić sobie z awarią i podjechać do najbliższego wulkanizatora lub warsztatu mechanicznego. Kierowcy, którzy często podróżują na dalekich dystansach, powinni pomyśleć o skuteczniejszej pomocy, np. CUK Assistance z pomocą drogową w razie awarii. Naprawa ogumienia na kilkadziesiąt kilometrów może po prostu nie sprawdzić się w praktyce. Mimo wszystko nawet najprostszy środek warto mieć w bagażniku, nie kosztuje on dużo i nie zabiera wiele miejsca.
Czy da się naprawić oponę po użyciu zestawu naprawczego?
Użycie zestawu naprawczego do opony jest na tyle problematyczne, że trudno usunąć pozostałości środka z wnętrza. Właśnie dlatego w większości przypadków trzeba wymienić całe ogumienie, ale nie jest to reguła. Część preparatów na rynku da się usunąć, zachowując pełną ostrożność. W tym celu najlepiej wybrać się do warsztatu. Pamiętaj o tym, żeby poinformować mechanika o tym, jaki preparat do uszczelnienia opon został użyty, aby mógł zidentyfikować, co znajduje się w środku i czy naprawa jest możliwa.
Jeśli często wyjeżdżasz poza miasto i martwisz się o to, że kiedyś zostaniesz setki kilometrów od domu bez pomocy, warto wziąć pod uwagę rozszerzoną ochronę w swojej polisie. Sprawdź, jak działa ubezpieczenie opon.
FAQ:
- 1Kiedy opona nadaje się do wyrzucenia?
Na pewno zużyta opona nadaje się do wyrzucenia, czyli kiedy głębokość bieżnika w ogumieniu letnim będzie mieć mniej niż 3 mm, a zimowym - 4 mm. Nie naprawia się też uszkodzeń mechanicznych z boku oraz kół, które miały styczność z chemikaliami. Powinno się wyrzucić także opony, które były już wcześniej naprawiane lub mają głębokie pęknięcia.
- 2Czy można naprawić oponę przebitą z boku?
Uszkodzeń bocznych ogumienia nie powinno się naprawiać, bo mogą one być niebezpieczne w praktyce. Doprowadzają do rozerwania gumy.
- 3Czy jest obowiązek wożenia koła zapasowego?
Polskie przepisy nie uwzględniają obowiązku posiadania koła zapasowego.
- 4Jak długo można jeździć na kole zapasowym?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, ile kilometrów można przejechać na kole zapasowym. Trzeba jednak je wymienić, aby dostosować model do przeciwległej osi samochodu.
Oceń artykuł