W tym artykule:
- Motocykl zabytkowy – charakterystyka pojazdu
- Czym różni się motocykl zabytkowy od historycznego?
- Jakie ubezpieczenie musi posiadać zabytkowy motocykl?
- Czy zakup AC dla zabytkowego motocykla się opłaca?
- Rejestracja motocykla zabytkowego – z czym wiąże się wyrobienie żółtych tablic?
- Gdzie ubezpieczyć zabytkowy motocykl? Sprawdź ofertę CUK!
Sam wiek motocykla nie jest jedynym kryterium, które pozwala nazwać go zabytkowym czy historycznym. Posiadanie tego typu pojazdów zawsze zobowiązuje do ugruntowania wiedzy na ich temat. Ubezpieczenie motocykla zabytkowego, a także jego rejestracja i ewentualne użytkowanie wymagają bowiem dotrzymania określonych procedur. Pojazdy z bogatą historią mają jednak wielu wielbicieli wśród pasjonatów motoryzacji i kolekcjonerów, których te czynności nie odstraszają!
Co należy wiedzieć o ubezpieczeniu OC na motocykl zabytkowy? Czy warto i w jaki sposób wyrobić żółte tablice rejestracyjne? Jaki motocykl nazywamy historycznym? Na te i inne towarzyszące zagadnieniu pytania odpowiadamy w tej poradzie!
Motocykl zabytkowy – charakterystyka pojazdu
Motocykl zabytkowy w rozumieniu przepisów Ustawy „Prawo o ruchu drogowym” to pojazd, który jest wpisany do rejestru zabytków, wojewódzkiej ewidencji zabytków lub do inwentarza muzealiów. Nadanie takiego statusu pojazdowi zapewnia jego właścicielowi pewne przywileje i prestiż! Jakie cechy musi posiadać zatem motocykl, aby móc zostać uznanym za zabytkowy?
- Wiek: co najmniej 25 lat;
- Jeśli pojazd ma mniej niż 25 lat, musi być unikalny ze względu na rozwiązania konstrukcyjne, niewielką produkcję lub wyróżniać się w innej materii (np. wybitne osiągnięcia sportowe lub historyczne, użytkowanie przez osoby o wysokiej randze społecznej);
- Zaprzestanie produkcji modelu: od co najmniej 15 lat;
- Minimum 75% utrzymania pojazdu w oryginalnym stanie;
- Posiadanie wpisu do rejestru zabytków.
Czy wiesz, że...
Od chwili zarejestrowania motocykla na żółte tablice, jesteś zobowiązany zgłaszać wszelkie zmiany konstrukcyjne lub modyfikacje konserwatorowi zabytków? W przypadku chęci sprzedaży motocykla klientowi z zagranicy musisz ponadto uzyskać jego zgodę. [Sprawdź, jak powinna być sporządzona umowa kupna-sprzedaży motocykla].
Czym różni się motocykl zabytkowy od historycznego?
Należy wiedzieć, że motocykl zabytkowy jest co do zasady czym innym niż motocykl historyczny. Różnica sprowadza się przede wszystkim do kryterium wieku, lecz nie tylko! Motocyklem historycznym można nazwać taki pojazd, który ma co najmniej 40 lat lub 25 lat, jeśli rzeczoznawca uznał go za unikatowy egzemplarz.
W związku z powyższym każdy pojazd zabytkowy można nazwać pojazdem historycznym, jednak nie każdy pojazd historyczny jest pojazdem zabytkowym. Rozróżnienie obu typów pojazdów jest bardzo istotne, ponieważ ubezpieczenie OC motocykla zabytkowego, jego rejestracja i inne przywileje związane z homologacją mogą wyglądać inaczej i dotyczy to stricte pojazdów zabytkowych, a nie historycznych.
Jakie ubezpieczenie musi posiadać zabytkowy motocykl?
Ubezpieczenie motocykla zabytkowego czy historycznego zależy tak naprawdę od tego, w jaki sposób jego posiadacz zamierza go wykorzystywać. Podążając za przepisami Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, pojazd historyczny (zatem również zabytkowy) musi posiadać obowiązkową polisę jedynie wtedy, gdy jest używany w ruchu drogowym. Nie jesteś więc zobowiązany do zakupu OC na motocykl zabytkowy, jeśli masz zamiar jedynie trzymać go w garażu. Pamiętaj, że nie możesz jednak nim jeździć, nawet na terenie własnej posesji!
Obowiązkowe ubezpieczenie motocykla zabytkowego przyda Ci się jednak wtedy, gdy zmienisz zdanie co do sposobu jego użytkowania. Jeżeli zapragniesz wyruszyć na przejażdżkę swoim jednośladem, pamiętaj, że musisz wykupić polisę OC na motocykl zabytkowy! Ustawa przewiduje natomiast pewien kompromis, który sprawdzi się w przypadku okazjonalnego korzystania z takiego jednośladu. Otóż w tej sytuacji możesz wykupić OC krótkoterminowe. Taką polisę nabywa się na minimum 30 dni. Po tym okresie ubezpieczenie nie wznowi się automatycznie i nie będzie potrzeby wypowiadania umowy.
Przykład 1:
Maria jest dumną posiadaczką zabytkowego motocykla marki Harley-Davidson. Choć zazwyczaj pojazd zdobi jej garaż, tym razem postanowiła go zaprezentować na lokalnym zlocie motocyklowym.
Zanim jednak Maria wyruszyła w podróż, zdawała sobie sprawę, że musi wykupić odpowiednie ubezpieczenie dla zabytkowego motocykla. Chociaż używa go tylko okazjonalnie, towarzystwo ubezpieczeniowe zaleciło jej wykupienie krótkoterminowego OC. Maria postanowiła skorzystać z tej opcji i wykupiła polisę na 30 dni.
Podczas zlotu motocyklowego, Maria miała okazję spotkać wielu pasjonatów i podzielić się historią swojego motocykla zabytkowego. Wszyscy byli pod wrażeniem jego piękna i unikalności. Maria czuła się pewnie, wiedząc, że jej motocykl jest odpowiednio ubezpieczony i mogła cieszyć się wyjątkowym doświadczeniem.
Czy zakup AC dla zabytkowego motocykla się opłaca?
Ubezpieczenie motocykla powyżej 40 lat (lub nowszego) może okazać się przydatne, jeśli pojazd ten ma dla nas wysoką wartość sentymentalną lub historyczną i obawiamy się jego kradzieży. Często takie jednoślady przechowywane są w muzeach motoryzacji i to właściciel obiektu musi zadecydować o wykupieniu AC zabytkowego motocykla. Pojazdy te bywają okazjonalnie wyprowadzane z muzeum i wprowadzane do ruchu np. z okazji obchodów jubileuszów i pokazów. (W tej sytuacji również należy wykupić OC krótkoterminowe na motocykl zabytkowy).
Ubezpieczenie motocykla od kradzieży to najważniejszy powód, dla którego warto wykupić ochronę autocasco w przypadku zabytkowych jednośladów. Stare pojazdy ważne z punktu widzenia historii mogą być gratką dla koneserów dziedziny motoryzacji! Polisa AC zabezpieczy też przed ich uszkodzeniem, do którego może dojść np. podczas okazjonalnej parady. Pojazdy te wykorzystywane są także na planach filmowych podczas kręcenia filmów historycznych – wtedy również warto zapewnić im właściwą ochronę od kradzieży.
Przykład 2:
Adam jest pasjonatem zabytkowych motocykli i posiada w swojej kolekcji piękny zabytkowy motocykl z lat 50. Ten jednoślad ma dla niego ogromną wartość sentymentalną, ponieważ był to pierwszy motocykl, którym jeździł w młodości.
Chociaż zabytkowy motocykl jest większość czasu w garażu, Adam czasami decyduje się na wyprowadzenie go na przejażdżkę, zwłaszcza podczas lokalnych zlotów motocyklowych lub specjalnych wydarzeń motoryzacyjnych.
Ostatnio, podczas jednego z tych wydarzeń, Adam dowiedział się o kilku przypadkach kradzieży zabytkowych motocykli w okolicy. Obawiał się, że jego ukochany motocykl również może być zagrożony. Postanowił skonsultować się z ubezpieczycielem i zdecydował się na zakup ubezpieczenia AC dla swojego zabytkowego motocykla.
Dzięki polisie AC, Adam ma pewność, że w przypadku kradzieży jego motocykla otrzyma odpowiednie odszkodowanie. Ponadto polisa chroni jego motocykl również przed ewentualnymi uszkodzeniami w wyniku wypadków czy incydentów podczas parady.
Rejestracja motocykla zabytkowego – z czym wiąże się wyrobienie żółtych tablic?
Osoby, które zdecydują się zarejestrować swój motocykl jako zabytkowy, mogą liczyć na pewne przywileje. Przede wszystkim będzie to zwolnienie z regularnych badań technicznych. Od tego momentu obowiązkowy cykliczny przegląd nie jest już obowiązkiem. Nie wymaga się też zachowania ciągłości ubezpieczenia OC. Kolejną zaletą wyrobienia żółtych tablic jest też możliwość uratowania pojazdu przed złomowaniem – nawet jeśli zostanie już wyrejestrowany. Do demontażu często trafiają bowiem pojazdy w bardzo dobrym stanie technicznym.
Sam koszt rejestracji zabytkowego motocykla w wydziale komunikacji nie jest wysoki i wynosi 131,50 zł. Warunkiem niezbędnym do przeprowadzenia takiej procedury jest wpisanie motocykla przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków. Aby doprowadzić tę czynność do skutku, będziemy musieli przedstawić WKZ opinię rzeczoznawcy oraz Kartę Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki (tzw. biała karta).
Przeczytaj też poradę objaśniającą klasyfikację i rodzaje tablic rejestracyjnych.
Jakie dokumenty należy złożyć w wydziale komunikacji wraz z wnioskiem o rejestrację motocykla jako zabytkowy? Wystarczy przygotować:
- dowód własności motocykla,
- dowód tożsamości właściciela,
- decyzję o wpisaniu motocykla do rejestru zabytków lub centralnej ewidencji dóbr kultury,
- zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów.
Gdzie ubezpieczyć zabytkowy motocykl? Sprawdź ofertę CUK!
Ubezpieczenie motocykla zabytkowego w zakresie OC lub AC oferuje co prawda niewiele towarzystw, które ponadto wymagają często profesjonalnej wyceny pojazdu (wydanej np. przez Polski Związek Motorowy). Aktualnie OC i AC motocykla zabytkowego wykupisz np. w towarzystwach PZU lub Compensa. Zanim zawrzesz umowę ubezpieczenia, dokładnie sprawdź zakres polisy. W przypadku AC może być on ustalany indywidualnie przez towarzystwo.
Zawsze warto na bieżąco sprawdzać i porównywać szczegóły ofert ubezpieczycieli. Czynność tę ułatwi Ci łatwy w obsłudze kalkulator OC motocykla na stronie CUK! Dzięki niemu ubezpieczysz też inne posiadane jednoślady. Dowiedz się więcej o polisie, dzwoniąc na naszą infolinię: 22 27 00 337 lub odwiedź doradcę w jednej z ponad 500 stacjonarnych placówek CUK Ubezpieczenia w całej Polsce. Zachęcamy do kontaktu!
FAQ — najczęściej zadawane pytania:
- 1Czy można kupić motocykl bez OC?
Każdy właściciel motocykla jest zobowiązany do wykupienia na niego ubezpieczenia OC. Polisa ta jest zawsze przypisana do pojazdu, nie do właściciela. Zatem właściciel nowego jednośladu od razu po jego nabyciu powinien dokonać zakupu OC lub (w przypadku używanego pojazdu) sprawdzić, czy jest on objęty polisą. Jeśli sprzedajemy motocykl, którego ubezpieczenie nadal obowiązuje, to polisa przechodzi na nowego właściciela pojazdu.
- 2Jaki jest koszt ubezpieczenia motocykla?
Na wysokość składki ubezpieczeniowej wpływają m.in. parametry motocykla (marka, model, pojemność silnika) oraz cechy jego właściciela (wiek i doświadczenie kierowcy, miejsce zamieszkania, stan cywilny). To, ile zapłacimy za polisę na motocykl, zależy też od oferty danego towarzystwa. Warto zatem porównywać składki w kalkulatorze ubezpieczenia motocykla – dzięki temu dostosujesz ofertę do swoich potrzeb, a także poznasz aktualne promocje wiodących ubezpieczycieli!
- 3Ile kosztuje ubezpieczenie od kradzieży motocykla?
Na całkowity koszt AC motocykla ma wpływ między innymi rodzaj ubezpieczanego jednośladu, jego parametry oraz stopień eksploatacji. Znaczenie ma też wyposażenie w ABS oraz system zabezpieczeń. W przypadku ubezpieczenia motocykla od kradzieży warto wiedzieć, że każde towarzystwo ubezpieczeniowe wylicza składkę indywidualnie w oparciu o własne sposoby oceny ryzyka. Kluczowe znaczenie dla znalezienia korzystnej cenowo oferty ma zatem regularne porównywanie propozycji wielu firm – sprawdź kalkulator OC i AC motocykla!
- 4Ile kosztuje assistance na motocykl?
Towarzystwa ubezpieczeniowe proponują assistance motocyklowe przeważnie jako dodatek do polisy OC lub AC – właśnie w takim pakiecie często najbardziej opłaca się je wykupić. Średni łączny koszt składki może wynieść już około 200 zł. Wszystko zależy jednak od rodzaju posiadanego motocykla. Nie wszystkie towarzystwa oferują także wykupienie tej ochrony osobno. Sprawdź cenę pakietu z ubezpieczeniem assistance motocykla w kalkulatorze online!
Oceń artykuł