To nic innego, jak specjalny moduł ratunkowy, który znajduje się w nowszych autach. Gdy zdarzy się wypadek drogowy, system eCall automatycznie powiadamia o nim służby ratunkowe. W wielu przypadkach ten moduł może uratować życie kierowców i pasażerów. Jaki jest dokładny sposób działania systemu eCall w samochodach przeczytasz w poniższym tekście.
Najważniejsze informacje:
- W momencie wypadku specjalne czujniki w aucie aktywują numer alarmowy. Można to zrobić również ręczne poprzez wybranie przycisku SOS. Korzystanie z tej opcja wzywania służb ratunkowych jest bezpłatne.
- Samochód wysyła najważniejsze informacje m.in. dane auta czy lokalizację do służb ratowniczych.
- Dyspozytor nawiązuje połączenie, by upewnić się, że numer alarmowy nie został wybrany przez pomyłkę. Jeśli kierowca lub pasażerowie auta nie reagują, na miejsce wysyłane są służby ratunkowe.
- Na przycisku eCall w samochodzie znajduje się ikonka słuchawki oraz napis SOS lub eCall.
Jak działa system eCall w samochodach?
Wyobraź sobie pewną sytuację. Kierowca jest w trasie. Nie jedzie z nim żaden pasażer, również na drodze nie mija on zbyt wielu aut. Nagle traci przytomność i wjeżdża w drzewo. W momencie wybuchu poduszek powietrznych lub wykrycia zdarzenia przez specjalne czujniki przeciążeniowe montowane w samochodzie system eCall wysyła powiadomienie o zagrożeniu życia oraz lokalizacją pojazdu do służb ratunkowych. By upewnić się, że alarm nie jest pomyłką, dyspozytor nawiązuje połączenie. Niestety kierowca, który uległ wypadkowi nie reaguje. W tej sytuacji dyspozytor niezwłocznie wysyła służby ratunkowe. Dzięki temu ratownicy mogą szybko dojechać na miejsce i udzielić pomocy poszkodowanemu.
To nie jedyna sytuacja, kiedy zadziała moduł ratunkowy. Kierowca może sam wybrać przycisk eCall w samochodzie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Takie rozwiązanie zostało stworzone z myślą o sytuacjach, kiedy kierowca nie może wezwać pomocy w inny sposób, np. przez telefon. Przycisk eCall może wybrać także pasażer czy świadek w ramach udzielenia pierwszej pomocy w wypadku drogowym, jeśli nie ma przy sobie telefonu komórkowego.
Działanie systemu SOS w samochodzie jest możliwe dzięki odbiornikowi GPS lub Galileo, jednostki sterującej, nadajnikowi z anteną, a także karcie SIM oraz czujnikom
Czy wiesz, że...
Statystyki mówią, że system SOS w samochodach pozwala skrócić czas oczekiwania na służby ratunkowe o 40% w miastach i o 50% na wsiach czy terenach bez rozbudowanej infrastruktury komunikacyjnej. Możliwe jest dzięki temu znaczne zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Trzeba pamiętać, że w przypadku ratowania poszkodowanych w zdarzeniu na drodze liczą się sekundy. Właśnie dlatego istotna jest szybka reakcja, gdy widzimy nadjeżdżającą karetkę czy inny pojazd uprzywilejowany i uformowanie korytarza życia.
Gdzie jest przycisk eCall w samochodzie?
Klawisz, za pośrednictwem którego można nawiązać połączenie z numerem 112 znajduje się w różnych miejscach, w zależności od modelu auta. W niektórych jest zlokalizowany na podszybiu, a niekiedy obok innych przycisków funkcyjnych np. do sterowania klimatyzacją. Jest jednak umiejscowiony w taki sposób, by łatwo można było go wybrać w momencie wypadku.
Przycisk eCall w samochodzie łatwo jest rozpoznać, bo znajduje się na nim ikonka słuchawki oraz napis SOS lub eCall. Dlatego,jeśli zastanawiałeś się, czy system eCall i SOS jest tym samym, to odpowiedź brzmi: tak. Niekiedy producenci aut stosują graficzne wyróżnienie klawisza np. kolorem czerwonym. Dzięki temu przycisk systemu eCall różni się od pozostałych klawiszy i nie ma wątpliwości, który z nich wybrać, by wezwać pomoc.
Ważne!
Wybranie przez pomyłkę przycisku eCall w samochodzie nie oznacza, że połączenie zostanie od razu nawiązane. Można je anulować, przyciskając klawisz ponownie w ciągu 10 sekund.
Czy system SOS jest obowiązkowy?
Pojazdy homologowane w Unii Europejskiej po 1 kwietnia 2018 r. obowiązkowo muszą mieć system eCall. Zasady te wprowadziło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. Mowa o homologacji:
- M1, czyli samochodów z więcej niż ośmioma miejscami siedzącymi poza tym przeznaczonym dla kierowcy;
- N1, czyli pojazdów o masie maksymalnej do 3,5 tony.
Ważne w kontekście tych przepisów jest słowo „homologacja”. Otóż nie każdy samochód wyprodukowany po 1 kwietnia 2018 r. musi mieć system pokładowy eCall. Tak będzie w przypadku nowych modeli i tzw. liftingów, a nie samochodów wyprodukowanych bez zmian konstrukcyjnych.
Z drugiej strony przycisk SOS mogą mieć samochody, które wypuszczono do obiegu przed wejściem w życie przepisów, dotyczących obowiązku montowania systemu eCall. Wynika to z tego, że producenci na własną rękę montowali taki moduł ratunkowy w samochodach wyższej klasy. Możliwe jest także zainstalowanie systemu SOS w starszych samochodach samodzielnie. Można to zrobić podłączając specjalny moduł do gniazda zapalniczki samochodowej.
Ponieważ system SOS w samochodach jest obowiązkowy, korzystanie z niego jest bezpłatne. Nie można go także trwale wyłączyć.
Czy wiesz, że…
Pojazdy zarejestrowane w Polsce muszą obowiązkowo wyposażone być w trójkąt ostrzegawczy oraz gaśnicę. Dobrze jest jednak mieć przy sobie także środki, ułatwiające udzielanie pierwszej pomocy. Sprawdź, jakie powinno być wyposażenie apteczki samochodowej.
Jakie informacje i gdzie są przekazywane po aktywacji przycisku?
Ponieważ częścią modułu eCall jest odbiornik GPS, możliwe jest wysłanie do dyspozytora numeru 112 danych, ułatwiających identyfikację pojazdu i miejsce wypadku. System SOS w samochodzie przekazuje takie informacje, jak:
- miejsce zdarzenia,
- czas wypadku,
- kierunek jazdy pojazdu,
- dane identyfikacyjne samochodu – może to być np. nr VIN czy rodzaj paliwa,
- liczba pasażerów.
Ważne!
Wielu kierowców obawia się, że system eCall jest wykorzystywany do szpiegowania i namierzania kierowców. Jednak producenci zaznaczają, że moduł nie może być stosowany do tych celów, ponieważ zostaje aktywowany dopiero w momencie, gdy odpowiednie czujniki wykryją niebezpieczne zdarzenie. W związku z tym system eCall nie może być też niestety wykorzystywany przez policję czy inne służby do poszukiwań, gdy auto zostanie skradzione.
Jak sprawdzić, czy system działa poprawnie?
Od 1 listopada 2022 r. system eCall w Polsce podlega kontroli podczas przeglądu technicznego. Jednak kwestia przepisów nakładających na diagnostów obowiązek sprawdzania tego modułu bezpieczeństwa jest bardzo niejasna. O ile sprawdzenie, czy przycisk eCall w samochodzie rzeczywiście się znajduje nie jest problematyczne, to już zweryfikowanie czy system działa, nastręcza sporo trudności. Nie wypracowano bowiem do tej pory sposobu kontroli systemu SOS w samochodzie np. poprzez podłączenie go do systemu diagnostycznego OBD.
Jedynym sposobem, by sprawdzić, czy system eCall funkcjonuje poprawnie jest uruchomienie go. A to już mocno obciążyłoby numer alarmowy. Trzeba też zaznaczyć, że blokowanie numeru 112 bez uzasadnionej przyczyny jest wykroczeniem, za które grozi areszt, ograniczenie wolności lub do 1500 zł grzywny.
Pamiętaj o obowiązkowej polisie OC
W kontekście obowiązkowego wyposażenia auta i systemu eCall, który znajdziemy w wielu pojazdach, jeżdżących po polskich drogach nie można nie wspomnieć o obligatoryjnym ubezpieczeniu.
Jeśli właśnie stoisz przed zakupem polisy OC lub innego ubezpieczenia komunikacyjnego, koniecznie skorzystaj z naszego kalkulatora OC i AC. To bezpłatne narzędzie online, w którym wyliczysz składkę w wielu towarzystwach, wybierzesz najbardziej odpowiadającą Ci ofertę, a także kupisz polisę przez internet. Sprawdź już dziś!
FAQ:
- 1Jak wyłączyć system eCall?
Systemu eCall nie można trwale wyłączyć. Przez przypadek wybrałeś przycisk eCall w samochodzie? Możesz odwołać alarm przyciskając klawisz systemu eCall ponownie w ciągu 10 sekund. Połączenie ze służbami ratunkowymi nie zostanie nawiązane.
- 2Czy obsługa eCall jest płatna?
Połączenie z numerem alarmowym za pośrednictwem systemu eCall w samochodzie jest bezpłatne.
- 3Czy system eCall i system SOS to to samo?
Tak. System eCall to moduł ratunkowy. W zależności od producenta stosowane jest inne oznaczenie przycisku eCall w samochodzie. Niektórzy stosują napis „SOS”, inni „eCall”.
Oceń artykuł