2024-12-03

Co to jest filtr kabinowy i jak często trzeba go wymieniać?

Dowiedz się, dlaczego regularna wymiana filtra kabinowego jest ważna dla Twojego zdrowia.

Co to jest filtr kabinowy i jak często trzeba go wymieniać?

W Twoim samochodzie brzydko pachnie? A może przednia szyba non stop paruje? To może być zasługa zanieczyszczonego filtra kabinowego. Czym on jest? Jakie są jego funkcje? Kiedy go wymieniać? Na te i inne pytania, odpowiedzi szukaj w poniższym artykule.

Najważniejsze informacje:

  • Filtr kabinowy to element układu wentylacyjnego.
  • Służy do oczyszczania powietrza. Wychwytuje zanieczyszczenia w postaci kurzu, drobnoustrojów czy pyłków. Reguluje też poziom wilgoci w kabinie.
  • W latach 90. filtr przeciwpyłkowy nie był standardem i zarezerwowany był dla luksusowych samochodów. Obecnie to element wyposażenia każdego nowego samochodu.
  • Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów kabinowych: standardowe, z węglem aktywnym oraz z warstwą polifenolową, inaczej nazywany antybakteryjny lub antyalergiczny.
  • Filtr przeciwpyłkowy powinno wymieniać się regularnie, a szczególnie dbać o to powinni alergicy, astmatycy oraz rodziny z małymi dziećmi. Wymienia się go co ok. 15 tys. km lub co 12 miesięcy, chociaż jeśli samochodem mają poruszać się wrażliwe na zanieczyszczenia osoby, można robić to częściej – nawet co pół roku.
  • Objawy zapchanego filtra to: brzydki zapach w kabinie, parowanie szyby czołowej czy zmniejszona wydajność układu wentylacyjnego.
  • Koszt filtra przeciwpyłkowego zależy od jego rodzaju. Najtańsze są te papierowe (już od 20 zł), najdroższe – z warstwą aktywnych polifenoli (mogą kosztować nawet 180 zł). Z kolei sama wymiana tej części u mechanika nie jest droga. Cena takiej usługi to 30-50 zł.
  • Wymiana filtra kabinowego jest łatwa i szybka. Nie wymaga specjalistycznych narzędzi, jednak czasem właścicieli aut do pracy na własną rękę zniechęca fakt, że filtry zamontowane są często w trudno dostępnych miejscach. Może znajdować się za schowkiem, na podszybiu czy za deską rozdzielczą.

Co to jest filtr kabinowy?

Filtr kabinowy lub inaczej filtr przeciwpyłkowy, a także cząsteczkowy to nic innego, jak ważna część układu wentylacyjnego. Jest prostokątnym wkładem, wypełnionym plisowanym materiałem. Na rynku znajdziemy tańsze wersje, zrobione z papieru, a także nieco droższe, wykonane z włókniny oraz dodatkowych warstw węgla aktywnego i polifenolu. O rodzajach filtrów kabinowych przeczytasz więcej poniżej.

Ważne!

Nie można mylić filtra kabinowego z filtrem powietrza, którego zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami. Często są bardzo podobne, jednak filtr powietrza odpowiada za czystość powietrza, które trafia do silnika, a kabinowy – zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń z zewnątrz do wnętrza samochodu.

Do czego służy filtr przeciwpyłkowy?

Intuicja podpowiada Ci zapewne odpowiedź na to pytanie: filtruje. Masz rację. Głównym zadaniem filtra kabinowego jest zadbanie o to, by powietrze w kabinie auta było jak najczystsze. Wychwytuje on różne cząstki: kurz, brud, zarodniki grzybów, bakterii czy pyłki roślin (stąd inna nazwa: filtr przeciwpyłkowy), które dostają się do układu wentylacyjnego z zewnątrz. W zależności od rodzaju produktu oraz stanu jego zanieczyszczenia wychwytuje od 50-90% cząstek stałych o wielkości powyżej 0,3 mikrona. Drugim ważnym zadaniem filtra kabinowego jest regulacja wilgoci wewnątrz auta

W skrócie: filtr przeciwpyłkowy to część samochodowa, która dba nie tylko o układ wentylacyjny, ale także zdrowie człowieka. Dzięki niemu kierowca czy pasażerowie mogą oddychać czystym powietrzem. Atutem jest również czystość tapicerki czy deski rozdzielczej. Brud z zewnątrz nie przedostaje się do wnętrza auta.

Jakie są rodzaje filtrów?

Filtry kabinowe swoją budową przypominają harmonijkę. Są bardzo często warstwowe, by móc lepiej wychwytywać zanieczyszczenia. Oto najważniejsze rodzaje filtrów przeciwpyłkowych:

  • standardowe filtry wykonane są z jednej lub kilku warstw celulozy. Są więc papierowe. To najtańszy rodzaj filtrów. Ze względu na materiał, z którego są wykonane, nie chronią kabiny przed nieprzyjemnymi zapachami, a gdy jest wilgotno, nie spełniają również dobrze swojej roli „oczyszczacza” powietrza. Zatrzymują zanieczyszczenia o dużej frakcji, czyli m.in. piasek, liście, pyłki czy kurz;
  • filtry z węglem aktywnym oczyszczają powietrze z zanieczyszczeń, takich jak gazy czy spaliny oraz pozwalają pozbyć się nieprzyjemnych zapachów. Ze względu na dodatkową węglową powłokę są droższe od klasycznych filtrów kabinowych;
  • filtry z warstwą polifenolową (antybakteryjne) zawierają nie tylko warstwę z węglem aktywnym, ale także dodatkową – wykonaną z aktywnych polifenoli. Świetnie oczyszczają powietrze z bakterii, grzybów, wirusów i wszelkich alergenów. Ze względu na jakość, są najdroższe z wymienionych tu rodzajów.

Jaki filtr kabinowy wybrać?

Jeśli w samochodzie często przewożone są dzieci czy korzystają z niego osoby skłonne do alergii i astmatycy, najlepszym wyborem jest filtr z warstwą polifenolową. To on najlepiej radzi sobie z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeniami. Z tego też powodu znakomicie sprawdzi się na terenach mocno zurbanizowanych czy przemysłowych, gdzie powietrze nie jest zbyt czyste.

Ile kosztuje filtr kabinowy?

Wszystko zależy od rodzaju produktu. Najtańsze filtry papierowe można już kupić za 20-25 zł. Filtr kabinowy z węglem aktywnym to koszt od 40 zł wzwyż. Najdroższe są filtry z warstwą polifenolową. Te mogą kosztować 60, ale i nawet 180 zł. 

Jeśli nie decydujesz się na samodzielną wymianę filtra przeciwpyłkowego, do ceny samej części, musisz doliczyć jeszcze koszt wizyty u mechanika. Możesz być jednak spokojny o swój portfel. Wymiana filtra kabinowego u specjalisty nie jest droga. To koszt ok. 30-50 zł.

Ważne!

Jeśli szukasz sposobu na oszczędności, pamiętaj, by porównywać oferty ubezpieczeniowe! Korzystając z naszych narzędzi do ubezpieczania auta online, możesz poznać jednorazowo kilkanaście propozycji! Nie tylko wybierzesz w ten sposób najlepszą ofertę, ale będziesz mógł zapłacić składkę, nie wychodząc z domu! 

Dlaczego warto wymieniać filtr przeciwpyłkowy?

Znając funkcje filtra przeciwpyłkowego, nietrudno odpowiedzieć na to pytanie. By zadbać o czystość powietrza w kabinie, warto regularnie wymieniać tę część. To szczególnie ważne, jeśli autem jeżdżą małe dzieci, alergicy i astmatycy podatni na działanie pyłków. Chorobotwórcze drobnoustroje mogą powodować nie tylko ból gardła, ale także zapalenie płuc. 

Dbałość o stan filtra jest też kwestią ważną nie tylko ze względu na stan zdrowia, ale i poziom bezpieczeństwa. Zapchany filtr może zaostrzać reakcje alergiczne w postaci kichania, kaszlu czy łzawienia, a przecieranie oczu czy wycieranie nosa może spowodować tragedię na drodze. 

Świeży filtr wyłapuje więcej cząstek. Nie dostają się one do wnętrza auta, a więc łatwiej o utrzymanie czystości wewnątrz auta. 

Zadbanie o regularną wymianę tej części to także wspieranie działania klimatyzacji, co jest ważne szczególnie latem. Brudny filtr ogranicza cyrkulację powietrza.

Czy każde auto ma filtr kabinowy?

Co ciekawe nie każdy samochód wyposażony jest w taki element filtrujący powietrze, przedostające się do kabiny pasażerskiej. W starszych modelach ich nie znajdziesz. W latach 90. zarezerwowane były dla samochodów z wyższej półki cenowej. Filtr przeciwpyłkowy po raz pierwszy pojawił się w aucie wyprodukowanym w 1989 roku. Jednak teraz część ta stała się standardem i spotkać ją można w nowych autach.

Jakie są objawy zapchanego filtra kabinowego?

Jeśli filtr przeciwpyłkowy jest zanieczyszczony, często łatwo to zaobserwować. Po pierwsze, paruje szyba czołowa, co utrudnia jazdę. Zapchany filtr nie tylko gromadzi wilgoć, ale także uniemożliwia klimatyzacji osuszania powietrza.

Po drugie, pojawia się nieprzyjemny zapach w samochodzie. Przyczyną są zazwyczaj liście, które osadzają się na filtrze i zaczynają gnić. 

Inne objawy to: problemy z układem ogrzewania i chłodzenia, nadmierne wydmuchiwanie gorącego strumienia powietrza z klimatyzacji, dziwne odgłosy wydobywające się z wentylacji, a także niewielki wzrost zużycia paliwa. Osoby skłonne do alergii mogą odczuwać ponadto pogorszenie stanu zdrowia.

Dowiedz się, jak używać klimatyzacji w samochodzie.

Jak często należy wymieniać filtr kabinowy?

To zależy od sposobu eksploatacji samochodu oraz terenu, po którym porusza się auto. Producenci zalecają, by filtr wymieniać co 12 miesięcy. Informacja o tym zawarta jest w instrukcji obsługi auta.

Częstotliwość wymiany filtra jest też inna w zależności od jego rodzaju. Zaleca się, by papierowe filtry wymieniać co roku lub gdy przejedzie się 15-20 tys. km. Filtry węglowe mają żywotność nawet 1,5 roku lub 20-30 tys. km, zaś antyalergiczne wymieniać należy raz w roku lub co 10-15 tys. km.

Jednak, jeśli często stoisz w korkach, jeździsz po mieście, nieutwardzonej drodze czy terenie porośniętym pylącymi roślinami, a w dodatku jesteś alergikiem, powinieneś robić to jeszcze częściej. Najlepiej wymieniać filtr co pół roku: przed okresem wiosennym, kiedy stężenie pyłków jest największe oraz po zakończeniu wilgotnej pory roku, jaką jest jesień.

Wymiana filtra przeciwpyłkowego – samodzielnie czy w warsztacie?

W wielu modelach wymiana filtra jest bardzo prosta. Do tej czynności nie trzeba nawet bardzo często używać specjalistycznych narzędzi. Można więc to zrobić na własną rękę. Wymiana nie jest czasochłonna, jednak często właściciele nie podejmują się jej ze względu na to, że w wielu samochodach, dostęp do miejsca, w którym znajduje się ta część, jest ograniczony. Jeśli wolisz, by zajął się tym specjalista, poproś go o to przy okazji wykonania serwisu samochodu.

Gdzie znajduje się filtr kabinowy?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy od modelu auta. W różnych markach filtr kabinowy będzie umiejscowiony gdzie indziej. Najczęściej będzie to miejsce:

  • za schowkiem,
  • pod maską, na podszybiu,
  • za deską rozdzielczą,
  • pod siedzeniem pasażera,
  • itd.

Jak wymienić filtr kabinowy?

Najpierw kup odpowiedni filtr. Ważny jest nie tylko rodzaj, ale też kształt. Filtry nie są uniwersalne, dlatego najlepiej szukać go po numerze VIN.

Teraz trzeba będzie zlokalizować miejsce, w którym jest on zamontowany. W tym celu warto posłużyć się instrukcją obsługi pojazdu. Warto także poszukać filmów instruktażowych w internecie. 

Upewnij się, czy samochód stoi na płaskiej powierzchni, a silnik jest wyłączony. Będziesz musiał usunąć kilka osłon czy klap. W wielu przypadkach niepotrzebne są do tego specjalistyczne narzędzia. Zazwyczaj wystarczy Ci tylko śrubokręt czy klucze nasadowe. Jeśli pracujesz z kilkunastoletnim samochodem, ostrożnie postępuj z zaczepami. Plastikowe elementy mogą się wyłamać i w ten sposób uniemożliwić ponowny montaż pokryw.

Warto użyć rękawic roboczych, ponieważ stary filtr może być bardzo zanieczyszczony! Do dokładnego oczyszczenia obudowy filtra z piasku czy innych zanieczyszczeń przyda się odkurzacz/dmuchawa lub sprężone powietrze. Jeśli pracujesz wieczorem, zaopatrz się także w dobre oświetlenie

W skrócie powinieneś postępować według takich kroków:

  • zamów część,
  • zlokalizuj filtr,
  • otwórz komorę,
  • wyjmij zużyty filtr,
  • sprawdź, czy nowa część jest identyczna z tą, którą właśnie wyjąłeś,
  • zamontuj nowy produkt zgodnie z zaleceniami producenta (kieruj się strzałkami),
  • zamontuj z powrotem pokrywę,
  • uruchom samochód i przetestuj układ wentylacyjny.

FAQ:

  • 1
    Kiedy wymienić filtr kabinowy – przed czy po ozonowaniu?

    Po ozonowaniu i odgrzybianiu klimatyzacji należy jeszcze wymienić filtr przeciwpyłkowy. To na nim gromadzą się zanieczyszczenia, wychwytywane z zewnątrz. Sprawdź, jak często czyścić klimatyzację w samochodzie.

  • 2
    Czy filtr kabinowy ma wpływ na działanie ogrzewania i klimatyzacji?

    Tak. Zanieczyszczony filtr przeciwpyłkowy będzie powodował niską wydajność układu ogrzewania i chłodzenia w aucie.

  • 3
    Czy są filtry kabinowe dla alergików?

    Filtry, które najlepiej radzą sobie z wychwytywaniem alergenów to filtry kabinowe z warstwą polifenolową i te są polecane dla alergików.

Oceń artykuł

5.00
(2)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku