W tym artykule:
- Za co odpowiada filtr powietrza w motocyklu?
- Jak często wymieniać filtr powietrza w motocyklu?
- Brudny filtr powietrza w motocyklu – objawy
- Jaki filtr powietrza do motocykla wybrać?
- Co daje sportowy filtr powietrza w motocyklu?
- Ile kosztuje filtr powietrza do motocykla?
- Gdzie jest filtr powietrza w motocyklu?
- Jak wyczyścić filtr powietrza w motocyklu?
- Jak wymienić filtr powietrza w motocyklu?
- Jak dbać o filtr powietrza motocyklowy?
- Czy ubezpieczenie motocykla obejmuje wymianę filtra powietrza?
Filtr powietrza to jedna z części eksploatacyjnych motocykla, o którą warto dbać. Jeśli będzie bardzo brudny, może mocno zaburzać funkcjonowanie jednośladu, a nawet spowodować zniszczenie silnika. Właśnie dlatego należy go regularnie sprawdzać, czyścić i ewentualnie wymieniać. Dowiedz się wszystkiego na ten temat.
Najważniejsze informacje:
- Filtr powietrza to element układu ssącego, który czyści powietrze, które dostaje się do komory spalania w silniku, z zabrudzeń w postaci kurzu czy pyłu.
- Co ile wymieniać filtr powietrza w motocyklu? Przyjmuje się, że robić to trzeba co 10-15 tys. km. Jeśli samochód często jeździ po piaszczystych drogach, warto częściej sprawdzić, czy filtr się nie zapchał.
- Na rynku są m.in. filtry papierowe, gąbkowe czy sportowe.
- Sportowy filtr powietrza pozwala nieco zwiększyć moc silnika.
- Głównymi objawami zatkanego filtra powietrza motocyklowego jest spadek mocy silnika oraz wzrost spalania.
- Filtry powietrza można czyścić. Filtr papierowy przedmuchuje się sprężonym powietrzem, a sportowy i gąbkowy myje specjalnymi preparatami.
- Jak wymienić filtr powietrza motocyklowy? Najpierw zlokalizuj airbox, odkręć śruby mocujące pokrywę, wyciągnij filtr, zamontuj nowy i zamknij z powrotem puszkę. Pamiętaj, by sprawdzić jej szczelność!
Za co odpowiada filtr powietrza w motocyklu?
Jak sama nazwa wskazuje motocyklowy filtr powietrza, filtruje, czyli oczyszcza powietrze, które trafia do silnika z wszystkich zabrudzeń np. kurzu, piasku czy innych elementów, które mogłyby uszkodzić delikatne podzespoły. Dzięki niemu zapewniony jest odpowiedni przepływ powietrza, a więc silnik może pracować wydajnie. Ponieważ na filtrze powietrza, zatrzymują się różne cząstki, mniejsze bądź większe, trzeba regularnie sprawdzać, czy się nie zapchał i nie jest potrzebne jego czyszczenie czy wymiana.
Jak często wymieniać filtr powietrza w motocyklu?
Przyjęło się, że warto kontrolować stan filtra powietrza co 10-15 tys. km lub co roku podczas każdego przeglądu technicznego. Jeśli filtr jest wielorazowego użytku np. gąbkowy, wystarczy go podczas takiego serwisu wyczyścić, nasmarować i założyć ponownie. Taką czynność można powtórzyć jeszcze kilka razy, dopóki filtr całkowicie się nie zniszczy. Specjalnymi preparatami można także czyścić filtry stalowe. Z kolei część wykonana z papieru podlega z reguły wymianie.
Warto zaznaczyć, że to, jak często wymieniać filtr powietrza motocyklowy zależy nie tylko od rodzaju motocykla, ale także od stylu jazdy i warunków. Jeśli pojazd jeździ często w kurzu czy pyle, filtr będzie szybko się zapychał. Tak samo agresywna jazda, a więc i wysokie obroty silnika powodują, że filtr będzie szybciej się zużywał.
Dbanie o filtr powietrza to sposób na zapobieganie awariom i przedłużenie żywotności silnika, a także poprawę komfortu jazdy.
Sprawdź także, jak często wymieniać olej w motocyklu.
Brudny filtr powietrza w motocyklu – objawy
Co się stanie, jeśli filtr powietrza zostanie mocno zaniedbany? O tym, że jest on już zużyty, może świadczyć spadek efektywności silnika. Motocykl nie będzie przyspieszał i wyczuwalne będzie, że silnik traci siłę. Co więcej, wyższe staje się zużycie paliwa. Podczas przyspieszania zaobserwować można także wydobywający się z rury wydechowej siwy dym. Ponieważ filtr jest elementem układu ssącego, jego zabrudzenie powoduje głośniejszą pracę, ponieważ słychać hałas ssania powietrza. Zapchanie filtra powietrza motocyklowego może powodować też problem z uruchomieniem silnika, zwłaszcza po dłuższym postoju i gdy jest chłodny dzień.
Jaki filtr powietrza do motocykla wybrać?
Wiesz już, że filtr powietrza w motocyklu trzeba czasem wymienić. Jednak na jaki model? Warto kierować się tym, co zaleca producent. Wszystko dlatego, że modele zgodne ze specyfikacją fabryczną będą idealnie pasować do układu, a więc zapewnią optymalną jego pracę. Ważny jest zarówno kształt, jak i wielkość oraz rodzaj filtra. Warto wiedzieć, że nie zawsze dobrym posunięciem jest wymiana filtra na większy. Po pierwsze, konieczne będą przeróbki układu dolotowego, a po drugie większa powierzchnia nie oznacza lepszej przepustowości i wzrostu mocy silnika.
Można jednak pokusić się o pewne zmiany. W przypadku filtra papierowego, zastosowanego fabrycznie, można postawić na przykład na filtr gąbkowy, który jest wielorazowy i można go czyścić. Filtr gąbkowy, inaczej bawełniany ma skuteczność na poziomie 99%.
Co daje sportowy filtr powietrza w motocyklu?
Na rynku dostępne są także sportowe filtry powietrza, których zadaniem jest podniesienie mocy silnika. Trzeba jednak zaznaczyć, że taka część może jedynie delikatnie zwiększyć osiągi. Producenci wskazują, że jest to zazwyczaj wzrost o 3-5%. Jeśli w parze z wymianą filtra powietrza na sportowy będzie szła także spokojna jazda, można zmniejszyć również spalanie.
Trzeba zaznaczyć, że modele sportowe filtrów powietrza motocyklowych są z reguły o wiele droższe od tradycyjnych. Poza tym trudność może sprawić niekiedy montaż. Chociaż wiele wkładek można wprowadzić do układu bez większego problemu, to stożkowe filtry jest już przymocować trudniej.
Ile kosztuje filtr powietrza do motocykla?
Wszystko zależy od rodzaju filtra. Najtańsze są papierowe filtry. Rozpiętość cenowa jest jednak duża. W zależności od modelu motocykla można dostać filtr za 15 zł, ale i 75 zł. Podobnie sprawa wygląda z gąbkowymi i stalowymi. Z reguły jednak kosztują one 20-30 zł. Z kolei filtry sportowe wiążą się z najwyższym wydatkiem, przeważnie 250-500 zł.
Gdzie jest filtr powietrza w motocyklu?
Chcesz skontrolować stan filtra powietrza, jednak nie wiesz, gdzie go szukać? Wszystko zależy od modelu maszyny. W niektórych wystarczy tylko zdjąć kanapę, w innych przypadkach konieczne będzie zdemontowanie owiewek, a nawet uniesienia zbiornika paliwa. Jeśli nie wiesz, gdzie znajduje się filtr w danym modelu, można skorzystać z instrukcji napraw dla serwisów, które często można spotkać na forach internetowych.
Jak wyczyścić filtr powietrza w motocyklu?
Trzeba pamiętać, że to jak będziemy postępować, jest zależne od tego, z jakim filtrem mamy do czynienia. Jeśli w motocyklu założony jest filtr papierowy, można przedmuchać go sprężonym powietrzem, by pozbyć się zanieczyszczeń. Ważne jest, by przedmuchiwać w kierunku odwrotnym do kierunku przepływu powietrza podczas pracy. Jeśli będziesz postępować odwrotnie, możesz filtr, zamiast wyczyścić, to zapchać.
Z kolei filtry sportowe trzeba myć specjalnymi preparatami do tego przeznaczonymi. Potem filtr musi wyschnąć. Następnym krokiem jest nasączenie filtra specjalnym specyfikiem. Podobnie sprawa wygląda z filtrami gąbkowymi. Także trzeba je myć (np. ciepłą wodą z mydłem), pozostawić do wyschnięcia, a następnie nasmarować olejem do filtrów powietrza. Pomagają one wychwycić zabrudzenia, przez co zwiększają wydajność filtra powietrza. Lepsze i wydajniejsze są oleje w płynie, chociaż na rynku dostępne są także preparaty w spray`u. Wszelkie potrzebne produkty dostaniesz w sklepie z artykułami do motocykli, w którym kupisz także nowy filtr powietrza czy np. filtr paliwa do motocykla.
Ważne!
Pamiętaj, by nie myć i nie smarować olejami filtra papierowego, ponieważ możesz w ten sposób go zniszczyć!
Jak wymienić filtr powietrza w motocyklu?
Najpierw należy kupić potrzebną część. Najlepiej jeśli kształt i wymiary są odpowiednie do tych, które używał producent. Przygotuj także potrzebne narzędzia, czyli klucze imbusowe lub nasadowe, śrubokręt, środek czyszczący lub olej do filtrów powietrza, jeśli będziesz pracował z filtrem sportowym lub gąbkowym.
Zlokalizuj airbox, czyli specjalną obudowę filtra. Następnie trzeba będzie odkręcić śruby, które trzymają pokrywę puszki. Warto przetrzeć ją mokrą szmatką, by pozbyć się wszelkich zabrudzeń. Zobaczysz teraz filtr powietrza. Wyjmij go. Nasącz nowy filtr, przeznaczonym do tego preparatem. Teraz wystarczy włożyć go do airboxa, zamknąć pokrywę i dokręcić śruby ją mocujące. Po skończonej pracy sprawdź szczelność puszki.
Dowiedz się także, jak przezimować motocykl.
Jak dbać o filtr powietrza motocyklowy?
By nie dopuścić do zmniejszenia osiągów silnika, trzeba regularnie kontrolować stan filtra. Warto robić to często, zwłaszcza gdy jednoślad porusza się po piaszczystych terenach, przez co filtr jest narażony na szybsze zapchanie. Jeśli jest taka potrzeba, filtr należy wyczyścić i nasmarować specjalnym olejem lub preparatem (przy filtrach bawełnianych i sportowych). Gdy filtr jest papierowy i się już mocno wysłużył, konieczne będzie jego wymienienie. Możesz to zrobić samemu lub skorzystać z usług fachowców.
Czy ubezpieczenie motocykla obejmuje wymianę filtra powietrza?
Zastanawiasz się, czy autocasco pokryje koszty wymiany filtra powietrza w motocyklu? Nie. AC nie obejmuje wymiany części eksploatacyjnych. Jednak mimo wszystko warto zainwestować w dobre ubezpieczenie motocykla. Przyda się np. gdy jednoślad zostanie skradziony czy potrzebne będzie usunięcie zarysowań, które powstały podczas upadku motocykla. Możesz poszukać obowiązkowego OC i innych dobrowolnych polis, korzystając z kalkulatora na stronie CUK.pl. Zapraszamy!
FAQ:
- 1Jakie są skutki niewymieniania filtru powietrza w motocyklu?
Zaniedbanie filtra powietrza motocyklowego może spowodować spadek mocy silnika, wzrost spalania, a w konsekwencji uszkodzenie silnika.
- 2Dlaczego trzeba czyścić filtr powietrza motocyklowy?
Regularne dbanie o filtr powietrza w motocyklu jest bardzo ważne. Jeśli będzie on mocno zabrudzony, do silnika mogą dostawać się pyły czy drobiny, a skutkiem tego może być konieczność kosztownego remontu silnika.
Oceń artykuł