Zbliża się zima i zastanawiasz się, jak przygotować auto do zimy? Czy warto kupić łańcuchy na koła i czy jest to obowiązkowy zakup, czy obligatoryjny? Poniżej wyjaśniamy, co mówią przepisy, a także podpowiadamy, jak dobrać odpowiedni rodzaj i rozmiar. Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się wszystkiego o łańcuchach na koła!
Najważniejsze informacje:
- W Polsce nie musisz wozić ze sobą łańcuchów na koła zimą. Jednak, jeśli wybierasz się w podróż autem w góry, gdzie często pojawia się znak C-18, informujący o konieczności założenia łańcuchów śniegowych, koniecznie weź je do bagażnika! Wjechanie bez łańcuchów za tablicę ze znakiem C-18 grozi mandatem.
- Zgodnie z polskimi przepisami łańcuchy przeciwpoślizgowe mogą być założone na opony tylko jeśli nawierzchnia pokryta jest śniegiem. W przeciwnym razie trzeba łańcuchy zdjąć.
- Łańcuchy na koła samochodowe zakłada się na tę oś, która napędza samochód. W przypadku aut z napędem 4x4 trzeba je zamontować przynajmniej na przednie koła.
- By nie zerwać łańcuchów, nie można jechać szybciej niż 50 km/h.
- Kupując łańcuchy samochodowe, trzeba wybrać odpowiedni rozmiar. Z pomocą przychodzą tabele od producentów, w których znając rozmiar opony, znajdziemy odpowiednią grupę rozmiarową łańcucha.
- Oprócz klasycznych łańcuchów ze stopów stali, dostępne są np. łańcuchy z adapterami na felgi, łańcuchy tekstylne czy doraźne rozwiązania w postaci łańcuchów w sprayu lub opasek na koła.
Czym są łańcuchy śniegowe?
To nic innego jak zabezpieczenie w formie siatki, opasek lub pokrowca, które zakłada się na opony, by zwiększyć przyczepność auta na powierzchni pokrytej śniegiem. Zasada działania polega na tym, że łańcuchy wbijają się w warstwę śniegu, co ułatwia kontrolę nad autem, a tym samym pozwala na bezpieczniejszą jazdę w trudnych warunkach.
Czy łańcuchy na koła są obowiązkowe w Polsce?
Polskie przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych nie są tak restrykcyjne, jak w innych państwach Europy. Na co dzień nie trzeba ich używać w większości regionów naszego kraju, chociaż zgodnie z art. 60 ust. 3 ustawy prawo o ruchu drogowym można jeździć na łańcuchach wszędzie tam, gdzie droga pokryta jest śniegiem.
Czy wiesz, że...
Kraje europejskie podchodzą do kwestii obowiązku posiadania łańcuchów samochodowych w różny sposób. Na przykład na Węgrzech od 1 listopada do 15 marca obowiązuje przepis, by mieć przy sobie łańcuchy śniegowe w razie pogorszenia warunków na drodze z powodu intensywnego opadu śniegu lub oblodzenia.
Gdzie w Polsce wymagane są łańcuchy na koła?
Obowiązek stosowania łańcuchów na koła powstaje, gdy wjeżdżamy na drogę oznakowaną znakiem C-18, który oznacza „nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”. Dodatkowe tabliczki pod znakiem C-18 informują, na jakim odcinku należy mieć założone łańcuchy samochodowe oraz, jakiego rodzaju pojazdów on dotyczy. Nakaz może obowiązywać np. tylko ciężarówki.
Znak C-18 stosowany jest z reguły na górskich zjazdach i podjazdach, czyli tam, gdzie ruch przy mocnym zaśnieżeniu drogi może być utrudniony, niebezpieczny lub niemożliwy.
Kiedy trzeba zakładać łańcuchy na koła? Bez obaw. Nie musisz robić tego przez cały rok, gdy widzisz ten znak, tylko zimą, kiedy droga pokryta jest śniegiem. Mało tego! Jeśli śnieg stopnieje, jazda samochodem, na którego oponach znajdują się łańcuchy, nie jest pożądana, ponieważ powoduje to zniszczenia nawierzchni drogi, jak i samych łańcuchów.
Czy można otrzymać mandat za brak łańcuchów?
Łańcuchy na koła są w Polsce zalecanym elementem wyposażenia samochodu, ale nie obowiązkowym. Za ich brak kierowca nie otrzyma mandatu. Jeśli jednak zostanie przyłapany na jeździe bez łańcuchów na drodze oznaczonej znakiem C-18, może już zostać ukarany. Według nowego taryfikatora grozi mu mandat w wysokości 200 zł i 1. punkt karny.
Ważne!
Jeśli na drodze nie ma już śniegu, to założone na oponach łańcuchy mogą przyczynić się do zniszczenia asfaltu. Za uszkodzenie drogi, według kodeksu wykroczeń, obowiązuje kara nagany lub grzywny do 1500 zł. Poza tym taryfikator przewiduje mandat do 200 zł.
Na którą oś montować łańcuchy?
Zastanawiasz się, w jaki sposób zamontować łańcuchy śniegowe? Reguła jest taka, że zakłada się je na tę oś, która napędza samochód. Auta z napędem na przednią oś powinny mieć założone łańcuchy z przodu, z tyłu zaś montujemy łańcuchy w przypadku samochodów z napędem na oś tylną.Jeśli masz auto z napędem na cztery koła, najlepiej byłoby wyposażyć się w komplet łańcuchów na obie osie, jednak jeśli nie masz czterech łańcuchów, tylko dwa, zamontuj je na koła przednie.
Montaż łańcuchów może się różnić w zależności od ich rodzaju i producenta, dlatego zawsze podążaj za instrukcją.
Z jaką prędkością można jechać na łańcuchach?
Samochód, którego opony zabezpieczone są łańcuchami przeciwpoślizgowymi, powinien poruszać się według określonych zasad. Najważniejsza z nich to prędkość – nie można jechać więcej niż 50 km/h (niektórzy producenci łańcuchów wskazują nawet wartość niższą), bo grozi to zerwaniem ich z opon, a nawet uszkodzeniem samochodu.Z tego samego powodu trzeba też zrezygnować z brawurowej jazdy – gwałtownego przyspieszania czy hamowania.
Sprawdź także: Jak bezpiecznie zimą jeździć samochodem?
Jak dobrać łańcuchy śniegowe?
Decydując się na łańcuchy na koła samochodowe, stajemy przed trudnym wyborem. Ceny dostępnych na rynku modeli są naprawdę różne, a trzeba wiedzieć, że nie każdy może być odpowiedni dla danego auta.
Różne rodzaje samochodów wymagają różnych produktów. W zależności od przeznaczenia (samochody osobowe, terenowe, dostawcze czy ciężarowe) łańcuchy będą miały inną grubość i wielkość ogniw, gęstość siatki czy stop metalu. Wszystko po to, by spełniały swoje zadanie, czyli zapewniały odpowiednią przyczepność i bezpieczną jazdę w zimowych warunkach.
Od czego trzeba zacząć wybór łańcuchów samochodowych?
Sprawdź w instrukcji swojego auta, czy możesz założyć na opony łańcuchy śniegowe. Nie wszystkie samochody mają odpowiedni prześwit, czyli odległość między nadkolem a oponą, by ich używać. W takich przypadkach będziesz musiał poszukać alternatywnego rozwiązania, kupując np. łańcuchy tekstylne czy opaski na koła.
Przeanalizowanie instrukcji samochodu przyniesie także szybką odpowiedź na pytanie, jaki rozmiar łańcuchów samochodowych trzeba wybrać. Jeśli zmieniałeś opony fabryczne, przeanalizuj tabele rozmiarów łańcuchów, przygotowywane przez producentów.
Wybór łańcuchów samochodowych a grupa rozmiarowa kn
Tabele stworzone na podstawie grupy rozmiarowej kn ułatwiają kupno łańcuchów, jeśli mamy wątpliwości, jaki rozmiar wybrać. Mogą się one różnić w zależności od producentów, dlatego zawsze trzeba je sprawdzać przed zakupem konkretnego modelu łańcucha.
Podawane są tu dane, które systematyzują rozmiary opon według grup – od kn30 do kn 260. To tzw. grupa rozmiarowa kn. Jak korzystać z takiej tabeli? Najpierw wyszukujemy rozmiar opon zamontowany w samochodzie, a później sprawdzamy, jaka grupa rozmiarowa kn jest do niego przyporządkowana.
Rodzaje łańcuchów śniegowych
Rynek łańcuchów na koła jest bardzo rozbudowany. Producenci proponują obecnie kierowcom klasyczne modele, jak i bardziej zmodyfikowane. Oto podział łańcuchów i alternatywnych rozwiązań:
- łańcuchy ze stopów stali niklowo-chromowo-manganowych, czasem z domieszką tytanu, to najbardziej tradycyjne modele, które zapewniają najlepszą przyczepność auta. Zbudowane są z sieci ogniw o przekroju koła lub kwadratu, a po nałożeniu na oponę tworzą zazwyczaj wzór z rombami. W przypadku takich klasycznych rozwiązań mamy do czynienia z łańcuchami z samonapinaczem albo bez – ten pierwszy rodzaj jest o wiele łatwiejszy w montażu i nie wymaga ręcznego sprawdzenia napięcia łańcucha.
- łańcuchy tekstylne, czyli tzw. skarpetki śniegowe, które są właściwie materiałowymi nakładkami na koła, wzmocnionymi elementami stalowymi. Pokrywają z reguły całą oponę, stąd alternatywna nazwa „skarpetki”. Chociaż nie zapewniają takiej poprawy jakości jazdy na śniegu, to dobry wybór, jeśli np. z powodu niskiego prześwitu w aucie nie może być stosowany tradycyjny łańcuch. Nakładki są od nich o wiele cieńsze.
- adaptery na felgi, łańcuchy typu Spikes Spider to wersja przypominająca klasyczne łańcuchy, jednak zakładane są tylko na zewnętrzną część koła do adapterów mocowanych na feldze na czas zimowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu montaż jest łatwiejszy i szybszy niż w przypadku klasycznych łańcuchów. Takie udogodnienie jednak więcej kosztuje.
- łańcuchy w sprayu to rozwiązanie jednorazowe. Opony pokrywa się warstwą produktu, który zwiększa bezpieczeństwo na oblodzonej drodze.
- opaski na koła w formie antypoślizgowych zacisków z tworzywa sztucznego mają nacinane fronty, dzięki którym opona lepiej trzyma się nawierzchni.
O czym jeszcze trzeba pamiętać, wyjeżdżając w góry zimą?
Wiesz już, dlaczego tak ważne jest, by wybierając się w góry w okresie zimowym mieć w bagażniku łańcuchy samochodowe dopasowane do opon Twojego auta. Jednak warto zabezpieczyć się też w inny sposób. W razie trudności na drodze przyda się ubezpieczenie assistance komunikacyjne. W zależności od wariantu takie ubezpieczenie zapewnia m.in. pomoc w razie uszkodzenia ogumienia czy kontynuację podróży.
Jeśli szukasz godnego polecenia produktu tego typu, sprawdź koniecznie CUK Assistance. Do wyboru masz kilka wariantów, które różnią się ceną i zakresem. Sprawdź je w naszym kalkulatorze assistance. Możesz tu porównać opcje ubezpieczenia, a także wybrać jedną z nich i zakupić polisę online.
FAQ:
- 1Czy łańcuchy niszczą opony?
Nie, nie wpływają w większym stopniu na ich zużycie. Jednak, jeśli śnieg stopnieje, należy zdjąć łańcuchy, bo będą się niszczyły, a dodatkowo możemy otrzymać mandat za uszkodzenie asfaltu.
- 2Czy łańcuchy pomagają na lodzie?
Tak. Przeznaczeniem łańcuchów jest zapewnienie większej przyczepności opon na oblodzonej i ośnieżonej powierzchni.
- 3Ile kosztują łańcuchy śniegowe?
Najtańsze opaski antypoślizgowe na koła kosztują już niecałe 40 zł. Jednak bardziej skuteczne warianty to koszt już kilkuset złotych. Znajdziemy łańcuchy za ok. 150 zł, ale i nawet 2500 zł.
- 4Kiedy zakładać łańcuchy śniegowe?
W Polsce obowiązek zakładania łańcuchów śniegowych powstaje, gdy droga oznakowana jest znakiem C-18 („Nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”).
Oceń artykuł