Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

Jak bezpiecznie zimą jeździć samochodem?

15.01.2020

Zdjęcie nogi z gazu to zasada numer jeden, gdy zimą jeździmy autem - nie trzeba chyba o tym przypominać. Jednak czasami to nie wystarczy, aby uniknąć przykrej sytuacji na drodze. Jak bezpiecznie prowadzić auto po nawierzchni pokrytej lodem lub ubitym śniegiem? Poznaj sposoby na zabezpieczenie auta zimą oraz techniki jazdy, które pozwolą Ci zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

 Lód i zalegający śnieg uniemożliwiają płynny ruch po drodze. Bezpieczna jazda zimą jest niezbędna.

Opony zimowe - podstawa bezpiecznej jazdy

Letnie opony wykonane są z mieszanki, która zachowuje swoje właściwości, gdy na zewnątrz temperatura wynosi powyżej 7 stopni Celsjusza. Gdy temperatura jest niższa, opony letnie twardnieją i tracą przyczepność. Właśnie dlatego podstawą bezpiecznej jazdy zimą jest wymiana opon na zimowe, które zrobione są z tworzywa zachowującego elastyczność przy niskich temperaturach. 

Jeśli zastanawiasz się, czy aktualne opony zimowe są wystarczająco bezpieczne, zbadaj je pod kątem grubości nacięć na bieżniku, które odpowiadają za dobrą przyczepność. Być może po ostatniej zimie nacięcia zrobiły się płytkie i konieczny będzie zakup nowych opon. Sprawdzisz to, obserwując wskaźnik zużycia opony, czyli zgrubienie między klockami bieżnika, umieszczone na wysokości 1,6 mm.

Więcej na ten temat opon zimowych pisaliśmy w tym artykule: Kiedy wymienić opony na zimowe?

Jak ruszyć na śliskiej nawierzchni?

Nawet najlepsze opony zimowe nie pomogą nam przy ruszaniu na bardzo oblodzonej nawierzchni, jeśli nie będziemy robić tego w odpowiedni sposób. 

Mówiąc technicznie, gdy chcemy wprowadzić samochód w ruch na śliskiej jezdni, musimy zadbać o to, aby siła, jaka wymagana jest do toczenia się kół nie była większa od siły powodującej utratę przyczepności. 

Co to oznacza w praktyce? Ruszając na śliskiej powierzchni, nie możemy zbyt gwałtownie dodawać gazu i szybko puszczać sprzęgła, bo może to prowadzić, po pierwsze do “wyślizgania” drogi jeszcze bardziej, a po drugie do obracania się kół w miejscu. 

Po włączeniu pierwszego biegu, należy bardzo powoli puszczać sprzęgło, nie używając pedału gazu. Taka jazda na “półsprzęgle” pomoże nam ruszyć z miejsca. Dopiero wtedy możemy delikatnie dodać gazu. Jeśli ruszamy pod górkę, jazda na “półsprzęgle” może jednak nie poskutkować. Wtedy puszczamy delikatnie sprzęgło i równie delikatnie wciskamy pedał gazu.

Jak podjechać lub zjechać z oblodzonej górki?

Jeśli zamierzamy podjechać pod oblodzoną górkę, manewr najlepiej poprzedzić rozpędzaniem auta, oczywiście, jeśli nie spowoduje to zagrożenia. Poruszając się po takiej nachylonej drodze nie przyspieszajmy gwałtownie, ani nie zwalniamy. Najlepiej poruszać się taką samą prędkością, co może wiązać się z mocniejszym wciśnięciem pedału gazu. 

Jak zachować się w sytuacji, gdy musimy zjechać z nachylonej jezdni pokrytej lodem lub ubitym śniegiem? Wtedy ważne jest, aby jednocześnie hamować silnikiem oraz hamulcem. W tej sytuacji również delikatnie puszczamy sprzęgło, pamiętając o tym, aby nie jechać “na luzie”. Nie wykonujemy również gwałtownych ruchów przyspieszania lub odejmowania gazu.

Jak hamować, gdy jest ślisko?

Nowe samochody wyposażone są w czujnik ABS, który ułatwia hamowanie na oblodzonej jezdni. Gdy wciśniemy hamulec, poczujemy na pedale delikatne wibracje. System ABS sprawia, że koła nie są blokowane, dzięki czemu kierowca może sterować autem. Jeśli samochód nie ma systemu ABS, hamować należy pulsacyjnie. Zbliżając się do sygnalizacji lub widząc przeszkodę, warto również zredukować bieg, aby hamować silnikiem.

Jak skręcać na śliskiej jezdni?

Zbliżając się do zakrętu musimy przede wszystkim zwolnić. Pomoże w tym np. redukcja biegu - samochód wtedy sam wytraci prędkość. Ważne, aby nie hamować podczas skręcania, ponieważ może wiązać się to z zerwaniem przyczepności.   

Pokonując zakręt warto pamiętać o zasadzie ZWZ (zewnętrzna, wewnętrzna, zewnętrzna). Jeśli zbliżamy się do zakrętu, zajmujemy miejsce po zewnętrznej stronie pasa ruchu. Będąc w jego środku, dojeżdżamy natomiast do wewnętrznej części pasa, a zjeżdżając z niego ponownie zbliżamy się do zewnętrznej krawędzi. Cały manewr wykonujemy jak najbardziej płynnie i delikatnie.

Zimą może przydać się Assistance

Może się zdarzyć, że mimo zachowania wszelkich środków ostrożności, dojdzie do kolizji z innym autem, które wpadnie w poślizg. Oczywiście koszty naprawy auta poszkodowanego pokryje polisa OC sprawcy, jeśli spiszecie odpowiednie oświadczenie. Koszt naprawy auta sprawcy zostanie pokryty z jego polisy AC. Jednak, jeśli Twoje ubezpieczenie komunikacyjne obejmuje pomoc assistance, będziesz mógł z niej skorzystać od razu, gdy dojdzie do wypadku. Dzięki takiemu ubezpieczeniu będziesz mógł skorzystać z takich usług jak np. holowanie czy samochód zastępczy.

Mamy ubezpieczenie dla Ciebie

Jesteś zainteresowany zakupem ubezpieczenia assistance? Możesz to zrobić online. Możesz też udać się do najbliżej placówki CUK lub zadzwonić na infolinię, aby porozmawiać o warunkach. Zapraszamy!

Ile możesz zaoszczędzić na polisie ubezpieczeniowej dla Twojego auta? Sprawdź aktualne ceny polisy w naszej porównywarce.
keyboard_arrow_up