W tym artykule:
Ustawianie przerzutek w rowerze nie jest skomplikowanym zadaniem. Co więcej, jeśli przeprowadzisz ją prawidłowo, napęd przez długi czas będzie działał bez zarzutu i nie będziesz musiał poprawiać ustawień. Dowiedz się, jak wyregulować przerzutkę przednią i tylną i na co zwracać szczególną uwagę w zależności od modelu roweru, na którym jeździsz.
Samodzielna regulacja przerzutek w rowerze
Być może zastanawiasz się, czy ustawianie przerzutek w rowerze to zadanie, które trzeba zlecać wyłącznie fachowcom. Niekoniecznie. Przy odrobinie wprawy każdy rowerzysta może taką regulację przeprowadzić samodzielnie. Zawsze warto jednak brać pod uwagę model roweru, który chcesz poddać własnoręcznemu serwisowaniu. Idealnie, jeśli dysponujesz instrukcją obsługi, choć nie jest to warunek niezbędny.
Zasada działania przerzutek jest podobna w większości rodzajów jednośladów. Przykładowo, regulację Shimano Tourney wykonuje się podobnie jak w przypadku innych modeli napędu. Wyjątkiem mogą być rowery miejskie i „do zadań specjalnych”, w których zastosowano nietypowe rozwiązania konstrukcyjne. Sprawdź więc, jak wygląda regulacja przerzutek krok po kroku.
Przede wszystkim zaopatrz się w niezbędne narzędzia, czyli:
- wkrętak (śrubokręt) krzyżakowy,
- klucz imbusowy 5 mm,
- szczypce lub kombinerki do przytrzymania linki.
Jeśli dysponujesz stojakiem serwisowym, prowadzenie pracy będzie znacznie wygodniejsze.
Warto zadbać o sprawne przerzutki już przed sezonem rowerowym. Samodzielnie przeprowadzony przegląd jednośladu powinien stanowić dobrą praktykę przed rozpoczęciem regularnego użytkowania roweru wraz z nadejściem cieplejszych dni. Zdecydowanie warto skontrolować ustawienie przerzutek, jeśli przygotowujesz się do rowerowych wycieczek wakacyjnych. Niesprawny pojazd może znacząco obniżyć komfort jazdy.
Regulacja przerzutki przedniej i tylnej – czym się różni
Przednie przerzutki pełnią nieco inną funkcję niż tylne. Różnią się od nich również budową. Przerzutka tylna służy do zmiany przełożeń tylnych zębatek. Składa się z wózka i korpusu, w którym znajduje się sprężyna. Dzięki niej wózek przesuwa się między zębatkami, ustawiając łańcuch w odpowiednim przełożeniu.
Przerzutka przednia jest przeznaczona do zmiany przełożeń na przednich zębatkach. Zwykle obsługuje trzy tarcze. Składa się z prowadnicy, która w zależności od wybranego biegu popycha łańcuch w jedną lub w drugą stronę Dzięki temu spada on na odpowiednią zębatkę i możliwa jest zmiana biegu. W skład przedniej przerzutki wchodzi też obejma, która umożliwia przymocowanie jej do ramy.
Pomimo mniejszej liczby tarcz regulacja przedniej przerzutki jest trudniejsza niż tylnej. Jest tak dlatego, że precyzyjne ustawienie zmieniarki jest czasami czasochłonne.
Regulacja przerzutek w rowerze – skąd wiadomo, że jest konieczna?
Ustawienie przerzutki przedniej i tylnej powinno się przeprowadzać przed rozpoczęciem sezonu rowerowego lub w ramach przygotowań do dłuższej trasy. Jednak już podczas regularnego użytkowania roweru można zauważyć symptomy, które wskazują, że napęd nie działa tak, jak powinien. Na co zwracać uwagę?
Objawy rozregulowanych przerzutek nie są trudne do wykrycia, szczególnie w jednośladzie, którym poruszasz się często. Jeśli zaobserwujesz:
- terkotanie łańcucha,
- czas trwania polisy,
- opóźnioną zmianę przełożeń,
- spadający łańcuch,
- znaczny opór na manetce,
to znak, że warto przyjrzeć się ustawieniom przerzutek tylnych i przednich.
Spadający łańcuch oznacza, że rozregulowaniu uległy skrajne ustawienia tylnej przerzutki. Maksymalne wychylenia przerzutki ustawia się śrubami regulacyjnymi, znajdującymi się tuż obok siebie. Śrubka H znajduje się zazwyczaj po lewej stronie, a L – po prawej.
Śruby ograniczające rzadko się rozregulowują, dlatego należy je ustawiać tylko w wyjątkowych przypadkach. Jeden z nich to wspomniane spadanie łańcucha, które może być bardzo uciążliwe, szczególnie jeśli występuje regularnie. Jednak utrudniona jazda to nie wszystko, ponieważ źle ustawione przerzutki mogą także stanowić niebezpieczeństwo dla rowerzysty. Groźne jest między innymi rozregulowanie śruby L, bo łańcuch wpadający w szprychy może zablokować koło.
Drugi przypadek, w którym może być konieczne ustawianie tylnej przerzutki, a dokładniej śrub skrajnego położenia, to trudności we wrzuceniu skrajnych przełożeń, czyli używaniu najmniejszej lub największej zębatki.
Inną przyczyną nieprawidłowości w ustawieniu przerzutek może być rozregulowanie linek. Jak wyregulować przerzutki w rowerze w tym przypadku? Jeśli po wrzuceniu lżejszego biegu, czyli wybraniu większej zębatki, łańcuch nie wskakuje na miejsce lub robi to z opóźnieniem, to znaczy, że linka jest zbyt luźna. Wykonaj ćwierć obrotu w lewo i sprawdź, czy nastąpiła poprawa. Sprawdzaj ustawienie na różnych biegach. Śrubą baryłkową obracaj do momentu, w którym zmiana będzie następowała po jednym kliknięciu.
Zobacz też, jak wyregulować przerzutki przednie w rowerze górskim, szosowym i innych.
Z DORADCĄ
Regulacja przedniej przerzutki
Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę, że regulacja przedniej przerzutki Shimano (takie są spotykane w większości rowerów) wygląda nieco inaczej niż ustawienie napędu tylnego. Zębatki znajdujące się z przodu pełnią nieco inną funkcję niż tylne. Choć jest ich mniej, to ich serwisowanie wymaga nieco więcej precyzji, szczególnie jeśli chodzi o zmieniarkę.
Sprawdź, jak wyregulować przednią przerzutkę i na jakie kwestie zwracać szczególną uwagę. Zanim zabierzesz się do pracy, weź pod uwagę, że elementy napędu przedniego są mocowane w różne sposoby. Trzeba sprawdzić, czy prowadnica znajduje się na 1 do 2 mm nad najwyższym punktem w dużej tarczy, a jeżeli tak nie jest, to wyregulować także wysokość.
Regulację przedniej przerzutki szosowej i nie tylko rozpoczyna się od pozbycia się luzów naprężenia linki. Należy ustawić łańcuch na środkowej zębatce kasety, a następnie poluzować śrubę, trzymając przy tym linkę przedniej przerzutki. Łańcuch należy ustawić na najmniejszej tarczy z przodu. Za pomocą śrubki "L" ustawia się prowadnicę przerzutki. Powinna znajdować się na środku przedniej tarczy – bardzo ważna na tym etapie jest precyzja.
W kolejnych etapach należy naciągnąć linkę przerzutki i dokręcić śrubkę, pamiętając, że manetka ma być ustawiona na 1, podczas gdy łańcuch znajduje się w najmniejszej tarczy.
Teraz wystarczy wbić przerzutkę na największą tarczę i zakręcić korbą, dzięki czemu łańcuch wskoczy na miejsce. Śrubka „H” pozwala na dokładną regulację, tak aby znalazł się on na środku zębatki. Aby sprawdzić, czy ustawienie przedniej przerzutki się udało, zmień kilka razy biegi i sprawdź, czy wszystko działa prawidłowo.
Jak wyregulować tylną przerzutkę?
Regulacja przerzutki tylnej jest nieco łatwiejsza. Najpierw trzeba jednak ocenić, czy hak przerzutki jest idealnie prosty. Jeśli jest skrzywiony, niestety trzeba go wymienić – w takiej sytuacji naprawa nie da oczekiwanych efektów.
Regulację tylnej przerzutki trzeba zacząć od założenia łańcucha na najniższą tarczę z tyłu i wrzucenia na największą z przodu. Następnie kluczem imbusowym odkręca się śrubę, która przytrzymuje linkę. Jeśli śrubka „H” jest odpowiednio wkręcona, kółeczka tylnej przerzutki są w osi z małą zębatką kasety lub wolnobiegu.
Następnie trzeba ustawić wolne biegi. Łańcuch należy założyć ręcznie na największą tarczę z tyłu, a przerzutkę przytrzymać, symulując jej najwyższy zakres. Gdy kółko przerzutki jest po prawej strony osi, zakręć śrubką „L” w lewo.
Kolejny etap to założenie łańcucha na najmniejszą koronkę kasety lub wolnobiegu. Śrubę w manetce trzeba dokręcić do oporu i odkręcić o kilka obrotów. Chodzi o to, by można nią było później regulować naprężenie linki. Linkę przykręca się do przerzutki za pomocą klucza imbusowego. Na koniec trzeba się upewnić, że jest ona przełożona we właściwy sposób.
Co warto wiedzieć przed wybraniem się na wycieczkę rowerową?
Jazda na rowerze może być sposobem na relaks, ekologicznym sposobem poruszania się po mieście lub dyscypliną sportu. Niezależnie jednak od tego, co skłania Cię do wsiadania na jednoślad, warto zadbać o to, by nie narazić się na przykre niespodzianki.
Warto między innymi wykupić ubezpieczenie OC w życiu prywatnym. Może się przydać, jeśli niechcący zarysujesz samochód podczas jazdy lub spowodujesz inne uszkodzenia.
Jeśli spotkałby Cię poważniejszy wypadek, na pewno dużą pomocą okaże się polisa NNW, z której możesz pokryć koszty leczenia i rehabilitacji. Takie ubezpieczenie możesz wykupić również dla dziecka – ubezpieczyciele przygotowali szeroką ofertę polis NNW dla dzieci, przedszkolaków i uczniów. Warto czuć się bezpiecznie podczas wypraw rowerowych, nawet tych krótkich.
Oceń artykuł