2025-01-13

Jak działa silnik diesla?

Sprawdź, jak działa silnik diesla i czym różni się od benzynowego.

Jak działa silnik diesla?

Silnik diesla, będący sercem wielu pojazdów użytkowych, maszyn rolniczych i samochodów osobowych, od lat ceniony jest za wydajność i niezawodność w trudnych warunkach. Jego unikatowy charakter polega na wykorzystaniu wysokiego ciśnienia i temperatury do samozapłonu paliwa, co odróżnia go od silników benzynowych. Dzięki efektywności spalania i prostocie funkcjonowania jest istotnym rozwiązaniem w transporcie i przemyśle. W tym artykule w prostych słowach wyjaśnimy, jak działa silnik diesla. Przeczytaj poradę i poznaj szczegóły zagadnienia!

Najważniejsze informacje:

  • Silnik diesla działa na zasadzie samozapłonu paliwa, które wtryskiwane jest do rozgrzanego, sprężonego powietrza w cylindrze.
  • Do najmniej awaryjnych jednostek wysokoprężnych zaliczają się m.in. Volkswagen 1.9 TDI, Toyota 2.0 D-4D, Mercedes 2.1 CDI (OM611) i BMW 3.0d (M57).
  • Liczba wtryskiwaczy odpowiada liczbie cylindrów – w zależności od modelu silnik diesla ma zwykle od 3 do 8 wtryskiwaczy.
  • Silnik diesla wymaga od 4 do 12 litrów oleju, zależnie od pojemności i przeznaczenia jednostki.
  • Silnik diesla nagrzewa się od 5 do 15 minut, co dotyczy osiągania pełnej temperatury roboczej.
  • Aby odpowietrzyć silnik diesla, należy usunąć powietrze z układu paliwowego, odkręcając zawór odpowietrzający, pompując paliwo i uruchamiając silnik, aż zacznie pracować równomiernie.
  • Silnik diesla stygnie od 30 minut do kilku godzin, zależnie od temperatury otoczenia, rozgrzania i konstrukcji.
  • Żywotność silnika diesla zależy od modelu i konserwacji. Przy odpowiednim użytkowaniu i serwisie może przejechać od 300 tysięcy do nawet miliona kilometrów.

Czym jest i jak pracuje silnik diesla?

Silnik diesla, znany również jako silnik wysokoprężny, to jednostka spalinowa o specyficznej konstrukcji i zasadzie działania. Zamienia energię zawartą w oleju napędowym na ruch mechaniczny. W odróżnieniu od jednostek benzynowych nie wymaga iskry – paliwo zapala się samoistnie pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury powietrza. 

Zatem jak pracuje silnik diesla? Jego funkcjonowanie bazuje na powtarzalnych cyklach: powietrze zasysane do cylindra zostaje silnie sprężone, co podnosi temperaturę, a następnie wtryskiwane paliwo zapala się, generując ruch tłoka. Ostatnim etapem jest usunięcie spalin, po czym proces zaczyna się od nowa. Dzięki swojej konstrukcji silniki diesla wyróżniają się trwałością, efektywnością i niezawodnością w różnych warunkach.

Polecamy też artykuł: Czym się różni benzyna od diesla?

Jak jest zbudowany silnik diesla?

Silnik diesla jest skonstruowany z szeregu precyzyjnie zaprojektowanych elementów, które gwarantują jego niezawodną pracę. Do najważniejszych części należą:

  • Blok silnika – to główna część konstrukcji, w której znajdują się cylindry oraz kanały dla oleju i płynu chłodzącego.
  • Cylindry – przestrzenie, w których poruszają się tłoki i dochodzi do sprężania powietrza oraz spalania paliwa.
  • Tłoki – ruchome elementy odpowiadające za przekształcanie energii spalin w ruch mechaniczny.
  • Korbowody – łączą tłoki z wałem korbowym, przekazując siłę generowaną w cylindrach.
  • Wał korbowy – zamienia ruch posuwisto-zwrotny tłoków na ruch obrotowy, który napędza pojazd.
  • Głowica silnika – znajduje się na szczycie bloku i zawiera zawory, kanały dolotowe, wylotowe oraz komory spalania.
  • Zawory – sterują dopływem powietrza do cylindrów i odprowadzaniem spalin po spalaniu.
  • Układ wtryskowy – odpowiada za precyzyjne podanie paliwa do komory spalania we właściwym momencie.
  • Turbosprężarka – zwiększa ilość powietrza dostarczanego do cylindrów, co poprawia moc i efektywność silnika.
  • Układ smarowania – zapewnia odpowiednie smarowanie wszystkich ruchomych części, minimalizując tarcie.
  • Układ chłodzenia – dba o utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika, chroniąc go przed przegrzaniem.

Jak długo nagrzewa się silnik diesla?

Czas nagrzewania silnika diesla zależy od temperatury otoczenia, konstrukcji i sposobu użytkowania pojazdu. Zazwyczaj wynosi od 5 do 15 minut, lecz w warunkach bardzo niskich temperatur może dojść nawet do 20 minut. Silnik działa efektywnie także podczas nagrzewania, ale zaleca się łagodną jazdę na początku, by chronić podzespoły. Optymalna temperatura pracy wynosi około 80–90°C, co zapewnia najlepsze osiągi i ogranicza zużycie mechanizmów.

Ile oleju może pobrać silnik diesla?

Ilość oleju pobieranego przez silnik diesla zależy od jego konstrukcji, pojemności i stanu technicznego. Typowe wartości wahają się od 4 do 12 litrów – małe silniki osobowe potrzebują około 4–6 litrów, a większe jednostki w pojazdach użytkowych nawet do 12 litrów. Nadmierne zużycie oleju może doprowadzić do zużycia pierścieni tłokowych, uszkodzenia turbosprężarki lub innych problemów. Warto pamiętać, że regularna kontrola poziomu i jakości oleju jest niezbędna dla bezawaryjnej pracy silnika.

Ile średnio wytrzymuje silnik diesla?

Silnik diesla wytrzymuje średnio około 300–500 tysięcy kilometrów. Wiele zależy jednak od odpowiedniej eksploatacji, serwisowania i stylu jazdy kierowcy. Odpowiadając na pytanie, ile wytrzyma silnik diesla, trzeba wziąć pod uwagę takie czynniki jak jakość paliwa, regularne wymiany oleju oraz unikanie przeciążeń.

W praktyce, jeśli użytkownik dba o pojazd, silnik diesla może przejechać nawet ponad 500 tysięcy kilometrów, a w niektórych przypadkach znacznie więcej. Szczególnie trwałe są modele starszych generacji, które charakteryzowały się prostszą konstrukcją i mniejszą awaryjnością.

Jak dbać o silnik diesla, aby wydłużyć jego żywotność?

Silnik diesla, choć trwały i wydajny, wymaga odpowiedniej eksploatacji, by mógł działać bezawaryjnie przez długie lata. Regularne serwisowanie i właściwe użytkowanie to klucz do jego niezawodności. Oto najważniejsze zasady, których warto przestrzegać:

  • 1
    Regularnie wymieniaj olej i filtry – Czysty olej oraz filtry (oleju, paliwa, powietrza) zmniejszają zużycie silnika i chronią jego podzespoły.
  • 2
    Tankuj wysokiej jakości paliwo – Dobre paliwo zapobiega osadzaniu się zanieczyszczeń we wtryskiwaczach i układzie paliwowym.
  • 3
    Unikaj jazdy na niskich obrotach – Zbyt niskie obroty sprzyjają odkładaniu się nagaru, co może uszkodzić silnik.
  • 4
    Rozgrzewaj silnik – Po uruchomieniu pozwól mu się nagrzać do odpowiedniej temperatury, szczególnie zimą.
  • 5
    Nie gaś silnika od razu po intensywnej pracy – Daj mu chwilę na ostygnięcie, aby chronić turbosprężarkę.
  • 6
    Serwisuj układ paliwowy – Regularne kontrole wtryskiwaczy, turbosprężarki i pomp paliwa zapobiegają poważnym awariom.
  • 7
    Zwracaj uwagę na DPF – Jeśli Twój pojazd ma filtr cząstek stałych, unikaj częstej jazdy na krótkich odcinkach, aby umożliwić regenerację filtra.
  • 8
    Kontroluj pracę silnika – Monitoruj nietypowe objawy, takie jak trudności w odpalaniu, specyficzny dym czy spadek mocy, aby szybko reagować na ewentualne awarie.

Jak odpowietrzyć silnik diesla?

Odpowietrzenie silnika diesla to proces usuwania powietrza z układu paliwowego. Najpierw napełnij bak paliwem. Następnie zlokalizuj śrubę odpowietrzającą przy filtrze paliwa i, używając ręcznej pompki, przepompuj paliwo przez układ. Powoli odkręć śrubę, aż paliwo zacznie płynąć bez pęcherzyków, po czym ją dokręć. Na koniec uruchom silnik i sprawdź, czy pracuje płynnie. Jeśli nie działa, powtórz proces.

To ważne!

Podczas odpowietrzania silnika diesla:

  • Nie kręć rozrusznikiem zbyt długo – możesz uszkodzić akumulator lub rozrusznik.
  • Zawsze sprawdzaj szczelność układu paliwowego po odpowietrzeniu, aby uniknąć ponownego zapowietrzenia.
  • Stosuj wyłącznie paliwo wysokiej jakości – zanieczyszczenia mogą prowadzić do zapowietrzenia i uszkodzenia wtryskiwaczy.
  • W pojazdach z systemem Common Rail odpowietrzanie może wymagać specjalistycznych narzędzi lub wizyty w serwisie.

Czy do każdego silnika diesla potrzebny jest AdBlue?

Nie, AdBlue nie jest wymagany do każdego silnika diesla. Płyn ten stosuje się wyłącznie w pojazdach wyposażonych w system selektywnej redukcji katalitycznej, który pomaga spełniać zaostrzone normy emisji spalin, takie jak Euro 6.

Aby upewnić się, czy konkretny silnik korzysta z tego rozwiązania, warto sprawdzić, czy pojazd posiada dodatkowy wlew płynu (zwykle obok wlewu paliwa) lub zweryfikować informacje w instrukcji obsługi. Charakterystyczne mogą być także komunikaty na desce rozdzielczej ostrzegające o niskim poziomie roztworu. W razie wątpliwości warto skonsultować się z serwisem lub producentem pojazdu.

Czytaj także: Czym jest AdBlue?

Gdzie ubezpieczyć samochód? Sprawdź oferty CUK!

Po lekturze poradnika wiesz już, jak działa silnik diesla, na czym opierają się jego mechanizmy i z czego bierze się niezawodność tej jednostki. Niezależnie jednak od tego, jakim typem napędu dysponuje Twoje auto, musisz zadbać o obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej kierowcy. Szukasz dobrej oferty od wiodących towarzystw? Trafiłeś idealnie! Nasza porównywarka ubezpieczenia OC i AC ułatwi Ci wybór polisy w korzystnej cenie, ze wszystkimi potrzebnymi dodatkami. Formalności dopełnisz zdalnie już w kilka minut! 

FAQ:

  • 1
    Ile wtryskiwaczy ma silnik diesla? 

    Silnik diesla ma tyle wtryskiwaczy, ile cylindrów – każdy cylinder jest wyposażony w jeden wtryskiwacz, który dostarcza paliwo do komory spalania. Na przykład silnik czterocylindrowy będzie miał cztery wtryskiwacze, a sześciocylindrowy – sześć. Wyjątkiem są systemy z dodatkowym wtryskiwaczem rozruchowym, które stosuje się rzadko.

  • 2
    Ile stygnie silnik diesla?

    Silnik diesla stygnie w zależności od warunków otoczenia, jego konstrukcji i temperatury początkowej. Zwykle zajmuje to od 30 minut do kilku godzin. Czas chłodzenia może być krótszy w chłodne dni lub dłuższy, jeśli silnik jest masywny i mocno rozgrzany po długiej pracy.

  • 3
    Jaki silnik diesla jest najmniej awaryjny?

    Wśród najmniej awaryjnych silników diesla na uwagę zasługuje Volkswagen 1.9 TDI, który od lat uchodzi za trwały i oszczędny, oraz Toyota 2.0 D-4D, znana ze swojej niezawodności. Warto też wspomnieć o Mercedesie 2.1 CDI (OM611), cenionym za solidność, i BMW 3.0d (M57), który łączy moc z wytrzymałością. Regularna konserwacja to podstawa, by jednostki te służyły bezproblemowo przez lata.

Oceń artykuł

5.00
(4)

Oszczędź na OC/AC

wyceń i kup w 2 minuty

Numer rejestracyjny pojazdu
Data urodzenia właściciela pojazdu

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku