W tym artykule:
- Co to jest system wykrywania zmęczenia kierowcy?
- Jak działa system z czujnikiem zmęczenia kierowcy?
- Jakie czujniki i technologie wykorzystuje system?
- Jak kierowca jest informowany o wykryciu zmęczenia?
- Jak nowoczesne czujniki zmęczenia kierowcy poprawiają bezpieczeństwo?
- Jakie samochody mają czujnik zmęczenia kierowcy?
- Czy można samodzielnie zamontować czujnik zmęczenia kierowcy?
- Kiedy czujnik zmęczenia kierowcy nie działa?
- Czy czujnik zmęczenia kierowcy wpływa na cenę ubezpieczenia samochodu?
Czy wiesz, że w 2022 roku 2,64% wszystkich wypadków było spowodowanych zmęczeniem kierowcy? Takich sytuacji można było uniknąć, wprowadzając odpowiednio długie pory odpoczynku. Przydatne w rozwiązywaniu problemu zasypiania „za kółkiem” są nowoczesne systemy, które usprawniają jazdę i zwiększają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Jednym z nich jest czujnik zmęczenia kierowcy. Jak działa ten system? Odpowiedzi szukaj w poniższym artykule.
Najważniejsze informacje:
- Głównym zadaniem czujników zmęczenia kierowcy jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.
- Działanie systemu polega na analizowaniu stylu jazdy i informowaniu kierowcy o konieczności zrobienia sobie przerwy, gdy sposób jazdy odbiega od normalnego wzoru.
- System wykrywania zmęczenia kierowcy bazuje na skomplikowanych czujnikach ruchu, kamerach, a nawet czujnikach biometrycznych.
- Gdy czujnik wykryje nieprawidłowości, wysyła sygnały dźwiękowe (w postaci głośnego alarmu), wizualne (w postaci ikonek z symbolami czy napisami), a także wibracyjne (wprawia w ruch fotel lub kierownicę).
- Nowoczesne czujniki współpracują z innymi systemami np. asystentem pasa ruchu, by bezpiecznie doprowadzić kierowcę do miejsca odpoczynku.
- Samochody homologowane po 7 lipca 2024 roku obowiązkowo muszą posiadać system rozpoznawania zmęczenia kierowcy. Tak mówią nowe przepisy unijne.
- Czujniki można zamontować na własną rękę w samochodach bez wbudowanych systemów.
- W niektórych warunkach praca czujnika może być zaburzona. Może tak się zdarzyć, gdy na zewnątrz panuje niska temperatura czy pada deszcz lub śnieg.
Co to jest system wykrywania zmęczenia kierowcy?
To nic innego jak nowoczesny układ, który wykorzystując nowoczesną technologię, ocenia poziom zmęczenia osoby, kierującej pojazdem i wysyła jej znaki ostrzegawcze. Dzięki nim kierowca może zachować większą czujność, a w ostateczności uniknąć wypadku. To sposób na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.
Czujnik monitorowania uwagi kierowcy jest jednym z wielu systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Kierowcy zmuszeni do hamowania awaryjnego liczą na przykład na system ABS. Z kolei za utrzymanie trajektorii pojazdu podczas zakrętów czy manewrów odpowiada system ESP.
Jak działa system z czujnikiem zmęczenia kierowcy?
Nowoczesna technologia, jaką jest system wykrywania zmęczenia kierowcy, bazuje na normalnym wzorców jazdy kierowcy. Analizuje styl jazdy w czasie rzeczywistym i jeśli wykryje niepokojącą zmianę, wysyła znaki. Bierze pod uwagę wiele zmiennych m.in.:
- nagłe hamowanie i przyspieszenie nieuzasadnione sytuacją na drodze np. korkiem,
- nieutrzymanie toru jazdy,
- nagłe manewry,
- ruchy głowy np. nagłe opadanie w dół czy niekontrolowane ruchy, które wskazują na walkę ze snem,
- zamykanie oczu (tzw. mikrodrzemki),
- rzadsze i wolniejsze mruganie,
- brak reakcji na bodźce z otoczenia.
Jakie czujniki i technologie wykorzystuje system?
System wykrywania zmęczenia kierowcy to skomplikowany algorytm, który wspierany jest dodatkowo bardzo często przez kamery czy sensory, służące do obserwowania i analizowania zachowań osoby, znajdującej się „za kółkiem”. Jakie czujniki wspierają system? W zależności od stopnia zaawansowania mogą to być:
- kamery monitorujące twarz oraz oczy kierowcy, zainstalowane w odpowiednich miejscach wewnątrz kabiny,
- czujniki ruchu oraz położenia,
- czujniki biometryczne np. mierzące tętno czy oddech osoby, kierującej pojazdem.
Jak kierowca jest informowany o wykryciu zmęczenia?
W momencie wykrycia jakichkolwiek odstępstw od normy system wykrywania zmęczenia kierowcy wysyła alerty ostrzegawcze. To jasna informacja, że czas by zrobić sobie przerwę w trasie. Do czynienia możemy mieć w trzema rodzajami znaków:
- dźwiękowe – są one głośne i trudno je zignorować;
- wizualne – może to być zapalenie się na tablicy rozdzielczej kontrolki z symbolem np. filiżanki kawy lub komunikat tekstowy np. „Jesteś zmęczony” czy „Zrób sobie przerwę”;
- wibracyjne – w delikatny ruch wprawiony może być fotel kierowcy czy kierownica.
W wielu systemach obowiązuje zasada, że jeśli kierowca zlekceważy pierwsze oznaki zmęczenia oraz sygnały wysyłane przez system i będzie kontynuował jazdę, czujnik ponowi ich wysłanie. Tym razem alerty mogą pojawiać się z jeszcze większą intensywnością.
Jak nowoczesne czujniki zmęczenia kierowcy poprawiają bezpieczeństwo?
Bardziej zaawansowane systemy mogą nie poprzestawać na wysyłaniu alertów ostrzegawczych. Nowoczesne rozwiązania mogą współpracować z innymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak:
- asystent pasa ruchu, by utrzymać pojazd, prowadzony przez zmęczonego kierowcę na właściwym pasie,
- adaptacyjny tempomat, pomagający dostosować prędkość do warunków na drodze,
- automatyczne hamowanie, gdy pojawi się niebezpieczeństwo.
By pomóc śpiącemu kierowcy zatrzymać się na odpoczynek, zaawansowane systemy mogą także wskazywać konkretne miejsce (MOP czy stację benzynową), dzięki integracji z nawigacją GPS.
Jakie samochody mają czujnik zmęczenia kierowcy?
Kontrolek w samochodzie jest coraz więcej, jeśli porównamy nowe modele ze starymi. Producenci samochodów dbają w końcu nie tylko o komfort podróżnych, ale i ich bezpieczeństwo. Od 7 lipca 2024 roku w Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy. Wszystkie nowe samochody osobowe czy lekkie pojazdy użytkowe, wprowadzane na rynek europejski muszą być wyposażone w czujnik zmęczenia kierowcy. Oznacza to, że jeśli kupisz pojazd z salonu lub używany, ale homologowany po 7 lipca 2024 roku możesz być pewien, że o Twoje bezpieczeństwo będzie dbał system wykrywania kierowcy.
Przykładowe systemy wykrywania zmęczenia kierowcy
Producenci stosują różne technologie monitorowania uwagi kierowców. Na przykład system Driver Monitor stosowany przez Mazdę bazuje na kamerze, zlokalizowanej na wyświetlaczu centralnym. Jej zadaniem jest analizowanie ruchów gałek ocznych oraz częstotliwości mrugnięć. Jeśli pojawią się symptomy świadczące o zmęczeniu, ostrzega o tym sygnał dźwiękowy oraz ikonka. Jak Skoda wykrywa zmęczenie kierowcy? Producent stosuje Driver Activity Assistant, który monitoruje pracę układu kierowniczego. W autach marki Hyundai stosowany jest Driver Attention Warning, czyli system, który analizuje styl jazdy, kąt i moment skrętu kierownicy czy pozycję auta na pasie ruchu. W momencie wystąpienia odstępstw od normy wyświetla się wiadomość oraz pojawia sygnał dźwiękowy.
Czy można samodzielnie zamontować czujnik zmęczenia kierowcy?
Jeśli w pojeździe nie ma odpowiedniego układu, czy można samodzielnie zainstalować w nim czujnik zmęczenia kierowcy? Jak działa taki system montowany na własną rękę? Na rynku jest wiele takich rozwiązań, które mogą skutecznie przypominać o konieczności zrobienia przerwy w jeździe.
Najprostsze i najtańsze czujniki to takie, które można umieścić za uchem. Wyglądem przypominają aparat słuchowy czy słuchawkę Bluetooth, a ich celem jest wysyłanie sygnałów akustycznych, a także wibracyjnych, gdy głowa kierowcy zmieni położenie i pochyli się do przodu lub będzie kiwać się na boki.
Bardziej skomplikowane systemy analizują pracę źrenic, by móc ostrzec kierowcę o symptomach zmęczenia. Wyglądają jak kamerki samochodowe i montuje się je bardzo podobnie, bo na szybie samochodu.
Jeszcze bardziej zaawansowane czujniki, przeznaczone do samodzielnego montażu, mogą mierzyć nawet tętno, by na jego podstawie określić poziom senności.
Kiedy czujnik zmęczenia kierowcy nie działa?
W niektórych warunkach układ może nie działać prawidłowo. Na przykład na stronie Forda w kontekście układów pomocniczych dla kierowcy czytamy, że mogą one nie działać lub ich praca może zostać zakłócona, gdy m.in.:
- czujnik na przedniej szybie jest zasłonięty,
- pada deszcz, śnieg czy na zewnątrz jest niska temperatura,
- czujnik nie może śledzić oznaczeń pasów ruchu na jezdni (np. z powodu zalegającego na nim śniegu).
Ważne!
W wielu modelach nowoczesnych aut można wyłączyć system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, jednak producenci zalecają, by pozostawić je aktywne podczas każdej podróży.
Czy czujnik zmęczenia kierowcy wpływa na cenę ubezpieczenia samochodu?
Towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę wiele czynników przy wyliczaniu wysokości składki. Algorytmy nie są jednak takie same. Chociaż znane są główne elementy, wpływające na cenę OC, to nie wiadomo, w jakim stopniu liczą się dla towarzystwa. Jednak żadne z nich nie podaje informacji o tym, że znajdujący się w pojeździe system rozpoznawania zmęczenia kierowcy może wpłynąć na zmniejszenie składki.
Jeśli zastanawiasz się, ile będzie kosztować polisa dla Twojego samochodu, wejdź na naszą porównywarkę ubezpieczeń OC. Będziesz mógł tu wygodnie porównać nawet 40 ofert, a także wybrać konkretną opcję i zapłacić za nią przez internet.
FAQ:
- 1Jak zapobiec zmęczeniu za kierownicą?
By nie zasnąć za kierownicą, pamiętaj o kilku ważnych zasadach. Nie nagrzewaj zbytnio powietrza w kabinie. Niższa temperatur pomoże zachować trzeźwość umysłu. Po drugie, zapewnij sobie rozrywkę podczas jazdy, włączając muzykę, audiobooki czy po prostu rozmawiając ze współpasażerami. Podczas długiej jazdy rób sobie przerwy, by zaczerpnąć świeżego powietrza. W ostateczności sięgnij po kawę lub inny napój kofeinowy.
- 2Co powoduje zasypianie za kierownicą?
Zmiana czasu, przesilenie wiosenne czy zmienne warunki atmosferyczne to tylko niektóre przyczyny nadmiernego zmęczenia „za kółkiem”. Powody mogą być zależne od indywidualnych predyspozycji kierowcy m.in. niedoborów mikroelementów i witamin, spadku poziomu cukru we krwi czy braku ruchu.
Oceń artykuł