2024-01-31

Bieżnikowanie opon – na czym polega, ile kosztuje?

Wyjaśniamy, na czym polega proces bieżnikowania opony i ile to kosztuje.

Bieżnikowanie opon – na czym polega, ile kosztuje?

Polskie przepisy określają minimalną głębokość bieżnika opon. Jeśli bieżnik się zużyje, powinna nastąpić wymiana opon. Jednak, czy zawsze konieczne jest kupowanie nowego ogumienia? Okazuje się, że nie. Możemy zdecydować się na bieżnikowane opony (tzw. nalewane). Poniżej wyjaśniamy szczegółowo, jaki to rodzaj ogumienia, na czym polega proces bieżnikowania opony i ile kosztuje.

Najważniejsze informacje:

  • Bieżnikowanie opon to odnawianie używanego ogumienia, którego baza (karkas) jeszcze się do tego nadaje. Procesowi temu można poddawać opony każdego rodzaju, których bieżnik ma głębokość nie mniejszą niż 2-3 mm.
  • Cena bieżnikowania opon to ok. 200 zł. Na rynku dostępne są również opony odnawiane przez firmy się w tym specjalizujące.
  • Bieżnikowanie polega na zdarciu zużytego bieżnika i „nalaniu” warstwy ogumienia, w której odciska się bieżnik. Są dwie metody: wulkanizowanie na gorąco i na zimno.
  • Najczęściej bieżnikuje się opony do samochodów ciężarowych. Tego rodzaju ogumienie ma nie tylko niski indeks nośności, ale producenci przystosowują także konstrukcję opony do poddawania jej w późniejszym czasie takim zabiegom.

Jak wygląda bieżnik w oponie?

To nic innego, jak warstwa ogumienia, chroniąca czoło opony przed uszkodzeniem. Bieżnik opony składa się z bloków, rowków, lamel i żeber, a jego struktura jest przemyślana tak, by zapewniać odpowiednią przyczepność opony do podłoża. Nowe opony mają głębokość bieżnika ok. 8-10 mm. Generalnie zasada brzmi: im większa głębokość bieżnika, tym wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Inne funkcje bieżnika, to również zapewnienie niskiego poziomu hałasu w kabinie pasażerskiej auta oraz obniżenie oporów toczenia. 

Kiedy bieżnik opony jest zużyty?

W skrócie: kiedy bieżnik zetrze się tak bardzo, że osiągnie wartość wskaźnika zużycia TWI (Treadwear Indicator). Przepisy mówią, że bieżnik opon powinien mieć głębokość minimum 1,6 mm i to jest właśnie wartość wskaźnika zużycia TWI. Oznaczenie na oponie pozwala wygodnie kontrolować stan zużycia bieżnika. Jeśli klocki bieżnika osiągną poziom wspomnianego wskaźnika, trzeba bezwzględnie wymienić opony.

Czy wiesz, że…

Chociaż dopuszczalna przez przepisy głębokość bieżnika opon wynosi 1,6 mm, to specjaliści twierdzą, że powinien mieć on inne parametry, w zależności od sezonu i rodzaju opon. Badania mówią, że opony, w których głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, zapewniają tylko 40% przyczepności do nawierzchni. Dobrze, by bieżnik opon letnich miał przynajmniej 3 mm, a opon zimowych – chociaż 4 mm. Tylko takie wartości, zdaniem ekspertów, zapewniają bezpieczną jazdę. 

Na czym polega bieżnikowanie opon?

Wiesz już, jakie opony nadają się do bieżnikowania. Teraz przejdźmy do opisu całego procesu. Co to znaczy bieżnikowanie opon? W skrócie można powiedzieć, że to po prostu ich odnawianie. Na opony używane, a raczej ich szkielet, nakłada się nową warstwę ogumienia. Przyjmuje się, że w całym procesie wymienia się ok. 20-30% ogumienia zużytego do produkcji nowych opon. 

Jak wygląda proces bieżnikowania opon krok po kroku?

  • 1
    Najpierw sprawdza się bazę opony. Do przeprowadzania tzw. kontroli karkasu, czyli jej metalowego szkieletu szczelnie oplatającego całą oponę, przeznaczone są specjalne urządzenia. Pod lupę bierze się to, czy baza opony nie jest uszkodzona.
  • 2
    Najpierw sprawdza się bazę opony. Do przeprowadzania tzw. kontroli karkasu, czyli jej metalowego szkieletu szczelnie oplatającego całą oponę, przeznaczone są specjalne urządzenia. Pod lupę bierze się to, czy baza opony nie jest uszkodzona.
  • 3
    Teraz następuje główny etap bieżnikowania opony, czyli nalewanie nowego bieżnika. W nowej warstwie ogumienia odciska się bieżnik. Stosuje się wulkanizację na gorąco, co oznacza, że bieżnik nakładany jest przy wysokich temperaturach, pod wysokim ciśnieniem. Z kolei druga metoda, czyli wulkanizacja na zimno polega na tym, że bieżnik jest po prostu doklejany na bazę opony, a następnie ogumienie jest wulkanizowane w komorze ciśnieniowej, by uniknąć rozwarstwienia bieżnika od karkasu.
  • 4
    Końcowy etap to kontrola jakości. Renomowane firmy, zajmujące się bieżnikowaniem opon wiedzą, że to warunek konieczny dopuszczenia bieżnikowanej opony do dalszego użytku.

Jak sprawdzić, czy opony są bieżnikowane?

Nic prostszego. Ogumienie, które zostało poddane procesowi bieżnikowania jest specjalnie oznaczane. Na takiej oponie będzie widniał napis „regroovable”, czyli „z odzysku”.

Jakie opony można oddać do bieżnikowania?

Zastanawiasz się, czy Twoje opony można oddać do bieżnikowania? Poddawać temu procesowi można tak naprawdę każdy rodzaj ogumienia – zarówno opony wielosezonowe, letnie, jak i zimowe. Trzeba jednak wiedzieć, że bieżnikowanie opony może być wykonane w przypadku ogumienia, którego bieżnik ma głębokość nie mniejszą niż 2-3 mm. 

Ile czasu można jeździć na bieżnikowanych oponach?

Eksperci twierdzą, że jeśli poddamy procesowi bieżnikowania niezużyte jeszcze opony, możemy przedłużyć jej żywotność o ok. 20 000 do 50 000 kilometrów. Co ważne, gdy bieżnik takiej opony osiągnie głębokość ok. 2 mm, oponę można poddawać kolejnemu bieżnikowaniu.

Ile kosztuje bieżnikowanie opon?

Cena bieżnikowanych opon sprawia, że coraz więcej osób się na nie decyduje. Opony bieżnikowane w stosunku do nowych, są dwa, a nawet trzy razy tańsze. Według rankingu opon bieżnikowanych na portalu Skapiec.pl, najlepsze ogumienie tego typu ma producent Insa Turbo. W zależności od rodzaju opony zapłacimy za produkt Insa Turbo od ok. 515 zł. Z kolei za również znajdujące się wysoko w rankingu opony bieżnikowane Black Star będziemy musieli zapłacić ponad 1000 zł. 

Jeśli z kolei zdecydujemy się na oddanie swoich opon, których bieżnik jeszcze nadaje się do dalszego pogłębiania, musimy się liczyć z kosztem ok. 150-200 zł. 

Czy warto kupować takie opony?

Wiesz już, na czym polega bieżnikowanie opon. Teraz pora, by odpowiedzieć sobie na pytanie, czy taki proces nie wpływa na bezpieczeństwo ogumienia. Rozważmy zalety i wady bieżnikowania opon.

Teoretycznie, firmy zajmujące się bieżnikowaniem opon dokładnie sprawdzają karkas opony. W dodatku procesowi temu poddawane są opony raczej nie starsze niż 7-letnie. Rzetelni fachowcy, zajmujący się bieżnikowaniem opon uwagę przywiązują również do kontroli gotowego „produktu”, sprawdzając, czy bieżnikowana opona spełnia określone normy. Kolejny fakt przemawiający za tym, by kupować opony bieżnikowane tylko od firm cieszących się na rynku uznaniem, jest to, że używają one zazwyczaj tych samych materiałów, co producenci nowych opon. Zwracają uwagę również na wzór bieżnika, a na swoje produkty dają nawet 2 lata gwarancji. 

Jednak trzeba mieć na względzie fakt, że opona bieżnikowana nie jest nowa. Szkielet, na który nakłada się nowy bieżnik był już przez kilka lat eksploatowany – nie wiadomo jak intensywnie. Kolejną kwestią jest to, że opona bieżnikowana nie ma jednorodnej konstrukcji jak te wyjeżdżające z fabryki. Ostatnia rzecz, o której chcielibyśmy wspomnieć jest brak etykiety unijnej w przypadku tzw. nalewek. Nie wiadomo więc, jak opona będzie reagować na drodze, jaka będzie jej przyczepność, poziom hałasu, który generuje, a także wpływ na spalanie paliwa. 

Podsumowując, czy warto kupować opony nalewane? Eksperci twierdzą, że jeśli już z powodów ekonomicznych musimy zdecydować się na zakup bieżnikowanych opon, niech będzie to opona bieżnikowana zimowa. O tej porze roku zazwyczaj nie osiągamy wysokich prędkości, dostosowując się do panujących na drodze warunków. Jeździmy więc bardziej zachowawczo, co znacznie wpływa na bezpieczeństwo. Kto jeszcze może się zdecydować na opony bieżnikowane? Właściciele aut o dość niskiej mocy, którzy zazwyczaj poruszają się tylko po mieście również mogą skorzystać z tańszej wersji opony.

Czy wiesz, że…

Najczęściej mamy do czynienia z procesem bieżnikowania opon do aut ciężarowych. Dlaczego? Samochody ciężarowe mogą osiągać prędkość do 90 km/h, więc przeznaczone do nich opony mają niskie indeksy nośności. Poza tym produkcja nowych opon do pojazdów ciężarowych przewiduje jej późniejsze bieżnikowanie. Mało tego, taki rodzaj ogumienia może być poddawany temu procesowi nawet i trzy razy. Z kolei w przypadku opon do aut osobowych, producenci nie przygotowują specjalnie ich konstrukcji do „nalewania”.

Czy warto kupować ubezpieczenie opon?

Kupując obowiązkowe OC pojazdów mechanicznych, warto zdecydować się na rozszerzenie polisy. Ubezpieczenie opon można kupić w wielu towarzystwach jako dodatek do polisy OC lub AC. Jest też ważną składową ubezpieczenia assistance. W ramach polisy możemy liczyć na pomoc na drodze w razie przebitej opony lub holowanie do warsztatu wulkanizacyjnego wraz z pokryciem kosztów naprawy koła. Przeczytaj więcej o tym, jak działa ubezpieczenie opon. 

A ile kosztuje takie ubezpieczenie? Zapraszamy do naszego kalkulatora OC i AC, w którym szybko się tego dowiesz. Mało tego, możesz również zdecydować się na kupno wybranego ubezpieczenia, dokonując przelewu online, a my prześlemy na Twój adres e-mail potrzebne dokumenty. 

FAQ:

  • 1
    Czy bieżnikowane opony są bezpieczne?

    Tak. Według ekspertów bieżnikowane opony są bezpieczne, jednak trzeba pamiętać, by sam proces bieżnikowania był wykonany zgodnie ze sztuką. Inni z kolei biją na alarm: bieżnikowana opona nie jest nowa, nie ma etykiety unijnej, więc nie wiadomo jak będzie zachowywać się na drodze! Jeśli już musimy zdecydować się na opony bieżnikowane, lepiej by było to ogumienie zimowe, a także do aut miejskich.

  • 2
    Jakie są najlepsze opony bieżnikowane 2023?

    Według rankingów z 2023 r. na internetowych portalach (np. Skapiec.pl), najlepsze opony bieżnikowane produkuje Insa Turbo oraz Black Star.

  • 3
    Czym się różnią opony bieżnikowane od nowych?

    Nowe opony są świeżo wyprodukowane. Z kolei opony bieżnikowane to tak naprawdę opony używane z nowym bieżnikiem. Bieżnikowanie opon polega na zastąpieniu ok. 20-30% „starej” masy ogumienia.

  • 4
    Jak pogłębić bieżnik w oponie?

    Jeszcze innym procesem niż bieżnikowanie opon jest pogłębianie bieżnika w oponie. Na rynku istnieją takie opony (np. Michelin), które już podczas produkcji zakładają większą grubość gumy, aby możliwe było pogłębianie bieżnika bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo. Pogłębianie bieżnika w oponie polega na wycięciu z dna rowków bieżnika kilku milimetrów gumy, by osiągnąć dzięki temu pożądaną głębokość.

Oceń artykuł

4.20
(5)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku