Niemcy mogą poszczycić się jedną z najbardziej rozbudowanych sieci autostrad w Europie. Niejednemu kierowcy, zwłaszcza dawniej, zdarzyło się wzdychać do szerokich, dobrze utrzymanych kilkupasmowych dróg, na których można było lepiej poznać możliwości silnika. Ponad 13 tys. km autostrad pozwala dotrzeć niemal w każdy rejon kraju. Czy planując podróż autem, trzeba przygotować się na opłaty za autostrady w Niemczech? Jakie są ograniczenia prędkości na autostradach? Dowiesz się z tego artykułu.
Najważniejsze informacje:
- Dla aut osobowych drogi federalne w Niemczech, w tym autostrady, pozostają bezpłatne. Z opłatami trzeba liczyć się przejeżdżając dwoma tunelami drogowymi – Warnowtunnel i Herrentunnel.
- Opłaty drogowe dotyczą aut ciężarowych o maksymalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony, a od 1 lipca 2024 r. także pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, przeznaczonych do transportu towarów lub używanych w tym celu.
- Poborem opłat zajmuje się firma Toll Collect. Płatności można dokonywać online, przez aplikację lub za pomocą urządzenia pokładowego. Informacje na ten temat znajdziesz na stronie: https://www.toll-collect.de.
- Na autostradach w Niemczech nie ma odgórnego ograniczenia prędkości, jednak zalecana maksymalna prędkość to 130 km/h. Na wielu fragmentach można jednak spotkać stałe lub czasowe ograniczenia komunikowane przez znaki. Warto się do nich stosować, aby uniknąć mandatu.
Autostrady w Niemczech – oznaczenia
Niemieckie autostrady mają bardzo zróżnicowaną długość. Liczą od kilkudziesięciu do niespełna 1 tys. kilometrów. Oznaczane są podobnie jak w Polsce literą A. Duże znaczenie ma numeracja, ponieważ informuje, czy dana autostrada to trasa główna, czy lokalna, w jakim rejonie kraju przebiega oraz w jakim kierunku. Oto podstawowe zasady:
- 1Autostrady o numerach nieparzystych biegną w kierunku północ-południe, a te o numerach parzystych – ze wschodu na zachód.
- 2Główne arterie o znaczeniu międzynarodowym oznaczone są numerami od 1 do 9;
- 3Autostrady o znaczeniu zasadniczo regionalnym oznaczone są numerami dwucyfrowymi, a lokalne – trzycyfrowymi, przy czym w obu przypadkach pierwsza cyfra wskazuje na lokalizację.
Zgodnie z powyższymi zasadami przykładowo najdłuższa autostrada w Niemczech biegnąca od granicy z Danią po granicę z Austrią oznaczona jest numerem 7, autostrady regionalne w okolicach Berlina mają oznaczenia w przedziale A10 – A19, a lokalne w przedziale od 100 do 199.
Czy autostrady w Niemczech są płatne?
W wielu krajach Europy przejazd autostradami wiąże się z koniecznością wykupienia winiet. Trzeba o tym pamiętać, podróżując autem m.in. po Austrii, Czechach czy Szwajcarii. Zapłacimy również za autostrady na Słowacji. Czy Niemcy mają winiety? Dla aut osobowych oraz pojazdów o masie poniżej 7,5 tony i motocykli niemieckie autostrady pozostają bezpłatne. Do końca czerwca 2024 r. również kierowcy pojazdów o masie pomiędzy 3,5 a 7,5 tony służących do przewozu towarów nie ponoszą kosztów.
Inaczej jest w przypadkuaut ciężarowych o maksymalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony –od lipca 2018 r. pobierana jest opłata na wszystkich drogach federalnych, również na autostradach. Wysokość tzw. myta zależy od typu pojazdu, liczby osi, długości przejechanego fragmentu i klasy emisji spalin.
Płatne drogi w Niemczech, na których wszyscy kierowcy powinni liczyć się z kosztami, obejmują przejazdy dwoma tunelami drogowymi. Tunele stanowią niespełna kilometrowe fragmenty dróg krajowych. Opłaty czekają za przejazd przez:
- Warnowtunnel – zlokalizowany na drodze krajowej B105, łączy wschodni i zachodni brzeg rzeki Warnow w mieście Rostock na północy kraju, stanowiąc łącznik między portem a autostradą A19 prowadzącą do Berlina. Wysokość opłaty za jednorazowy przejazd zależy od rodzaju pojazdu i sezonu. Stawki zaczynają się od kilku euro.
- Herrentunnel – stanowi część drogi krajowej B75, łączy Lubekę i nadmorskie Travemünde. Ceny zależą od rodzaju pojazdu.
Oba płatne tunele zlokalizowane są w północnej części kraju i obejmują niewielkie odcinki dróg krajowych. Jeśli planujesz podróż do Niemiec autem osobowym istnieje spora szansa, że za poruszanie się po drogach nic nie zapłacisz.
Zmiany w opłatach od 1 lipca 2024 r.
Czy płatna autostrada w Niemczech dla wszystkich pojazdów to kwestia czasu? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ale tendencja w działaniach rządzących w ostatnich latach pozwala przypuszczać, że nie jest to wykluczone. Na razie zmiany dotyczą kierowców aut powyżej 3,5 tony przewożących towary.
Już pod koniec 2018 r. wizja opłat dla wszystkich stała się bardzo realna. Zostały podpisane stosowne dokumenty, zgodnie z którymi początek pobierania opłat wyznaczono na październik 2020 r. W rzeczywistości niemieckie autostrady miały stać się płatne dla obcokrajowców, ponieważ mieszkańcy mogliby odliczyć koszty od podatku. Cena winiety miała zależeć od okresu ważności, pojemności silnika pojazdu i klasy emisyjności spalin. Projekt został jednak zaskarżony do unijnego Trybunału Sprawiedliwości jako dyskryminujący mieszkańców innych państw i ostatecznie odrzucony.
Kolejne zmiany przewidziane są na początek lipca 2024 r., kiedy to zostaną wprowadzone opłaty drogowe dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Jak można przeczytać na stronie Toll Collect, operatora zajmującego się pobieraniem opłat za korzystanie z dróg federalnych w Niemczech, opłaty mają dotyczyć tylko pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów lub w tym celu używanych.
Jaka jest dopuszczalna prędkość na niemieckich autostradach?
Nasi zachodni sąsiedzi nie mają odgórnego ograniczenia prędkości na autostradach. Autostrady w Niemczech bez ograniczeń prędkości zdecydowanie wyróżniają ten kraj na tle państw europejskich, które tak liberalne pod tym względem nie są. Nie oznacza to jednak całkowitego braku regulacji, ponieważ obowiązują zalecenia, zgodnie z którymi rekomendowana maksymalna prędkość na autostradzie w Niemczech dla aut osobowych to 130 km/h.
Jeśli zatem kierowca jedzie z większą prędkością, zakładając, że na danym odcinku nie ma dodatkowych ograniczeń prędkości, nie naraża się na mandat. Gdy jednak dojdzie do wypadku, prędkość większa, niż wskazują zalecenia, może utrudnić dowiedzenie niewinności.
Aby zwiedzanie Niemiec nie zakończyło się mandatem, istotne jest, aby zwracać uwagę na znaki i lokalne ograniczenia prędkości. Zawsze mają one pierwszeństwo wobec ogólnych przepisów. Ograniczenia mogą być stałe na określonych autostradach lub ich fragmentach bądź wynikać np. z prowadzonych robót drogowych. Niemcy starają się utrzymywać autostrady w dobrym stanie, dlatego prace drogowe nie są rzadkością i wiążą się nie tylko z mniejszymi bądź większymi utrudnieniami w ruchu, ale też ograniczeniami prędkości. Za przekroczenie prędkości można dostać nie tylko mandat, ale też czasowy zakaz prowadzenia pojazdów na terenie Niemiec. Ograniczenia odwołują odpowiednie znaki.
Jak płacić za autostrady w Niemczech?
Za przejazd autostradą w Niemczech opłaty pobiera firma Toll Collect. Jak już wiesz, tzw. myto dotyczy samochodów ciężarowych powyżej 7,5 tony, a od 1 lipca 2024 r. również pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, przewożących towary. Opracowany i prowadzony przez Toll Collect system pobierania opłat umożliwia uiszczenie opłat online lub przez aplikację na określonej trasie z góry. Niezarejestrowani użytkownicy mogą uczynić to za pomocą kart paliwowych lub kredytowych. Podmioty zarejestrowane mogą skorzystać z kilku możliwości:
- konta przedpłatowego;
- opłaty mogą być pobierane bezpośrednio z konta bankowego;
- karty paliwowej;
- karty kredytowej.
Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek można uiszczać również automatycznie. Zainteresowanym wygodniejszą formą wykupu przejazdu Toll Collect oferuje montaż w aucie urządzenia pokładowego, dzięki któremu większość czynności związanych z opłatami zostaje zautomatyzowana. Najpierw trzeba zarejestrować przedsiębiorstwo w Toll Collect. Urządzenie udostępniane jest bezpłatnie, ale użytkownik musi liczyć się z kosztami montażu i demontażu. Urządzenia pokładowe można także zamontować w pojazdach o masie mniejszej niż 7,5 tony, ale większej niż 3,5 tony, podlegających obowiązkowym opłatom od 1 lipca 2024 r.
Uwaga:
Stacjonarne terminale opłat drogowych zostały wyłączone z eksploatacji w 2022 r. ze względu na malejące zainteresowanie tą formą uiszczania opłat.
Jakie ubezpieczenie wykupić przed wyjazdem do Niemiec?
W Niemczech, podobnie jak w Polsce i każdym kraju Unii Europejskiej, ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Polska polisa jest honorowana u naszych zachodnich sąsiadów. Jeśli szukasz ubezpieczenia, możesz skorzystać z kalkulatora OC i AC, by porównać oferty różnych towarzystw.
Podróżując za granicę, warto posiadać ubezpieczenie na wypadek awarii na trasie czy wypadku. Usprawnienie pojazdu na miejscu, holowanie do 2 tys. km, pojazd zastępczy, wsparcie w razie wypadku lub kradzieży, brak paliwa – sprawdź, jaką jeszcze pomoc uzyskasz w ramach CUK Assistance.
A co z ochroną zdrowia Twojego i innych podróżnych za granicą? Wszystkiego o tym, jak wybrać odpowiednią polisę oraz jaki jest jej koszt dowiesz się z naszego wpisu: Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd do Niemiec.
FAQ:
- 1Ile można jechać na autostradzie w Niemczech?
W Niemczech nie ma przepisów bezwzględnie narzucających maksymalną prędkość poruszania się po autostradach. Jednak zalecana prędkość dla aut osobowych i do 3,5 tony to 130 km/h. Zatem teoretycznie szybsza jazda, jeśli na danym odcinku nie ma dodatkowych ograniczeń, jest dopuszczalna i nie skutkuje mandatem, ale jeśli dojdzie do wypadku niestosowanie się do zalecanej prędkości może zostać uznane za przyczynę zdarzenia. Rekomendowana prędkość dla aut powyżej 3,5 tony oraz z przyczepą to 80 km/h.
- 2Czy wszystkie autostrady w Niemczech są darmowe?
Autostrady, podobnie jak inne drogi w Niemczech, są darmowe dla aut osobowych. Opłaty dotyczą jedynie przejazdów przez dwa tunele – Warnowtunnel oraz Herrentunnel, będące fragmentami dróg krajowych.
- 3Czy trzeba mieć winiety w Niemczech?
W Niemczech nie ma winiet. Opłaty dotyczą aut ciężarowych powyżej 7,5 tony oraz od 1 lipca 2024 r. aut powyżej 3,5 tony przewożących towary.
Oceń artykuł