W tym artykule:
- Płyny do chłodnic – jaką pełnią funkcję i jaka ich ilość jest potrzebna?
- Jak często wymieniać płyn chłodniczy w pojeździe?
- Jak wymienić płyn chłodniczy? — Instrukcja krok po kroku
- Wymiana płynu chłodniczego — ważne rady
- Mieszanie płynów chłodniczych – czy jest zalecane?
- Ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego?
- Prawidłowa wymiana płynu w chłodnicy — o czym jeszcze należy pamiętać?
Wielu kierowców zastanawia się, jak często powinna następować wymiana płynu chłodniczego. W przypadku samochodu zasadnicze znaczenie ma to, aby jego układ chłodzenia utrzymywał odpowiednią temperaturę do zapewnienia pracy pojazdu. Dlatego właściwa i regularna wymiana płynu chłodniczego jest niezwykle istotna. Skutki awarii spowodowanej zaniechaniem tej czynności mogą sprawić, że konieczny będzie zakup nowego silnika lub wymiana chłodnicy — cena takiej inwestycji może przyprawić posiadacza auta o zawrót głowy. Kontrolując podzespoły na bieżąco, można jednak w porę temu zapobiec.
Płyn chłodniczy transportuje energię cieplną między chłodnicą i silnikiem, odprowadzając około 30% energii cieplnej ze spalonego paliwa, co skutecznie schładza układ. Z czasem traci on jednak swoje pierwotne właściwości – przede wszystkim antykorozyjne. Wielu kierowców zastanawia się więc, jak wymienić płyn chłodniczy, by zabieg ten zapewnił jak najlepszą pracę pojazdu. Przede wszystkim proces należy przeprowadzić wyłącznie przy zimnym silniku, aby zapobiec poparzeniu się rozgrzaną cieczą. W poniższym artykule przedstawimy kolejne ważne wskazówki, które umożliwią szybką, bezawaryjną i skuteczną wymianę płynu w chłodnicy.
Płyny do chłodnic – jaką pełnią funkcję i jaka ich ilość jest potrzebna?
Podstawową funkcją, jaką pełnią płyny do chłodnic jest ochrona silnika pojazdu przed zamarzaniem lub przegrzaniem. Układ chłodzenia to jeden z najważniejszych podzespołów odpowiadających za właściwe funkcjonowanie samochodu. Warto więc zadbać o to, by pracował sprawnie poprzez bieżącą kontrolę stanu płynu w chłodnicy. Można wymienić go zarówno u mechanika, jak i samodzielnie. Należy jednak pamiętać o kilku priorytetowych zasadach związanych uzupełnieniem substancji.
Dobór odpowiednich, wysokiej jakości preparatów ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania pojazdu. Ważna jest także ilość płynu wlewanego do chłodnicy. Jego wymagany poziom będzie się wahał zależnie od tego, czy sprawdzamy poziom na gorącym (wyższy stan), czy na chłodnym silniku (niższy stan). Każdy, kto podejmuje się procesu, musi dokładnie oszacować, ile powinno być płynu chłodniczego w zbiorniczku układu. Bez względu na to, czy silnik będzie rozgrzany, czy też ostudzony, jego poziom zawsze powinien mieścić się pomiędzy znacznikiem min i max.
Jak często wymieniać płyn chłodniczy w pojeździe?
Niektórzy kierowcy dowiadują się o konieczności wymiany płynu dopiero w momencie, kiedy w aucie zaczyna coś szwankować. Właśnie dlatego tak ważna jest regularna kontrola stanu pojazdu. Pierwsza wymiana płynu chłodniczego powinna nastąpić po około 5 latach od daty produkcji auta. Uzupełnianie płynu chłodniczego należy przeprowadzać już zdecydowanie częściej – zwykle raz na 2 lata.
Pewnym źródłem oceny właściwej częstotliwości wymiany płynu chłodniczego będzie instrukcja pojazdu. Producent określa zwykle dokładnie, jak często należy przeprowadzać tę czynność — warto zatem trzymać się jego zaleceń. Często podana jest na przykład liczba przejechanych kilometrów, a nie dokładny odcinek czasu w latach. W tym wypadku będzie to dystans około 100-200 tys. km. Warto zwrócić także uwagę na rodzaj płynu do chłodnic. Preparat z oznaczeniem IAT należy zmieniać zwykle co 2 lata, a z oznaczeniem OAT – do 5 lat.
Uwaga!
W niektórych modelach aut nie ma możliwości standardowej wymiany płynu do chłodnicy, ponieważ zostały one tak zaprojektowane, by zapobiec jego potencjalnym ubytkom. W tym wypadku należy regularnie kontrolować jedynie stan chłodnicy. Jej długotrwała eksploatacja może prowadzić do konieczności wymiany tego elementu układu. Aby upewnić się, że płynu w chłodnicy jest pod dostatkiem, należy odkręcić korek i sprawdzić poziom płynu.
Jak wymienić płyn chłodniczy? — Instrukcja krok po kroku
Do wymiany płynu chłodniczego i przepłukania układu będziemy potrzebować: nowego płynu, wody destylowanej (około 2 baniaki), preparatu płuczącego, wiadra lub miski do zlewania starego płynu wraz z brudną wodą, lejka. Ile płynu do chłodnicy będziemy potrzebować? Zazwyczaj pojemność układu chłodniczego wynosi od 5 do 9 litrów. Tu znów warto odnieść się do instrukcji producenta pojazdu. Kontrolka płynu chłodniczego na zimnym silniku zawsze powinna oscylować w granicach zbliżonych do poziomu w przypadku silnika rozgrzanego.
Wymianę płynu powinna poprzedzić skrupulatna ocena stanu technicznego chłodnicy oraz określenie lokalizacji korka spustowego w celu wyczyszczenia układu. Jeśli pojawiają się nawet niewielkie wycieki, warto zainwestować w uszczelniacz chłodnicy — dostępny jest w postaci płynu lub proszku, które stosuje się po dokonaniu wymiany. Następnie ustawiamy gałkę nagrzewnicy w maksymalnej pozycji. Czyszczenie układu będzie najskuteczniejsze, kiedy silnik się nagrzeje.
Po dokładnym wyczyszczeniu układu należy zakręcić korek spustowy i zalać chłodnicę nowym płynem chłodniczym. Teraz pozostaje jeszcze jedno – najważniejsze, lecz jednocześnie najbardziej banalne zadanie. Jak wlać płyn do chłodnicy? Oczywiście poprzez zbiornik wyrównawczy. Jak sama nazwa wskazuje, jest on odpowiedzialny za wyrównanie poziomu płynu w zależności od objętości cieczy. Po odpowietrzeniu układu należy upewnić się, czy umieściliśmy w ni odpowiednią ilość płynu.
Wymiana płynu chłodniczego — ważne rady
Czy można dolać płyn chłodniczy na ciepłym silniku? Pod żadnym pozorem nie wolno wlewać go w rozgrzany układ. Dostarczenie dużej ilości zimnego płynu do gorącej chłodnicy grozi nawet pęknięciem korpusu silnika. Najlepiej więc odczekać do momentu, aż pojazd całkiem wystygnie. Należy dokonywać tego powoli i w niewielkich ilościach, by nie uszkodzić silnika. Jeśli zauważymy, że którykolwiek z elementów układu przecieka, należy natychmiast udać się do warsztatu celem naprawy nieszczelności.
Jak spuścić płyn chłodniczy? Powinno to nastąpić po wyłączeniu silnika i całkowitym wystudzeniu pojazdu. Do zimnej chłodnicy należy ostrożnie wlać odpowiedni preparat do płukania układu chłodzenia. Po wypuszczeniu całego płynu chłodniczego należy przepłukać układ wodą w celu usunięcia wszelkich zanieczyszczeń. Czasem możemy napotkać także na brudny płyn chłodniczy. Przyczyny tego zjawiska należy szukać w niedoczyszczonym zbiorniku. To on barwi ciecz na brunatny kolor, który jest efektem zebranego wokół brudu oraz rdzy. Jego oczyszczenie zapobiegnie odbarwieniu płynu w przyszłości.
Z DORADCĄ
Mieszanie płynów chłodniczych – czy jest zalecane?
Poszukując płynów chłodniczych w marketach z częściami do aut, z pewnością napotkamy na ich różne typy. Istnieją takie, które można ze sobą mieszać, zachowując jednak przy tym pewną ostrożność. Nieumiejętnie dobrana mieszanka może skutkować wytworzeniem się substancji agresywnej dla całego układu chłodzenia. Jest to efekt połączenia aktywnych składników z obu płynów.
Jak dolewać płyn chłodniczy, by nie stworzyć szkodliwej mieszanki? Najbezpieczniejszym sposobem będzie skorzystanie z takiego preparatu (lub koncentratu płynu), który znajduje się już w układzie. O dobór odpowiedniego płynu najlepiej zapytać specjalistę w warsztacie. Przy okazji warto skontrolować też działanie czujników temperatury oraz termostat, a także to, czy układ jest prawidłowo odpowietrzony. Możliwe jest także jednorazowe uzupełnienie ubytku płynu wodą destylowaną, jednak powinno być to traktowane jedynie jako rozwiązanie awaryjne w nagłych sytuacjach.
Ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego?
Nabywając płyny chłodnicze, należy przede wszystkim uświadomić sobie, że będzie to znacznie tańsza inwestycja od naprawy chłodnicy w sytuacji, gdy sprawa ta zostanie zaniedbana. Zużyty płyn może powodować blokowania się termostatów i elektrozaworów. Odpowiadając więc na pytanie, ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego, zawsze warto mieć tę kwestię na uwadze i nie szukać oszczędności na siłę. Należy też stawiać zawsze na te same atestowane produkty od rekomendowanego producenta.
Całkowity koszt takiego zabiegu waha się w granicach kilkudziesięciu złotych. W tej kwocie zmieści się także zakup uszczelniacza i płukanki do chłodnicy. Są to stosunkowo tanie produkty, biorąc pod uwagę fakt, że za naprawę lub wymianę chłodnicy zapłacimy najmniej kilkaset złotych.
Wymiana płynu chłodniczego jest ogromnie ważną inwestycją, ponieważ jej brak może stopniowo doprowadzać do pojawienia się innych poważnych i o wiele bardziej kosztowych usterek. Czynność tę można wykonać samemu lub zlecić profesjonalnemu zakładowi mechanicznemu, co jednak będzie wiązało się z dopłatą za usługę.
Prawidłowa wymiana płynu w chłodnicy — o czym jeszcze należy pamiętać?
Niezwykle istotne przed wlaniem nowego płynu chłodniczego jest dokładne wyczyszczenie całego układu chłodzenia. Proces ten należy przeprowadzać każdorazowo. Przydatne okażą się do tego specjalne płukanki chłodnicy, które wypłuczą nawet najbardziej zanieczyszczone układy. Usuwają one ponadto rdzę, kamień kotłowy i inne zabrudzenia. Pozwalają na długo utrzymać układ chłodzenia w czystości oraz zapobiec jego nieszczelności i przegrzewaniu się. Płukacz zapewnia także właściwą temperaturę pracy silnika.
Płukanie układu chłodzenia można wykonać też za pomocą wody destylowanej z dodatkiem preparatu płuczącego. Zabieg ten powtarzamy aż do momentu, w którym woda uzyska neutralną, przezroczystą barwę. Może to wymagać kilkukrotnego powtórzenia. Po przeprowadzeniu wszystkich czynności związanych z wymianą płynu chłodniczego należy pamiętać też o posprzątaniu niebezpiecznych dla zdrowia i środowiska odpadów. Zużyte specyfiki najlepiej oddać do utylizacji — pod żadnym pozorem nie wolno wylewać resztek do kanalizacji.
Oceń artykuł