W tym artykule:
- Pomarańczowa kontrolka silnika – co to jest?
- Kontrolka silnika – jak to działa?
- Check engine – czy można jeździć?
- Kontrolka silnika i spadek mocy
- Kontrolka silnika – co oznacza?
- Przyczyny spadku mocy silnika
- Kontrolka silnika „Check Engine” w LPG
- Co zrobić, gdy zapali się kontrolka silnika? Podsumowanie
- Zabezpiecz się na wypadek problemów z silnikiem
- FAQ
Czy gdy zapali się kontrolka silnika zawsze trzeba się martwić? Nie ma sensu się oszukiwać – jeśli na desce rozdzielczej regularnie pojawia się kontrolka „Check Engine”, trzeba udać się do mechanika. Zlekceważenie problemu nie rozwiąże go, a w konsekwencji może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, który jak wiadomo do tanich nie należy. O tym, co zrobić, gdy zapali się kontrolka „Check Engine” piszemy w poniższym artykule.
Pomarańczowa kontrolka silnika – co to jest?
To nic innego, jak symbol, który świeci się na desce rozdzielczej i zwiastuje błędy w pamięci komputera auta, a mówiąc prościej problemy z silnikiem. Co ważne, kontrolka silnika znajduje się tylko w pojazdach, które mają wbudowane gniazdo diagnostyczne OBD-II. W praktyce, taki symbol znajduje się w każdym aucie funkcjonującym na rynku europejskim po 2000 roku.
To, jak wygląda kontrolka silnika zależy od modelu samochodu. Najczęściej spotkać można ją na desce rozdzielczej w formie rysunku symbolizującego silnik lub napisu „Check Engine”, oznaczającego po polsku „sprawdź silnik”. Niektórzy producenci stosują także połączenie tych dwóch sposobów przedstawiania. Najczęściej, zapalona świeci nieprzerwanie lub miga.
Kontrolka w kolorze niebieskim czy zielonym nie zwiastuje poważnej usterki, ma charakter jedynie informacyjny. Naszą uwagę powinna zwrócić kontrolka w kolorze pomarańczowym, jednak to też nie oznacza, że musimy niezwłocznie udać się do mechanika. Z kolei czerwona lampka na desce rozdzielczej to sygnał do zaprzestania jazdy i udania się do specjalisty w trybie natychmiastowym.
Kontrolka „Check Engine” alarmuje kierowcę wtedy, gdy dojdzie do usterki przekazywanej przez czujniki elektroniczne. Warto zaznaczyć, że nie zapala się przy każdym, mało istotnym odchyleniu od normy. Komputer pokładowy daje nam zazwyczaj znać, kiedy awaria silnika lub jego układów pomocniczych utrzymuje się już od dłuższego czasu.
Kontrolka silnika – jak to działa?
Za każdym razem, gdy uruchamiamy silnik, na desce rozdzielczej zapalają się wszystkie kontrolki, w tym także ta silnika. Jeśli wszystko jest ok, to kontrolki w samochodzie po chwili gasną. Jeśli jednak system samodiagnozujący wykryje nieprawidłowości w pracy silnika, kontrolka „Check Engine” nie zgaśnie i poinformuje nas, że trzeba umówić się z diagnostą.
Pamiętaj!
Kupując używane auto, koniecznie zwróć uwagę, czy po przekręceniu kluczyka w stacyjce widoczna jest na desce rozdzielczej kontrolka silnika. Jeśli jej nie ma, to znak, że właściciel mógł ukryć defekt silnika, odłączając kontrolkę.
Check engine – czy można jeździć?
Incydentalne zapalenie kontrolki silnika nie powinno nas niepokoić. Może się zdarzyć, że kontrolki zaczną „wariować” po wizycie na myjni samochodowej, kiedy do instalacji dostanie się wilgoć. Również zaśniedziałe styki mogą skutować zapaleniem się lampki. Do pozostałych sytuacji, w których na desce rozdzielczej zobaczymy symbol „Check Engine” należy pojedyncze wypadnięcie zapłonu, niskie napięcie w instalacji elektrycznej czy błędny sygnał z sondy lambda. Za sporadyczne zapalenie się kontrolki silnika może odpowiadać także zatankowanie paliwa złej jakości.
Niektórzy na własną rękę próbują usunąć kody błędów, stosując interfejs diagnostyczny OBD-II. To jednak nie rozwiązuje problemów z silnikiem, a może go pogłębić, usypiając naszą czujność. Doświadczony diagnosta i mechanik wie, że najpierw trzeba znaleźć przyczynę zapalania się kontrolki „Check Engine”, a dopiero później, jeśli ten problem nadal występuje, zająć się świecącym się na desce symbolem silnika.
W związku z tym, jeśli jadąc samochodem zobaczysz, że zaświeciła się kontrolka silnika, zatrzymaj się. Odczekaj chwilę, a następnie uruchom silnik ponownie. Jeśli okaże się, że kontrolka się już nie zapaliła, to oznaczało chwilowy błąd, którym nie musisz się przejmować. Jednak odwiedź mechanika, jeśli kontrolka znów się zaświeciła i włącza się za każdym razem, gdy uruchamiasz samochód.
Kontrolka silnika i spadek mocy
Jeśli równocześnie z kontrolką silnika spada moc, koniecznie odwiedź specjalistę, bo problem sam nie zniknie. To znak, że silnik przeszedł w tryb awaryjny, który nazwać można reakcją obronną na głębszą usterkę. Brak przyspieszenia ma związek z tym, że silnik nie może wejść na wyższe obroty. To może być przedsmak poważnej awarii.
Warto wiedzieć!
Kontrolka silnika jako część układu samodiagnozującego alarmuje nas o elektrycznej stronie pracy silnika, a nie wykrywa mechanicznych uszkodzeń. Jeśli więc, mimo braku kontrolki „Check Engine” na desce rozdzielczej, spada moc silnika i wzrasta zużycie paliwa, to koniecznie trzeba udać się do specjalisty.
Kontrolka silnika – co oznacza?
Warto zaznaczyć, że taki system diagnostyczny, który obowiązuje w nowych autach to sposób na dbanie nie tylko o portfel i bezpieczeństwo kierowcy. Jej celem jest również dbałość o środowisko. Nieprawidłowości w obrębie pracy silnika mogą powodować np. wyższe spalanie, emisję nadprogramowej ilości zanieczyszczeń, mniejsze osiągi silnika, a w konsekwencji jego uszkodzenie.
Przyczyny spadku mocy silnika
W skrócie: samochód przyspiesza, ponieważ do silnika dostarczana jest mieszanka paliwa i powietrza. Za spadek mocy silnika z reguły odpowiada układ paliwowy. Oto kilka możliwych (ale nie wszystkich) przyczyn problemów z przyspieszeniem:
- zatkany wtryskiwacz paliwa
Kanaliki dostarczające paliwo są bardzo wąskie, ze względu na potrzebę precyzyjnego kontrolowania dawki do komory spalania. Małe przewody mogą zostać bardzo łatwo zatkane zanieczyszczeniami z paliwa, a w efekcie uszkodzone. Zepsute wtryskiwacze paliwa powodują, że silnik nie ma mocy podczas jazdy, kłopotliwe staje się także jego uruchomienie.
- zatkany filtr paliwa
Jeżeli ten element zostanie zabrudzony zanieczyszczeniami, to automatycznie zmniejsza się ilość paliwa, która trafia do wtryskiwacza, a stąd już prosta droga do spadku mocy silnika.
- brudny przepływomierz
Jeśli przepływomierz się zabrudzi, a konkretnie jego czujnik, to efektem tego jest wysyłanie błędnych danych do komputera. W związku z tym paliwo nie jest dostarczane w odpowiedniej ilości, spalanie jest niewłaściwe. Może zapalić się kontrolka silnika i dochodzi do spadku mocy.
- przeciekające przewody paliwowe
Jeśli przewody paliwowe są nieszczelne, to nie tylko spore zagrożenie dla kierowcy i otoczenia, ale też problem z dostarczaniem do wtryskiwaczy odpowiedniej ilości paliwa, co prowadzi do spadku mocy.
- nieszczelność podciśnienia
Jeśli układ jest nieszczelny i dostaje się do niego więcej powietrza niż tego potrzeba, zaburzony zostaje stosunek paliwa do powietrza, a silnik nie może uzyskać pełnej mocy podczas przyspieszania. W tym przypadku także może zapalić się kontrolka „Check Engine”.
- zużyty lub zatkany katalizator
Ma to związek z pogorszeniem przepływu spalin. Zaburzona zostaje ilość paliwa zasysanego do cylindrów. Wszystko to powoduje podwyższenie temperatury silnika i spadek jego mocy.
- przepalenie cewki zapłonowej
Najczęściej pojawia się w silnikach benzynowych, a wykrywana jest po sygnale prędkości obrotowej silnika.
Kontrolka silnika „Check Engine” w LPG
Właściciele aut z instalacjami gazowymi starego typu mogą częściej widywać kontrolkę silnika. Dlaczego? Wszystkiemu winna jest większa niż w nowoczesnych rozwiązaniach mechanizacja układu, co powoduje problemy na linii instalacji i elektroniki silnika.
Jednak, jeśli zadbamy o dobrą regulację instalacji, gaz będzie odpowiednio dawkowany i unikniemy problemów z silnikiem. Do najczęstszych kłopotów, które mogą powodować zapalenie się kontrolki należą m.in. zużyte wtryskiwacze LPG, niedrożne filtry czy niewydajny parownik. Również nieprawidłowa kalibracja czy źle dobrane elementy instalacji gazowej mogą być winne.
Nowe instalacje gazowe mają już większy udział elektroniki, a więc współpraca z jednostką napędową jest łatwiejsza, a kontrolka silnika się tak często nie zapala.
Co zrobić, gdy zapali się kontrolka silnika? Podsumowanie
- W autach funkcjonujących na rynku po 2000 r. montowane są układy samodiagnozujące. To właśnie ten system odpowiada za zapalanie się na desce rozdzielczej kontrolki „Check Engine”, która informuje o nieprawidłowościach w pracy silnika.
- Za każdym razem, gdy włączamy silnik, na desce rozdzielczej zapalają się wszystkie kontrolki, w tym także „Check Engine”. Jeśli po chwili nie znikną, to znak, że trzeba się nad nią chwilę pochylić. Dobrze jest wyłączyć silnik, odczekać chwilę i włączyć go ponownie. Jeśli kontrolka zgasła, to oznaczało chwilowy, niegroźny błąd.
- Kontrolka silnika pali się na żółto lub pomarańczowo. To znak, że trzeba zaplanować wizytę u diagnosty. Jeśli jednak „Check Engine” pali się na czerwono, to informacja, by zaprzestać dalszej jazdy i jak najszybciej umówić się z mechanikiem.
- Na wypadek nagłych problemów z silnikiem, które uniemożliwiają dalszą jazdę, możesz się ubezpieczyć. CUK Assistance to m.in. holowanie auta w razie awarii.
Zabezpiecz się na wypadek problemów z silnikiem
Awaria silnika może nas dopaść w najmniej spodziewanej sytuacji. Co, jeżeli czerwona kontrolka „Chceck Engine” zapali się podczas dalekiej podróży? Na wypadek podobnych sytuacji możesz się zabezpieczyć. Wystarczy, że wykupisz odpowiednią polisę. CUK Assistance to m.in. pomoc w razie awarii i darmowe holowanie do 1100 km w Polsce i za granicą. Natomiast, jeśli Twoje auto dłużej utknie u mechanika, otrzymasz auto zastępcze. Ile kosztuje takie ubezpieczenie? Wszystkiego dowiesz się, wchodząc tu: kalkulator CUK Assistance.
FAQ
- 1Czy można jeździć z zapaloną kontrolką check engine?
Gdy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka silnika, należy się zatrzymać, wyłączyć silnik i po odczekaniu, włączyć go ponownie. Jeśli kontrolka nadal się będzie świecić, to znaczy, że jednostka napędowa jest uszkodzona i należy się udać do mechanika.
- 2Dlaczego samochód słabo przyspiesza?
Powodów może być wiele. Oto lista najważniejszych przyczyn spadku mocy silnika: uszkodzony wtryskiwacz paliwa, zatkany filtr paliwa, brudny przepływomierz, przeciekające przewody paliwowe, nieszczelność podciśnienia, zużyty katalizator.
- 3Co zrobić, jak auto nie ma mocy?
Koniecznie trzeba zrobić przegląd auta lub udać się do diagnosty. Jeśli auto nie ma mocy trzeba sprawdzić m.in. filtr paliwa, katalizator, układ recyrkulacji spalin (EGR), wtryskiwacze, świece zapłonowe itd.
Oceń artykuł