Podjąłeś decyzję o zakupie kampera? Jeśli szukasz praktycznych wskazówek na temat tego, jaki model do 50 tysięcy złotych wybrać, to dobrze trafiłeś. Przygotowaliśmy zestawienie, zawierające najlepsze modele kamperów w tym przedziale cenowym.
Najważniejsze informacje:
- Na rynku znajdziesz kilka modeli kamperów do 50 tys. złotych. Eksperci radzą, by nie kupować kamperów tańszych (do 20 tys. złotych), bo takie jednostki często wymagają gruntownego remontu.
- Możesz wybierać spośród wielu pojazdów. Warto zwrócić uwagę na kampery zbudowane na bazie takich pojazdów, jak: Fiat Ducato, Ford Transit, Mercedes 409D czy 100D, Citroen C-25. Miłośnicy amerykańskiego stylu mogą poszukać kampera Winnebago.
- Szukając kampera do 50 tys. złotych, znajdziesz zarówno modele w zabudowie typu alkowa (z łóżkiem nad kabiną pasażerską), jak i pół-integra (bez zabudowy nad kierowcą). Zwróć także uwagę na długość i wielkość pojazdu, stan techniczny auta, prześwietl dokumentację, sprawdzając m.in. czy kamper ma aktualne ubezpieczenie OC itd.
Przegląd kamperów dostępnych w budżecie do 50 tysięcy złotych
Nasz przegląd opiera się na analizie ogłoszeń sprzedaży kamperów m.in. na portalu polskicaravaning.pl. Ceny dotyczą pierwszego kwartału 2024 roku.
A może chcesz zainwestować większy kapitał w kampera, by na nim zarabiać? Przeczytaj w takim razie nasz poradnik: Czy opłaca się wynajem kampera?
Kamper Fiat Ducato
W cenie do 50 tys. zł znaleźliśmy przyzwoicie prezentujący się kamper z 1991 r. W tej cenie znajdziemy wersje wyglądające nieco starzej, jak i ciekawie zaaranżowane kampery z nowoczesnym akcentem, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Do 50 tys. zł znajdziemy model, wyposażony w ogrzewanie podłogowe, które przyda się, zwłaszcza jeśli będziemy podróżować po Polsce w chłodne dni.
Fiat Ducato to kamper z zabudową typu alkowa. Oznacza to, że jedno z łóżek znajduje się nad kabiną pasażerską. Ma to swoje plusy i minusy. Z jednej strony zyskujemy dodatkowe miejsce do spania (możemy podróżować nawet z 6-osobową rodziną), jednak alkowa sprawia, że samochód staje się wysoki, a środek ciężkości przesuwa się, co wpływa na komfort jazdy. Trzeba także być ostrożnym podczas jazdy w tunelu czy po lesie, by nie zniszczyć górnej części pojazdu. Kamper jest stosunkowo krótki (ma niecałe 6 m), co w połączeniu z kamerą cofania sprawia, że manewrowanie nim jest naprawdę wygodne.
Kamper Mercedes 409 D
Jeśli szukasz kampera nieco tańszego, sprawdź ten model. W cenie do 40 tys. zł znaleźliśmy model z roku 1988. Co prawda oldskulowe wnętrze nie przypadnie każdemu do gustu, ale to cena za nieco skromniejszy budżet.
Zabudowa kampera to tzw. pół-integra. Pojazd może zabrać w drogę 4 osoby. W odróżnieniu od zabudowy typu alkowa jest nieco dłuższy, co może wpłynąć na mniejszy komfort manewrowania. Jednak aerodynamiczny kształt ma wpływ na spalanie – warto więc wziąć pod uwagę ten model, planując dalekie podróże. Sprawdź również nasz inny artykuł: Ile pali kamper?
Kamper Ford Transit
Szukając kampera do 50 tys. zł, natrafiliśmy na model Ford Transit z 1994 r., choć można znaleźć i starsze, zadbane pojazdy. W kamperze może podróżować nawet duża rodzina, a to za sprawą 5-6 miejsc do spania. To pojazd z zabudową alkowa, dość długi (aż 6,5 m!) więc polecamy go doświadczonym kierowcom.
Praktycznym rozwiązaniem w modelu, który znaleźliśmy, jest zastosowanie solarów na dachu do podgrzewania wody użytkowej. Wybierając się w trasę, można zabrać ze sobą rowery, dzięki bagażnikowi z tyłu kampera. Użytkownicy cenią sobie także oświetlenie LED, także na zewnątrz pojazdu, co przydatne jest, gdy będziesz nocował z dala od cywilizacji. Z kolei markiza przyda się w ciągu dnia, by zjeść czy odpocząć na zewnątrz z dala od mocnych promieni słonecznych.
Kamper Mercedes MB100 D
To jeden z najpopularniejszych modeli dla 4-osobowej rodziny – kultowy kamper Mercedes MB100 w zabudowie Karmann.Do 50 tys. złotych znajdziesz kampera z roczników 1993-1995.
Pojazd zawiera alkowę nad kabiną pasażerską oraz dodatkowe 2 miejsca do spania, które tworzy rozkładana kanapa. Użytkownicy narzekają na wysoką temperaturę na łóżku nad fotelami kierowcy i pasażerów, dlatego możesz znaleźć modele, w których górne okna są zaślepione lub mocno zasłonięte. Kamper prowadzi się wygodnie ze względu na jego długość – 5,5 m. W podróż można zabrać również rowery, przyczepiając je do bagażnika z tyłu. Z kolei długa markiza zapewnia schronienie od słońca. Właściciele ceniący sobie nowoczesne rozwiązania często decydują się na panele solarne na dachu oraz antenę satelitarną.
Kamper Citroen C-25
To kolejny popularny model, który mieści się w naszym przedziale cenowym. Do 40 tys. złotych znaleźliśmy kamper z 1992 roku w zabudowie Dethleffs. Pojazd typu alkowa zapewnia nocleg 4-6 osobom.
W tej cenie znajdziemy pojazd z ogrzewaniem postojowym, lodówką, 3-palnikową kuchnią czy markizą, a nawet instalacją PV. Użytkownicy chwalą ten kamper za sporą łazienkę.
Kamper Winnebago Itasca
Kamper Winnebago to propozycja zza oceanu, dla tych, którzy chcą wprowadzić w swoje życie nieco amerykańskiego stylu. Szukając kampera do 50 tys. złotych natknęliśmy się na ogłoszenie sprzedaży unikatowego modelu Itasca z 1990 roku. W środku wygodnie prześpią się 4 osoby, chociaż duże łóżko zmieści równie dobrze jeszcze jedno dziecko.
W środku oprócz standardowego wyposażenia znajdziemy mikrofalówkę, telewizor, niektórzy montowali także DVD, a także panele solarne. Nie bez znaczenia jest również obecność klimatyzacji.
Jak znaleźć kampera do 50 tys.? Praktyczne wskazówki
Żaden z powyższych modeli nie przypadł Ci do gustu? W takim razie zerknij do tego akapitu, w którym zebraliśmy ważne kwestie, które powinieneś wziąć pod uwagę, wybierając kamper do 50 tysięcy złotych. Sprawdź też nasz inny tekst: Jaki kamper kupić?
Wielkość pojazdu
To pierwsza rzecz, którą powinieneś wziąć pod uwagę. To, jak duży kamper kupisz, zależeć będzie oczywiście od liczby osób, z którymi będziesz podróżować, ale nie tylko. Pamiętaj, że dopuszczalna masa całkowita w przypadku pojazdów, którymi można się poruszać, mając prawo jazdy kategorii B, wynosi 3500 kg. Oznacza to, że zatankowany kamper wraz z ładunkiem i pasażerami nie może przekroczyć tej wagi. Nawet jeśli potrzebujesz kamper dla dużej rodziny, zakup największego modelu może się nie opłacać ze względu na wysokie kary za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej.
Jakiej wielkości kamper w takim razie polecamy? Warto wybrać taki do 5,99 m. Wszystko ze względów praktycznych – jeśli będziesz musiał przetransportować kamper promem, zapłacisz, jak za samochód osobowy.
Układ wnętrza
W kamperach na niewielkiej powierzchni trzeba zmieścić mini wersje pomieszczeń mieszkalnych. Producenci prześcigają się w praktycznych rozwiązaniach. Warto wybrać taki kamper, w którego wnętrzu komfortowo przetrwasz dni niepogody. Nawet jeśli wybierasz się w ciepłe miejsce, może przecież padać. Wtedy sprawdzą się łóżka, które w ciągu dnia przekształcają się w praktyczny stół z ławeczkami. Można tu godzinami grać w gry z rodziną czy oglądać ulubione seriale na laptopie.
Przeczytaj nasz artykuł o rodzajach kamperów.
Oględziny
Jeśli znajdziesz już idealny model dla siebie, koniecznie prześwietl jego dokumenty oraz… dotychczasowego właściciela. Kupując kamper od osoby, która na co dzień zajmuje się handlem, bądź szczególnie wyczulony. Warto zapytać, o najdłuższe trasy danego pojazdu, jakie są odczucia obecnego właściciela odnośnie do kampera, a także, dlaczego został on wystawiony na sprzedaż?
Oględziny auta zacznij od zewnątrz. Zajrzyj także pod maskę oraz pod pojazd, sprawdzając stan techniczny auta. Jeśli sam nie znasz się na mechanice, zabierz ze sobą specjalistę lub wybierz się na Stację Kontroli Pojazdów. Trzeba także dokładnie sprawdzić wnętrze kampera m.in. pod kątem wilgotności, szczelności, przyjrzeć się instalacji gazowej, sanitarnej itd. Dobrze jest także wybrać się na jazdę próbną, a w słoneczny dzień spryskać kamper wodą na myjni, by zobaczyć czy nie przecieka dach i inne istotne elementy poszycia.
Kamper do 50 tys. złotych: opinie użytkowników i ekspertów
Eksperci są zdania, że szukając kamperów do 50 tys. złotych, lepiej wybierać modele z górnego przedziału cenowego. Kampery za ok. 20 tys. złotych są zazwyczaj w złym stanie i wymagają gruntownego remontu.
Pojazdy, które kupimy za mniej niż 50 tys. złotych, mają zazwyczaj 10-20 lat. W takich autach trzeba zwrócić uwagę na instalację gazową. To ważna kwestia bezpieczeństwa! Najlepiej od razu po zakupie wymienić reduktor, by nie ryzykować rozszczelnieniu instalacji. Wybierając kamper, warto także sprawdzić stan urządzeń gazowych przy pomocy profesjonalnego sprzętu.
Decydując się na kamper do 50 tys. złotych, zwróć uwagę czy ma wspomaganie kierownicy. Niektóre starsze modele mogą nie mieć tego udogodnienia. Manewrowanie długim pojazdem bez wspomagania kierownicy może być stresujące dla niedoświadczonych w prowadzeniu kamperów kierowców, dlatego warto już na etapie czytania ogłoszenia zwrócić uwagę na wyposażenie auta pod tym kątem.
Na forach, poświęconych kamperom, użytkownicy zwracają uwagę, że nie każdy model w tym przedziale cenowym ma klimatyzację. Jednak bez tego elementu wyposażenia ciężko obecnie wyobrazić sobie podróż w upalny dzień. Przeglądając dostępne kampery, zwróć więc uwagę, czy wybrany przez Ciebie model jest wyposażony w klimatyzację.
Sprawdź również nasz e-book na temat bezpiecznego podróżowania kamperem.
Ubezpieczenie kampera
Pamiętaj, że jako właściciel będziesz musiał wywiązać się z obowiązku ubezpieczenia kampera. Możesz korzystać z polisy poprzedniego właściciela lub skorzystać z kalkulatora OC i AC i poszukać korzystniejszego dla siebie rozwiązania. Pamiętaj, że takim pojazdem będziesz poruszać się z rodziną czy przyjaciółmi, więc warto postawić na ubezpieczenie NNW z wysoką sumą ubezpieczenia. Nieobowiązkowa polisa AC z kolei ułatwi Ci naprawę kampera, jeśli dojdzie do jego zniszczenia podczas stłuczki, którą to Ty spowodujesz czy podczas użytkowania pojazdu podczas postoju. Jeśli teraz zadbasz o dobrą polisę, nie będziesz musiał obawiać się o finanse w przyszłości.
FAQ:
- 1Jakie kompromisy są najczęściej konieczne przy zakupie kampera w niższym przedziale cenowym?
Jeśli decydujesz się na kamper do 50 tys. złotych, musisz przymknąć oko na niezbyt nowoczesne wnętrze i wykończenie. By urządzić taki kamper według swoich potrzeb, będziesz musiał przeprowadzić dodatkowy remont. Jeśli zdecydujesz się na tani model, musisz wziąć pod uwagę dłuższy pobyt u mechanika, by usunąć nagromadzone usterki. Wybierając kampery z zabudową typu alkowa, musisz pogodzić się z wyższą konstrukcją. Z kolei kampery o typie pół-integra są bardzo długie. Zarówno pierwsza, jak i druga sytuacja może mieć wpływ na prowadzenie pojazdu.
- 2Jakie są kluczowe aspekty techniczne, na które należy zwrócić szczególną uwagę przy zakupie tańszego kampera?
Biorąc pod uwagę stan techniczny kampera, trzeba sprawdzić bezwzględnie, czy: jego rama nie jest zardzewiała, silnik nie ma wycieków, wewnątrz kampera nie znajduje się wilgoć, podłoga jest twarda i się nie ugina, w karoserii nie znajdują się dziury. Koniecznie trzeba sprawdzić stan urządzeń gazowych (w starych kamperach jest to szczególnie ważne), a także urządzeń wodnych pod kątem ewentualnych przecieków czy pęknięć rur, a także łazienkę i toaletę. Dobrze jest skontrolować także, czy otwierają się okna i rozwijają moskitiery.
Oceń artykuł