Przed Tobą dobór opon do ciągników? Zastanawiasz się, czym się kierować podczas kupna? Przeczytaj, na jakie produkty postawić, by cieszyć się wydajnością i trwałością swojej maszyny.
Najważniejsze informacje:
- Co warto wziąć pod uwagę przy wyborze opon do ciągnika? By podjąć decyzję o wyborze odpowiedniego ogumienia, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko charakterystykę terenu, ale także rodzaj maszyny rolniczej. Nie bez znaczenia są także specjalne wymagania. Na przykład prace leśne wymagają szczególnego rodzaju opon.
- Rozróżnia się opony do ciągnika diagonalne i radialne, które różnią się pod względem budowy wewnętrznej. Inny podział to opony dętkowe i bezdętkowe.
- Opony radialne często wykorzystywane są na polach czy w transporcie. Ich zaletą jest wydajność i niskie zużycie paliwa.
- Z kolei opony diagonalne, które często są dętkowe, stosuje się na trudnym terenie, gdzie liczy się łatwość serwisowania w terenie. Przebitą dętkę można łatwo wymienić.
- Dobierając opony, trzeba zwrócić także uwagę na odpowiednie oznaczenia. Producenci wskazują m.in. wymiary opon, rodzaj, indeks prędkości i ładowności czy symbole bieżników.
Ile wytrzymują opony w ciągniku rolniczym?
Trudno odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ zależy to od mocy silnika w ciągniku, sposobu użytkowania, a także terenu. Wyznacznikiem tego, kiedy przyda się wymiana, jest głębokość bieżnika. To on odpowiada za prawidłową trakcję i stabilność, zwłaszcza w trudnych warunkach. Specjaliści mówią, że trzeba kupić nowe opony, jeśli bieżnik zetrze się do poziomu 1,6 mm. Trzeba też interweniować, kiedy na oponie znajdzie się pęknięcie czy przecięcie.
Jakie są rodzaje opon rolniczych?
Na rynku motoryzacyjnym znajdziesz różne typy opon rolniczych. Dzieli się ja na dwie główne kategorie. Pierwsze z nich to opony diagonalne, a drugi radialne. To rozróżnienie stworzono na podstawie budowy wewnętrznej. Inny podział to opony dętkowe i bezdętkowe.
Opony radialne i diagonalne
Kordy w oponach diagonalnych przecinają się pod kątem, a ich struktura jest mało elastyczna. Zaletą tych kół jest jednak większa odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Z kolei ułożenie w oponach radialnych jest równoległe, przez co opona może się uginać po bokach. Korzystając z nich, można zaoszczędzić na paliwie, co jest szczególnie ważne podczas długich prac w polu. Opony radialne pozwalają ponadto zachować strukturę gleby poprzez mniejszy nacisk na podłoże niż w przypadku diagonalnych.
Szczegółowo na temat charakterystyki tych dwóch rodzajów produktów rolniczych opisaliśmy tutaj: Opony radialne czy diagonalne – czym się różnią i co wybrać?
Hybrydy
Producenci, w poszukiwaniu idealnych i uniwersalnych opon, stworzyli IF (Improved Flexion) i VF (Very High Flexion). To produkty, które łączą w sobie zalety zarówno opony do ciągnika radialnej, jak i diagonalnej. Ich budowa polega na tym, że ściany boczne są jeszcze bardziej elastyczne niż w klasycznych oponach. Dzięki temu są wydajne i mogą pracować w trudnych warunkach, a do tego zmniejsza się do minimum ugniatanie gleby, co pozwala zmaksymalizować plony.
Opony dętkowe i bezdętkowe do ciągnika
Inny podział to opony do ciągnika dętkowe i bezdętkowe. Te pierwsze składają się niejako z dwóch elementów, czyli dętki, wypełnionej powietrzem. Z kolei te drugie, nie mają wewnętrznego elementu. Powietrze utrzymuje się w środku, ze względu na szczelne połączenie zewnętrznej strony opony do ciągników z felgą. Ogumienie bezdętkowe jest bardziej wytrzymałe w porównaniu z dętkowym, a także nie ma ryzyka nagłego spadku ciśnienia, które mogłoby wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy. Z drugiej jednak strony, chociaż opony dętkowe są bardziej podatne na przebicia, łatwiej można je naprawić. Z reguły jest tak, że opony diagonalne są dętkowe, a radialne – bezdętkowe.
Opony a charakter pracy ciągnika
Najważniejszym kryterium doboru opon do ciągników są warunki, w których pracuje maszyna. Czym należy się kierować?
Opona radialna czy diagonalna do ciągnika?
Jeśli chodzi o pytanie: „Opona radialna czy diagonalna do ciągnika?”, to odpowiedź zależy od potrzeb gospodarstwa. Te pierwsze sprawdzą się, gdy od maszyny wymaga się komfortu i wydajności. Wybierają je rolnicy, którzy dużo pracują na polach i zależy im na niskim zużyciu paliwa. Na ten rodzaj stawiają także osoby, które wykorzystują swoje maszyny w transporcie. Wszystko dlatego, że zużycie bieżnika następuje tu wolniej niż w innych oponach.
Opony do ciągnika diagonalne sprawdzą się tam, gdzie ważna jest odporność na uszkodzenia mechaniczne. Lepiej poradzą sobie więc w terenie niż radialne. Stosuje się je często w użytku leśnym czy przemyśle. Ponieważ nie są drogie, decydują się na nie małe firmy oraz gospodarstwa rolne, dysponujące małym budżetem. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie są one korzystne, biorąc pod uwagę kondycję gleby. Wymagają wyższego ciśnienia, a co za tym idzie, wywierają większy nacisk na podłoże, w porównaniu z radialnymi oponami.
Opony IF i VF do ciągnika
Z kolei nowoczesne technologie sprawdzą się doskonale w gospodarstwach, którym zależy na zrównoważonym rozwoju. Choć początkowo wymagają większych nakładów finansowych (opony IF i VF do tanich nie należą), to odwdzięczają się zachowaniem struktury gleby, zwłaszcza podczas intensywnych prac polowych.
Opony dętkowe i bezdętkowe do ciągnika
Opony do ciągników dętkowe sprawdzą się na terenie leśnym, a także wszędzie tam, gdzie priorytetem jest niski koszt oraz łatwość serwisowania. Naprawa takiej opony jest możliwa nawet w terenie – wystarczy wymienić dętkę. Poza tym tego rodzaju produkt zapewnia lepszą przyczepność, co jest kluczowe szczególnie na śliskich i stromych powierzchniach. Z kolei modele bezdętkowe mogą sprawdzać się tam, gdzie ważna jest trwałość i niezawodność.
Jakie są oznaczenia na oponach do ciągnika?
Nie tylko sam rodzaj opon jest ważny. Trzeba też wybrać odpowiedni rozmiar. Warto zerknąć na oznaczenia obecnego ogumienia. Znajdziemy tam nie tylko informacje na temat marki, nazwy modelu czy roku produkcji, ale także szerokości opony, średnicy felgi, typu konstrukcji, ale i indeksu prędkości i ładowności oraz symbole bieżników. Producenci informują także o tym, czy opona jest bezdętkowa ("TL" - Tubeless), czy dętkowa ("TT" - Tube Type).
Wymiary opon
Na ogumieniu znajdują się m.in. oznaczenia dotyczące szerokości opony i średnicy felgi. Na przykład oznaczenie 320/85R28 informuje o tym, że szerokość przekroju opony wynosi 320 mm, a średnica osadzenia na feldze wynosi 28 cali. Z kolei liczba po ukośniku oznacza profil opony. Przy oponach niskoprofilowych wartość nie przekracza 70, a wysokoprofilowych wynosi ponad 80. Litera „R” lub „D” informuje o tym, czy mamy do czynienia z oponą radialną, czy diagonalną do ciągnika. Co ważne, dopuszczalne jest zastosowanie ogumienia o innych wymiarach niż te wyjściowe, jednak, by nie popełnić błędu w doborze odpowiedniego rozmiaru, warto skorzystać z tabel zamienników, które dostępne są na stronach sklepów, oferujących opony do maszyn rolniczych.
Indeks prędkości i ładowności
Przy wyborze opon rolniczych niezwykle ważne są parametry, takie jak indeks prędkości i ładowności. Jeśli zostaną dobrane prawidłowo, można ochronić oponę przed nadmiernym przeciążeniem, a co za tym idzie wydłużyć żywotność opon. Pierwsze oznaczenie mówi o maksymalnej bezpiecznej prędkości użytkowania ogumienia. Z kolei indeks ładowności informuje o maksymalnym obciążeniu, jakie opona wytrzyma przy odpowiednim ciśnieniu powietrza.
Symbole bieżników
To kolejny parametr, na który trzeba zwrócić uwagę. Symbole bieżników wskazują, jakie jest przeznaczenie opon. Na przykład oznaczenie R-1 mówi o tym, że mamy do czynienia ze standardowym bieżnikiem polowym, który sprawdzi się na suchy i twardym podłożu. Symbol R-2 informuje o tym, że bieżnik, przystosowany jest do grząskich terenów.
Jak dobrać opony rolnicze do posiadanego ciągnika?
Podsumowując, to, jakie opony do ciągnika zostaną wybrane, będzie rzutować na pracę maszyny. Odpowiednie ogumienie pozwala poprawić przyczepność, zużycie paliwa, zwiększyć trwałość opon i zapewnić zdolność do samoczyszczenia. Konieczne jest, by wybrany model był zgodny z zaleceniami producenta i technicznymi wymaganiami maszyny. Dobór opony do ciągników jest także sposobem na ochronę gleby przed dużym ugniataniem.
Ważne!
Po wymianie opon w ciągniku należy wykonać zbieżność kół oraz synchronizację. Dzięki temu pojazd będzie stabilnie się zachowywał w trudnych warunkach, a ogumienie będzie się zużywać równomiernie.
Pamiętaj o ubezpieczeniu
Wybrałeś już opony do ciągnika? Pamiętaj też o zabezpieczeniu swojego mienia. Po obowiązkowe ubezpieczenia rolnicze zapraszamy do kontaktu telefonicznego oraz wizyty w jednej z naszych placówek.
Pamiętaj także, że ciągnik jest tym pojazdem, który musi mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC. Bez ważnej polisy narażasz się na surowe kary! Przyjdź do nas i kup ubezpieczenie maszyn rolniczych!
FAQ:
- 1Jakie opony do ciągnika z turem wybrać?
Do tego rodzaju maszyny warto wybrać opony diagonalne. Są sztywne, mają dużą wytrzymałość ścianek, a także dobrze tłumią nierówności, co jest ważne w przypadku transportowania ładunków. W przypadku dużych i masywnych pakunków sprawdzą się nieco szersze niż standardowe koła, które zapewniają optymalną przyczepność, jednocześnie nie ugniatając mocno gleby.
- 2Gdzie oddać zużyte opony rolnicze?
Co zrobić ze zniszczonymi już oponami? Jest kilka możliwości. Można oddać je do specjalnych firm, zajmujących się utylizacją takich przedmiotów np. do Centrum Utylizacji Opon, punktów wulkanizacyjnych czy do gminnych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK).
- 3Jakie powinno być ciśnienie w oponach ciągnika?
Najlepiej utrzymywać ciśnienie na poziomie 1,6 bara w przypadku opon radialnych i 1,1 bara dla opon diagonalnych. Jednak zalecenia mogą się różnić w zależności od modelu maszyny czy rodzaju opony do ciągnika. Z reguły ciśnienie robocze mieści się w zakresie od 0,8 do 2 barów.
Oceń artykuł