W tym artykule:
- Co ile należy wymieniać filtr oleju w motocyklu?
- Gdzie znajduje się filtr oleju w motocyklu?
- Czy można samodzielnie wymienić filtr oleju w motocyklu?
- Jak wymienić filtr oleju w motocyklu?
- Jak odkręcić filtr oleju w motocyklu?
- Zużyty filtr oleju w motocyklu – jak go rozpoznać?
- Objawy zatkanego filtra oleju w motocyklu
- Jaki filtr oleju do motocykla wybrać?
- Ile kosztuje nowy filtr oleju do motocykla?
- Nagła awaria na drodze? Wykup odpowiednią polisę!
Problem z przegrzewaniem się silnika? Spadek prędkości po przyspieszeniu? To mogą być objawy zapchanego filtra oleju w motocyklu. Musisz pamiętać o jego regularnej wymianie. Z naszego artykułu dowiesz się, jak wymienić filtr oleju w motocyklu oraz co jaki czas trzeba to robić.
Najważniejsze informacje:
- Wymiana filtra powinna odbywać się wraz z olejem. Częstotliwość zależy od zaleceń producenta, ale warto trzymać się zasady raz na rok lub przebyte 10 000 kilometrów.
- Filtr możesz wymienić samodzielnie – wystarczy odrobina zacięcia technicznego, a także przygotowanie odpowiednich narzędzi.
- Odkręcenie filtra nie powinno sprawić Ci większego kłopotu, a do jego zakręcenia przyda Ci się klucz dynamometryczny, aby zrobić to z odpowiednim momentem obrotowym.
- Zapchany filtr może objawiać się spadkiem osiągów silnika, zwiększonym zużyciem oleju, przegrzewaniem się jednostki napędowej, a nawet problemami ze zmianą biegów.
Co ile należy wymieniać filtr oleju w motocyklu?
Filtr oleju nie jest drogą częścią do wymiany, a z kolei jego funkcja w układzie smarowania jest bardzo ważna. Skutecznie zapobiega przedostaniu się zanieczyszczeń do oleju, który z kolei odpowiada za prawidłowe tarcie ruchomych części silnika. Nie lekceważ zatem konserwacji układu smarowania, aby dbać o swoje bezpieczeństwo i dodatkowo trwałość silnika.
Nie wiesz, co ile wymieniać filtr oleju w motocyklu? Zapoznaj się z zaleceniami producenta. To on powinien wskazać, co jaki czas wymieniać filtr oleju motocykla, do którego powinieneś się zastosować. Najczęściej stosuje się zasadę co 10 tysięcy przejechanych kilometrów. Takie rady udzielają najczęściej mechanicy. Ponadto powinieneś to robić zazwyczaj raz na rok, czyli wtedy, kiedy odbywa się wymiana oleju w motocyklu.
To ważne!
Jeśli właśnie stałeś się właścicielem używanego motocykla i nie wiesz, co ile wymieniać filtr oleju, zrób to od razu. Będziesz mieć pewność, jaką częstotliwość na przyszłość zachować. Masz wątpliwości? Zobacz nasz artykuł: Co ile wymieniać filtr paliwa w motocyklu?.
Powyższe zasady są bardzo ogólne, bo wiele zależy od eksploatacji samego motocykla i warunków, w jakich się porusza. W przypadku modeli terenowych oraz wyczynowych, trzeba robić to znacznie częściej. Czasem nawet jest to co 400-500 kilometrów lub co kilka przejażdżek w trudnym technicznie terenie. Cały czas obserwuj, czy nie pojawiają się objawy zużytego filtra oleju w motocyklu w postaci, o których mówimy w dalszej części artykułu.
Gdzie znajduje się filtr oleju w motocyklu?
Wymiana filtra oleju do motocykla powinna rozpocząć się od jego zlokalizowania. Wszystko zależy od modelu i konstrukcji silnika. Zazwyczaj jednak znajduje się on w łatwo dostępnym miejscu w przedniej lub bocznej części silnika, aby regularnie go wymieniać. Zastanawiasz się, gdzie znajduje się filtr oleju w motocyklu o najczęstszym typie konstrukcji, czyli dokręcanej? Śruba spustowa (dość dużych rozmiarów) znajduje się na spodzie albo z boku miski ustępowej. Wkłady filtracyjne znajdują się z kolei w skrzyni korbowej silnika, mają specjalnie zintegrowaną obudowę. Takie rozwiązanie przekłada się na łatwiejszy montaż bez specjalistycznych narzędzi oraz niską ceną samej części.
Jeśli nie wiesz, gdzie znajduje się filtr oleju w motocyklu, zacznij od sprawdzenia instrukcji obsługi producenta. Często udostępniają oni schematy, które łatwo naprowadzają na zamontowane części. Filtr oleju zawsze znajduje się w miejscu, przez które przepływa olej, najczęściej w pobliżu miski olejowej lub pompy. Zajrzyj pod osłony silnika, w niektórych modelach może być częściowo zasłonięty.
Czy można samodzielnie wymienić filtr oleju w motocyklu?
Samodzielna wymiana filtra oleju w motocyklu jest możliwa, a dla wielu pasjonatów motoryzacji może być nawet ciekawym doświadczeniem i poznaniem swojego pojazdu z bliska. Nie wymaga zaawansowanego sprzętu ani specjalistycznej wiedzy. Przyda się jednak kilka podstawowych narzędzi i odrobina technicznego zacięcia. Przygotuj świeży olej silnikowy i miskę na stary, rękawiczki, ścierkę oraz śrubokręt. Do tego przyda Ci się kilka rodzajów kluczy do filtra oleju w motocyklu: do demontażu elementów (np. owiewek), śruby spustowej lub korka (nasadowy albo płaski) oraz dokręcania samego filtra. Do tych czynności najlepiej sprawdzi się podstawowy zestaw, a do tego klucz dynamometryczny, który pomoże w ustawieniu najlepszego momentu dokręcania.
Jak wymienić filtr oleju w motocyklu?
Przygotuj się do wymiany filtra oleju do motocykla. Kiedy będziesz już mieć wszystkie narzędzia, w tym odpowiedni zestaw kluczy, zasłoń podłoże przed ewentualnymi zanieczyszczeniami. Zabezpiecz też sam motocykl, ustawiając go na bocznej nóżce, najlepiej na prostej podłodze. Dobrze jest też zaopatrzyć się w specjalny stojak w kształcie trójkąta, który ułatwi pracę. Ubierz rękawiczki.
- 1Wymianę filtra oleju w motocyklu rozpocznij od demontażu owiewek (jeśli są) i odkręcenia korka wlewu.
- 2Poluzuj śrubę spustową, ale nie odkręcaj jej do końca.
- 3Podstaw naczynie, aby zlać stary olej.
- 4Odkręć do końca śrubę spustową w powolny sposób
- 5Odkręć stary filtr oleju, uważając na spływające resztki cieczy.
- 6Wyczyść powierzchnię.
- 7Posmaruj uszczelkę w nowym filtrze świeżym olejem silnikowym.
- 8Zamontuj nowy filtr, dokręcając go do odpowiedniego momentu obrotowego (wartość powinna być podana w książeczce serwisowej) i następnie wkręć korek.
- 9Wlej olej.
- 10Uruchom silnik i sprawdź poziom oleju. Jeśli wszystko jest w porządku, zamontuj owiewki.
To ważne!
Ciepły olej łatwiej spływa, więc dobrze jest wymieniać filtr tuż po jeździe albo zostawić na chwilę pojazd na wolnych obrotach. Odczekaj kilka minut po zgaszeniu silnika i przystąp do pracy.
Jeśli jednak chcesz wiedzieć, jak wymienić filtr oleju w motocyklu bez obudowy, musisz odkręcić pokrywę i go wyciągnąć. W tym momencie może wylać się z niego trochę zużytego oleju silnikowego. Po oczyszczeniu obudowy, włóż część ponownie. Pamiętaj jednak o wymianie uszczelek.
Jak odkręcić filtr oleju w motocyklu?
Do odkręcenia filtra oleju w motocyklu potrzebujesz klucza (najpewniej będzie to nasadowy). Najpierw rozpocznij od śrub mocujących, a następnie chwyć i wyciągnij zużytą część. Na rynku są też dostępne specjalne klucze do filtra oleju w motocyklu opaskowe lub łańcuchowe, które mają specjalną konstrukcję ułatwiającą pewny chwyt. Jeśli nie masz odpowiednich narzędzi, możesz też zrobić w filtrze dziurę na wylot, włożyć śrubokręt i wtedy odkręcić filtr.
Zużyty filtr oleju w motocyklu – jak go rozpoznać?
Przede wszystkim zanotuj sobie kiedy była ostatnia wymiana filtra oleju w motocyklu, aby kontrolować czas jego eksploatacji. Nie powinno odbywać się to rzadziej niż raz na rok. Jeśli jeździsz po agresywnym terenie – trzeba robić to znacznie częściej.
Poza tym cały czas sprawdzaj parametry jazdy, a szczególnie zwróć uwagę na zmianę biegów, wydawane dźwięki i równomierną pracę silnika. Podstawową funkcją filtra jest oczyszczanie jednostki napędowej z zanieczyszczeń, w tym osadów i opiłków, które mogłyby wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jeśli zauważysz problemy z prowadzeniem pojazdu, może okazać się, że filtr jest zapchany. Dłuższe użytkowanie motocykla w takim stanie doprowadzi do dalszych uszkodzeń, w tym również wpłynie na kondycję silnika.
Filtr oleju może mieć też widoczne uszkodzenia mechaniczne, które prowadzą do nieszczelności. W takiej sytuacji natychmiast go wymień na nowy.
Objawy zatkanego filtra oleju w motocyklu
Zapychanie się filtra oleju jest naturalnym zjawiskiem, które możesz rozpoznać w trakcie jazdy. Najczęstsze objawy to:
- spadek osiągów silnika – przepływ oleju przez układ smarowania jest utrudniony, co prowadzi do wzrostu tarcia między ruchomymi częściami jednostki napędowej. W efekcie motocykl traci moc,
- zwiększone zużycie oleju – jeśli często go dolewasz to może być to ważny sygnał,
- przegrzewanie się silnika – ograniczony przepływ oleju powoduje, że nie ma odpowiedniego chłodzenia,
- dziwne odgłosy z silnika – np. metaliczny dźwięk albo ryk,
- dłuższy czas zmiany biegów – co w efekcie jest niekomfortowe, a nawet niebezpieczne.
Jaki filtr oleju do motocykla wybrać?
Jeśli nie wiesz, jaki filtr oleju do motocykla jest odpowiedni do Twojego modelu i marki, sprawdź instrukcję obsługi od producenta. Możesz też szukać porady u mechanika. Aby pracował prawidłowo, musi być kompatybilny z Twoim motocyklem.
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, są dwa rodzaje filtrów – z obudową i bez niej (wkład). Pierwszy z nich nazywany jest też często puszkowym. Może być nieznacznie droższy od wkładu, a do jego wymiany potrzebny jest klucz.
Dobór filtra oleju do motocykla powinien być podyktowany jego dokładnymi parametrami technicznymi. Musi zgadzać się przede wszystkim wysokość, średnica, powierzchnia uszczelniająca oraz gwint. Sprawdź te wszystkie informacje jeszcze przed zakupem. Wybierz też znaną markę, aby część była trwała i przetrwała szacowany czas eksploatacji. Przy okazji może przydać Ci się nasz poradnik na temat tego, jak dzielimy motocykle.
Ile kosztuje nowy filtr oleju do motocykla?
Jazda bez filtra oleju jest niemożliwa, ale bez obaw – nie jest on drogi, biorąc pod uwagę inne części eksploatacyjne motocykla. Ceny rozpoczynają się już od kilkunastu złotych i najczęściej nie przekraczają 100 złotych. Wiele zależy od wyboru producenta.
Nagła awaria na drodze? Wykup odpowiednią polisę!
Jako świadomy właściciel motocykla na pewno wiesz, że musisz mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC. Możesz jednak rozszerzyć ochronę o autocasco (AC), a także assistance. Jeśli dojdzie do uszkodzenia Twojego pojazdu albo nagłej awarii na drodze, otrzymasz stosowne wsparcie. Ubezpieczenie OC/AC motocykla z assistance kupisz na stronie CUK Ubezpieczenia, łatwo porównując zakresy ochrony i ceny najbardziej znanych marek towarzystw w Polsce.
FAQ:
- 1Czy przy wymianie filtra w motocyklu trzeba też wymienić olej?
Dla trwałości i bezpieczeństwa silnika filtr oleju w motocyklu powinien być wymieniany wraz z olejem.
- 2Czy motocyklowy filtr oleju trzeba zalać olejem?
Podczas wymiany filtra oleju w motocyklu nie trzeba zalewać go olejem, ale niektórzy mechanicy stosują taką klasyczną metodę. Ważne jest, aby posmarować uszczelkę przed założeniem. Jeśli zdecydujesz się na zalewanie filtra puszkowego to pamiętaj o tym, aby sprawdzić w książeczce serwisowej informację o całkowitej potrzebnej ilości oleju przy wymianie i odejmij dolaną część.
- 3Ile trwa wymiana filtra oleju w motocyklu?
Czas wymiany filtra oleju w motocyklu zależy głównie od umiejętności technicznych mechanika. Doświadczone osoby mogą to zrobić nawet w 10 minut. Najczęściej cały proces w warsztacie nie trwa dłużej niż 30 minut.
Oceń artykuł