W tym artykule:
- Czym jest homologacja opon?
- Co daje homologacja opon?
- Jakie są rodzaje homologacji opon?
- Czym opona z homologacją różni się od zwykłej?
- Jak oznaczone są homologacje opon?
- Czy można zmienić opony homologowane na model bez homologacji?
- Jakie samochody wymagają opon homologowanych?
- Pamiętaj o ubezpieczeniu auta!
Zagłębiając się w specyfikację opon, niejednokrotnie można spotkać się z pojęciem homologacji. Co ono oznacza? Producenci niektórych aut, zwłaszcza tych klasy premium i sportowych, dbając o każdy najdrobniejszy szczegół, nie zapominają o znaczeniu właściwego ogumienia dla jak najlepszych osiągów i komfortu jazdy. Efektem współpracy producentów aut i firm oponiarskich są opony tworzone specjalnie pod kątem konkretnej marki. Chcesz wiedzieć, czym jest homologacja opon, co daje i jak jest oznaczana? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule.
Najważniejsze informacje:
- Homologacja opony stanowi potwierdzenie, że została ona zaprojektowana i wyprodukowana pod kątem konkretnej marki tak, by jak najlepiej pasować do danego modelu auta, z pełnym uwzględnieniem jego specyfikacji.
- Są trzy rodzaje homologacji – obowiązkowa, techniczna i dowolna. Określają zakres zastosowania opony.
- Opony homologowane pozwalają na uzyskiwanie możliwie najwyższych osiągów, komfortu jazdy i bezpieczeństwa, a od zwykłych różnią się m.in. składem mieszanki, rzeźbą bieżnika, konstrukcją.
- Oznaczenia homologacji umieszczane są z boku opony. Są odrębne dla każdej marki i mogą składać się z jednej lub kilku liter, liter połączonych z cyframi, a w przypadku BMW znaku specjalnego.
Czym jest homologacja opon?
W opisach opon z homologacją można znaleźć określenie, że są „szyte na miarę” i nie mija się to z rzeczywistością. Tak jak możemy zakupić gotowe ubrania, kierując się odpowiednim rozmiarem lub udać się do krawcowej i zamówić strój, który w każdym, nawet najdrobniejszym szczególe będzie dopracowany pod kątem naszej figury i indywidualnych oczekiwań, podobnie dzieje się z ogumieniem auta. Homologacja opony świadczy o przeznaczeniu do konkretnego auta, pod kątem którego została opracowana i możliwie najlepszym do niego dopasowaniu. Opony są testowane przez producenta z uwzględnieniem specyfikacji modelu, do jakiego są dedykowane i udoskonalane do momentu osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku.
Nowe auto zaopatrzone jest w komplet opon, który stanowi element oryginalnego wyposażenia (OE, czyli Original Equipment). Może on posiadać homologację, ale niekoniecznie. Homologacje opon często pojawiają się w przypadku aut klasy premium i sportowych. Wówczas na bocznej ścianie opony umieszczane jest odpowiednie oznaczenie.
Co daje homologacja opon?
Odpowiednie opony odgrywają bardzo ważną rolę dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Co daje homologacja opony? Dobór odpowiedniej mieszanki i zaprojektowanie konstrukcji dokładnie pod kątem danego auta umożliwia uzyskiwanie jak najlepszych osiągów. Dopełnia pozostałe, zastosowane w aucie technologie, przekładając się na komfort jazdy. Lepsze właściwości służą łatwiejszemu, bardziej precyzyjnemu prowadzeniu i zwiększają bezpieczeństwo.
Opony dedykowane do danego auta projektowane są z uwzględnieniem m.in. rozkładu masy pojazdu, rodzaju napędu, a także specyfiki poszczególnych elementów.
Jakie są rodzaje homologacji opon?
W zależności od rodzaju homologacji, ogumienie może być przeznaczone wyłącznie do homologowanej marki, z wyłączeniem możliwości montażu w innych autach, bądź możliwy jest montaż także w innych pojazdach. Wyróżniamy następujące homologacje opon:
- homologacja obowiązkowa – świadczy o najbardziej precyzyjnym dopasowaniu opony do danej marki i modelu i wyklucza montaż w autach innych niż te, do których opona jest dedykowana;
- homologacja techniczna – jest to rodzaj homologacji, który umożliwia montaż w innych modelach pod warunkiem spełnienia wymagań określonych przez producenta;
- homologacja dowolna – dopuszcza montaż opon w dowolnych autach, innych niż homologowane, z uwzględnieniem standardowych parametrów, takich jak rozmiar, indeks nośności czy prędkości.
Od rodzaju homologacji zależy zatem zakres zastosowania opony.
Czym opona z homologacją różni się od zwykłej?
Dążenie do uzyskania opony idealnej o parametrach najbardziej odpowiednich dla danego pojazdu przekłada się na jej efektywność, która odróżnia ją od zwykłej opony. Zasadnicze różnice między oponą homologowaną i zwykłą to:
- inna konstrukcja wewnętrzna;
- specyficzna rzeźba bieżnika;
- inny skład mieszanki;
- wytrzymałość;
- precyzyjne dopasowanie do pozostałych elementów auta;
- zbalansowana głośność;
- lepsza przyczepność;
- cena.
Obok innych czynników, dla współpracy opon z elementami zawieszenia istotny jest skład mieszanki. Zastosowane dodatki wpływają na stopień twardości opony. Opony o nieodpowiednim stopniu twardości mogą nie współpracować tak dobrze z amortyzatorami jak homologowane, co wpływa z kolei na pogorszenie komfortu prowadzenia auta. Gorsza jest również przyczepność i stabilność auta na zakrętach. Opony homologowane wyróżniają się także unikatową rzeźbą bieżnika. Innym elementem różniącym opony z homologacją od zwykłych jest cena. Ze względu na specyfikę są droższe i trudniej dostępne niż zwykłe.
Jak oznaczone są homologacje opon?
Homologacja opony jest oznaczana na jej bocznej ścianie najczęściej za pomocą liter lub liter połączonych z cyframi, ale zdarzają się wyjątki, ponieważ w przypadku marki BMW o homologacji informuje znak gwiazdki. Oznaczenia opon nie zawsze są intuicyjne i można pogubić się wśród rozmaitych symboli zamieszczonych na ogumieniu.
W przypadku homologacji opon oznaczenia dla wybranych marek przedstawiają się następująco:
- Alfa Romeo – AR, ARR;
- Aston Martin – AM, AM4, AM8, AM9, AMV;
- Audi – AO, AO1, AO2, a z napędem quattro – RO1, RO2, RO3;
- Bentley – B, B1, BC, BL;
- BMW – * (gwiazdka);
- Dacia – DA;
- Fiat – FI;
- Ford – FO, FO2;
- Honda – HO;
- Hyundai – HY;
- Jaguar – J, JRS;
- Lamborghini – L;
- Maserati – MGT;
- Mercedes – MO, MO1, a w przypadku systemu Run Flat – MOE;
- Porsche – N0, N1, N2;
- Opel – OP;
- Peugeot – PE;
- Renault – RE;
- Skoda – SK;
- Volkswagen – VW, V0.
Czy można zmienić opony homologowane na model bez homologacji?
Nawet jeśli nowy pojazd został wyposażony w homologowane opony, po jakimś czasie konieczny jest zakup kolejnego kompletu. Czy można zakupić kolejny zestaw już bez homologacji? Odpowiedź na to pytanie zależy od zaleceń producenta. W niektórych autach, zwłaszcza tych z wyższej półki i sportowych homologacja opon jest wymogiem, co znaczy, że należy wyposażyć auto w kolejny komplet homologowany dokładnie pod daną markę. Niezastosowanie się do tego wymogu może skutkować nie tylko znacznym pogorszeniem komfortu jazdy – problemami z przyczepnością, słabszą precyzją prowadzenia, niestabilnością na zakrętach, co przekłada się na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy, ale też utratą gwarancji.
Jeśli homologacja opony nie jest wymagana, zmiana opon homologowanych na zwykłe jest możliwa. Może to wiązać się z pogorszeniem komfortu jazdy, ale nie w takim stopniu, jak w przypadku wymaganej homologacji i nie powinno mieć przełożenia na bezpieczeństwo jazdy.
Zobacz również: Opony radialne czy diagonalne – czym się różnią i co wybrać?
Jakie samochody wymagają opon homologowanych?
Informacja o konieczności stosowania wyłącznie opon homologowanych zamieszczana jest w książce pojazdu. Dotyczy zazwyczaj aut klasy premium i sportowych. Co daje homologacja opon w ich przypadku? Przede wszystkim gwarantuje pełną kompatybilność ogumienia z autem, która przekłada się na jakość prowadzenia, najwyższe osiągi oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy. Szczególnie w przypadku aut sportowych o dużej mocy silnika brak homologacji może być mocno odczuwalny, przekładając się na problemy z dynamiką i zaburzone odczyty.
Pamiętaj o ubezpieczeniu auta!
Właściwe ogumienie ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale nie należy zapominać, że nawet jeśli zadbamy o odpowiedni stan wyposażenia auta, mogą przytrafić się nieprzewidziane sytuacje, takie jak stłuczka, kolizja, uszkodzenie na skutek działania sił natury, przebita opona. W takich okolicznościach przydaje się odpowiednie ubezpieczenie samochodu, a w przypadku uszkodzenia ogumienia ubezpieczenie opon. O dodatkową ochronę auta warto zadbać zwłaszcza w przypadku pojazdów o znacznej wartości. Każdy posiadacz auta powinien natomiast pamiętać o obowiązkowym ubezpieczeniu OC, które chroni innych uczestników ruchu, a podstawą znalezienia polisy w dobrej cenie jest porównanie OC auta. W CUK znajdziesz szeroki wybór polis komunikacyjnych zarówno obowiązkowych, jak i dobrowolnych.
FAQ:
- 1Czy można zamontować oponę homologowaną do innego auta?
Zakres zastosowania opony zależy od rodzaju homologacji. Jeśli mamy do czynienia z homologacją obowiązkową, opony nie powinno się montować w innym aucie, niż to, do którego opona jest dedykowana. Montaż w innym aucie jest możliwy w przypadku homologacji dowolnej i technicznej po spełnieniu określonych wymagań.
- 2Gdzie znajdę oznaczenie homologacji opony?
Oznaczenia homologacji opon umieszczane są na bocznej krawędzi opony przy pomocy liter bądź liter połączonych z cyframi, a w przypadku marki BMW znaku specjalnego gwiazdki.
Oceń artykuł