Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

Szukasz ubezpieczenia samochodu?

2022-03-01

Czy samochód hybrydowy jest droższy w utrzymaniu?

Porównaj koszty jeżdżenia hybrydą z autem tradycyjnym.

Czy samochód hybrydowy jest droższy w utrzymaniu?

Coraz częściej w przestrzeni publicznej możemy zauważyć samochody hybrydowe. Jako pierwsi na większą skalę zaczęli z nich korzystać taksówkarze oraz kierowcy autobusów, ale liczba zakupionych hybryd rośnie także wśród nabywców indywidualnych. Nadal panuje jednak przeświadczenie, że taki samochód jest drogi w utrzymaniu, serwisowaniu czy też ubezpieczeniu. Jak te zarzuty mają się do rzeczywistości?

Samochody hybrydowe – co to jest?

Coraz więcej osób decyduje się na samochody hybrydowe. Co to jest napęd hybrydowy i jak wygląda jego praca? Samochód hybrydowy to taki, który dysponuje dwoma źródłami napędu. Najczęściej wyposażony jest w silnik spalinowy i silnik elektryczny – jeden lub więcej. Ale nie wszystkie takie tandemy są jednakowe. Można je jeszcze podzielić na różne rodzaje, które różnią się między sobą funkcjonalnością oraz konstrukcją napędu. Obecność napędu elektrycznego ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa albo zwiększenie mocy samochodu, jednak stopień i sposób wykorzystywania silników elektrycznych oraz zastosowane rozwiązania technologiczne różnią się w poszczególnych modelach. Auta hybrydowe możemy podzielić na trzy dość zróżnicowane grupy: 

  • mHEV, czyli mild hybrid 
    Pierwszą grupę stanowią samochody, które nazywamy hybrydami łagodnymi. Silnik elektryczny w ich przypadku pełni zazwyczaj funkcję rozrusznika i alternatora, ale nie będzie samodzielnie napędzać samochodu. Potrafi jednak odzyskiwać energię podczas wytracanie prędkości i wykorzystuje ją później do zasilania urządzeń elektrycznych samochodu oraz wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy, dzięki czemu zużywamy mniej paliwa i obniżamy zapotrzebowanie na nie. W tego typu samochodach nie ma trybu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym, ale wspiera on silnik spalinowy w sytuacjach największego poboru paliwa.
  • HEV, czyli full hybrid 
    Pełen napęd hybrydowy to auta hybrydowe, w których dodatkowy silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania i na niewielkich odcinkach. Przy niskiej prędkości jest w stanie samodzielnie napędzić samochód. Pojazdy full hybrid nie mogą być jednak doładowywane z zewnętrznego źródła prądu. Energia w akumulatorze gromadzi się poprzez pracę jednostki spalinowej albo podczas zwalniania i hamowania. Taki silnik poprawia osiągi samochodu i pomaga zaoszczędzić paliwo. Są to typowe samochody z przeznaczeniem do jazdy po mieście. Akumulator jest ładowany podczas jazdy i silnik elektryczny nie wymaga dodatkowego ładowania. Samochody HEV nie oferują podróżowania w trybie wyłącznie elektrycznym, ale silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy przy większych prędkościach i wyższych przeciążeniach.
  • PHEV, czyli hybrydy plug-in
    Samochody hybrydowe PHEV to w zasadzie półelektryczne pojazdy, których baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci. Dysponują one dużym akumulatorem z możliwością ładowania z gniazda. Zgromadzona w nim energia pozwala pokonać kilkadziesiąt km trasy na silniku elektrycznym bez potrzeby używania jednostki spalinowej. Modele typu plug-in posiadają najważniejsze zalety auta hybrydowego, ale pozwalają jeszcze bardziej obniżyć koszty spalania.

Jak pracuje hybrydowy samochód?

Samochód hybrydowy może więc poruszać się w zasadzie w trzech różnych trybach, wykorzystując trzy rodzaje napędu.

  • Napęd elektryczny
    Korzystając z napędu elektrycznego, samochód porusza się wyłącznie na energii elektrycznej, a więc płynnie i niemal bezszelestnie. Jest również bardziej dynamiczny. 
  • Napęd hybrydowy
    Pozwala na uruchomienie w odpowiednim momencie silnika spalinowego, który pracuje razem z elektrycznym. Ten tryb pracy zapewnia optymalny stosunek mocy silnika do zużycia paliwa. 
  • Napęd silnikiem spalinowym
    Przy dużych prędkościach silnik spalinowy całkowicie przejmuje napędzanie samochodu, a silnik elektryczny przestaje być używany. 

Czym się różni samochód hybrydowy od elektrycznego?

Jaka jest najważniejsza różnica pomiędzy samochodem hybrydowym i elektrycznym? To przede wszystkim liczba wykorzystanych źródeł napędu. Auto elektryczne EV to po prostu pojazd na baterie, który musimy regularnie podłączyć pod źródło zasilania i poczekać aż się naładuje. Ładowanie samochodu w tym przypadku może zajmować nawet kilka godzin, chociaż coraz więcej producentów oferuje dużo szybsze rozwiązania. W Polsce cały czas brakuje jednak odpowiedniej liczby stacji ładowania. Z kolei auto hybrydowe to połączenie tradycyjnego silnika spalinowego ze wspomagającym lub często wyręczającym go napędem elektrycznym. Pełna hybryda nie wymaga wykorzystywania żadnych zewnętrznych źródeł ładowania. Energia elektryczna jest odzyskiwana w trakcie jazdy – silnik spalinowy sam doładowuje baterie. 

Auto hybryda – jakie są zalety takiego rozwiązania?

Hybrydowy samochód to dobry wybór dla kierowców, którzy chcą zredukować emisję CO2 i zużycie paliwa. Jakie jeszcze są zalety takiego rozwiązania? Połączenie dwóch źródeł napędu przekłada się na

  • niższe spalanie,
  • elastyczną i dynamiczną jazdę,
  • cichą i komfortową pracę silnika, 
  • optymalną wydajność silnika,
  • wydłużenie zasięgów. 

Czy warto kupić hybrydę? Do końca trudno o miarodajne porównanie. Samochód hybrydowy to przede wszystkim inwestycja w przyszłość i w ochronę środowiska. Zadając sobie pytanie: hybryda czy benzyna?, z pewnością warto te aspekty wziąć pod uwagę. Musisz zdawać sobie jednak sprawę z jeszcze jednej rzeczy – żeby hybrydowy samochód był naprawdę oszczędny, musisz umieć nim jeździć. Jeśli będziesz korzystać z samochodu w nieodpowiedni sposób, nie dostosowując się do rozwiązań technologicznych, koszty użytkowania takiego auta wcale nie muszą być dużo niższe. Poza tym różne modele samochodów hybrydowych działają nieco inaczej. Nie można też mylić zwykłej hybrydy z hybrydą plug-in, bowiem w tym drugim przypadku w celu uzyskania maksymalnej sprawności napędu kierowca musi doładować akumulator z sieci.

Eksploatacja samochodu hybrydowego może okazać się tańsza niż auta o tradycyjnym napędzie.

Czy warto kupić samochód hybrydowy?

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Samochód hybrydowy to przede wszystkim bardziej ekologiczna alternatywa dla pojazdów benzynowych lub gazowych. Stale rosnące ceny paliwa skutecznie zniechęcają kierowców i skłaniają ich do poszukiwania tańszych rozwiązań. Hybryda idealnie wpisuje się w te wątpliwości i kusi oszczędnością. Samochody palą zdecydowanie mniej benzyny – zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Silnik zasilany gazem potrzebuje ok. 20 - 35% więcej paliwa. Auto hybrydowe – nawet jeśli poza prądem wymaga benzyny, i tak zużywa jej rekordowo mało. Dodajmy do tego, że producenci korzystając z nowoczesnej technologii dokładają wszelkich starań, aby tworzyć modele aut hybrydowych, które cechują się dużo niższym zużyciem.

Ile kosztuje eksploatacja samochodu hybrydowego?

Nawet jeśli kwestia paliwa i oszczędności na spalaniu jest sporna, to samo użytkowanie hybrydy jest bezproblemowe oraz znacznie tańsze. Auta hybrydowe różnią się budową od pojazdów o klasycznym napędzie. Nie mają na wyposażeniu m.in. układów wtryskowych, rozrusznika, alternatora, turbosprężki czy sprzęgła. Dzięki temu są znacznie łatwiejsze w naprawie, a koszt części zamiennych jest niski. Akumulator trakcyjny nie wymaga wymiany przez cały okres użytkowania auta. Hybryda ma także ograniczone zużycie hamulców i opon, ponieważ na początku hamowane realizowane jest przez układ odzyskiwania energii. Dzięki temu klocki hamulcowe posłużą na dystansie ok. 90 000 km. Silnik elektryczny nie wymaga serwisowania, a najdroższymi częściami są jedynie akumulator i bateria, które wyróżniają się wysoką odpornością. Jak widać, serwisowanie samochodu hybrydowego jest zdecydowanie mniej problematyczne i znacznie tańsze niż auta o tradycyjnym napędzie.

Z kwestii praktycznych – zaletą posiadania samochodu hybrydowego są benefity związane z parkowaniem. W wielu miastach samochody hybrydowe można parkować taniej lub bezpłatnie. Dodatkowo, w niektórych polskich miastach hybrydą można jechać buspasem i wjeżdżać do strefy ograniczonego ruchu. Często roczna opłata za parkowanie to symboliczne kwoty 10 - 20 zł, kiedy za klasyczne auto musimy zapłacić ok. 1500 zł.

Ile kosztuje hybryda z silnikiem benzynowym?

Rynek samochodów hybrydowych bardzo mocno się rozwija, podobnie zresztą jak samochodów elektrycznych. Ceny hybryd są jednak bardzo różne. Zależy to przede wszystkim od segmentu, w jakim auto hybryda się znajduje. Najpopularniejszą hybrydą na świecie jest Toyota Prius, która kosztuje ponad 120 000 zł. W przedziale pomiędzy 100 000 a 150 000 zł znajdziesz zresztą bardzo dużo propozycji samochodów hybrydowych. Oprócz wspomnianej Toyoty Prius możesz wybrć również Skodę Octavię czy różne modele Hyundaia lub Renault. Kolejną grupę będą stanowić samochody w przedziale 150 000–200 000 zł, takie jak BMW Seria 2 czy Lexus UX. Nieco powyżej 200 000 zł. będzie Cię kosztować Audi Q3 i BMW Seria 3. Luksusowych modeli w przedziale 300 000–400 000 zł nie ma już tak dużo, a powyżej 400 000 zł znajdziesz samochody takich marek jak Land Rover, Lexus czy Porsche.

Jakie są najtańsze auta hybrydowe?

A jakie są najtańsze hybrydy 2022roku?Najtańsze auta hybrydowe to w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym Fiat Panda oraz Fiat 500, których cena nie przekracza 60 000 zł. Tanie auta hybrydowe, takie jak Suzuki Swift czy Kia Stonic, znajdziesz również w przedziale 60 000–80 000 zł. W przypadku samochodów hybrydowych z silnikiem diesla najtańsze auto hybrydowe to Kia Ceed, którą kupisz nieco poniżej 90 000 zł. W przypadku samochodów hybrydowych z silnikiem diesla nie masz dużego wyboru w żadnym przedziale cenowym. Znajdziesz tu przede wszystkim droższe modele marki Volvo, Mercedes i BMW. 

Czy tanie auto hybrydowe jest dobrym rozwiązaniem?

W internecie znajdziesz wiele rankingów dostępnych w Polsce samochodów hybrydowych z silnikiem benzynowym lub diesla – i to w różnych przedziałach cenowych. Nie musisz decydować się jednak na zakup nowego samochodu. Istnieje już całkiem interesujący rynek wtórny. W przypadku samochodów hybrydowych warto jednak pamiętać o tym, że tanieją one znacznie wolniej niż ich tradycyjne odpowiedniki. Czyli właściciel sprzedawanego auta hybrydowego jest w stanie odzyskać istotną część poniesionych kosztów. I trudno się dziwić. Nowe auta hybrydowe są zazwyczaj droższe od swoich spalinowych odpowiedników, a najtańsze hybrydy używane cieszą się dużym zainteresowaniem. Kalkulując kupno samochodu hybrydowego, warto wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników: koszty samochodu, koszty paliwa i koszty eksploatacji, które będą się różnić w przypadku różnych modeli i marek. Niezwykle istotna jest również liczba pokonywanych przez Ciebie kilometrów.

Jak wygląda kwestia ubezpieczenia samochodu hybrydowego?

Wiesz już, jak przedstawia się tankowanie i eksploatacja hybrydy, ale to nie wszystkie koszty dotyczące auta, bo przecież samochód podlega także ubezpieczeniu. Wysokość składki OC będzie zależała od tych samych czynników, jak w przypadku auta o tradycyjnym napędzie. Pod uwagę bierze się przede wszystkim profil kierowcy, a następnie parametry samego samochodu. Na tę chwilę w Polsce nie przysługują zniżki dla właścicieli aut hybrydowych, tak jak jest to np. na Zachodzie. Zasadniczo kwestia napędu nie ma aż tak dużego wpływu na wysokość składki i dużo zależy ogólnie od informacji o samochodzie oraz konkretnego ubezpieczyciela. Jeżeli chcesz wykupić tanie OC, szukasz korzystnego ubezpieczenia AC lub interesuje Cię pakiet ubezpieczeń samochodowych, porównaj i przeanalizuj kilka ofert na naszej stronie lub skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci znaleźć najlepszą ofertę ubezpieczenia w najkorzystniejszej cenie.

Chcesz ubezpieczyć samochód?

Aby znaleźć dobrą polisę dla Twojego auta, zadzwoń na naszą infolinię, przyjdź do jednej z placówek CUK Ubezpieczenia lub skorzystaj z kalkulatora online.