W tym artykule:
- Co to jest filtr oleju i za co odpowiada?
- Co ile należy wymieniać filtr oleju?
- Gdzie jest filtr oleju?
- Jak wymienić filtr oleju?
- Jak odkręcić filtr oleju?
- Jak dokręcić filtr oleju?
- Zatkany filtr oleju – objawy
- Czy filtr oleju ma wpływ na ciśnienie oleju?
- Jaki filtr oleju wybrać? Sprawdź po numerze VIN
- Ile kosztuje filtr oleju?
- Zabezpiecz się i wykup ubezpieczenie!
Filtr oleju to jeden z kluczowych elementów, który dba o kondycję i prawidłowe działanie silnika Twojego samochodu. Trzeba jednak pamiętać o jego regularnej wymianie. W tym artykule dowiesz się wszystkiego na temat filtra oleju – co to jest, gdzie się znajduje, jak często go wymieniać oraz czy możesz zrobić to samodzielnie.
Najważniejsze informacje:
- Filtr oleju ma ważne zadanie, które polega na oddzieleniu wszelkich zanieczyszczeń, chroniąc silnik przed zużyciem.
- Wymianę filtra oleju możesz przeprowadzić samodzielnie albo w warsztacie.
- Producenci aut zalecają, aby wymieniać filtr razem z olejem. Najlepiej robić to raz na rok albo w przedziale co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów.
- Zapchany filtr może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym gaśnięcia silnika, przegrzania, spadku mocy, uszkodzenia układu smarowania, a nawet większego spalania paliwa.
Co to jest filtr oleju i za co odpowiada?
Filtr oleju to niewielki, ale niezwykle ważny element układu smarowania silnika, którego głównym zadaniem jest oczyszczanie oleju z wszelkich zanieczyszczeń. Najczęściej ma postać metalowej puszki. Podczas pracy silnika olej znajdujący się w misce olejowej, zaczyna krążyć w układzie. Smaruje ruchome elementy, redukując tarcie oraz odprowadzając ciepło. W trakcie tego procesu zbiera jednak drobinki metalu, sadzę, kurz oraz inne zanieczyszczenia, które mogłyby doprowadzić do szybszego zużycia silnika. Filtr oleju odpowiada zatem za zatrzymywanie tych zanieczyszczeń, aby olej mógł spełniać swoje funkcje w sposób skuteczny. Dzięki regularnej wymianie możesz znacząco wydłużyć żywotność silnika i zapewnić jego optymalne osiągi.
Wielu kierowców zastanawia się, jaki filtr oleju wybrać do swojego pojazdu. Kluczowe jest, aby był dopasowany do modelu samochodu oraz specyfikacji oleju.
Co ile należy wymieniać filtr oleju?
Informację o tym, co ile wymieniać filtr oleju, znajdziesz w zaleceniach od producenta Twojego modelu samochodu.Mechanicy zalecają jednak, aby robić to przy każdej zmianie oleju. W praktyce oznacza to wymianę raz do roku albo co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Jeśli jednak zauważysz problemy z wydajnością silnika, ciśnieniem oleju – warto sprawdzić, czy filtr nie jest zapchany i wymienić go wcześniej.
Gdzie jest filtr oleju?
Na to, gdzie jest filtr oleju, wpływa model i marka samochodu. Najczęściej znajdziesz go w okolicy silnika, a konkretniej umieszczony w jego dolnej części. Może być w okolicach wlewu oleju, aby skutecznie oczyszczać go podczas obiegu w układzie smarowania. W wielu autach dostęp do filtra jest możliwy od spodu pojazdu, dlatego konieczne jest uniesienie go na podnośniku lub wjechanie na kanał serwisowy. W nowszych modelach samochodu filtr oleju bywa również zamontowany od góry silnika w specjalnej obudowie, co ułatwia jego wymianę bez potrzeby podnoszenia pojazdu.
Jak wymienić filtr oleju?
Aby dowiedzieć się, jak wymienić filtr oleju, przygotuj do tego specjalne narzędzia. Rodzaj i wielkość dopasuj do swojego modelu samochodu. Na pewno przyda Ci się specjalny klucz do filtra oraz do korka spustu oleju od miski olejowej w odpowiednim wymiarze. Przyda Ci się też miska zlewowa lub pojemnik o dużej pojemności. Oczywiście musisz mieć też olej silnikowy rekomendowany do Twojego modelu i marki samochodu.
Przed przystąpieniem do pracy, zlej cały dotychczasowy olej silnikowy, odkręcając korek do miski olejowej. Przyda Ci się do tego wcześniej przygotowane naczynie. Załóż ponownie korek i przejdź do wymiany filtra.
- 1Rozpocznij od odkręcenia filtra oleju ręką lub specjalnym kluczem. Jeśli masz wariant z wkładem, to wystarczy go wyciągnąć.
- 2Oczyść powierzchnię z pomocą miękkiej ściereczki, aby nie zostawić żadnych zabrudzeń.
- 3Wraz z filtrem wyciągnij uszczelkę, którą musisz wyczyścić i nasmarować.
- 4Załóż nowy filtr oleju.
- 5Po założeniu ponownym filtra, uzupełnij płyny eksploatacyjne i uruchom silnik.
- 6Sprawdź, czy nic nie przecieka.
Ile trwa wymiana filtru oleju? Jeśli przygotujesz do tego odpowiednie narzędzia, zajmie Ci to około godziny. Doświadczeni kierowcy, dla których wymiana filtra paliwa czy wykonanie innych drobnych prac konserwacyjnych nie są obce – nie będą mieli z tym większego problemu. Zadanie to wymaga nieco więcej czasu i zaangażowania od osób, które robią to po raz pierwszy.
Z kolei w warsztacie mechanicznym samo wykonanie usługi może zająć zaledwie 30 minut. Niestety, do kosztów samego produktu, trzeba jeszcze doliczyć cenę za montaż. Ile kosztuje wymiana filtra oleju u mechanika? Najczęściej nie przekracza ona 100 złotych. Cena może być dwukrotnie wyższa za usługę w autoryzowanych serwisach (ASO).
To ważne!
Wymiana oleju w samochodzie i filtra powinna odbywać się w tym samym czasie. Jeśli nie masz wiedzy technicznej oraz mechanicznej, najlepiej zleć tę usługę w warsztacie.
Jak odkręcić filtr oleju?
Jeśli chcesz wiedzieć, jak odkręcić filtr oleju, musisz zaopatrzyć się w specjalny do tego przyrząd. Klucz do filtrów umożliwia sprawne wykonanie tego zadania i składa się ze specjalnego uchwytu zakończonego łańcuchem lub paskiem. Zaciska się go na filtrze. W następnym kroku wystarczy odkręcić go zgodnie z odwrotnym ruchem wskazówek zegara.
Jest jeszcze kilka sposobów na to, jak odkręcić filtr oleju bez klucza. Możesz go przebić, korzystając ze śrubokrętu z młotkiem, przecinaka albo pręta. Przyda się do tego wystarczająco długie narzędzie, aby jeszcze go przekręcić. Wśród domowych sposobów jest jeszcze użycie taśmy rzepu, owijając ją wokół filtra i tym samym odkręcenie bez konieczności posiadania klucza. Możesz użyć do tego również klucza płaskiego, ale wymaga nieco więcej precyzji i zręczności. Jeśli nie posiadasz żadnych dodatkowych przyrządów, wypróbuj trik z użyciem gumowych rękawiczek, które zwiększają przyczepność.
Pamiętaj o tym, aby odkręcanie filtra silnika odbywało się w bezpiecznych warunkach. Przede wszystkim silnik powinien być chłodny, aby nie powodował oparzeń. Jeśli nie masz zbyt dużej wiedzy technicznej albo nie czujesz się na siłach wykonywać tego samodzielnie, lepiej zleć tę usługę mechanikowi. Sposoby na to, jak odkręcić filtr oleju bez klucza, mogą być przydatne, ale jeden błędny ruch może spowodować uszkodzenia.
Jak dokręcić filtr oleju?
Zastanawiasz się teraz, jak dokręcić filtr oleju? Przede wszystkim zrób to dopiero po nasmarowaniu uszczelki i założeniu nowej puszki. Zrób to bez użycia klucza, używając wyłącznie siły rąk. Niektórzy używają do tego papieru ściernego, aby dłonie się nie ślizgały. Możesz też założyć rękawiczki. Jak mocno dokręcić filtr oleju? Do momentu, kiedy poczujesz opór. Nie używaj zbyt dużej siły, bo może to przynieść odwrotny skutek.
Uwaga!
Zbyt mocne dokręcenie filtra oleju może być problematyczne przy późniejszym odkręcaniu, a nawet uszkodzić gwint.
Zatkany filtr oleju – objawy
Zużyty filtr oleju daje charakterystyczne objawy. Zaburza on pracę całego układu smarowania. Co powinno Cię zaniepokoić?
- Lampka ostrzegawcza na desce związana z olejem – to sygnał, że należy zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu i sprawdzić ciśnienie.
- Głośno działający silnik – zapchany filtr oleju w układzie smarownaia wpływa na działanie różnych elementów ruchomych, co prowadzi np. do metalicznych dźwięków, stukania.
- Gaśnięcie silnika – filtr blokujący przepływ oleju może powodować nierówną pracę i unieruchomienie samochodu.
- Wyższe zużycie oleju – problemy z filtrem prowadzą do nieprawidłowego obiegu płynu eksploatacyjnego, co w efekcie sprawia, że szybciej się kończy.
Jeśli powyższe problemy nie są Ci obce, to może być to wina zatkanego filtra oleju. Objawy nie powinny być ignorowane, ponieważ mogą prowadzić do ograniczenia smarowania silnika, a co za tym idzie – zatarcia się jednostki napędowej i jego uszkodzenia.
Do czego mogą doprowadzić objawy zużytego filtra oleju?
- Zwiększone zużycie silnika – związane z nieprawidłowym smarowaniem ruchomych części w jednostce napędowej. Może to powodować szybsze zużycie tłoków, wału korbowego czy panewki.
- Spadek osiągów silnika – brak odpowiedniego smarowania powoduje większe tarcie między elementami jednostki napędowej, co skutkuje mniejszą mocą oraz wydajnością.
- Przegrzanie silnika – nadmierne tarcie i brak chłodzenia prowadzą do poważnych uszkodzeń i konieczności naprawy.
- Wpływ na emisję spalin i zużycie paliwa – w niektórych sytuacjach zapchany filtr oleju może prowadzić do nieprawidłowego spalania, większej ilości emitowania szkodliwych substancji, a także konieczności częstszego tankowania ze względu na spadek wydajności silnika.
Podobne problemy mogą pojawić się, kiedy zamontujesz zły filtr oleju. Objawy często rozpoczynają się od zapalenia się kontrolki na desce rozdzielczej, a później dochodzą do tego dziwne dźwięki silnika, spadek mocy oraz gaśnięcie auta.
Czy filtr oleju ma wpływ na ciśnienie oleju?
Zastanawiasz się, czy filtr oleju ma wpływ na ciśnienie oleju? Na Twojej desce rozdzielczej zapaliła się kontrolka, a silnik stracił moc? Utrudniony przepływ oleju przez filtr może być przyczyną zbyt niskiego ciśnienia. W pierwszej kolejności uzupełnij płyny eksploatacyjne, a jeśli to nie pomoże, zdemontuj filtr, aby sprawdzić, czy na jego obudowie nie ma uszkodzeń mechanicznych. Postępuj zgodnie ze wskazówkami, jak wymienić filtr oleju i ponownie przeprowadź testy ciśnienia. W razie problemów, zajrzyj do instrukcji obsługi Twojego modelu auta lub wybierz się do mechanika.
Pamiętaj!
Jazda z niskim ciśnieniem oleju może doprowadzić do awarii silnika.
Problem może pojawić się również, jeśli jest zatkany filtr oleju. Objawy mogą być powiązane ze zbyt wysokim ciśnieniem (np. nietypowe dźwięki z silnika, w tym odgłosy stukania), a na desce rozdzielczej, pojawia się wtedy kontrolka.
Jaki filtr oleju wybrać? Sprawdź po numerze VIN
Na rynku dostępnych jest wiele części do samochodów, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Przede wszystkim kieruj się zaleceniami producenta. W instrukcji obsługi pojazdu albo w katalogach danej marki znajduje się informacja, jaki filtr oleju zastosować. W sklepach motoryzacyjnych różnią się one długością, wymiarem gwintu, a także średnicą zewnętrzną oraz wewnętrzną. Zdarza się jednak, że produkt o takich samych albo zbliżonych rozmiarach, nie będzie pasować do Twojego modelu samochodu. To dlatego, że dobór filtra oleju powinien być podyktowany wymogami danego silnika. Postaw też na produkty od renomowanych producentów, którzy oferują wysoką jakość materiałów filtracyjnych. Niesprawdzone zamienniki mogą nie spełniać swojej funkcji.
Zwróć uwagę na rodzaje filtrów oleju w samochodzie. Bardzo popularne są warianty jednoczęściowe, które wymienia się w całości, czyli puszkowe. Dostępne są właściwie we wszystkich starszych autach i przykręca się je do korpusu silnika. W nowszych modelach stosuje się z kolei wkłady filtracyjne. Montowane są w szczelnych obudowach, które są zintegrowane z silnikiem samochodu. Produkuje się je bez użycia elementów metalowych, z wykorzystaniem nowoczesnych tworzyw sztucznych. Musisz zatem wiedzieć, jaki filtr oleju do samochodu wybrać pod względem zastosowanego wariantu w Twoim modelu. Przy okazji poznaj rodzaje olejów silnikowych, aby prawidłowo wymienić płyny eksploatacyjne w swoim aucie.
Nadal nie wiesz, który produkt będzie idealny? Wiele sklepów proponuje usługę, która polega na sprawdzeniu tego, jaki filtr oleju po VIN jest kompatybilny z Twoim autem. Przekłada się to na precyzyjne dopasowanie parametrów technicznych, biorąc pod uwagę silnik, model, rocznik oraz inne ważne informacje.
Ile kosztuje filtr oleju?
Na to, ile kosztuje filtr oleju, wpływa wiele czynników. Przede wszystkim wiele zależy od tego, na jaką markę produktu się zdecydujesz. Do tego dochodzi jeszcze kwestia tego, jaki rodzaj filtra oleju jest zamontowany w Twoim samochodzie oraz jakie ma parametry techniczne. Ceny wahają się zatem od kilkunastu aż do kilkuset złotych.
Pamiętaj jednak, że tanie zamienniki mogą kusić ceną, ale ich jakość często pozostawia wiele do życzenia. Słabsze materiały i niedokładne uszczelnienie mogą prowadzić do nieszczelności, obniżonego przepływu oleju i przedwczesnego zużycia silnika. Jeśli dowiesz się, ile kosztuje filtr oleju, to pamiętaj – wymienia się go wyłącznie raz na jakiś czas, więc nie jest to duża inwestycja.
Zabezpiecz się i wykup ubezpieczenie!
OC samochodu jest obowiązkowe dla każdego właściciela samochodu, ale nie jest to jedyny sposób zabezpieczenia finansowego swojego auta. Warto postawić na kompleksową ochronę i wykupić dodatkowo AC zapewniające wsparcie finansowe w razie uszkodzenia, zniszczenia lub kradzieży, a także assistance pomocne w drobnych naprawach na miejscu zdarzenia, holowaniu, a nawet usunięciu awarii w warsztacie. Porównaj dostępne ubezpieczenie auta w wielu towarzystwach pod względem zakresu ochrony oraz ceny w CUK Ubezpieczenia. Zapewnij kompleksowe zabezpieczenie i przygotuj się na każdą ewentualność!
FAQ:
- 1Czy filtr oleju należy zalać olejem?
Nie trzeba zalewać nowego filtra olejem. Wystarczy, że nasmarujesz uszczelkę i dokręcisz prawidłowo nową część.
- 2Jaki gwint ma filtr oleju?
Filtr oleju ma gwint prawy. Właśnie dlatego, aby go odkręcić, trzeba robić to odwrotnie do ruchu wskazówek zegara – w lewą stronę.
- 3Czy przy wymianie filtra trzeba też wymienić olej?
Zaleca się jednoczesną wymianę filtra i oleju, aby nie dostarczać ponownie zanieczyszczeń do jednostki napędowej.
Oceń artykuł