2024-12-02

Co się stanie, jeśli wlejesz diesla do benzyny i odwrotnie?

Wlałeś złe paliwo? Sprawdź, jakie mogą być konsekwencje takiej pomyłki.

Co się stanie, jeśli wlejesz diesla do benzyny i odwrotnie?

Wiesz, że zalanie baku samochodu nieprawidłowym paliwem jest niewskazane, jednak nie wiesz dlaczego? Dowiedz się, co się stanie, jeśli wlejesz diesla do benzyny i co zrobić w razie takiej pomyłki. Czy sytuacja jest równie niebezpieczna, jeśli benzynę wlejesz do auta z silnikiem diesel? Odpowiadamy.

Najważniejsze informacje:

  • Co się stanie, jeśli wlejesz diesla do „benzyniaka”? Objawiać się będzie to nierówną pracą silnika, a w najgorszym przypadku popsuje się katalizator.
  • Gorzej, jeśli do auta z silnikiem diesel wlejesz benzynę. Może spowodować to m.in. zatarcie elementów układu wtryskowego. Naprawa może być bardzo kosztowna.
  • By uniknąć pomyłki, zajrzyj do instrukcji obsługi pojazdu czy dowodu rejestracyjnego, a dowiesz się, jakie paliwo zatankować do auta. W nowszych modelach etykieta, informująca o rodzaju paliwa obowiązkowo znajdować się musi także przy korku wlewu paliwa.
  • Jeśli zorientujesz się, że się pomyliłeś, nie włączaj silnika. Usuń paliwo z baku, a najlepiej zleć to specjaliście, który upewni się, że układ paliwowy jest czysty. W sytuacji, gdy auto zostało uruchomione i dopiero wtedy rozpoznałeś objawy użycia niewłaściwego paliwa, należy natychmiast zgasić silnik i wezwać pomoc.
  • Im szybciej zareagujesz, tym mniej zapłacisz u mechanika. Usuwanie paliwa ze zbiornika może kosztować ok. 200-400 zł. Naprawa auta, w którym niewłaściwe paliwo zasiało spustoszenie, może być o wiele droższa.
  • Warto w takich sytuacjach mieć ubezpieczenie assistance, by móc skorzystać z holowania do najbliższego mechanika.

Co się stanie, jeśli jednak wlejemy diesla do baku „benzyniaka”?

Stało się. Olej napędowy trafił do baku auta na benzynę. Warto zaznaczyć, że to, co się teraz wydarzy, zależy od ilości niewłaściwego paliwa. Jeśli jest go tylko niewiele, auto ruszy, jednak wyraźnie będzie można odczuć nierówną pracę silnika. Jeśli pomimo tych objawów, kierowca nadal będzie poruszał się takim pojazdem, w najgorszym przypadku popsuje się katalizator. Trzeba będzie go wymienić, a koszt takiej inwestycji jest zależny od modelu auta. 

Co innego, jeśli zbiornik paliwa w „benzyniaku” zostanie zatankowany do pełna olejem napędowym. Wtedy silnik nie uruchomi się w ogóle. 

Jeśli do nowoczesnego silnika benzynowego trafi olej napędowy, oprócz problemów z katalizatorem czy uszkodzeniem wtrysków, może dojść do tzw. spalania stukowego. Powoduje to nadtopienie i uszkodzenie powierzchni tłoków lub wypalenie gniazd zaworowych. Bardzo podobne w skutkach może być zatankowanie benzyny o niższej liczbie oktanowej.

A co gdy nalejemy benzyny do silnika diesla?

W tym przypadku konsekwencje zalania złego paliwa mogą być gorsze. Czasem kierowca nie od razu orientuje się, że popełnił błąd. Dopiero po kilku dniach może okazać się, że podzespoły są zniszczone. Jeśli benzyna trafi do zbiornika samochodu z silnikiem dieslowym, może dojść do zatarcia elementów układu wtryskowego. Będzie to skutkować koniecznością zakupu nowych wtryskiwaczy lub pompowtryskiwaczy, pompy wysokiego ciśnienia czy pompy paliwa. W przypadku nowoczesnych samochodów taki remont może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Sprawdź ceny paliw w Polsce.

Gdzie znaleźć informacje o rodzaju paliwa?

By ułatwić kierowcy tankowanie, stosowane jest oznaczenie paliw na stacji. Od 2018 roku w krajach Unii Europejskiej obowiązuje zharmonizowany system etykiet. Spotkasz teraz naklejkę ze znakami: paliwo E10, E5, E85 (dla benzyny), B7, B10, XTL (olej napędowy) czy H2, LPG, CNG, LNG (paliwa gazowe). Taki system został wprowadzony, by zmniejszyć ryzyko pomyłki. Etykiety te często zobaczysz na polskich stacjach obok „starych” oznaczeń i symboli, czyli: Pb, ON, LPG czy CNG. 

Pożyczyłeś samochód lub kupiłeś niedawno nowy i nie wiesz, czym uzupełnić bak? Po pierwsze, informacja o tym, jakim paliwem zasilany jest silnik danego samochodu, znajduje się w instrukcji obsługi samochodu czy też dowodzie rejestracyjnym w rubryce P3. Stosuje się następujące oznaczenia:

  • P – benzyna;
  • D – olej napędowy;
  • LPG – gaz płynny propan-butan;
  • CNG – gaz ziemny skroplony (metan);
  • H – wodór;
  • BD – biodiesel;
  • E85 – etanol;
  • EE – energia elektryczna;
  • 999 – inne.

Jeśli jednak nie masz przy sobie tego dokumentu i nadal nie wiesz, czy bak zalać benzyną, czy dieslem, spójrz na korek wlewu paliwa. W pojazdach silnikowych, od 18 listopada 2016 roku, obowiązkowo umieszcza się na klapie od zbiornika paliwa etykietę, informującą o tym, jakie paliwo należy wlewać. Jeśli auto zasilane jest dieslem, zobaczysz naklejkę z napisem ON czy diesel lub B. Jeśli do zbiornika trzeba nalać benzyny, spotkasz oznaczenie Pb lub E.

Dowiedz się, czym się różni diesel od benzyny.

Co zrobić, gdy wleje się diesla do benzyny?

Jeśli zorientujesz się, że z powodu roztargnienia, wlałeś do baku auta niewłaściwe paliwo, pod żadnym pozorem nie uruchamiaj silnika! Paliwo mogłoby wtedy dostać się do układu wtryskowego i paliwowego i doprowadzić do kosztownych szkód.

W pierwszej kolejności udaj się do pracownika stacji benzynowej. Bardzo prawdopodobne, że dysponuje on specjalnym sprzętem, dzięki któremu szybko wypompujesz całe paliwo ze zbiornika w samochodzie. Później będzie trzeba jeszcze wypłukać zbiornik. By zrobić to dokładnie, warto zlecić cały proces specjaliście. Pamiętaj tylko, że auto musi być odholowane, bo uruchomienie silnika może być dla niego niebezpieczne!

Jeśli o swoim błędzie przekonasz się w trasie, najlepiej jak najszybciej wyłączyć samochód. Im więcej niewłaściwego paliwa dostanie się do silnika, tym gorzej. Następnie trzeba wezwać pomoc drogową. Warto skorzystać z ubezpieczenia assistance i holowania do najbliższego warsztatu, jeśli Twoja polisa samochodowa to obejmuje. 

Teraz pora na to, by specjalista opróżnił zbiornik, a następnie przeczyścił układ paliwowy, a konkretnie zbiornik, pompę paliwa, filtr, przewody, a nawet wtryskiwacze. Konieczna będzie także wymiana filtra paliwa. 

Nie masz ubezpieczenia, zapewniającego pomoc na drodze, a chciałbyś je mieć? Sprawdź, ile zapłacisz za kompleksową polisę dla swojego auta w naszym kalkulatorze OC i AC.

A co zrobić, gdy wleje się benzyny do diesla?

Dokładnie to samo, co w sytuacji odwrotnej. Najlepiej od razu wylać całe paliwo, a jeśli pomyłkę odkryjesz dopiero po pojawieniu się niepokojących symptomów, trzeba wyłączyć silnik i zadzwonić po pomoc. Warto pamiętać, że wlanie benzyny do diesla może być katastrofalne w skutkach. Właśnie dlatego, im wcześniej zorientujesz się, że użyłeś niewłaściwego paliwa, tym lepiej. Unikniesz naprawy, która może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Z kolei opróżnienie zbiornika paliwa w warsztacie jest o wiele tańsze – trzeba za taką usługę zapłacić ok. 200-400 zł. W skrócie: bardziej opłaca się reagować szybko, zanim auto zacznie poważnie szwankować.

FAQ:

  • 1
    Co jest gorsze: wlanie diesla do benzyny czy benzyny do diesla?

    Zdecydowanie gorsze w skutkach będzie wlanie benzyny do silnika diesla. Może to spowodować awarię wielu podzespołów np. wtryskiwaczy, pompy paliwa czy pompy wtryskowej itd.

  • 2
    Ile może być benzyny w dieslu?

    Wszystko zależy od rocznika samochodu. Starsze samochody tolerowały domieszkę benzyny nawet 10-15%. Mało tego! Niektórzy celowo dodawali benzynę do aut z silnikiem dieslowym. Miało to pomóc w uruchomieniu silnika w okresie mrozów. Nowoczesne diesle są już bardziej czułe. Każda ilość nieprawidłowego paliwa może być katastrofalna w skutkach.

Oceń artykuł

5.00
(2)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku