Metoda serwisowa - inaczej metoda bezgotówkowa, sposób wypłaty świadczenia w ramach polisy komunikacyjnej, polegający na rozliczeniu się towarzystwa ubezpieczeniowego z warsztatem samochodowym, w którym ubezpieczony naprawiał pojazd. Ubezpieczyciel może zastrzec sobie miejsce, w którym auto poszkodowanego powinno być naprawione. Może to być autoryzowany serwis producenta lub mniejszy warsztat, z którym towarzystwo ma podpisaną umowę o współpracy. To ile będzie kosztowało usunięcie usterki ustala się na podstawie specjalistycznego programu np. Audatex czy Eurotax.Towarzystwo pokrywa zarówno koszt wymienianych części, jak i robocizny, a rozliczenie odbywa się na podstawie przedstawionych rachunków i faktur.
Czy wiesz, że...
Ponieważ w tej metodzie likwidacji szkody komunikacyjnej ubezpieczony nie otrzymuje odszkodowania bezpośrednio, nazywa się ją inaczej metodą bezgotówkową lub warsztatową. Metodaserwisowa jest przeciwieństwem metody kosztorysowej, która polega na wypłacie pieniędzy “z góry”, na podstawie stworzonego przez rzeczoznawcę kosztorysu.
Przykładowo, Cezary spowodował stłuczkę na parkingu. Jego auto zostało zniszczone, ale ponieważ miał ubezpieczenie autocasco, nie musiał naprawiać go na własną rękę. Jego ubezpieczenie przewidywało rozliczenie według metody serwisowej, która jest bardzo wygodna dla ubezpieczonego. Cezary musiał tylko dostarczyć auto do wskazanego przez ubezpieczyciela warsztatu. Rozliczenie przebiegało bez jego udziału. Towarzystwo pokryło koszt naprawy jego auta, przesyłając określoną kwotę bezpośrednio na konto warsztatu.