2023-10-27

Nowe przepisy dla pieszych w 2023 roku

Czy w 2023 roku sytuacja prawna pieszych się zmieniła?

Nowe przepisy dla pieszych w 2023 roku

W 2023 r. nadal obowiązują przepisy, dotyczące pieszych na przejściach, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r. W opinii wielu osób przepisy te wcale nie poprawiły bezpieczeństwa na drogach. Chociaż w sprawie tej interweniowali posłowie, Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że nie planuje w najbliższym czasie zmian w tym temacie. Jak więc wyglądają aktualnie przepisy dotyczące przejścia dla pieszych? Odpowiadamy!

Kto ma pierwszeństwo na pasach 2023?

Nowe przepisy na temat pierwszeństwa pieszych na pasach weszły w życie 1 czerwca 2021 r. Według art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym:

„Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju”.

Analiza tego przepisu na temat pieszych na pasach pozwala wywnioskować, że mają oni pierwszeństwo w dwóch przypadkach:

  • wtedy, kiedy już są na przejściu, czyli kroczą przez tzw. zebrę,
  • wtedy, kiedy dopiero wchodzą na przejście, a więc, gdy np. jedna noga jest już nad jezdnią. Jest to zasadnicza różnica w stosunku do przepisów obowiązujących przed 1 czerwca 2021 r., kiedy to pieszy miał pierwszeństwo tylko wtedy, kiedy był na pasach.

Ważne!

Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na temat „nowe przepisy dla pieszych a tramwaj”. Wspomniany wyżej art. 13 ust. 1a mówi, że przechodząc przez torowisko to pieszy musi ustąpić pierwszeństwa tramwajowi. Ma on o wiele dłuższą drogę hamowania niż samochód w związku z tym trudniej byłoby motorniczemu zatrzymywać maszynę każdorazowo, gdy widzi, że pieszy ma zamiar przejścia przez torowisko.

Przejście dla pieszych – przepisy dotyczące obowiązków pieszych

Trzeba jednak pamiętać, że pieszy nie tylko ma prawo do pierwszeństwa na pasach, ale musi stosować się do pewnych zasad. Mówi o tym ten sam artykuł ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli art. 13, ale ust. 1.

„Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych”.

A co oznacza ta „szczególna ostrożność”? By poznać definicję, musimy zajrzeć do art. 2 pkt 22 wspomnianej wyżej ustawy. To nic innego, jak:

„(...) ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie”.

Mówiąc krótko – będąc na przejściu dla pieszych trzeba mieć oczy szeroko otwarte!

Kiedy nie trzeba ustąpić pierwszeństwa pieszemu?

Wiemy już, jak wygląda kwestia „piesi a pierwszeństwo”. A czy są sytuacje, kiedy kierujący samochodem nie musi ustępować pierwszeństwa pieszemu? Oto kilka z nich.

Analizując przytoczone wyżej przepisy można dojść do wniosku, że pieszy nie powinien wkraczać na tzw. zebrę nagle, gdy np. samochód jest bardzo blisko przejścia. Oznaczałoby to niezachowanie wspomnianej wyżej „szczególnej ostrożności”. Nie jest więc dozwolone wykorzystywanie przez pieszych pierwszeństwa i wchodzenie na jezdnię na pasach w każdej sytuacji. W związku z tym, jeśli pieszy wtargnie na pasy, mimo że znajduje się np. blisko nich jadący zgodnie z przepisami samochód, to on będzie winny kolizji, a nie kierowca.

Pierwszeństwa pieszemu nie trzeba ustępować także, jeśli na przejściu dla pieszych zainstalowana jest działająca sygnalizacja. Pieszy, który wejdzie na pasy pomimo czerwonego światła łamie przepisy i to on, a nie kierowca byłby winny ewentualnej kolizji czy wypadkowi.

Pieszy przechodzący przez jezdnię nie ma także pierwszeństwa na tzw. przejściach sugerowanych. Musi wtedy przepuścić inne pojazdy i dopiero wtedy może przejść przez jezdnię. Czym są przejścia sugerowane? Więcej na ten temat przeczytasz tu: Pieszy na pasach a pierwszeństwo.

Apel o nowe przepisy dotyczące pieszych na pasach

Pod koniec 2022 r. poseł Artur Szałabawka zgłosił do Ministerstwa Infrastruktury interpelację, w której zadał pytanie o to kiedy przepisy dotyczące pieszych na pasach zostaną poprawione. Powoływał się na to, że przepisy, które weszły w życie od 1 czerwca 2021 r. wcale nie wpłynęły na zmniejszenie liczby wypadków na pasach. Wręcz przeciwnie – policja notuje od tamtej pory więcej zdarzeń tego typu. Wynika to według posła z poczucia, że w związku z pierwszeństwem na pasach, będąc pieszym jest się bezkarnym na drodze.

Ustosunkowując się do tej interpelacji Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało jednak, że w najbliższym czasie nie będą planowane nowe przepisy dla pieszych.

Nowe przepisy – piesi a telefony komórkowe

Pamiętajmy, że nie tylko zachowanie szczególnej ostrożności należy do obowiązków pieszego na przejściu dla pieszych. Od 1 czerwca 2021 r. nie może on korzystać z telefonu komórkowego podczas przechodzenia przez jezdnię czy torowisko. Mówi o tym art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

„Zabrania się (...) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych”.

Warto wiedzieć, że pieszy, który nie zastosuje się do tego zakazu może otrzymać mandat w wysokości 300 zł.

Nowe przepisy dla pieszych w 2023 roku – podsumowanie

  • W 2023 r. obowiązują przepisy, dotyczące pieszych na przejściu, które weszły w życie od 1 czerwca 2021 r.
  • Przepisy dotyczące przejścia dla pieszych mówią, że pierwszeństwo ma pieszy. Wyjątkiem jest przejście przez torowisko.
  • Pieszy ma pierwszeństwo zarówno, kiedy jest na pasach, jak i wtedy, gdy chce dopiero na nie wejść.
  • Pieszy musi zachować na pasach szczególną ostrożność i nie może używać smartfona, przechodząc przez „zebrę”.
  • Używanie telefonu komórkowego przez pieszego, przechodzącego przez jezdnię na pasach, karane jest mandatem w wysokości 300 zł.
  • Nowe przepisy dotyczące pierwszeństwa na pasach wcale nie zmniejszyły liczby wypadków z udziałem pieszych. W najbliższym czasie jednak Ministerstwo Infrastruktury nie planuje zmian w przepisach.

Pieszy bezpieczny w drodze – sprawdź ubezpieczenie od CUK

To, czy pieszy jest bezpieczny na przejściu dla pieszych to wynik m.in. tego, jak zachowuje się on oraz inni uczestnicy ruchu drogowego. Jednak będąc w drodze zawsze może zdarzyć się wypadek. Przykładem niech będzie upadek na śliskim chodniku zimową porą. Warto wiedzieć o istnieniu specjalnego ubezpieczenia, które przeznaczone jest dla osób, będących „w drodze”, czyli dla kierowców, pasażerów aut, a także pieszych.

Mowa tu o polisie Bezpieczni w drodze, którą przygotowaliśmy w CUK dla naszych klientów we współpracy z towarzystwem Aegon.

Jaką ochronę zapewnia ubezpieczenie pieszym? W zależności od wariantu (dostępne są dwa) zostanie wypłacone świadczenie bliskim ubezpieczonego w razie jego śmierci w wypadku komunikacyjnym, np. w wyniku potrącenia na pasach. Jeśli w związku z takim zdarzeniem na drodze, ubezpieczony pieszy nie będzie mógł pracować, otrzyma świadczenie finansowe. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku, w ramach wyższego pakietu polisy, można otrzymać aż 500 000 zł. Z kolei w związku z doznaniem trwałego uszczerbku na zdrowiu w wyniku wypadku komunikacyjnego, ubezpieczony otrzymać może nawet 100 000 zł. Polisa przewiduje również świadczenie dzienne w ramach pobytu ubezpieczonego w szpitalu.

Chcesz wiedzieć, ile kosztować będzie w Twoim przypadku ubezpieczenie na życie? Zapraszamy do naszego kalkulatora ubezpieczeń na życie.

FAQ

  • 1
    Czy trzeba czekać aż pieszy przejdzie przez całe pasy?

    Nie, nie ma takiej konieczności. Kierowca musi zatrzymać swój pojazd i stać przed przejściem tak długo, by nie zmuszać pieszego do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku. Jeśli pieszy opuści pas ruchu, który zajmuje samochód, kierowca może ruszyć. Konieczne jest jednak zachowanie wzmożonej ostrożności.

  • 2
    Jaki mandat za nieprzepuszczenie pieszego na pasach 2023?

    Kierowcy, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu na pasach grozi mandat w wysokości 1500 zł oraz punkty karne. Taryfikator mandatów zmienił się 1 stycznia 2022 r. Ponadto, od 17 września 2022 r. obowiązuje kara recydywy, również w przypadku nieprzepuszczenia pieszych na pasach. Jeśli kierowca zostanie przyłapany na tym wykroczeniu po raz drugi w ciągu 24 miesięcy, policja może ukarać go mandatem w wysokości 3000 zł, czyli podwójną stawką.

  • 3
    Ile punktów za wymuszenie pierwszeństwa 2023?

    Za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach kierowca może zostać ukarany mandatem oraz otrzymać 15 punktów karnych. Taryfikator mandatów zmienił się 17 września 2022 r.

  • 4
    Jakie zmiany w przepisach ruchu drogowego od 1 lipca 2023 r.?

    Od 1 lipca 2023 r. w życie weszły m.in. takie zmiany w przepisach jak: zakaz wyprzedzania się TIRów na drogach szybkiego ruchu, brak opłaty za przejazd autostradą A2 na odcinku Konin – Stryków i A4 na odcinku Wrocław – Sośnica, czy możliwość odbycia kursów reedukacyjnych, zmniejszających liczbę punktów karnych (jednak nie częściej niż raz na 6 miesięcy) itd.

Oceń artykuł

1.00
(1)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku