2023-11-24

Poduszka powietrzna w samochodzie – najważniejsze informacje

Dowiedz się, jak działają poduszki powietrzne!

Poduszka powietrzna w samochodzie – najważniejsze informacje

Poduszka powietrzna to oprócz pasów bezpieczeństwa jeden z najważniejszych elementów ochrony życia i zdrowia kierowcy lub pasażera w momencie groźnego wypadku z udziałem aut. Liczba oraz rozmieszczenie poduszek i kurtyn powietrznych w samochodzie zależy od standardu i udogodnień technicznych danego pojazdu. Co warto wiedzieć o tym elemencie bezpieczeństwa? Na najważniejsze pytania dotyczące poduszki powietrznej do samochodu odpowiadamy w poniższym tekście. Przeczytaj naszą poradę i poznaj szczegóły tego zagadnienia!

Poduszka powietrzna w aucie – funkcja i działanie

Poduszka powietrzna w samochodzie jest jednym z najważniejszych elementów systemu bezpieczeństwa biernego, którego zadaniem jest redukcja skutków kolizji lub wypadku. Zlokalizowane w odpowiednim miejscu auta poduszki amortyzują uderzenia głowy i klatki piersiowej w inne elementy pojazdu podczas zderzenia czołowego lub bocznego. Gdy dochodzi do odpowiednio mocnego uderzenia, poduszka powietrzna w aucie eksploduje, napełniając się gazem i przechwytując bezwładne ciało kierowcy lub pasażera. Wymiana tego elementu bezpieczeństwa jest konieczna tylko po jego użyciu lub awarii. 

Poduszka powietrzna składa się z trzech podstawowych elementów:

  • układu uaktywniającego;
  • generatora gazu;
  • elastycznego pojemnika (często wykonanego z mieszanki nylonu i bawełny).

Jakie są typy poduszek powietrznych w aucie?

Choć przed długi czas powszechnie znana była jedynie poduszka powietrzna w kierownicy, a później też przed siedzeniem pasażera, to z czasem system ten znacznie ewoluował. Przede wszystkim liczba tego typu zabezpieczeń w pojeździe zaczęła się zwiększać – tak samo, jak ich dodatkowe lokalizacje. Wraz z rozwojem nowych technologii pojawiły się również rozwiązania mające na celu chronić wszystkich pasażerów auta w obliczu nagłego zderzenia czołowego lub bocznego.

Obecnie w różnych modelach aut można znaleźć m.in. poduszki:

  • przednie – znajdują się w kierownicy i w górnej części panelu po stronie pasażera;
  • boczne (kurtynowe) – w zewnętrznej krawędzi oparcia fotela lub okładzinie drzwi;
  • kolanowe – pod kierownicą i pod schowkiem od strony pasażera;
  • dachowe (kurtynowe) – w przedniej lub tylnej części dachu.

Poduszka powietrzna w kierownicy oraz u pasażera w przedniej części panelu to obecnie standard stosowany w większości samochodów. Inne poduszki (boczne i kurtynowe) stają się takim w pojazdach wyższego segmentu. Ich rodzaj i rozmieszczenie uzależnia zatem głównie klasa samochodu. Mogą być one także dostępne w tańszych modelach aut, jednak przeważnie będzie to dotyczyło rozszerzonej wersji wyposażenia danego pojazdu.

Czy wiesz, że...

Pierwsze poduszki powietrzne pojawiły się w modelach samochodów z lat 70.? Pierwszym autem wyposażonym w poduszkę powietrzną był natomiast Oldsmobile Toronado z 1973 r. Współcześnie poduszka powietrzna w kierownicy oraz u pasażera z przodu stanowi standard wyposażenia do każdego samochodu. Coraz częściej spotyka się też boczne, kolanowe i kurtynowe poduszki powietrzne o coraz wyższej skuteczności w obliczu nagłego zderzenia.

Jak zbudowane są poduszki powietrzne?

Współczesne poduszki powietrzne umieszczone w autach osobowych zbudowane są z trzech elementów. Wśród nich znajdują się:

  • 1
    Układ uaktywniający – złożony z wielu części, w tym z czujnika zderzenia i cyfrowego układu mikroprocesorowego.
  • 2
    Generator gazu – dawniej do produkcji poduszek powietrznych stosowano sprężone powietrze, które obecnie jest zastępowane gazem. Generator składa się natomiast z zapalnika i paliwa stałego – napełnia on worek powietrzny w momencie zderzenia.
  • 3
    Elastyczny worek, czyli właściwa poduszka – pojemnik ten może być wykonany z różnych materiałów, np. tkanin nylonowo-bawełnianych lub poliamidowych.

Poduszka powietrzna w aucie niezależnie od jej lokalizacji otwiera się w tysięcznych części sekundy od rozpoczęcia zderzenia. Uderzające w poduszkę ciało kierowcy lub pasażera wypycha z niej gaz (zwykle azot, rzadziej dwutlenek węgla) wydostający się następnie przez boczne otwory. Konstrukcja poduszki, a przede wszystkim wykorzystanie pojemnika wykonanego z trwałego tworzywa nadają im cechę trwałości i wytrzymałości. O ile nie dojdzie do wypadku, potrafi ona „przeżyć auto”.

Czy można jeździć samochodem bez poduszki powietrznej?

Poduszka powietrzna w samochodzie może w obliczu wypadku okazać się tak samo ważna, jak zapięcie pasów bezpieczeństwa. Chroni ona bowiem najbardziej narażone na skutki zderzenia części ciała, takie jak głowa, szyja oraz klatka piersiowa przed zderzeniem z kierownicą, szybą, deską rozdzielczą lub innymi elementami.

Poduszki powietrzne stanowią obowiązkowe wyposażenie samochodów od 2009 roku w Unii Europejskiej. Czy można zatem jeździć autem bez poduszki powietrznej? Absolutnie nie. Jedyna dopuszczalna prawnie sytuacja, kiedy samochód może zostać dopuszczony do ruchu bez poduszek powietrznych, ma miejsce, gdy auto fabrycznie ich nie miało. Jeśli na przykład kupiłeś używany samochód, upewnij się w renomowanym warsztacie, czy jest tam sprawna poduszka powietrzna w kierownicy lub w innych dedykowanych miejscach pojazdu.

Wymiana poduszki powietrznej – co mówią przepisy?

Jeżeli podczas wypadku doszło do aktywacji jakiejkolwiek poduszki powietrznej, konieczna będzie ich bezzwłoczna wymiana. Może to jednak sporo kosztować – zwłaszcza w przypadku wysokiej klasy aut. Tu rodzi się zwykle pytanie: czy możliwa jest naprawa zużytej poduszki powietrznej?

Odpowiedzi można doszukiwać się w obowiązujących przepisach, a dokładniej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 r. w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko. Na podstawie tych zapisów wnioskować należy, że zużyte poduszki zawsze należy wymontować i na ich miejscu umieścić nowe.

Co zrobić, gdy zapali się kontrolka poduszki powietrznej?

Powody, dla których zauważymy zapaloną kontrolkę poduszki powietrznej, mogą być różne. Świadczy to często o uszkodzeniu mechanizmu czujnika poduszki lub taśmy znajdującej się pod kierownicą. Jedyną skuteczną metodą wyjaśnienia tej sytuacji jest skorzystanie z pomocy specjalisty w renomowanym warsztacie samochodowym. Warto sprawdzić wcześniej, czy kontrolka poduszki powietrznej nie zapala się z powodu pasa – można temu wówczas łatwo zaradzić, uwalniając go. Jednak również w tym wypadku bezpieczniej będzie skonsultować sprawę z diagnostą.

Widzisz zapaloną kontrolkę poduszki powietrznej? Oto najczęstsze przyczyny:

  • rozłączenie się wtyczek odpowiadających poszczególnym poduszkom;
  • zużycie przewodów łączących poduszki z jednostką sterującą;
  • awaria czujnika zderzeniowego.

Nie zapomnij o ubezpieczeniu auta – sprawdź ofertę CUK!

Oprócz zachowania troski o stan poduszek powietrznych i innych systemów bezpieczeństwa w aucie pamiętaj także o obowiązkowym ubezpieczeniu OC pojazdu oraz innych polisach komunikacyjnych, które ochronią Cię finansowo od skutków kolizji lub wypadku. Nie zwlekaj i już dziś wykup dostosowany do Twoich potrzeb pakiet OC i AC w korzystnej cenie! Dzięki bogatej ofercie CUK znajdziesz aktualne propozycje od ponad 30 znanych towarzystw w jednym miejscu.

Wypróbuj kalkulator OC i AC na stronie, sprawdź najlepsze oferty, a wybraną polisę opłać zdalnie bez wychodzenia z domu! O potrzebne ubezpieczenie możesz zapytać także naszego doradcę na infolinii (22 27 00 337) lub osobiście w najbliższej stacjonarnej placówce CUK w Twojej okolicy – zachęcamy do kontaktu!

Czytaj także: Likwidacja szkody z AC – jak otrzymać odszkodowanie?

FAQ – najczęściej zadawane pytania:

  • 1
    Ile kosztuje nowa poduszka powietrzna do samochodu?

    Cena wymiany poduszki powietrznej po wypadku jest uzależniona od modelu i standardu danego pojazdu. Nowa poduszka powietrzna kierowcy to najczęściej koszt od około 300 do 800 zł; poduszka powietrzna pasażera – od 250 do 400 zł, natomiast skasowanie kontrolki poduszki powietrznej po usunięciu awarii będzie kosztowało od 100 do 150 zł. Należy też pamiętać, że na łączny koszt takiej naprawy w aucie wpłynie liczba poduszek, które wystrzeliły podczas zderzenia.

  • 2
    Czy warto kupić samochód z uszkodzonymi poduszkami?

    Odpowiadając na to pytanie, należy przeprowadzić drobiazgową kontrolę podzespołów w aucie. Może okazać się bowiem, że nie tylko poduszka, ale także inne elementy systemu bezpieczeństwa wymagają drogiej naprawy. O ile za wymianę poduszek możemy zapłacić stosunkowo niewiele, to w przypadku usunięcia dodatkowych skutków wypadku będą to już poważne koszta. Decyzję o zakupie takiego pojazdu należy zatem przemyśleć, szacując, ile pieniędzy będziemy zmuszeniu przeznaczyć na naprawę uszkodzonych elementów, bez których nie ma mowy o bezpiecznej jeździe.

  • 3
    Ile trwa wymiana poduszki powietrznej w samochodzie?

    Jeśli wymianą objęte są jedynie generatory gazu lub elementy okablowania, nie będzie to czasochłonnym zabiegiem – zajmie około 2 godzin. Jednak w przypadku wymiany całej poduszki czas ten może się nieco wydłużyć – do około 3 godzin, a procedura będzie bardziej kosztowna. Wszystko zależy też od liczby poduszek w aucie, które wymagają wymiany.

  • 4
    Czy auto przejdzie przegląd z kontrolką poduszki?

    Nie. Auto ze świecącą kontrolką układu ABS czy poduszki powietrznej nie przejdzie pozytywnie przeglądu. Jeżeli kontrolki są uszkodzone, fachowiec wykryje niesprawność za pomocą komputera diagnostycznego. Aby przywrócić pojazd do pełnej sprawności po zdarzeniu drogowym, nie można pominąć wymiany elementów systemu airbag. Bez tego powypadkowy samochód na pewno nie otrzyma pozytywnej oceny podczas przeglądu technicznego.

Oceń artykuł

4.67
(9)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku