Dowiedz się, czym jest zjawisko quiet quitting w pracy, które przypisuje się szczególnie pokoleniu Z. Dlaczego się pojawiło? Jak można mu zapobiec? Szczegóły znajdziesz w poniższym tekście.
Najważniejsze informacje:
- Quiet quitting – co to znaczy? To podejście, polegające na braku zaangażowania w pracę i niepodejmowaniu nowych wyzwań. Pracownik wykonuje tylko niezbędne minimum.
- Jego celem jest zachowanie równowagi psychicznej i tzw. work-life balance.
- Myślenie charakterystyczne dla tego trendu dotyczy głównie osób urodzonych w czasach gospodarki wolnorynkowej, czyli pokolenia „Z” czy milenialsów.
- Pracodawca może walczyć z pojawieniem się tego zjawiska w firmie poprzez zastosowanie np. atrakcyjnego systemu premiowania i motywowania, przejrzystych warunków pracy czy dbanie o dobrostan pracowników. Jednym ze sposobów jest umożliwienie im dołączenia do tzw. grupowego ubezpieczenia na życie czy wykupienia pakietu medycznego.
Czym jest quiet quitting?
Quiet quitting w języku polskim oznacza „cichą rezygnację” lub „ciche odchodzenie”. Zjawisko to dotyczy sposobu zachowywania się w miejscu pracy. Pracownicy co prawda wykonują swoje obowiązki, ale robią tylko to, czego wymaga od nich zakres obowiązków. Nie angażują się w dodatkowe zadania, nie przejmują odpowiedzialności za duże projekty i nie wykazują chęci podejmowania nowych wyzwań w pracy.
Pogłębiony quiet quitting może być objawem wypalenia zawodowego. Więcej na temat tego zespołu cech przeczytać możesz w tym tekście: Czym jest wypalenie zawodowe i jak się przed nim chronić?
Dopasujemy ubezpieczenie firmowe do Twoich potrzeb. Zostaw kontakt, a zadzwonimy do Ciebie.
Jakie są przyczyny zjawiska quiet quitting?
Centrum szkoleniowe dla liderów biznesu ICAN Institute wskazuje, że najczęstszymi przyczynami bierności w pracy wśród Polaków jest:
- brak możliwości awansu i rozwoju zawodowego,
- niskie szanse na podwyżkę,
- nieprzyjemna atmosfera w pracy,
- lider nieumiejący zarządzać zespołem,
- wypalenie zawodowe,
- relokacja (konieczność zmiany miejsca zamieszkania z powodu pracy).
Quiet quitting a pandemia
Chociaż zjawisko istniało już od dawna, pogłębiła je pandemia. Z powodu trudności finansowych wielu pracowników zostało zwolnionych, a ich obowiązki musieli wykonywać inni ludzie. Powodowało to narastającą frustrację, ponieważ wraz z dodatkowymi zadaniami nie nastąpiło zwiększenie wynagrodzenia.
Kolejną przyczyną jest fakt, że podczas pandemii wiele firm decydowało się na przejście na system pracy zdalnej. Wraz z nim pojawiło się jednak oczekiwanie, że pracownik będzie zostawał „po godzinach”, a takie zaburzenie work-life balance jest prostą drogą do wypalenia zawodowego czy pojawieniem się bierności w pracy.
Czy pokolenie Z jest bardziej podatne na quiet quitting?
Okazuje się, że do podstawowych przyczyn trendu, skutkującego biernością w pracy zaliczyć trzeba także kwestie środowiskowe. Osoby urodzone w latach (1980-1996), czyli tzw. milenialsi, a także w latach (1997-2012), czyli pokolenie Z mogą ulegać zjawisku częściej niż ich rodzice. Milenialsi i „Zetki” wychowywali się w czasach gospodarki wolnorynkowej czy rynku pracownika i mogli sobie pozwolić na zachowanie odpowiedniej równowagi między pracą a życiem prywatnym. Z kolei rodzice i dziadkowie (pokolenie baby boomers, urodzone w latach 1946-1964 i generacja X z lat 1965-1979) dorastała w świadomości kultury pracy. Pełne zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy to zaprzeczenie quiet quittingu w pracy.
Z DORADCĄ
Jaki jest cel quiet quitting w pracy?
Osoby urodzone w czasach gospodarki wolnorynkowej cenią sobie poczucie satysfakcji z pracy. Wiedza o tym, że można ją osiągnąć m.in. dzięki zachowaniu work-life balance, czyli po prostu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, przekłada się na praktykowaniu tzw. cichego odchodzenia. Pracownik nie angażuje się emocjonalnie w wykonywanie obowiązków również z tego powodu, że nadmierne poświęcanie się firmie prowadzić może do pogorszenia zdrowia psychicznego, wypalenia zawodowego, a co za tym idzie braku satysfakcji życiowej.
Celem quiet quittingu w pracy jest więc unikanie stresu w pracy, który pojawia się nierzadko, gdy pracownik obciążony jest dużą liczbą obowiązków i odpowiedzialnością. „Cicha rezygnacja” jest według osób, ją praktykujących profilaktyką wypalenia zawodowego poprzez zmianę priorytetów życiowych z osiągnięcia kariery zawodowej na zachowanie zdrowia psychicznego i radości z życia.
Czy można przeciwdziałać temu zjawisku?
Pracodawcy na całym świecie obawiają się spadku produktywności swoich podwładnych, co przekładać się może mniejszymi obrotami firmy. Czy można zrobić coś, aby ograniczyć zjawisko quiet quitting w pracy? By temu przeciwdziałać, warto więc zadbać o:
- precyzyjnie określony zakres obowiązków,
- atrakcyjny system premiowy,
- stworzenie przyjaznej atmosfery w pracy,
- niestronienie od pochwał,
- dbałość o potrzeby pracowników,
- elastyczne godziny pracy,
- możliwość pracy zdalnej,
- zapewnienie przejrzystej ścieżki awansu,
- wparcie w rozwoju zawodowym,
- odpowiednie zarządzanie stresem,
- zadbanie o pozafinansowe czynniki motywacyjne (np. karnety wstępu, zwrot kosztów dokształcania),
- itd.
Grupowe ubezpieczenie na życie sposobem na quiet quitting
Do pozafinansowych sposobów motywowania pracowników można zaliczyć dodatkowe benefity np. pakiety medyczne czy ubezpieczenie grupowe dla pracowników.
- Ubezpieczenie zdrowotne
To, ile kosztuje ubezpieczenie zdrowotne, zależy m.in. od liczby osób, które podpiszą umowę. W miejscu pracy można zgromadzić sporą liczbę chętnych. Dodatkowo takie ubezpieczenie zdrowotne jest częściowo opłacane przez pracodawcę. Decyzja o podpisaniu umowy z towarzystwem i zapewnieniu swoim ludziom dostępu do prywatnej opieki medycznej nie tylko uatrakcyjnia pracodawcę w oczach kandydatów na pracowników, ale także osób już zatrudnionych w firmie. Dbałość o zdrowie jest częścią dążenia do work-life balance, które leży u podstaw quiet quittingu.
- Grupowe ubezpieczenie na życie
Jednym z plusów ubezpieczenia na życie zawieranego w pracy jest niska składka w porównaniu z indywidualną polisą. Właśnie dlatego pracownicy często się na takie grupowe ubezpieczenie w pracy decydują. To także duży plus dla pracodawcy w oczach zatrudnionych ludzi. Pokazuje on poprzez przystąpienie do takiego ubezpieczenia, że troszczy się o dobrostan swoich pracowników.
Warto wiedzieć, że taka polisa ma także minusy. Dowiedz się, jakie są wady i zalety grupowych ubezpieczeń na życie. Co ciekawe, grupowe ubezpieczenie na życie w pracy nie stoi na przeszkodzie, by wykupić indywidualną polisę. Mało tego, oba produkty się uzupełniają i jeśli dane zdarzenie znajduje się w zakresie zarówno „grupówki”, jak i indywidualnego ubezpieczenia, można otrzymać podwójne świadczenie.
Dowiedz się, ile kosztuje prywatne ubezpieczenie na życie, wpisując dane w porównywarce ubezpieczeń na życie. Mało tego! Nie tylko przeanalizujesz tu kilka ofert, ale będziesz mógł kupić wybraną z nich przez internet.
FAQ:
- 1Czym jest quiet firing?
Pojęcie oznacza tzw. ciche zwalnianie. Podejście występuje wśród kadry zarządczej firmy i polega na (czasem nieuświadamianym) zachęcaniu pracownika do zwolnienia się. Objawia się brakiem wsparcia pracowników, pomijaniem w awansach czy ograniczaniem dostępu do ciekawych projektów.
- 2Czym jest work-life balance?
To idea oznaczająca równowagę między życiem prywatnym a zawodowym. Zasady work-life balance to m.in. efektywne zarządzanie czasem pracy, regularny wypoczynek, odpowiednio długie przerwy w pracy itd.
Oceń artykuł