2022-04-29

Czym jest czujnik położenia wału?

Dowiedź się więcej na temat czujnika położenia wału.

Czym jest czujnik położenia wału?

Czujnik położenia wału to jeden z wielu czujników, które odpowiadają bezpośrednio za pracę jednostki napędowej. Jego zadaniem jest zbieranie informacji o aktualnym położeniu wału korbowego oraz prędkości obrotowej. Zebrane dane przesyłane są do komputera, który ustala najlepszy moment na podanie kolejnej porcji paliwa oraz kąt wyprzedzenia zapłonu.

Pomiar dokonywany przez czujnik położenia wału korbowego jest bardzo dokładny. Zapewnia to specjalna tarcza pomiarowa zamontowana na kole zamachowym silnika lub kole pasowym wału korbowego.

Jakie są znaki awarii czujnika położenia wału?

Awaria czujnika położenia wału może skończyć się unieruchomieniem pojazdu. Odpowiedzialny jest za to komputer, który steruje pracą jednostki napędowej wyłącznie na podstawie danych zbieranych przez czujniki. Dzięki temu czujnikowi komputer wie, co robi silnik. Kiedy więc dochodzi do awarii czujnika, komputer otrzymuje informację, że silnik nie pracuje. Dlatego też następuje unieruchomienie pojazdu.

Najczęstszymi znakami uszkodzonego czujnika położenia wału są:

  • zapalenie się kontrolki check engine;
  • gaśnięcie silnika;
  • nierównomierna praca silnika;
  • problem z uruchomieniem silnika;
  • brak możliwości rozruchu silnika;
  • niższe osiągi jednostki napędowej;
  • zwiększone zużycie paliwa;
  • problem z pracą EGR.

Jeżeli auto dobrze odpala „na zimno”, a nie chce się uruchomić „na ciepło”, to niemal pewne jest, że chodzi o uszkodzony czujnik położenia wału.

Powyższe „objawy” mogą być czasami mylące. Podobne usterki pojawiają się też w przypadku uszkodzenia układu zasilania lub układu zapłonowego. Wówczas możliwe jest także odcięcie dopływu paliwa i brak rozruchu jednostki napędowej. Aby na pewno wiedzieć, co uległo uszkodzeniu, należy przeprowadzić diagnostykę komputerową.

Dlaczego warto skorzystać z precyzyjnej diagnostyki?

W przypadku awarii niektórych czujników znajdujących się w pojazdach może nastąpić unieruchomienie auta. Czujniki komunikują się z poszczególnymi jednostkami sterującymi i przesyłają dane do komputera. Powodem awarii tych czujników mogą być zwarcia wewnętrzne, wewnątrz przewodowe, uszkodzenia mechaniczne, zabrudzenia części pomiarowych, korozja lub zły montaż.

Podczas awarii zalecane jest przeprowadzenie precyzyjnej diagnostyki. Wykonanie usługi diagnostyki komputerowej wiąże się z niewielkim kosztem. Trafność wskazania uszkodzonego elementu przekłada się potem na niski koszt wykonania naprawy. Warsztat samochodowy, który nie ma urządzeń do diagnostyki, nie jest w stanie jednoznacznie zlokalizować przyczyny danej awarii.  Mechanik może wówczas wymienić wiele elementów w naszym aucie, a my za to płacimy. Nie ma wówczas pewności, czy został naprawiony prawdziwy powód powstałej awarii.

Dobry sprzęt diagnostyczny pozwala na precyzyjną diagnostykę całego systemu oraz sprawdzenie zapisanych błędów. Zapewnia mechanikom dostęp do schematów instalacji, działania każdego podzespołu, jego danych technicznych i instrukcji wymiany. Dzięki temu pracownik wie, jak uzyskać dostęp do danego czujnika, co ma duży wpływ na jakość i czas wykonywanej naprawy. Diagnostyka komputerowa połączona z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem mechaników, usprawnia i przyspiesza proces naprawy pojazdu oraz obniża jej koszty.

Gdzie jest czujnik położenia wału?

Umiejscowienie czujnika położenia wału zależy od budowy silnika. Jednak najczęściej zamontowany on jest w pobliżu wieńca zębatego koła zamachowego silnika. Jest zamocowany na kadłubie silnika i skierowany w stronę koła sygnałowego na wale korbowym. Czujnik położenia wału to kilkucentymetrowy sensor mający sondę pomiarową, wtyczkę lub gniazdo do wtyczki w obudowie. Mocowany jest za pomocą kilku śrub.

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Jak i kiedy sprawdzić czujnik położenia wału?

Znając już lokalizację czujnika położenia wału, można sprawdzić, czy działa on poprawnie. Najważniejsze, co można zrobić, to zwrócić uwagę na to, jaki jest stan czystości i ewentualne uszkodzenia czujnika. Zanieczyszczenia lub postępująca korozja zakłócają bowiem przesyłanie sygnałów elektromagnetycznych do komputera, czego efektem jest błędny odczyt danych. By sprawdzić poprawność przesyłania prawidłowych informacji przez czujnik położenia wału, konieczne jest zgłoszenie się do serwisu. Czynność ta jest skomplikowana i wymaga wiedzy specjalisty.

Jeżeli podejrzewasz awarię czujnika położenia wału, można za pomocą testera wyświetlić na liście danych obroty silnika oraz wałka rozrządu. Prawidłowe obroty silnika powinny być wyświetlane jako obroty rozrusznika w przedziale od 200. do 300. obr./min.

Najprostszym sposobem sprawdzenia działania czujnika położenia wału jest zastosowanie omomierza, czyli uniwersalnego miernika. Czujnik zazwyczaj ma trzy wtyczki. Masę czujnika trzeba połączyć z minusem miernika, a sygnał z plusem. Kolejnym krokiem jest zbliżenie do czujnika kawałka metalu i obserwowanie danych z omomierza.

Kolejnym przydatnym urządzeniem do sprawdzenia czujnika położenia wału jest oscyloskop, który pozwala zweryfikować impulsy wysyłane z czujnika. Ich odczyt umożliwia stwierdzenie, czy czujnik działa prawidłowo. W tym celu należy podłączyć przewód pomiarowy plus oscyloskopu do wyjścia czujnika oraz przewód minus do masy auta.

Powody psucia się czujnika położenia wału korbowego

Głównymi powodami awarii czujnika położenia wału korbowego są zwarcia przewodów, przerwanie przewodów, zanieczyszczenia opiłkami lub mechaniczne uszkodzenie koła sygnałowego. Powoduje to nierównomierną pracę silnika lub jego zatrzymanie.

“Objawy” awarii czujnika położenia wału są podobne w przypadku pojazdów benzynowych oraz z silnikiem diesla. Jednak inaczej wygląda ich naprawa. Awarie w autach z silnikiem diesla są zazwyczaj kosztowniejsze.

Przyczyny uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego – diesel i benzyna to:

  • korozja wtyczki;
  • korozja gniazda czujnika;
  • zaśniedzenie elementów przekazujących dane z czujnika do komputera sterującego pracą silnika;
  • usterka mechaniczna tarczy pomiarowej;
  • zwarcie wewnątrz czujnika;
  • uszkodzenie przewodów, wtyczki lub gniazdka;
  • przerwanie izolacji;
  • przerwanie przewodów;
  • zanieczyszczenie głowicy czujnika.

W przypadku pojawienia się jednej z ww. sytuacji należy zgłosić do warsztatu mechanicznego. Nie jest wskazane dalsze poruszanie się pojazdem. Wiąże się to z dużym niebezpieczeństwem, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Jeżeli zabrudzona jest głowica czujnika, to wymaga ona tylko oczyszczenia. W przypadku uszkodzenia lub przerwania przewodów konieczna jest pomoc specjalisty. Zazwyczaj następuje wymiana czujnika położenia wału korbowego na nowy.

Koszt i czas wymiany czujnika położenia wału

Czujnik położenia wału jest kluczową częścią silnika samochodu. Nie zawsze konieczna jest jego wymiana. Czasami wystarczy wyczyścić zabrudzoną głowicę czujnika lub naprawić uszkodzone przewody. Zaleca się też przeczyścić wszystkie styki preparatem do czyszczenia połączeń elektrycznych. Jeżeli konieczna jest wymiana czujnika położenia wału, koszt z tym związany nie jest zbyt duży. Cena zależy od modelu auta oraz producenta sensora. Natomiast koszt wymiany uzależniony jest od miejsca zainstalowania czujnika. Wykonanie usługi trwa zazwyczaj nie dłużej niż godzinę.

Czujnik położenia wału to jeden z najistotniejszych czujników w samochodzie. Wpływa on na pracę silnika oraz odpowiada za ograniczenie emisji toksycznych spalin. Dlatego ważne jest, żeby wiedzieć, gdzie go szukać w aucie oraz zwrócić uwagę na “objawy” możliwych awarii.

Bez prawidłowego odczytu danych pojazd może przestać prawidłowo funkcjonować, dlatego tak ważny jest w pełni działający czujnik położenia wału. Przy pojawieniu się cech jego awarii należy niezwłocznie zgłosić się do warsztatu samochodowego, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, kiedy samochód odmówi posłuszeństwa. Warto więc kontrolować jakość i żywotność czujnika położenia wału, co pozwoli zaoszczędzić na kosztach jego wymiany.

Ubezpieczenia samochodu

Samochód należy również ubezpieczyć. Najważniejsza jest polisa OC, bez której nie można mieć zarejestrowanego samochodu. Istnieją również inne formy ochrony zabezpieczające także interesy samego właściciela samochodu. Wśród nich pojawia się ubezpieczenie AC. W CUK znajdziesz różne propozycje takich polis, a nasi pracownicy pomogą Ci dobrać odpowiednie rozwiązanie.

Oceń artykuł

0
(0)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku