2023-02-06

Oszustwa ubezpieczeniowe — jak ustrzec się przed nieuczciwym klientem?

Dowiedz się, czym są fraudy ubezpieczeniowe. Pomoże Ci to zidentyfikować nieuczciwego klienta!

Oszustwa ubezpieczeniowe — jak ustrzec się przed nieuczciwym klientem?

Choć oszustwa ubezpieczeniowe dotyczą zwykle działań wyspecjalizowanych grup przestępczych i są związane z ubezpieczeniem komunikacyjnym, to wielu agentów na pewno spotkało się z innymi typami wyłudzeń odszkodowań z polisy. Jak funkcjonuje mechanizm fraudów? Kto płaci za oszustwo ubezpieczeniowe? Jak ustrzec się przed skutkami nieuczciwych praktyk? Odpowiedzi na te inne towarzyszące zagadnieniu pytania znajdziesz w tym tekście.

Czym są fraudy w ubezpieczeniach?

Fraudy ubezpieczeniowe to branżowy termin, którym określa się przestępstwa popełniane na szkodę ubezpieczycieli. Oszustwo ubezpieczeniowe może nastąpić na wszystkich etapach transakcji – zaczynając od momentu składania wniosku z fałszywymi informacjami, poprzez zgłaszanie fałszywych zdarzeń, a na umyślnym wyrządzaniu szkody kończąc.

Fraud ubezpieczeniowy może wystąpić zarówno w ubezpieczeniu majątkowym, jak i osobowym. Niezależnie od tego, czy klient zgłasza szkodę w mieniu, czy szkodę osobową, może się okazać, że zmyślił okoliczności powstania szkody lub wyrządził ją umyślnie w celu wyłudzenia świadczeń z polisy. Oszustwem ubezpieczeniowym może być także powiększanie rozmiarów szkody, by otrzymać wyższe świadczenie.

Oszustwa ubezpieczeniowe – przykłady

Zgodnie z analizą ekspertów CUK Ubezpieczenia do najczęstszych oszustw ubezpieczeniowych należą powodowane celowo kolizje drogowe z udziałem drogich w naprawach pojazdów. Nagminne jest również wykorzystywanie nienadających się do użytku wraków z importu jako „generatorów roszczeń”, szkody w leasingach głównie nowych aut, czy wyłudzenia roszczeń z pakietów pomocowych assistance.

Często spotykanym typem oszustw, które mają na celu wyłudzenie odszkodowania z OC, jest tak zwana jazda na stłuczkę, która polega na umyślnym spowodowaniu kolizji. Jest to nie tylko działanie nieuczciwe, ale także stwarzające realne zagrożenie dla życia i zdrowia innych uczestników ruchu.

Jeśli pracujesz jako agent ubezpieczeniowy możesz spotkać się z wieloma przejawami fraudów i nadużyć. Oszustwem ubezpieczeniowym jest także:

  • wypełnienie wniosku polisowego niezgodnie z prawdą, np. zmniejszenie liczby szkód w historii ubezpieczenia, podanie nieaktualnego adresu zamieszkania, zatajenie informacji o współwłaścicielu pojazdu lub dodatkowym kierowcy;
  • celowe wyrządzenie szkody w ubezpieczonym majątku, np. podpalenie drewnianego domu, aby uzyskać pieniądze z polisy mieszkaniowej, rozwiązując tym samym swoje problemy finansowe;
  • zgłoszenie nieistniejącej szkody, np. kradzieży mienia ruchomego, którego w rzeczywistości osoba ubezpieczona nie miała;
  • zatajenie lub przeinaczenie okoliczności szkody, np. twierdzenie, że za rozbicie szyby w aucie powstało w wyniku aktu wandalizmu, a nie działań własnego dziecka;
  • zwiększenie rozmiarów szkody, np. zgłoszenie w ramach stłuczki uszkodzonej karoserii, mimo że do zarysowań doszło już wcześniej;
  • fałszowanie dokumentacji niezbędnej do likwidacji szkody, np. przesłanie zdjęć innego auta niż ubezpieczonego, spisanie oświadczenia sprawcy szkody, które zawiera nieprawdziwe informacje.

Poznaj szczegóły współpracy

Zostaw kontakt, oddzwonimy
od poniedziałku do piątku w przeciągu 48h.
Na adres e-mail będziemy wysyłać ciekawe materiały dotyczące branży i możliwej współpracy.

Przy jakich ubezpieczeniach najczęściej dochodzi do wyłudzeń?

Raport PIU z 2022 roku dotyczący przestępczości ubezpieczeniowej podaje, że aż  67% wykrytych wyłudzeń odszkodowań związanych jest z polisami komunikacyjnymi. Tylko w 2021 roku ujawnione nienależne wypłaty w tym obszarze sięgnęły ponad 287 mln zł, a wartość ta z roku na rok rośnie. Oszustwa ubezpieczeniowe z OC, do których dochodzi najczęściej, (9980 zdarzeń) opiewają na łączną kwotę aż 96,2 mln zł! Mniejsza liczba wyłudzeń (4254) związana była z autocasco, lecz tu kwota była jeszcze wyższa – 99 mln zł.

Oszustwa ubezpieczeniowe – kto za nie płaci?

Niewykryte oszustwa ubezpieczeniowe dotykają zarówno ubezpieczycieli, jak i samych klientów towarzystw. Wyłudzone odszkodowania przyczyniają się bowiem do wzrostu wypłaty świadczeń, czego rezultatem jest sukcesywne podwyższanie składki obowiązującej wszystkich klientów.

Jak towarzystwa zabezpieczają się przed oszustwami ubezpieczeniowymi? Przede wszystkim poprzez dokładną analizę szkód i domniemanych okoliczności zdarzeń, które do nich doprowadziły. W razie jakichkolwiek niejasności czy zastrzeżeń (np. jeśli szkoda jest nieproporcjonalnie duża w stosunku do opisu zdarzenia), towarzystwa zwracają się o pomoc do rzeczoznawców. Skutecznym działaniem jest także na przykład przeprowadzanie kontroli warsztatów samochodowych.

Jak postępować w przypadku nieuczciwych klientów?

Każde oszustwo ubezpieczeniowe jest czynem karalnym. Jaka kara grozi za wyłudzenie odszkodowania? Art. 298 § 1 Kodeksu karnego mówi, że kto celowo powoduje zdarzenie mające być podstawą do wypłaty odszkodowania, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Warto wiedzieć, że osoba, która przed wszczęciem postępowania karnego dobrowolnie zapobiegnie wypłacie odszkodowania, może uniknąć kary.

Jeśli jesteś świadkiem nieuczciwych praktyk lub sam padłeś ofiarą oszustwa ubezpieczeniowego zarówno jako agent, jak i osoba prywatna, zgłoś sprawę ubezpieczycielowi. Przestępczość ubezpieczeniową zwalcza na przykład Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jeżeli towarzystwo odkryje, że klient podaje fałszywe dane, może rozwiązać umowę, nakazać zwrot świadczeń lub skierować sprawę do właściwego organu.

Potrzebujesz dodatkowej wiedzy? Skorzystaj ze wsparcia CUK!

Dokładana weryfikacja dokumentów klienta, a także starannie przeprowadzona procedura związana z umową mogą nie wystarczyć, by uchronić się od nieuczciwego procederu w trakcie pracy. Potrzebujesz więcej informacji oraz porady eksperta? CUK Ubezpieczenia zapewnia wsparcie merytoryczne agentów na każdym etapie współpracy – odwiedź stronę i sprawdź szczegóły. Pracownicy działu Wsparcia Sprzedaży służą pomocą we wszystkich sprawach związanych z działalnością agencyjną!