Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

Szukasz ubezpieczenia samochodu?

2022-03-14

Wymiana uszczelki pod głowicą

W twoim pojeździe uszkodziła się uszczelka pod głowicą ? Dowiedź się więcej na jej temat.

Wymiana uszczelki pod głowicą

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą to usterka, która zdarza się w samochodach z pewnym przebiegiem. Naprawa wymaga demontażu głowicy silnika i większości jego osprzętu. Koszty wymiany uszczelki pod głowicą zależą od rodzaju jednostki napędowej. Gdy pojawiają się „objawy” uszkodzenia uszczelki pod głowicą lepiej nie zwlekać i jak najszybciej rozwiązać problem. 

Na cenę wymiany uszczelki pod głowicą składa się kilka pozycji, z których nie powinno się rezygnować. Powoduje to, że naprawa jest stosunkowo droga, jednak eksploatacja samochodu z wydmuchaną uszczelką może prowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia silnika. Okazuje się, że koszt naprawy uszczelki pod głowicą w silniku 1.9 tdi może wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Podobnie kształtują się ceny w przypadku popularnych samochodów miejskich z silnikami benzynowymi, takimi jak np. Peugeot 206. Wszystko zależy od zakresu czynności realizowanych podczas naprawy. Wybierając usługę wymiany uszczelki pod głowicą, warto zwrócić uwagę na to, że większość mechaników podaje jedynie orientacyjny koszt robocizny bez materiałów i kosztu usług dodatkowych, takich jak planowanie głowicy czy czyszczenie kanałów olejowych i układu chłodzenia. 

Uszczelka pod głowicą – objawy usterki

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą można rozpoznać na kilka sposobów. Nie zawsze widoczne są wszystkie „objawy”, które mogą na wskazywać usterkę. Wiele zależy od tego, jak duże jest uszkodzenie. Diagnozując awarię uszczelki pod głowicą, trzeba brać też pod uwagę fakt, że niektóre z objawów mogą wynikać z uszkodzenia innych podzespołów. Dlatego diagnozę na własną rękę na podstawie widocznych objawów, warto potwierdzić u dobrego mechanika, który wykluczy inne możliwości. Tak czy inaczej, obserwując typowe symptomy, lepiej udać się do warsztatu. 

Pojawienie się objawów uszkodzenia uszczelki pod głowicą oznacza, że coś nie działa i trzeba, jak najszybciej wykluczyć najgroźniejsze scenariusze. Zarówno w silnikach spalinowych, jak i benzynowych obserwuje się podobne objawy wskazujące na uszkodzenie uszczelki. Podobne są również powody ich uszkodzenia. W wielu przypadkach uszkodzenie uszczelki pod głowicą wynika z przegrzania silnika bezpośrednio przed awarią uszczelki. Dzieje się tak w samochodach z uszkodzonym układem chłodzenia. Przyczyną przegrzania się silnika mogą być też inne usterki lub praca pod dużym obciążeniem. Szybki wzrost temperatury jednostki napędowej może powodować także zbyt niski poziom płynu w układzie chłodzenia, jak i niedostateczna ilość oleju silnikowego. 

W każdym razie wzrost temperatury ponad normę powoduje osłabienie materiału, z którego wykonana jest uszczelka. Nie zawsze uszkodzenie daje o sobie znać zaraz po przegrzaniu jednostki napędowej. W wielu przypadkach uszczelka jeszcze jakiś czas spełnia swoją funkcję, zanim temperatury i ciśnienie generowane w komorze spalania wydmuchają uszkodzony element. Warto mieć na uwadze, że usterka uszczelki pod głowicą może być też spowodowana wadą fabryczną samej uszczelki lub jednostki napędowej. W takich przypadkach problem zazwyczaj rozwiązuje autoryzowany serwis na gwarancji. W samochodach, w których już wymieniono uszczelkę pod głowicą, ponowne jej uszkodzenie może wynikać także z niewłaściwie przeprowadzonej naprawy.

To ciekawe!

Numer VIN jest wyróżniającym się elementem na tabliczce znamionowej. Poszczególne znaki nie mogą być zatem mniejsze niż 4 mm. Inne napisy nie powinny być mniejsze niż 2 mm, aby były łatwe do odczytu.

Według rozporządzenia Komisji UE trzeba też uważać na to, aby tabliczka znamionowa była przytwierdzona do pojazdu za pomocą nitów. Dotyczy to tej, która jest wykonana z metalu i ma prostokątny kształt. W przypadku etykiet samoprzylepnych muszą one być zabezpieczone przy użyciu plomb. Chodzi o to, aby były odporne na ścieranie oraz ulegały zniszczeniu, kiedy trzeba je usunąć.

Jakie objawy wskazują na uszkodzenie uszczelki pod głowicą?

Jest kilka charakterystycznych objawów, które mogą wskazywać na uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

  • przegrzany silnik – przegrzanie silnika świadczy o problemie z układem chłodzenia. Może być on spowodowany wydmuchaniem uszczelki i ubytkiem płynu chłodniczego. Jeżeli powodem przegrzania się silnika była inna usterka i tak powinno się obserwować czy nie widać innych objawów uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Warto też zdecydować się na diagnostykę w warsztacie pod kątem uszkodzenia uszczelki;
  • biały kolor spalin – para wodna wydobywająca się z układu wydechowego zazwyczaj oznacza, że do komory spalania dostaje się płyn chłodniczy. Jednocześnie obserwuje się ubytek płynu chłodniczego, wzrost spalania i znaczny spadek mocy jednostki napędowej; 
  • ubytek płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym – ubytek płynu chłodniczego powinien zaalarmować każdego kierowcę. Może być sygnalizowany kontrolką na desce rozdzielczej. Jeżeli pomimo sprawdzenia układu chłodzenia problem powraca i widać inne objawy wskazujące na uszkodzenie uszczelki, takie jak zanieczyszczenie płynu chłodniczego olejem lub oleju silnikowego płynem, oznacza to usterkę uszczelki pod głowicą; 
  • płyn chłodniczy w oleju silnikowym – to znak, że wydmuchany został element uszczelki pod głowicą uszczelniający przestrzeń między kanałem olejowym i chłodniczym. Przedostanie się płynu do oleju silnikowego, diagnozuje się, odkręcając korek wlewu oleju i obserwując osad na jego wewnętrznej części. Jeżeli widać na korku maź o białym lub beżowym kolorze oznacza to, że w oleju jest płyn chłodniczy, co świadczy o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą; 
  • ślady oleju w zbiorniczku wyrównawczym – uszkodzenie uszczelki może też powodować przedostawanie się oleju do układu chłodzenia. Olej powoduje charakterystyczne zabrudzenie płynu. Może to wyglądać tak, jakby w płynie chłodniczym pojawiły się grudki lub plamki w ciemnym kolorze. Olej osadza się w układzie chłodzenia, ogranicza jego sprawność i przyspiesza zużycie jego poszczególnych elementów.

Pakiet OC i AC - oszczędzaj czas i pieniądze

  • Wiele towarzystw do wyboru,
  • Kompleksowa ochrona Twojego auta,
  • Pełne wsparcie doradców.

Jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą?

Sprawdzając objawy usterki uszczelki pod głowicą, warto wziąć pod uwagę awarie i naprawy, z którymi borykaliśmy się nieco wcześniej. Jeśli na skutek awarii układu zasilania (także LPG), uszkodzenia układu chłodzenia czy pod wpływem wyjątkowego obciążenia silnika, doszło do jego przegrzania, to awaria uszczelki jest bardziej prawdopodobna. Jak sprawdzać objawy wskazujące na usterkę uszczelki pod głowicą?

  • 1
    Kontrola stanu i czystości płynu chłodniczego – w przypadku problemu z utrzymaniem stanu płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym, trzeba przyjrzeć się bliżej układowi chłodzenia. Jeżeli jest szczelny i wszystkie jego elementy działają poprawnie, ale jednocześnie ubywa płynu lub w zbiorniczku widać zanieczyszczenie olejem, jest duże prawdopodobieństwo, że uszczelka została uszkodzona. Dolewanie płynu nie nie pomoże, trzeba udać się do warsztatu, by wymienić uszczelkę.
  • 2
    Kontrola czystości oleju silnikowego – płyn chłodniczy w oleju świadczy o uszkodzeniu uszczelki między kanałem olejowym i kanałem z chłodziwem. Objawy związane z przenikaniem płynu chłodniczego do oleju opisaliśmy wyżej. Aby sprawdzić, czy do oleju dostaje się płyn, wystarczy odkręcić korek wlewu oleju do silnika. Jeżeli pod korkiem widać jasną maź, to znaczy, że olej jest zanieczyszczony chłodziwem, co wskazuje na usterkę uszczelki pod głowicą.
  • 3
    Badanie zawartości spalin w układzie chłodzenia – czyli badanie szczelności układu chłodzenia to metoda sprawdzania uszczelki pod głowicą, którą można zlecić mechanikowi lub wykonać samodzielnie. Potrzebny jest do tego test chemiczny lub specjalne urządzenie. Test chemiczny można nabyć za kilkadziesiąt złotych. Badanie ma jednoznaczne określić, czy w płynie chłodniczym znajdują się spaliny. Jeżeli tak oznacza to uszkodzenie uszczelki pod głowicą i wnikanie spalin pod ciśnieniem do układu chłodzenia. Badanie spalin pozwala wykluczyć inne scenariusze, gdy trudno o jednoznaczną diagnozę „na oko”.
ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Sposób na uszczelkę pod głowicą

Jeżeli doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, jedyne co można zrobić, to wymienić ją na nową. Nie ma żadnego skutecznego patentu czy sposobu, na to, żeby naprawić lub doraźnie uszczelnić uszkodzenie. Zwlekanie z wymianą uszczelki i eksploatacja silnika z taką awarią, doprowadzi do dużych uszkodzeń w krótkim czasie. Dlatego, jeżeli po sprawdzeniu wszystkich możliwości, nic nie wskazuje na inne awarie, uszczelka jest uszkodzona, trzeba odstawić auto do warsztatu.

Wymiana uszczelki pod głowicą to czasochłonne zadanie. Wymaga demontażu głowicy i innych ważnych elementów osprzętu silnika. Procedura postępowania w przypadku takiej awarii zakłada realizację wielu dodatkowych czynności mających trwale przywrócić pełną sprawność jednostki napędowej. Co trzeba zrobić, żeby wymienić uszczelkę pod głowicą?

  • 1
    Demontaż napędu rozrządu – demontaż osprzętu zamontowanego między głowicą i blokiem silnika to podstawa. Najważniejszym elementem jest napęd rozrządu. 
  • 2
    Demontaż głowicy – po zdemontowaniu osprzętu można przystąpić do demontażu głowicy. Zdemontowana głowica odsłania uszkodzoną uszczelkę. 
  • 3
    Ocena stanu technicznego głowicy – po zdjęciu głowicy, należy wykonać ocenę stanu technicznego głowicy i wszystkich jej elementów. Jeżeli nie jest pęknięta, można przygotować ją do ponownego montażu. Warto sprawdzić, w jakim stanie są wałki, gniazda i panewki. Jeżeli ich stan nie budzi zastrzeżeń, należy je oczyścić i ponownie zamontować.
  • 4
    Planowanie głowicy – zdjęcie zabrudzeń i niewielkiej warstwy materiału ma zapewnić jakościowe połączenie między blokiem silnika i naprawioną głowicą. Głębokość planowania trzeba uwzględnić przy zakupie uszczelki pod głowicą. Nowa uszczelka powinna być grubsza od standardowej o wartość wymiaru głębokości planowania. Koszt planowania głowicy zależy od rodzaju jednostki napędowej i dostępu do usług mechanika w danym regionie.
  • 5
    Montaż głowicy – po planowaniu głowica powinna zostać wyposażona we wszystkie elementy rozrządu, tj. panewki, gniazda wałki, uszczelniacze itd.
  • 6
    Czyszczenie bloku silnika – trzeba pamiętać też o dokładnym oczyszczeniu powierzchni bloku silnika w miejscu montażu uszczelki. Mogą na nim zalegać zanieczyszczenia z oleju, płynu i elementy przegrzanej uszczelki.
  • 7
    Montaż nowej uszczelki i głowicy – podczas montażu, trzeba pamiętać o zachowaniu ostrożności. Uszczelka nie może zostać uszkodzona czy zagięta. Głowicę powinno się przykręcać nowymi śrubami. Wysoka temperatura, która doprowadziła do uszkodzenia uszczelki i odkształcenia głowicy, mogła wpłynąć negatywnie także na stan techniczny starych śrub. Może to utrudnić dokręcenie głowicy w odpowiednim momencie i utrzymanie trwałego połączenia uszczelki i głowicy gdy silnik będzie eksploatowany.
  • 8
    Montaż napędu rozrządu i pozostałych elementów osprzętu – po montażu głowicy należy zamontować zdemontowany wcześniej osprzęt. Rekomenduje się montaż nowych elementów przenoszących napęd rozrządu.
  • 9
    Czyszczenie kanałów olejowych i układu chłodzenia – warto wykonać dokładne czyszczenie kanałów olejowych i układu chłodzenia. Skoro widać osad z oleju w zbiorniczku wyrównawczym i chłodziwo na korku oleju (charakterystyczna maź) to oznacza, że w układzie zalegają zanieczyszczenia spowodowane awarią uszczelki.

Ile kosztuje i jak długo trwa wymiana uszczelki pod głowicą?

Wszystko zależy od skali przedsięwzięcia i dostępu do usług dodatkowych, takich jak planowanie głowicy. Dobrze zorganizowana wymiana uszczelki pod głowicą może zostać zakończona w ciągu dwóch dni. Wymaga to pełnego zaangażowania na każdym etapie. Oprócz realizacji działań polegających na demontażu i ponownym montażu komponentów wraz z nową uszczelką nie można zapomnieć o czyszczeniu układu olejowego i chłodzenia. Trzeba pamiętać też, że wymiana uszczelki pod głowicą i czyszczenie kanałów olejowych, i układu chłodzenia powoduje konieczność wykonania kompletnego serwisu olejowego i wymiany płynu chłodniczego na nowy po zakończeniu procedury. Koszt wymiany uszczelki pod głowicą, w zależności od sposobu szacowania ceny, określa się na blisko 1000 zł w przypadku prostych jednostek napędowych do kilku tysięcy w samochodach napędzanych zaawansowanymi technologicznie silnikami. 

Kalkulując koszt wymiany, trzeba brać też pod uwagę ceny materiałów eksploatacyjnych, które powinno się wymienić przy okazji na nowe oraz ceny usług, takich jak planowanie głowicy. Warto mieć świadomość, że uszkodzenie uszczelki pod głowicą może dać o sobie znać w najmniej oczekiwanym momencie. Dobrze jest w takich okolicznościach mieć możliwość skorzystania ze wsparcia w ramach usług Assistance oferowanych kierowcom przez większość ubezpieczających. To wygodne, gdy awaria zaskoczy nas zarówno podczas długiej podróży, jak i blisko domu, gdy nie ma możliwości kontynuowania jazdy. Kalkulator polisy z rozbudowanym pakietem ubezpieczeń samochodowych z pakietem Assistance można znaleźć na stronie CUK