Wizja kradzieży wymarzonego roweru nierzadko spędza sen z powiek właścicielom jednośladów. Dlatego też zazwyczaj decydują się oni na to, żeby zabezpieczyć swój rower przed kradzieżą.
Trzeba jednak przyznać, że zabezpieczenie roweru nie jest prostą sprawą. Jak skutecznie zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Jakie zapięcie do roweru wybrać?
Rodzaje zabezpieczeń rowerowych
Podstawą w skutecznym zabezpieczeniu roweru przed kradzieżą jest solidna i mocna blokada mechaniczna. Pamiętajmy – złodzieje właściwie w ogóle nie próbują otwierać blokad wytrychami, bądź różnymi akcesoriami. Wykorzystują technikę najłatwiejszą i niestety niezwykle efektywną – siłową. Większość kradzieży polega na przecięciu linki bądź łańcucha obcęgami.
Jakie zabezpieczenie wybrać, by zminimalizować ryzyko kradzieży? Ilu użytkowników, tyle opinii. Na rynku dostępne jest wiele różnych rodzajów zabezpieczeń rowerowych. Sprawdź, jakie są najważniejsze rodzaje zabezpieczeń rowerowych i poznaj ich zalety i wady!
Linka
Najpopularniejszy typ zapięcia rowerowego w Polsce. Wśród fachowców nie cieszy się dobrą opinią, a mimo to jest bardzo często wybierana przez rowerzystów. Stalowa linka jest najczęściej otoczona plastikową osłoną i skręcona w spiralę.
Plusem tego zapięcia jest wygoda użytkowania - spiralną linkę możemy rozciągnąć i przypiąć kilka elementów roweru jednym zabezpieczeniem. Linka jest lekka i ma niewielkie rozmiary.
Wadą tego zabezpieczenia jest jego trwałość - stal, z której jest wykonana linka, często nie jest najwyższej jakości, przez co bardzo łatwo można ją przeciąć odpowiednimi obcęgami.
Łańcuch do zadań specjalnych
Łańcuch to niezwykle wygodny i popularny typ zabezpieczenia. Jego niewątpliwą zaletą jest możliwość zabezpieczenia za jednym razem kilku elementów roweru np. przez założenie łańcucha przez ramę oraz koło. Łańcuchy dają też możliwość swobodnego połączenia dwóch rowerów.
Plusem łańcucha jest też jego wielkość - bez kłopotu zmieści się w plecaku bez zajmowania ogromnej ilości miejsca.
Użytkownicy zabezpieczenia w postaci łańcucha wskazują najczęściej na jego jedną istotną wadę - to zabezpieczenie waży naprawdę sporo (niektóre modele nawet 2 kg).
Z DORADCĄ
Zamki typu U-lock
U-lock to stalowy pałąk, za pomocą którego przytwierdzamy nasz rower do stojaków i znaków. Zamki typu U-lock to zamknięcie w kształcie litery U z hartowanej stali wraz z uchwytem mocującym do ramy roweru.
U-locki są stosunkowo pewnym zabezpieczeniem roweru. Potencjalny złodziej może mieć problem ze swobodnym przecięciem zapięcia, szczególnie jeśli zainwestowaliśmy w model wykonany ze stali wysokiej jakości.
Wadą tego zapięcia jest niewielkie pole manewru w kwestii miejsc, w których możemy przypiąć rower. Pod tym kątem u-lock przegrywa z łańcuchami i zapięciami spiralnymi.
Blokada na koło
Blokada na koło to zabezpieczenie w kształcie podkowy. Zamknięta blokada uniemożliwia przekręcenie koła. Blokada na koło sprawdza się idealnie, kiedy na krótką chwilę musimy pozostawić unieruchomiony rower (oraz kiedy mamy gwarancję, iż nikt w tym czasie nie odejdzie z nim pod pachą).
Z uwagi na fakt, że zabezpieczony w ten sposób rower można bez problemu przestawić (lub też wstawić do samochodu i odjechać), blokada na koło jest często stosowana jako zabezpieczenie dodatkowe. Nawet jeśli złodziejowi uda się sforsować łańcuch lub u-lock, to i tak nie będzie w stanie odjechać na naszym rowerze. Niektóre blokady na koło z tzw. “wyższej półki” dają możliwość zintegrowania jej z łańcuchem.
Zabezpieczenia mechaniczne mogą odstraszyć złodzieja, jednak nigdy nie dają 100% ochrony. Nawet najlepiej zabezpieczony rower może zostać skradziony, dlatego warto zadbać o ubezpieczenie roweru, które pokryje ewentualne straty.
Ubezpieczenie rowerowe online?
Teraz to możliwe! Skorzystaj z naszego internetowego kalkulatora polis rowerowych. Jeśli wolisz kupić polisę rowerową u doradcy ubezpieczeniowego, to zapraszamy do naszych placówek lub do kontaktu telefonicznego.
Oceń artykuł