Wizja kradzieży wymarzonego roweru nierzadko spędza sen z powiek właścicielom jednośladów. Dlatego też zazwyczaj decydują się oni na to, żeby zabezpieczyć swój rower przed kradzieżą. Trzeba jednak przyznać, że nie jest to prostą sprawą. Jak skutecznie zabezpieczyć rower przed kradzieżą i jakie zapięcie do roweru wybrać? Podpowiadamy!
Najważniejsze informacje:
- Najlepsze zabezpieczenie rowerowe to takie, które trudno sforsować. Należą do nich m.in. zapięcie typu U-lock czy łańcuch do roweru.
- Jak przypiąć rower do stojaka? Najlepiej zrobić to używając łańcucha lub U-locka, a także zastosować dodatkowo specjalną blokadę na koło rowerowe. Nawet jeśli złodziej zniszczy jedno zabezpieczenie, to z powodu unieruchomionego koła, nie odjedzie rowerem.
- Najmniej solidnym rodzajem zabezpieczenia rowerowego jest linka stalowa. Łatwo ją przeciąć. Lepszym od niej rozwiązaniem jest metalowe składane zapięcie.
- Przymocuj rower do stałego elementu także, gdy przechowujesz go na balkonie, w komórce lokatorskiej czy garażu.
- Jeśli rower zostanie skradziony, można go namierzyć dzięki specjalnym lokalizatorom GPS lub Bluetooth.
- Dodatkowym zabezpieczeniem jest ubezpieczenie roweru od kradzieży (z piwnicy czy ulicy) lub rabunku.
Jakie są rodzaje zabezpieczeń rowerowych?
Podstawą w skutecznym zabezpieczeniu roweru przed kradzieżą jest solidna i mocna blokada mechaniczna. Pamiętajmy – złodzieje właściwie w ogóle nie próbują otwierać blokad wytrychami, bądź różnymi akcesoriami. Wykorzystują technikę najłatwiejszą i niestety niezwykle efektywną – siłową. Większość kradzieży polega na przecięciu linki bądź łańcucha obcęgami.
Jakie zabezpieczenie wybrać, by zminimalizować ryzyko kradzieży? Ilu użytkowników, tyle opinii. Na rynku dostępne jest wiele różnych rodzajów zabezpieczeń rowerowych. Sprawdź, jakie są najważniejsze rodzaje zabezpieczeń rowerowych i poznaj ich zalety i wady!
Linka
Najpopularniejszy typ zapięcia rowerowego w Polsce. Wśród fachowców nie cieszy się dobrą opinią, a mimo to jest bardzo często wybierana przez rowerzystów. Stalowa linka jest najczęściej otoczona plastikową osłoną i skręcona w spiralę.
Plusem tego zapięcia jest wygoda użytkowania — spiralną linkę możemy rozciągnąć i przypiąć kilka elementów roweru jednym zabezpieczeniem. Linka jest lekka i ma niewielkie rozmiary.
Wadą tego zabezpieczenia jest jego trwałość — stal, z której jest wykonana linka, często nie jest najwyższej jakości, przez co bardzo łatwo można ją przeciąć odpowiednimi obcęgami.
Zapięcie składane
To blokady, składające się z metalowych płytek, które składają się jak wachlarz. To lepsze rozwiązanie niż tradycyjne linki stalowe czy kable, bo nie są tak łatwe do przecięcia, a łatwo je przetransportować. Często stalowe elementy otoczone są plastikowym pancerzem, który zabezpiecza ramę roweru przed uszkodzeniem.
Łańcuch do zadań specjalnych
Łańcuch to niezwykle wygodny i popularny typ zabezpieczenia. Jego niewątpliwą zaletą jest możliwość zabezpieczenia za jednym razem kilku elementów roweru np. przez założenie łańcucha przez ramę oraz koło. Łańcuchy dają też możliwość swobodnego połączenia dwóch rowerów.
Plusem łańcucha jest też jego wielkość — bez kłopotu zmieści się w plecaku bez zajmowania ogromnej ilości miejsca.
Użytkownicy zabezpieczenia w postaci łańcucha wskazują najczęściej na jego jedną istotną wadę — to zabezpieczenie waży naprawdę sporo (niektóre modele nawet 2 kg).
Zamki typu U-lock
U-lock to stalowy pałąk, za pomocą którego przytwierdzamy nasz rower do stojaków i znaków. Zamki typu U-lock to zamknięcie w kształcie litery U z hartowanej stali wraz z uchwytem mocującym do ramy roweru. Na rynku dostępne są blokady typu U-lock z inteligentnymi zamkami, które steruje się przy pomocy smartfona.
U-locki są stosunkowo pewnym zabezpieczeniem roweru. Potencjalny złodziej może mieć problem ze swobodnym przecięciem zapięcia, szczególnie jeśli zainwestowaliśmy w model wykonany ze stali wysokiej jakości.
Wadą tego zapięcia jest niewielkie pole manewru w kwestii miejsc, w których możemy przypiąć rower. Pod tym kątem u-lock przegrywa z łańcuchami i zapięciami spiralnymi. Nieporęczność to nie jedyny minus tego typu zapięcia do roweru. Jest on także niewygodny w transporcie i ciężki.
Blokada na koło
Blokada na koło to zabezpieczenie w kształcie podkowy. Zamknięta blokada uniemożliwia przekręcenie koła. Blokada na koło sprawdza się idealnie, kiedy na krótką chwilę musimy pozostawić unieruchomiony rower (oraz kiedy mamy gwarancję, iż nikt w tym czasie nie odejdzie z nim pod pachą).
Z uwagi na fakt, że zabezpieczony w ten sposób rower można bez problemu przestawić (lub też wstawić do samochodu i odjechać), blokada na koło jest często stosowana jako zabezpieczenie dodatkowe. Nawet jeśli złodziejowi uda się sforsować łańcuch lub U-lock, to i tak nie będzie w stanie odjechać na naszym rowerze. Niektóre blokady na koło rowerowe z tzw. wyższej półki dają możliwość zintegrowania jej z łańcuchem.
Lokalizator
To dodatkowe zabezpieczenie roweru, które pozwoli namierzyć rower, gdy ten zostanie skradziony. Na rynku dostępne są dwa typy lokalizatorów rowerowych, opartych o technologię:
- GPS
- Bluetooth
Niewielkich rozmiarów nadajnik można zamontować np. pod siodełkiem lub ukryć w ramie roweru, a w razie nagłego przemieszczania się jednośladu zlokalizować go na smartfonie.
Lokalizatory GPS korzystają z satelitów GPS, a więc można dzięki nim precyzyjnie namierzyć jednoślad. Wadą tego rozwiązania jest konieczność ładowania urządzenia.
Z kolei lokalizatory Bluetooth działają na podstawie danych przesyłanych przez znajdujące się w pobliżu smartfony czy tablety. Są mniej dokładne niż lokalizatory GPS, a jeśli złodziej wywiezie zdobycz z dala od urządzeń tego typu, niestety nie otrzymamy informacji o tym, gdzie znajduje się nasz jednoślad. Zaletą jest jednak długie działanie — takiego lokalizatora nie trzeba ładować.
Z DORADCĄ
Ubezpieczenie roweru od kradzieży, czyli dodatkowe zabezpieczenie
Zabezpieczenia mechaniczne mogą odstraszyć złodzieja, jednak nigdy nie dają 100% ochrony. Nawet najlepiej zabezpieczony rower może zostać skradziony, dlatego warto zadbać o ubezpieczenie roweru, które pokryje ewentualne straty. Odpowiednia polisa zapewnia odszkodowanie w razie kradzieży jednośladu z piwnicy, a nawet z ulicy w wyniku rabunku, czyli wtedy, gdy złodziej siłą odbierze Ci rower.
Więcej na temat ubezpieczenia roweru od kradzieży pisaliśmy w tym wpisie: Kradzież roweru – jak się zabezpieczyć i co zrobić, gdy do niej dojdzie.
Jak wykupić ubezpieczenie roweru? Wybierz się do placówki CUK, zadzwoń na infolinię lub skorzystaj z naszego kalkulatora polis rowerowych. Wybierając ostatni sposób, będziesz mógł kupić ubezpieczenie online wygodnie i bez wychodzenia z domu.
Jakie zabezpieczyć rower w mieście?
Dobre zabezpieczenie rowerowe to podstawa. Warto wybrać dwa rozwiązania, np. łańcuch rowerowy czy zamek U-lock oraz blokadę na koło. Pamiętaj, by przymocowywać rower do specjalnego stojaka czy innego nieruchomego elementu. Zabezpieczenie stosuj przy części, które ciężko będzie zdemontować. Takim elementem nie jest np. koło.
Oprócz tego warto pamiętać o odpowiednim miejscu. Najlepiej parkować rower w miejscu często uczęszczanym przez pieszych, a jeśli musisz pozostawić swój jednoślad bez opieki w godzinach wieczornych, znajdź dobrze oświetlone miejsce. Rower przypięty? Pamiętaj jeszcze, by zabrać ze sobą cenne elementy np. licznik rowerowy.
Stosując jednocześnie te wszystkie zasady, możesz zwiększyć bezpieczeństwo swojego roweru, jednak nie uchronisz go w 100% przed kradzieżą. Dodatkową ochroną będzie ubezpieczenie roweru. Towarzystwo wypłaci Ci odszkodowanie, jeśli rower zostanie skradziony, pomimo zastosowanych zabezpieczeń.
Jak zabezpieczyć rower w garażu czy na balkonie?
Jeśli na co dzień rower stoi na balkonie na parterze, w garażu czy komórce lokatorskiej, również powinieneś przyłożyć się do jego zabezpieczenia. Do takich miejsc złodziej także może łatwo dostać się pod osłoną nocy. Jeśli rower przymocujesz odpowiednio, np. wykorzystując zapięcie U-lock, złodziej będzie miał problem, by skutecznie ominąć takie zabezpieczenie, a zbyt długi czas na jego rozpracowanie wpłynie na jego niekorzyść. Dlatego, jeśli masz cenny rower i kupiłeś solidne zapięcie na wypadek zostawiania go na ulicy, poświęć kilka chwil i przypnij nim również rower do nieruchomych elementów garażu czy balustrady na balkonie.
FAQ:
- 1Gdzie można bezpiecznie zostawić rower?
Do parkowania roweru najlepiej wybierać często uczęszczane miejsca, a jeśli chcesz zostawić rower na ulicy w nocy, znajdź dobrze oświetlone miejsce. Pamiętaj o stosowaniu zabezpieczenia, najlepiej solidnego — typu U-lock lub łańcucha.
- 2Czy znakowanie roweru przez policję ma sens?
To dodatkowe zabezpieczenie. Jeśli oznakowany rower zostanie skradziony, policja skontaktuje się z osobą, która jest jego właścicielem i zadbała o oznakowanie.
- 3Co trzeba okazać podczas znakowania roweru przez policję?
Właściciel roweru powinien zgłosić się wraz z kartą gwarancyjną, dowodem zakupu (może to być paragon lub faktura) oraz dokumentem tożsamości. Jeśli znakowanym rowerem porusza się osoba niepełnoletnia, na policję powinna zgłosić się wraz z rodzicem lub prawnym opiekunem.
Oceń artykuł