Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

Szukasz ubezpieczenia samochodu?

2022-03-16

e-Urząd skarbowy – kluczowe informacje

Dowiedz się jak działa e-Urząd skarbowy.

e-Urząd skarbowy – kluczowe informacje

Załatwianie spraw w urzędzie skarbowym nie należy do ulubionych zajęć podatników. Długa kolejka i niezrozumiałe procedury to tylko niektóre czynniki, które sprawiają, że wiele osób unika wizyty w urzędzie "jak ognia". Jednak nie zawsze jest to możliwe. Na szczęście teraz nie trzeba stawiać się tam osobiście, a wiele spraw można załatwić online przez e-urząd skarbowy.

e-Urząd skarbowy – co to jest?

e-Urząd skarbowy to serwis internetowy, który został zaprojektowany, by odpowiedzieć na potrzeby klientów Krajowej Administracji Skarbowej. Za jego pośrednictwem można załatwić swoje sprawy podatkowe bez wychodzenia z domu, czekania w kolejkach i wypełniania licznych dokumentów. Korzystanie z serwisu niesie wiele korzyści:

  • można korzystać z dowolnego urządzenia w każdym miejscu na świecie – wystarczy tylko mieć dostęp do internetu i wejść na stronę www.podatki.gov.pl;
  • internetowy urząd skarbowy funkcjonuje przez całą dobę siedem dni w tygodniu – dzięki temu nie trzeba brać dnia wolnego, aby załatwić swoje sprawy w godzinach otwarcia danej placówki. Jest to dużym ułatwieniem dla ciężko pracujących, a także osób dotkniętych wykluczeniem komunikacyjnym.

Co ważne za pośrednictwem strony podatki.gov.pl możesz nie tylko załatwić sprawy urzędowe, ale także umówić się na wizytę we właściwej instytucji. Dzięki temu nie trzeba czekać na spotkanie w kolejce i można uzyskać pomoc bez spędzania całego dnia w urzędzie.

Urząd skarbowy online – jakie usługi oferuje?

Internetowy urząd skarbowy został oddany klientom 1. lutego 2021 roku. Od tamtej pory zakres jego usług nieustannie się poszerza, a specjaliści pracują nad udoskonaleniem serwisu, aby nie tylko był łatwiejszy w obsłudze dla petentów, ale także spełniał ich wszystkie potrzeby. Obecnie za pośrednictwem e-urzędu skarbowego:

  • skorzystasz z takich usług jak Twój e-PIT i e-Mikrofirma – tak złożysz swoje zeznania podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38 oraz wygenerujesz plik JPK;
  • uzyskasz dostęp do wykazu mandatów karnych – znajdziesz tam informacje o liczbie punktów, zapłaconych bądź nie karach, jak i rodzajach wykroczeń;
  • uiścisz płatności online – dzięki temu szybko, bez zbędnych problemów i w dowolnym momencie będziesz mógł wykonać przelew podatkowy np. na indywidualny rachunek podatkowy, mandat karny lub podatek od czynności cywilnoprawnych;
  • zyskasz dostęp do danych osobistych i firmowych – można je z łatwością aktualizować bez odbywania wizyt w urzędach;
  • znajdziesz tam numer tzw. mikrorachunku podatkowego – dzięki temu już nigdy nie zapomnisz, gdzie przelać należne pieniądze,
  • otrzymasz historię złożonych dokumentów, dokonanych płatności i logowania na konto – pozwoli Ci to kontrolować sytuację podatkową i sprawdzić, czy nikt postronny nie ma dostępu do Twoich danych;
  • złożysz niezbędne dokumenty, np. w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty, popełnienia czynu zabronionego, zaliczenia nadpłaty lub zwrotu podatku na rzecz innych zobowiązań, lub złożenia zawiadomienia ZAW-NR.

Do września 2022 roku serwis ma osiągnąć pełną funkcjonalność. 

e-Urząd skarbowy – logowanie

Chcesz skorzystać z usług e-urzędu skarbowego? Najpierw musisz się zalogować do serwisu. Można to zrobić na kilka sposobów, lecz najłatwiej jest uzyskać dostęp przez login.gov.pl. Możesz to zrobić za pomocą:

  • profilu zaufanego – stworzysz go z pomocą darmowej platformy ePUAP. Urząd skarbowy, dzięki temu będzie wiedzieć kim jesteś, więc nie będzie żadnych pomyłek;
  • e-dowodu – to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Aby go odczytać, potrzebne są specjalna aplikacja mobilna lub czytnik podłączany do komputera;
  • aplikacji mojeID – jest to sposób potwierdzenia swoich danych poprzez zalogowanie się do bankowości internetowej. Innymi słowy – bank uwierzytelnia Twoją tożsamość.

Istnieje także możliwość zalogowania się do e-urzędu skarbowego za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Jednak do jej aktywowania potrzebujesz profilu zaufanego. Urząd skarbowy w ten sposób chroni Twoje dane przed dostaniem się w niepowołane ręce. 

Trzeci sposób logowania wymaga wykorzystania danych podatkowych. Do tego potrzebujesz:
 

  • numeru PESEL lub NIP;
  • kwotę przychodu z rozliczenia i wysokości nadpłaty lub niedopłaty podatku sprzed dwóch lat;
  • kwotę przychodu od jednego pracodawcy z poprzedniego roku.

Jednak, jeśli wybierzesz tę metodę logowania, uzyskasz dostęp wyłącznie do swoich danych osobistych i usługi Twój e-PIT. Serwis zablokuje wszystkie pozostałe opcje. 

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Urząd skarbowy – e-deklaracje – jak złożyć?

Zależy Ci na tym, żeby złożyć dokument drogą elektroniczną? Możesz to zrobić na jeden z trzech sposobów: za pomocą formularza interaktywnego, modułu systemu finansowo-księgowego lub uniwersalnej bramki dokumentów.

Najłatwiejsza jest pierwsza metoda. Aby przesłać dokument w ten sposób, wystarczy, że wejdziesz na stronę www.podatki.gov.pl/e-deklaracje/, a następnie:

  • wybierzesz interesujący Cię symbol formularza lub płatności – można złożyć tam m.in. PIT, CIT, PPC, VAT i SD;
  • znajdziesz potrzebny Ci podatek i pobierzesz formularz na dysk komputera – w przeglądarce może nieprawidłowo się otworzyć;
  • uzupełnisz wszystkie potrzebne dane – pamiętaj, żeby podane informacje były w 100% prawdziwe, aby uniknąć kary;
  • podpiszesz dokument podpisem kwalifikowanym lub danymi autoryzującymi – to jedyny sposób, aby formularz został przyjęty w urzędzie skarbowym. Profil zaufany nie wystarczy, aby podpisać e-deklaracje;
  • zachowasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru – dzięki temu w przypadku jakichkolwiek pomyłek będziesz mógł złożyć odpowiednie wyjaśnienia.

Aby przesłać dokumenty za pośrednictwem dwóch pozostałych sposobów, potrzebujesz odpowiednich aplikacji.

Ubezpieczenie OC – pamiętaj o nim po uiszczeniu podatku od zakupu samochodu

Dostęp do e-urzędu skarbowego z pewnością się przyda po kupieniu samochodu. Dzięki temu nie trzeba będzie stać w kolejce, by złożyć deklarację i uiścić należny podatek. Jednak pamiętaj, że po kupieniu samochodu trzeba także wykupić ubezpieczenie OC, które zapewni bezpieczeństwo finansowe na wypadek nieszczęśliwego wypadku. Warto również rozważyć rozszerzenie zakresu ochrony i wykupienie polisy AC, która zagwarantuje pomoc w przypadku uszkodzenia Twojego samochodu.

Na temat oferowanych ubezpieczeń więcej informacji chętnie udzielą nasi pracownicy. Udaj się do najbliższej placówki lub skontaktuj telefonicznie z doradcami. Zapraszamy!