Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

2022-06-10

E-commerce – najważniejsze informacje

Czym jest e-commerce? Jakie daje możliwości? Sprawdź!

E-commerce – najważniejsze informacje

Kilkanaście lat temu nie przewidywano rozwoju sieci internetowej, która umożliwiałaby robienie zakupów czy załatwianie spraw urzędowych z dowolnego miejsca na ziemi. Obecnie jednak możliwości w tym zakresie są ogromne. Platformy e-commerce to jedne z najpopularniejszych rozwiązań rynkowych. Na ich prowadzenie decyduje się coraz więcej przedsiębiorstw. Czym jest e-commerce i jakie daje możliwości? Przekonaj się, co warto wiedzieć na ten temat.

E-commerce – co to jest i jak działa?

Pytanie – co to jest e commerce – pojawia się przede wszystkim w przypadku osób, które dopiero myślą o własnym biznesie i zastanawiają się, w jakim kierunku podążać. Pod pojęciem e-commerce kryje się stosunkowo młoda gałąź gospodarki, jaką jest internetowy handel.

 Co to jest e-commerce? Pojęcie to pochodzi z języka angielskiego. Skrót „e” wskazuje na słowo „electronic”. Tłumaczenie tych dwóch wyrażeń można więc rozumieć jako handel elektroniczny. Warto natomiast zaznaczyć, że pojęcie handlu elektronicznego jest dość obszernym zagadnieniem, które obejmuje różne branże. E-commerce to nie tylko sklep internetowy, ale również różnego rodzaju platformy oraz portale, które wspomagają handel lub przynoszą zyski poprzez swoje działanie. Platformę e-commerce i jej działanie najłatwiej zobrazować, pokazując pewną klasyfikację:

  • Sklep internetowy – to jeden z podstawowych elementów skrywanych pod pojęciem e-commerce. Najczęściej można się spotkać z takim schematem, w którym w sklepie dostępna jest jedna marka oraz towary powiązane wyłącznie z jednym sprzedawcą. Innym przykładem sklepu internetowego jest ten działający na zasadzie supermarketu. Dostępnych jest wiele produktów z różnych kategorii.
  • Usystematyzowane platformy e-commerce – działają na zasadzie wolnych rynków, na danej platformie może sprzedawać każdy. Do tej grupy można zaliczyć różnego rodzaju portale aukcyjne. Tam dowolna osoba może wystawić na sprzedaż interesujące ją produkty, których jest właścicielem.
  • Portale ogłoszeniowe – mogą przypominać doskonale znane platformy e-commerce, różnica polega jednak na rodzaju sprzedaży. Sprzedaż sprowadza się w tym przypadku wyłącznie do wystawienia ogłoszenia związanego z chęcią zbycia lub nabycia. Dopiero kiedy ktoś zgłosi swoje zainteresowanie, to strony ustalają cały proces sprzedażowy między sobą.
  • Fora, grupy, media społecznościowe – nie są one kwalifikowane jako typowe rodzaje e-handlu, jednak ich niezwykle dynamiczny rozwój nie pozostawia złudzeń, że w przyszłości będzie to idealne miejsce do prowadzenia sprzedaży. Już pojawiają się pierwsze możliwości z tym związane.

Prowadzenie własnej działalności, nawet jeśli jest to e-commerce i sklep internetowy, wymaga przygotowania. Właściciele powinni pamiętać o odpowiednim ubezpieczeniu swojej firmy. Ubezpieczenie OC działalności gospodarczej jest często lekceważone. Tymczasem w niektórych sytuacjach bywa ono przydatne i chroni przedsiębiorcę w razie pojawienia się nieoczekiwanych problemów.

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Jakie są rodzaje sklepów korzystających z rozwiązań e-commerce?

 Platforma e-commerce i prowadzony w ramach niej sklep to nie zawsze konieczność nawiązywania nici sprzedażowej z klientem indywidualnym. Warto zaznaczyć, że wyróżnia się aż trzy rodzaje działalności, które można podejmować. Są to modele:

  • B2B – czyli business to business. To transakcje zawierane pomiędzy podmiotami gospodarczymi, które mogą odbywać się zarówno z wykorzystaniem platformy i pełnej automatyzacji, jak i z indywidualnym udziałem handlowców, którzy kontaktują się za pośrednictwem internetu.
  • B2C – czyli business to consumer. To najczęściej wykorzystywany model związany z handlem internetowym. Sprzedaż e-commerce w tym modelu odbywa się pomiędzy firmą a nabywcą, będącym konsumentem. Zwykle ma ona miejsce za pośrednictwem sklepu on-line lub platformy e-commerce.
  • C2C – czyli customer to customer. To forma sprzedaży pomiędzy dwiema osobami fizycznymi. Ta odbywa się przede wszystkim za pośrednictwem portali ogłoszeniowych.

E-commerce – co to jest i kto najczęściej ma z tym styczność?

Dzięki platformie e-commerce praktycznie każdy może zająć się sprzedażą i zacząć na niej zarabiać. Wykorzystanie portali przez duże firmy czy sieci sklepów to możliwość ich rozwoju. Przedsiębiorstwa dysponujące sporym kapitałem mają możliwość inwestowania go w nowy obszar gospodarki. Pozwala to w stosunkowo krótkim czasie otrzymać spory zysk. Najprostszym przykładem pozwalającym odpowiedzieć na pytanie, czym jest e-commerce i jaka jest jego główna zaleta, jest wskazanie tego, że firma ma możliwość otwarcia się na szersze grono odbiorców. Model sprzedaży oparty na e-commerce umożliwia dotarcie do osób z całego kraju i spoza jego granic.

Tematem e-commerce interesują się jednak nie tylko duże firmy, ale także właściciele mniejszych biznesów. Osoby, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, przy rozliczaniu swojego corocznego podatku powinny szczególną uwagę zwrócić na próg podatkowy. Nawet jeżeli w początkowej fazie prowadzenia sklepu internetowego sprzedaż była niewielka, nie oznacza to, że będzie tak zawsze. Wówczas należy dokładnie sprawdzić, jaka forma opodatkowania będzie dla przedsiębiorcy najlepsza z perspektywy czasu i możliwości rozwoju firmy.

Co to e-commerce i jakie są tego największe zalety?

Czym jest e-commerce dla przedsiębiorcy? Przede wszystkim jest to możliwość uzyskania wielu korzyści niedostępnych w dotychczasowym, tradycyjnym modelu sprzedażowym. Rozpoczęcie sprzedaży na platformie e-commerce jest dość łatwe pod warunkiem, że ta została właściwie przygotowana i zoptymalizowana. Przedsiębiorca nie musi przy tym obracać towarem produkowanym przez swoją firmę. Jedną z korzyści w tym przypadku jest możliwość stosowania tak zwanego dropshipping’u. Jest to model sprzedażowy, w którym przenosi się proces związany z wysyłką wybranego towaru bezpośrednio na jego dostawcę. Osoba działająca w tym zakresie czerpie jedynie korzyści związane z marżą, jaką narzuca, będąc pośrednikiem sprzedażowym.

Prowadząc sklep internetowy, dobrym pomysłem będzie również przeniesienie wszelkich najważniejszych dla firmy spraw do e-urzędu. Dzięki temu można załatwić wszelkie potrzebne sprawy bez konieczności wychodzenia z domu i tracenia cennego czasu na stanie w kolejkach. Tę możliwość doceniają wszyscy przedsiębiorcy – niezależnie od tego, jak duża jest firma.

Dopasujemy ubezpieczenie firmowe do Twoich potrzeb. Zostaw kontakt, a zadzwonimy do Ciebie.

Co nie należy do zalet w pełni zintegrowanych platform e-commerce?

Pomimo tego, że e-commerce niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla firmy, jak i klientów korzystających z jej usług, nie należy zapominać o pewnych ograniczeniach. Wśród nich najczęściej wymienia się takie zagrożenia jak:

  • Bardzo duża konkurencja – przedsiębiorcy powinni liczyć się z faktem, że sklepy internetowe liczone są w milionach platform sprzedażowych. Samo wejście na rynek nie jest problemem, jednak wybicie się wśród innych sklepów może okazać się problematyczne bez odpowiednich kroków ze strony firmy. Bardzo ważne jest więc przemyślane planowanie i podejmowanie odpowiednich decyzji strategicznych.
  • Dostawa i jej koszt – firma musi liczyć się z dodatkowymi wydatkami związanymi z wysyłką towarów, które w większości przypadków zależą od gabarytu oraz wagi produktów. Ważny jest także sam czas dostawy, na który firma oferująca swoje produkty nie ma większego wpływu. Trzeba również przygotować się na reklamacje składane przez klientów, do których zamówiony towar dotarł uszkodzony.
  • Duża konkurencja cenowa – stanowi największą barierę, szczególnie dla małych firm. Dobrą praktyką jest obniżanie marży, co czyni danego sprzedawcę atrakcyjniejszym z perspektywy klienta. Można także pozostać przy założonych z góry planach, jednak sprzedaż w takim przypadku może być trudniejsza, zwłaszcza początkowo.

Ubezpieczenie działalności gospodarczej w branży e-commerce

Świadomy przedsiębiorca – niezależnie od rodzaju prowadzonego biznesu – powinien pamiętać o zapewnieniu sobie i firmie odpowiedniego ubezpieczenia. Najlepiej sprawdzają się w tym przypadku ubezpieczenie firmowe – dostosowane do profilu działalności. W tym przypadku istnieje możliwość dopasowania szczegółów polisy do indywidualnych potrzeb.

Właściciele dużych firm, w których zapadają trudne decyzje, obarczone dużym ryzykiem, powinni zdecydować się również na odpowiednią ochronę prawną. Niezależnie od rodzaju potrzebnego wsparcia zawsze warto skontaktować się ze specjalistami z zakresu ubezpieczeń. Udzielą oni odpowiedzi na wszelkie pytania, ale również pomogą w znalezieniu najlepszego rozwiązania, które będzie doskonale dopasowane do profilu działalności.

Oceń artykuł

0
(0)