W tym artykule:
- Dlaczego ciśnienie w oponach rowerowych jest ważne?
- Jakie ciśnienie w rowerze jest prawidłowe?
- Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach rowerowych?
- O czym warto pamiętać, pompując koła w rowerze?
- Przeznaczenie roweru a ciśnienie w kołach
- Ciśnienie w rowerach górskich i szosowych
- Ciśnienie w rowerach crossowych i trekkingowych
- Dopasuj ciśnienie w oponach do własnych potrzeb
- Ubezpieczenie rowerowe
Rower może się poruszać po różnych powierzchniach z wykorzystaniem specjalnych opon dostosowanych do typu nawierzchni. Bez względu na ich rodzaj, konieczne jest pamiętanie o odpowiednim ciśnieniu w ich wnętrzu. Jaką wartość powinno mieć?
Dlaczego ciśnienie w oponach rowerowych jest ważne?
Właściwe ciśnienie w oponach rowerowych wpływa nie tylko na komfort, lecz także bezpieczeństwo jazdy. Jeśli powietrza jest za dużo, opony stają się twarde. Wówczas występują również znacznie mniejsze opory toczenia. W przypadku za słabo napompowanych kół stają się one miękkie. Takie zjawisko może spowodować uszkodzenie obręczy, co w dłuższej perspektywie czasu skutkuje koniecznością centrowania koła lub zakupu nowego egzemplarza.
Na ogół jazda na zbyt mocno napompowanych kołach jest wygodniejsza niż na tych, które mają w sobie za mało powietrza. Trzeba jednak pamiętać, że sprawdza się to tylko na idealnie równych torach, zwłaszcza tych, na których przeprowadza się wyścigi rowerowe. W terenie bardzo twarde opony będą podskakiwać na wszelkich nierównościach. Wówczas komfort jazdy zdecydowanie spada.
Podsumowując, należy zachowywać właściwe ciśnienie w oponach rowerowych ze względu na dwie kwestie. Przede wszystkim jest to wygoda jazdy. Po drugie, używanie opon, w których znajduje się za dużo lub za mało powietrza, może skutkować uszkodzeniem poszczególnych komponentów w pojeździe. Wiąże się to z koniecznością wymiany opon lub nawet całych kół.
Jakie ciśnienie w rowerze jest prawidłowe?
Nie wszyscy wiedzą, jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest poprawne. W niektórych modelach kół wartość ta jest podana na gumowych elementach. Dzięki temu nie trzeba szukać, a jedynie dopompować oponę zgodnie z odczytanymi informacjami. Czasami jednak wartość ta jest zatarta lub producent rezygnuje z jej podania. Wówczas dobrym pomysłem jest wyszukanie najważniejszych informacji w internecie czy dokumentach dołączonych do roweru. Trzeba bowiem pamiętać, że każda opona jest inna i różni się od pozostałych m.in. ze względu na to, z myślą o jakim podłożu została stworzona.
Nie ma więc jednej stałej wartości dla wszystkich modeli opon stosowanych przez miłośników rowerów. Ogromny wpływ na ciśnienie w kołach ma bowiem waga i typ terenu, po jakim porusza się sprzęt. Powie Ci o tym każdy pracownik sklepu rowerowego, a także miłośnik poruszania się na tego typu pojeździe. Najwiarygodniejszym źródłem informacji na temat prawidłowego ciśnienia są zwykle strony internetowe producentów.
Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach rowerowych?
Ciśnienie w oponach rowerowych należy sprawdzać regularnie. Trzeba bowiem pamiętać, że żadna dętka nie jest idealnie szczelna. Nawet w sytuacji, gdy nie korzystasz z roweru zbyt często, a przez większą część czasu stoi on w garażu lub piwnicy, warto sprawdzać ciśnienie w oponach. Dobrym pomysłem jest wdrożenie takiej praktyki co najmniej raz na 2-3 tygodnie. W ten sposób unikniesz sytuacji, gdy z koła zejdzie zbyt dużo powietrza, a w razie konieczności odbycia nagłego przejazdu nie da się skorzystać z roweru.
Jeśli jednak wyczujesz, że ciśnienie w oponach nie jest takie, jakie powinno być, warto sprawdzić jego stan wcześniej. Czasami może bowiem okazać się, że dopompowanie powietrza jest niezbędne znacznie wcześniej, zwłaszcza gdy mocno eksploatujesz posiadany pojazd. Wszystko zależy m.in. od warunków, w jakich jest on przechowywany, Twojej masy ciała czy terenu, po którym najczęściej się porusza.
O czym warto pamiętać, pompując koła w rowerze?
Pompowanie kół w rowerze wiąże się z koniecznością pamiętania o kilku kwestiach. Najważniejsza jest odpowiednia wartość ciśnienia w przypadku danego modelu, jednak nie można zapominać również o prawidłowej technice. Podczas pompowania warto zwracać uwagę przede wszystkim na to, w jaki sposób nakładasz pompkę na wentyl. Niskiej jakości sprzęty do uzupełniania powietrza w oponach mogą powodować uszkodzenia tych elementów. Wówczas wentyle trzeba wymieniać, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Istnieje jeszcze jedna zasada, o której warto pamiętać. Przede wszystkim ciśnienie w kołach roweru nie może być takie samo w obu egzemplarzach. Dobrym pomysłem jest dopompowanie bardziej tylnej opony. Wynika to z faktu, że ciężar ciała rowerzysty opiera się głównie w tym punkcie. Z tylnego koła szybciej uchodzi powietrze.
Przeznaczenie roweru a ciśnienie w kołach
Pompując rower, nie można zapominać również o tym, że ciśnienie w jego kołach musi być dostosowane do powierzchni, po której porusza się sprzęt. Trzeba zwrócić na to szczególną uwagę zwłaszcza w przypadku modeli górskich. Zostały one stworzone z myślą o bardzo wymagającym podłożu. Niskie ciśnienie może wówczas spowodować wyraźne uszkodzenia opony oraz całego koła. Zbyt duże spowoduje, że jazda przestanie być komfortowa. Bardzo twarda opona będzie bowiem odbijać się od nierówności, zamiast je amortyzować. W górach trzeba liczyć się z wieloma kamieniami, korzeniami czy innymi przeszkodami.
Z DORADCĄ
Ciśnienie w rowerach górskich i szosowych
Na ogół ciśnienie w rowerach górskich wynosi od 2 do 3,5 bar w przypadku modeli dętkowych i 1,4-2,5 bar w modelach bezdętkowych. Oznaczenia dotyczące prawidłowego ciśnienia powinny znajdować się bezpośrednio na oponie. To producent wyznacza odpowiednią wartość, dlatego dobrym pomysłem jest kierowanie się jego zaleceniami.
W rowerze szosowym ciśnienie będzie znacznie wyższe. Wynika to z faktu, że tego typu pojazdy poruszają się zazwyczaj po dość twardym, ale równym terenie. W przypadku większości rowerów szosowych ciśnienie oscyluje w granicach 4-6 Bar. Można delikatnie obniżyć tę wartość, co bez wątpienia wpłynie na komfort jazdy.
Ciśnienie w rowerach crossowych i trekkingowych
W rowerach crossowych i trekkingowych sytuacja wygląda jeszcze inaczej. Sprzęty tego typu są swego rodzaju kompromisem pomiędzy wariantem szosowym i górskim. Pozwalają one na bezproblemowe poruszanie się po dowolnym terenie, zarówno tym idealnie płaskim i twardym, jak i górzystym. W takich rowerach ciśnienie można dopasować do tego, po jakich podłożach jeździsz najczęściej. Jeśli w zdecydowanej większości przypadków poruszasz się po wiejskich i polnych drogach szutrowych, dobrym rozwiązaniem będzie napompowanie opon do 2,5-5,5 bar. Jeśli jednak częściej jeździsz po twardej powierzchni, takiej jak asfalt, zaleca się nawet 6-8 bar.
Dopasuj ciśnienie w oponach do własnych potrzeb
Wprawieni miłośnicy wycieczek rowerowych są w stanie samodzielnie zaobserwować, gdy ciśnienie w oponach zmienia się. Wiedzą, kiedy jest ono za niskie, a kiedy za wysokie. Z tego powodu nie wszyscy użytkownicy przestrzegają zaleceń producentów. Niejednokrotnie dopasowują oni ciśnienie w kołach roweru do własnych potrzeb. Nie można jednak przesadzać. Zbyt wysokie ciśnienie wpływa głównie na komfort jazdy, ale zbyt niskie może spowodować poważne uszkodzenia konstrukcji roweru. Z tego powodu odchyły powinny być dość niewielkie, w zależności od tego, z jakiego roweru korzystasz.
Jeśli nie wiesz, jakie ciśnienie w rowerze będzie odpowiednie, dobrym rozwiązaniem jest również skorzystanie z pomocy pracowników salonów z takim sprzętem. Specjaliści są świadomi, że ciśnienie w oponach roweru zależy od wielu czynników. Są w stanie nie tylko wskazać odpowiednią wartość, lecz także pokazać, jak poprawnie pompować koła w tym pojeździe. Przy zakupie otrzymasz też dokumenty z niezbędnymi informacjami o danym modelu roweru, włącznie z danymi na temat opon.
Ubezpieczenie rowerowe
Jeśli regularnie poruszasz się po drogach na rowerze, dobrym rozwiązaniem może okazać się wykupienie specjalnego ubezpieczenia rowerowego. W zależności od wybranej wersji chroni ono zarówno zdrowie kierowcy, jak i jego sprzęt. W CUK znajdziesz także szereg innych ubezpieczeń komunikacyjnych, w tym OC samochodowe, doskonale znane przez wszystkich właścicieli aut.
W CUK z chęcią doradzimy Ci odnośnie wyboru odpowiedniego produktu. Możesz skontaktować się z nami telefonicznie, poprzez infolinię lub udać się do jednej z naszych wielu placówek w całej Polsce. Zapraszamy!
Oceń artykuł