2024-03-04

Odszkodowanie za opóźniony lot – wysokość i procedury jego uzyskania

Czy wiesz, że możesz ubezpieczyć się przed skutkami opóźnionego lotu?

Odszkodowanie za opóźniony lot – wysokość i procedury jego uzyskania

Wielu z nas podczas urlopu zimowego bądź letniego decyduje się na „naładowanie akumulatorów” poza granicami Polski. Często miejsce podróży jest odległe i aby do niego dotrzeć, konieczna jest podróż samolotem. Istnieje także spora grupa osób, dla których podróże samolotem są nieodłącznym elementem ich pracy. Wykorzystują ten sposób transportu, latając na przykład na różnego rodzaju konferencje czy ważne spotkania zagraniczne. W obu przypadkach opóźniony przez przewoźnika lot stanowi duży problem dla podróżującego, często wiążący się ze stratami finansowymi. Dowiedz się wszystkiego na temat prawa pasażera do odszkodowania za opóźniony lot!

Najważniejsze informacje:

  • Kiedy lot odbywający się na terenie Unii Europejskiej był opóźniony dłużej niż 3 godziny, możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot.
  • Jak wysokie odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje pasażerowi? Wynosi ono od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.
  • Gotowe formularze reklamacji znajdują się zazwyczaj na stronie internetowej przewoźnika.
  • Odszkodowanie za opóźniony lot to nie wszystko. Pasażer ma również szereg innych praw w razie opóźnienia lotu np. do opieki w trakcie oczekiwania na kolejny samolot.
  • Wykupując ubezpieczenie turystyczne, możesz zabezpieczyć się nie tylko na ewentualność opóźnienia lotu z winy przewoźnika, ale też, jeśli to Ty musisz odwołać podróż.

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?

Prawa pasażera linii lotniczych gwarantują, że każdej pokrzywdzonej osobie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot. Wiąże się to z wieloma stratami, które dotyczą nie tylko sfery prywatnej, ale także służbowej. Możesz ubiegać się o zwrot pełnej ceny biletu, a także ewentualnego bezpłatnego powrotu, jeśli opóźnienie trwało dłużej niż 3 godziny.

Odszkodowanie za opóźniony lot należy się, kiedy odbywa się on na terenie Unii Europejskiej, niezależnie od tego, do jakiego państwa należy przewoźnik. Jeśli jednak zaczyna się w UE, a kończy na kraju spoza tej strefy, także możesz złożyć skargę i otrzymać wypłatę świadczenia. Przewoźnik należący do kraju unijnego, który gwarantuje lot spoza UE do państwa UE, także powinien zapłacić odszkodowanie.

W jakich sytuacjach należy się odszkodowanie?

Wyjaśnijmy, w jakich sytuacjach należy się odszkodowanie za opóźniony lot. Takie prawo przysługuje nam, gdy zmiana terminu lotu spowodowana jest m.in.:

  • problemami technicznymi samolotu,
  • kłopotami związanymi z pracownikami czy problemami wewnątrz działania firmy (np. brak personelu),
  • przedłużeniem kontroli bezpieczeństwa,
  • działaniami, na które przewoźnik miał bezpośredni wpływ.

Kiedy odszkodowanie nie zostanie przyznane?

Świadczenie nie będzie wypłacone, jeśli np. do opóźnienia doszło z powodów nadzwyczajnych. To zdarzenia takie jak zagrożenie bezpieczeństwa, złe warunki atmosferyczne czy też strajk osób pracujących u przewoźnika. Linie lotnicze nie mają też wpływu na zamknięcie przestrzeni powietrznej, dlatego w takich sytuacjach, podróżujący nie otrzymają odszkodowania.

Jeśli odwołanie lotu nastąpiło pomiędzy 7. a 14. dniem przed planowanym odlotem, a pasażerom zaproponowano inne rozwiązanie podróży, odszkodowanie może nie zostać przyznane. Ważne jest jednak to, aby wylot nie odbył się wcześniej niż 2 godziny przed pierwszym planowanym lotem, a przylot do miejsca docelowego nie nastąpił później niż 4 godziny przed pierwotnym czasem.

Jak wysokie świadczenie przysługuje?

Jak mówią prawa pasażera linii lotniczych, każdemu podróżującemu należy się od 250 do 600 euro odszkodowania za opóźniony lot, jeśli oczywiście zostały spełnione wszystkie przesłanki. Szczegóły na temat wysokości odszkodowania za opóźniony lot prezentuje poniższa tabelka.

Długość trasyWysokość odszkodowania

loty do 1500 km

250 euro

loty w UE dłuższe niż 1500 km

400 euro

loty o dystansie 1500-3500 km (nawet kiedy kończą lub zaczynają się poza UE)

400 euro

wszystkie inne loty powyżej 3500 km

600 euro

Jak złożyć reklamację za opóźniony lot?

Jeśli doszło do opóźnionego lub odwołanego lotu, pierwszą rzeczą jest skontaktowanie się z przewoźnikiem. Nie jest to trudne, bo na stronie internetowej Ryanair, Wizzair czy LOT są dostępne formularze do wypełnienia. Przygotuj informacje na temat lotu, czyli dokładną godzinę odlotu i przylotu. Do formularza dołącz wszystkie dokumenty związane z rezerwacją lotu (np. kartę pokładową albo potwierdzenie od przewoźnika). Poinformuj też o tym, jaki to był lot, na jakiej trasie, ile dokładnie wyniosło opóźnienie. Jeżeli przewoźnik przyjmie wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot, ale nie rozpatrzy go pozytywnie, pasażer ma prawo do dochodzenia swoich roszczeń drogą sądową.

Możesz też napisać wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot na podstawie unijnego dokumentu.

Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot – wzór

Sprawdź na stronie przewoźnika, czy udostępnia on gotowy formularz do wnioskowania o odszkodowanie za opóźniony lot. Gotowy wzór wniosku do wypełnienia online znajdziesz np. na stronie LOT.

Kiedy będziesz składać wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot, pamiętaj o wskazaniu wszelkich szczegółowych informacji, w tym:

  • danych osobowych podróżującego,
  • danych rezerwacji,
  • daty i numeru lotu,
  • podstawy przepisów (np. Rozporządzenia 261/2004 i wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE C-402/07),
  • opisu sytuacji i uzasadnienia,
  • przyczyny opóźnienia lotu, np. usterka techniczna,
  • załączników (w tym paragonów, potwierdzenia przelewów),
  • numeru konta.

Nieco inaczej wygląda skarga na przewoźnika. Wzór powinien odnosić się do art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego i zawierać przyczynę żądania roszczeń, np. zaniedbanie zadań. Trzeba także wskazać, o co wnosi podróżujący oraz dokładnie uzasadnić swoje pismo.

Jakie są pozostałe prawa pasażera, kiedy lot zostanie odwołany?

Świadczenie pieniężne od linii lotniczych w postaci odszkodowania za opóźniony lot to nie wszystko. Oto najważniejsze prawa pasażera w razie odwołania lotu.

  • Pasażerowie mają prawo do rezygnacji z lotu i zwrotu kosztów biletów.
  • Podróżujący mogą zmienić termin lotu na pierwszy możliwy.
  • Linie lotnicze powinny zaopiekować się pasażerami w trakcie oczekiwania na kolejny lot. Jeśli tego nie zrobią, podróżujący mogą domagać się zwrotu na podstawie zebranych paragonów i faktur.
  • Zasady obowiązują zarówno w przypadku tradycyjnych linii lotniczych, czarterowych, jak i niskokosztowych.
  • Przewoźnik ma obowiązek zapewnienia posiłków i napojów na czas oczekiwania na kolejny samolot. Niezależnie od tego, czy ktoś dostał odszkodowanie za opóźniony lot, czy nie, podróżujący powinien liczyć na opiekę ze strony przewoźnika według spełnionych wytycznych z tabeli.
Czas opóźnieniaCzy przysługuje opieka?Dystans

do 120 minut

nie

0-1500 kilometrów

do 120 minut

tak

0-1500 kilometrów

do 3 godzin

tak

1500-3500 kilometrów

do 4 godzin

tak

ponad 3500 kilometrów

To ważne!

Przez opiekę trzeba rozumieć wspomniane wyżej zapewnienie jedzenia i napojów w taki sposób, aby swobodnie można było poczekać na następny lot. Jednak to nie wszystko. Przewoźnik powinien także zapewnić podróżującym dwie rozmowy telefoniczne i/lub wysłanie maila. Jeśli czas oczekiwania się wydłuża, konieczny jest nocleg oraz transport do hotelu.

Ubezpieczenie od opóźnienia lotu

Wiesz już, jak złożyć reklamację, by otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot. Zastanawiasz się pewnie, dlaczego tak wiele mówi się o ubezpieczeniu turystycznym, w ramach którego także możesz dostać pieniądze w razie wystąpienia takiej sytuacji.

W zakresie ochrony, oprócz pokrycia kosztów leczenia na miejscu, możesz także liczyć na pełne wsparcie w razie rezygnacji z podróży. Śmierć kogoś bliskiego, nagłe zachorowanie to tylko niektóre z sytuacji, w których to Ty będziesz zmuszony odwołać swoje wymarzone wakacje za granicą. W takich momentach przydaje się ubezpieczenie turystyczne, które może zostać rozszerzone o rezygnację z podróży.

W ramach polisy możesz liczyć też na wsparcie finansowe w razie ponoszenia dodatkowych kosztów, które są związane z opóźnionym lotem z winy przewoźnika. Co można zaliczyć do takich dodatkowych kosztów? To koszty zakupu produktów pierwszej potrzeby, np. artykułów spożywczych i przyborów toaletowych. Muszą być jednak spełnione przesłanki zawarte w OWU (m.in. minimalna liczba godzin).

Zastanawiasz się, jakie ubezpieczenie wybrać? Zapraszamy do wpisu: Jakie ubezpieczenie na wakacje wybrać?

Gdzie się ubezpieczyć?

Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich podróżnych!

W CUK Ubezpieczenia możesz ubezpieczyć się przed niektórymi skutkami opóźnionego lotu. Dzięki takiej ochronie zyskasz pewność, że znajdując się w takiej sytuacji, otrzymasz świadczenie, które pokryje koszty zakupu produktów pierwszej potrzeby.

Agent ubezpieczeniowy w najbliższej placówce CUK Ubezpieczenia lub na infolinii doradzi, jak to zrobić. A jeśli wolisz samodzielnie wykupić polisę podróżną, wejdź na stronę kalkulatora ubezpieczeń turystycznych i znajdź taką polisę, która będzie zapewniać również odszkodowanie za opóźniony lot.

FAQ:

  • 1
    Ile czasu ma linia lotnicza na rozpatrzenie reklamacji?

    Na rozpatrzenie reklamacji przewoźnik ma 30 dni od dnia jej złożenia.

  • 2
    Jak obliczyć opóźnienie lotu?

    To różnica między planowaną godziną przylotu a godziną otwarcia przynajmniej jednych drzwi samolotu. Zakłada się, że właśnie wtedy pasażerowie mogą wyjść z samolotu.

  • 3
    Jak udokumentować opóźnienie samolotu?

    Składając wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot, trzeba dołączyć bilet lotniczy, kartę pokładową lub potwierdzenie rezerwacji biletu. Można także dodatkowo zrobić zdjęcie tablicy odlotów na potwierdzenie opóźnienia danego lotu.

Oceń artykuł

5.00
(3)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku