2023-09-11

Obowiązkowe i dobrowolne OC organizatora imprez masowych – kiedy wykupić?

OC imprez masowych w pigułce.

Obowiązkowe i dobrowolne OC organizatora imprez masowych – kiedy wykupić?

Organizujesz imprezy masowe? Pamiętaj, że najpóźniej w dniu złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie takiego wydarzenia z płatnym wstępem, musisz wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC organizatora imprez masowych. Inaczej sprawa wygląda w przypadku imprez niemasowych – wówczas takiego obowiązku nie ma. Jako organizator odpowiadasz jednak za bezpieczeństwo uczestników, dlatego warto, byś rozważył zakup dobrowolnej polisy.

Jakie obowiązki ma organizator imprez masowych? Czym różni się event masowy od niemasowego? Kiedy należy wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC organizatora imprezy, a kiedy warto kupić polisę dobrowolnie? Na te i inne towarzyszące zagadnieniu pytania odpowiadamy w tym artykule. Przeczytaj tekst i dowiedz się więcej o ubezpieczeniu OC dla organizatorów imprez.

Co powinien zapewnić organizator imprezy?

Ubezpieczenie imprezy wydaje się jednym z najważniejszych obowiązków, które spoczywają na organizatorze. Nie jest to jednak tak oczywiste zagadnienie. Przede wszystkim warto wiedzieć, że prawny obowiązek ubezpieczenia eventu jest uzależniony od skali i typu danej imprezy. Czym innym z perspektywy przepisów będzie bowiem kilkunastoosobowy bezpłatny turniej piłki plażowej, a czym innym festiwal muzyczny, na który przybywają setki, a nawet tysiące uczestników, wykupując bilety wstępu.

Organizator imprezy masowej zgodnie z prawem jest zobowiązany do:

  • zapewnienia bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w imprezie;
  • ochrony porządku publicznego;
  • zabezpieczenia pod względem medycznym;
  • zapewnienia odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi.

W jakich przypadkach musi on jednak wykupić ubezpieczenie OC organizatora imprezy? O tym piszemy dalej, tłumacząc m.in., czym różni się event masowy od niemasowego.

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Impreza masowa lub niemasowa – jakie są różnice?

Zacznijmy od rozróżnienia imprezy masowej i niemasowej. Obowiązek wykupienia polisy OC powstaje wtedy, gdy impreza uznawana jest za masową, czyli spełnia kilka warunków:

  • jest płatna,
  • ma charakter imprezy sportowej, rozrywkowej lub artystycznej,
  • odbywa się między innymi na stadionie lub poza budynkiem i bierze w niej udział przykładowo ponad 1000 osób; gdy odbywa się w hali, liczba uczestników przekraczać musi 500 (proporcja jest zależna od typu obiektu).

Poniżej przedstawiamy dokładniejsze kryteria dotyczące minimalnej liczby uczestników imprezy definiowanej jako masowa:

  • 1000 osób na otwartej przestrzeni;
  • 500 osób w budynkach, obiektach sportowych (imprezy artystyczno-rozrywkowe);
  • 300 osób w budynkach, obiektach sportowych (imprezy sportowe);
  • 200 osób w budynkach, obiektach sportowych (imprezy sportowe podwyższonego ryzyka, np. niektóre mecze piłkarskie).

Impreza niespełniająca wymienianych wyżej kryteriów, uznawana jest za niemasową. Jeśli więc organizujesz wydarzenie nieodpłatne i odbywające się np. w teatrze, operze, kinie, muzeum czy innym budynku użyteczności publicznej, nie jesteś zobowiązany do wykupienia obowiązkowej polisy OC organizatora.

Więcej informacji na temat kryteriów i zezwoleń dotyczących imprez masowych znajdziesz na stronie GOV.pl.

Czym jest obowiązkowe i dobrowolne OC organizatora imprez?

Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) organizatorów imprez masowych to polisa, którą musi wykupić każdy, kto organizuje imprezę o charakterze zdefiniowanym jako masowy (np. kryterium odpłatnego wstępu). Polisa ta sprawia, że odpowiedzialność za szkody wyrządzone osobom uczestniczącym w evencie spoczywa na towarzystwie ubezpieczeniowym w zakresie popartym umową ubezpieczenia.

Dobrowolne OC organizatora imprezy niemasowej jest natomiast polisą niewymaganą prawnie. Warto jednak wykupić ją dla zapewnienia sobie i wszystkim uczestnikom bezpieczeństwa finansowego na wypadek niespodziewanych szkód. Jako organizator zawsze odpowiadasz bowiem za uczestników imprezy. Jeśli ktoś ulegnie wypadkowi na Twojej imprezie (np. zostanie pobity), koszty leczenia związane z tą szkodą będą wypłacone w ramach dobrowolnej polisy.

Dobrowolną polisę OC z rozszerzeniem o szkody związane z przeprowadzeniem imprezy możesz wykupić zatem zarówno w przypadku organizacji imprezy masowej, jak i niemasowej.

Ważne!

Warto wspomnieć, że jeśli obowiązkowa suma gwarancyjna nie jest współmierna z wielkością Twojego przedsięwzięcia, możesz zdecydować się na ubezpieczenie nadwyżkowe. To dodatkowa suma gwarancyjna przydatna wtedy, kiedy podstawowa okaże się niewystarczająca.

OC organizatora imprez masowych – rozporządzenie:

Jeśli jesteś osobą prawną, osobą fizyczną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej i organizujesz imprezę masową, masz ustawowy obowiązek wykupienia polisy OC organizatorów imprez masowych. Obligują Cię do tego to regulacje zawarte w art. 53 ust. 1 Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

Zakres przedmiotowego ubezpieczenia oraz minimalne sumy gwarancyjne takiego ubezpieczenia OC zawodowego określa natomiast Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych.

Warto wiedzieć!

Jeśli organizujesz imprezę masową z płatnym wstępem, pamiętaj, by wszelkich formalności dopełnić na czas – obowiązek ubezpieczenia OC powstaje najpóźniej w dniu złożenia wniosku o zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej (bez zgody odpowiedniego organu zgodnie z prawem nie zorganizujesz natomiast żadnego masowego eventu).

Ubezpieczenie organizatora imprezy – zakres ochrony

Organizujesz event niemasowy i zastanawiasz się, jaką polisę zawrzeć na tę okoliczność? Wybierz dobrowolną polisę OC z rozszerzeniem o klauzulę ubezpieczenia szkód w związku z przeprowadzeniem imprezy. Dzięki niej nie będziesz musiał pokrywać kosztów roszczeń poszkodowanych uczestników wydarzenia z własnej kieszeni. O to zadba wykupiona wcześniej polisa odpowiedzialności cywilnej.

Pamiętaj, że obowiązkowa polisa OC organizatora imprezy masowej także nie chroni Cię na wypadek zniszczonego sprzętu czy innych urządzeń. Taką formę ubezpieczenia możesz zawrzeć dodatkowo, dlatego zawsze dokładnie zapoznaj się z OWU i zwróć uwagę na wszelkie dodatkowe klauzule.

Minimalne sumy gwarancyjne OC organizatora imprez masowych

Wysokość sumy gwarancyjnej podstawowego OC określa rozporządzenie Ministra Finansów. Zależy ona od:

  • typu imprezy,
  • tego, czy event określany jest jako impreza o podwyższonym ryzyku,
  • miejsca odbywania się imprezy,
  • liczby miejsc.

Wysokość sumy gwarancyjnej podstawowego OC określa rozporządzenie Ministra Finansów. Zależy ona od:

Ważne!

Oprócz dopasowania odpowiedniej sumy gwarancyjnej OC do specyfiki organizowanej imprezy pamiętaj, że z takiego ubezpieczenia często wyłączone są szkody wyrządzone członkom rodziny organizatora. Polisa obowiązkowa nie obejmuje też szkód wyrządzonych wykonawcom czy osobom zaangażowanym w organizację eventu. Właśnie dlatego, by zapewnić sobie optymalną ochronę, trzeba zwykle wykupić zarówno polisę obowiązkową, jak i dobrowolną (z rozszerzeniami).

Gdzie kupić ubezpieczenie OC organizatora imprezy masowej?

OC organizatora imprezy masowej lub niemasowej oferuje obecnie wiele znanych na rynku towarzystw – również tych, które współpracują z multiagencją CUK Ubezpieczenia. Wykupisz tu także dopasowane do potrzeb swojej działalności ubezpieczenia firmowe oraz polisy OC zawodu.

Jeśli zastanawiasz się, jaka minimalna suma gwarancyjna dotyczy organizowanego przez Ciebie eventu i chcesz szybko znaleźć najkorzystniejszą ofertę ubezpieczenia imprezy masowej lub niemasowej, wybierz się do najbliższej placówki CUK w Twojej okolicy lub zadzwoń na infolinię (22 27 00 337). Nasi doświadczeni doradcy przedstawią Ci najkorzystniejsze oferty od wiodących ubezpieczycieli. Skontaktuj się z nami już dziś!

FAQ – najczęściej zadawane pytania:

  • 1
    Za co odpowiada organizator imprez masowych?

Organizatorzy imprez masowych odpowiadają za bezpieczeństwo uczestników oraz za porządek publiczny podczas trwania wydarzenia, w tym również za: zabezpieczenie medyczne; odpowiedni stan techniczny obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi. W zależności od charakteru eventu organizator imprezy masowej musi wykupić też obowiązkowo ubezpieczenie OC.

  • 2
    Z jakim wyprzedzeniem trzeba zgłosić imprezę masową?

Aby móc przeprowadzić imprezę masową, jej organizator musi złożyć wniosek nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia, natomiast wymagane opinie niezwłocznie, jednak nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy masowej. Jeśli organizator poda ważną przyczynę, lub charakter jego imprezy odpowiada przeznaczeniu danego obiektu, to może on złożyć wniosek w krótszym czasie – najpóźniej na 14 dni przed imprezą. O szczegółach związanych z procedurą dowiesz się z tej strony.

  • 3
    Kto wydaje zgodę na organizację imprezy masowej?

Organem wydającym zezwolenie (zgodę) na przeprowadzenie imprezy masowej jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej. Zawsze wymagane jest dopełnienie wymaganych procedur oraz specjalne zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej.

  • 4
    Czego nie zalicza się do imprez masowych?

Według obowiązujących w Polsce przepisów prawa masowymi nie są imprezy organizowane m.in.: w teatrach, operach, filharmoniach, kinach, muzeach, szkołach lub też w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży. Warto pamiętać, że nie są nimi także imprezy o charakterze zamkniętym.

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Oceń artykuł

4.67
(3)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku