2023-03-08

Niezapięcie pasów bezpieczeństwa a odszkodowanie z OC

Sprawdź, czy niezapięcie pasów bezpieczeństwa w samochodzie ma wpływ na wypłatę odszkodowania z OC.

Niezapięcie pasów bezpieczeństwa a odszkodowanie z OC

Zdecydowana większość polskich kierowców zapina pasy bezpieczeństwa w samochodzie. Niestety zdarzają się również tacy kierowcy, którzy obowiązek zapinania pasów traktują jako niepotrzebną deklarację. Ile procent Polaków zapina pasy? Jeszcze do niedawna jedynie 83% kierowców pamiętało o tym, żeby to zrobić. Obecnie dzięki licznym kampaniom promującym dbanie o swoje bezpieczeństwo podczas podróży i rosnącej świadomości społecznej, ten odsetek wzrósł.

Pasy bezpieczeństwa w samochodzie zostały zamontowane w celu ochrony kierowcy i pasażerów. Bez względu na to, czy posiadasz w swoim samochodzie kolorowe pasy bezpieczeństwa, czy są one po prostu czarne pamiętaj o tym, żeby ich używać! Zapinamy pasy po to, żeby zabezpieczyć siebie i swoją rodzinę przed urazami czy nawet śmiercią, do której może dojść w wyniku wypadku drogowego. Pomimo tego, że obowiązek zapinania pasów regulują przepisy w dalszym ciągu nie każdy się do tych przepisów stosuje. Sprawdź, co grozi za niezapięte pasy w samochodzie, jak chronią nas one w chwili szkody oraz czy towarzystwo może odmówić wypłaty odszkodowania w takiej sytuacji.

Jak pasy bezpieczeństwa chronią kierowcę i pasażerów?

Obowiązek zapinania pasównie ma na celu utrudniania życia kierowcy – ma na celu jego ratowanie. Odpowiednio zapięte pasy w samochodzie dają poczucie bezpieczeństwa i chronią nas przed poważnymi uszkodzeniami ciała.

Co daje nam to, że zapinamy pasy? Zapięte pasy bezpieczeństwa w samochodzie to:

  • zdecydowanie większe szanse na przeżycie w razie wypadku na drodze,
  • ochrona nie tylko dla kierowcy, ale i dla pasażerów,
  • utrzymanie bezpiecznej pozycji ciała nawet w sytuacji, gdy dojdzie do dachowania,
  • poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy autem,
  • łatwiejsze panowanie nad pojazdem, którym się poruszasz.

Zasada działania pasów bezpieczeństwa w samochodzie jest bardzo prosta. Gdy dojdzie do wypadku drogowego i pasy w samochodzie to wykryją, skraca się ich długość, tym samym dociskając Twoje ciało do fotela. Wszystko to działa bardzo szybko, co pozwala nam mieć pewność, że w razie wypadku reakcja będzie natychmiastowa.

Jak prawidłowo zapinać pasy bezpieczeństwa?

Zacznijmy od tego, czym są pasy bezpieczeństwa w samochodzie. Pas wykonany jest z tkaniny lub tworzywa sztucznego i montowany jest zarówno przy fotelu kierowcy, jak i pasażerów. Znajdziemy je zarówno przy przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie. Do najważniejszych zadań pasów bezpieczeństwa należy ochrona zdrowia i życia podróżujących. W razie ostrego hamowania pojazdu pas trzyma ciało pasażera w jednej pozycji. Pierwsze pasy bezpieczeństwa w samochodzie pojawiły się w latach 50. ubiegłego wieku. W obecnych czasach poza samymi pasami stosuje się dodatkowo napinacze pasów bezpieczeństwa. Ich zadaniem jest dociąganie ciała do fotela podczas zderzenia poprzez odciąganie zapięcia pasa do tyłu.

Rodzaje pasów bezpieczeństwa

Obecnie w samochodach montowane są pasy trzypunktowe, automatyczne pasy bezpieczeństwa barkowo-biodrowe lub rzadziej dwupunktowe pasy bezpieczeństwa (biodrowe). Kierowcy rajdowi używają nawet pięcio lub sześciopunktowych pasów.

Poza powyższym podziałem pasy bezpieczeństwa w samochodzie mogą być bezwładnościowe, statyczne, pasywne lub aktywne. Podziałów jest wiele. Przybliżymy informację o niektórych z rodzajów pasów:

  • Automatyczne pasy bezpieczeństwa – takie rozwiązanie kiedyś było bardzo popularne w USA. Pasy te miały ułatwiać życie i zmuszać pasażerów do zapięcia pasów. Jednak w praktyce ten pomysł nie okazał się tak dobry, jak zakładano, ponieważ automatycznie umieszczany był tylko pas przechodzący przez klatkę piersiową. Pas biodrowy i tak wymagał zapięcia go przez kierowcę. Przez to cała konstrukcja była mniej wygodna niż standardowe trzypunktowe pasy. Automatyczne pasy bezpieczeństwa nie przyjęły się tak dobrze, jak się tego spodziewano i w tym momencie już całkowicie zniknęły z rynku.
  • Dwupunktowe pasy bezpieczeństwa – można inaczej określić jako pasy bezpieczeństwa biodrowe. Są one stosowane głównie w starszych autach i nie dają takiego bezpieczeństwa jak pasy trzypunktowe.
  • Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa – takie pasy znajdziemy w większości nowych aut. Są one najbardziej popularne. Dwupunktowe pasy bezpieczeństwa stosowane są naprawdę rzadko a automatyczne pasy bezpieczeństwa zostały całkowicie wycofane z rynku. Trzypunktowe pasy można inaczej nazwać ramienno-biodrowymi – oplatają nas zarówno po skosie klatki piersiowej, jak i na biodrach, co pozwala na mocniejsze utrzymanie ciała podczas wypadku.

Dodatkowo, jak już wspominaliśmy wcześniej, dla polepszenia bezpieczeństwa stosowane są również napinacze pasów bezpieczeństwa.Impuls do ich wyzwolenia może być mechaniczny (zwolnienie napiętej wcześniej sprężyny lub odpalenie ładunku) albo elektroniczny. Napinacze pasów bezpieczeństwa mogą naprężyć pas na dwa sposoby – albo skrócony zostanie zamek pasa, albo zadziała bęben zwijacza. Czas, w jakim reagują napinacze pasów bezpieczeństwa mierzony jest w milisekundach. Docisk ciała do fotela pozwoli na zmniejszenie obrażeń w razie wypadku drogowego, co znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy.

Jak prawidłowo zapiąć pasy bezpieczeństwa?

Zgodnie z zaleceniami producentów pasów bezpieczeństwa powinny one przylegać na płasko do ciała kierowcy czy pasażerów. Pas biodrowy musi opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha. Pas, który znajduje się na klatce piersiowej powinien przebiegać nad środkiem barku i nie zsuwać się z ramion. Koniecznie zwróć uwagę na to, czy pas przylega do Twojego ciała, a nie np. do torebki. Sprawdź także, czy pas nie jest skręcony. Tylko dobrze zapięty pas w razie wypadku będzie w stanie skutecznie zabezpieczyć takie części ciała jak klatka piersiowa czy miednica.

Kto i w jakich sytuacjach nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?

Zgodnie z zapisami w Kodeksie Prawa Drogowego obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie obowiązuje:

  • Osób mających zaświadczenie lekarskie, które zwalnia ich z tego obowiązku ze względu na przeciwwskazania do używania pasów bezpieczeństwa.
  • Kobiet w widocznej ciąży.
  • Kierowcy taksówki podczas przewożenia pasażera.
  • Instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia i egzaminowania.
  • Policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej — podczas przewożenia zatrzymanych.
  • Funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności służbowych.
  • Żołnierza Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności ochronnych.
  • Zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej.
  • Konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych.
  • Osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach bądź w wózku inwalidzkim.
  • Dziecka w wieku poniżej 3 lat przewożonego pojazdem kategorii M2 i M3.

Pozostali uczestnicy ruchu drogowego, korzystający z samochodów są zobligowani do spełniania obowiązku zapinania pasów podczas jazdy. Co do zasady motocykle nie posiadają pasów bezpieczeństwa. Próbowano wprowadzić takie rozwiązanie, które nie do końca zostało dobrze przyjęte na rynku. Motocykl z pasami bezpieczeństwa miał poprawić bezpieczeństwo jazdy, niestety na ten moment nie jest to rozwiązanie, z którego korzystają firmy produkujące takie pojazdy

Co grozi za niezapinanie pasów bezpieczeństwa?

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym zarówno pasażer, jak i kierowca podczas jazdy zobowiązani są do zapięcia pasów bezpieczeństwa. Nieprzestrzeganie tego przepisu przez kierującego pojazdem wiąże się dla niego z mandatem w wysokości 100 zł i aż 5 punktów karnych. Do obowiązków kierowcy należy sprawdzenie, czy pasażerowie również mają zapięte pasy bezpieczeństwa w samochodzie. Jeżeli kierowca nie dopilnuje tego obowiązku musi liczyć się z dodatkowym mandatem w wysokości 100 zł.
 

Czy brak pasów bezpieczeństwa ma wpływ na wysokość odszkodowania OC?

Obowiązek zapinania pasów podczas jazdy reguluje polskie prawo. Pasy w samochodzie mają przede wszystkim zabezpieczyć kwestie bezpieczeństwa oraz zminimalizować negatywne skutki zdarzenia drogowego. Czy brak pasów może wpłynąć na decyzję towarzystwa dotyczącą wypłaty OC w razie szkody? Niestety tak.

Najważniejszą zasadą, o której należy pamiętać jest to, że brak zapiętych pasów w samochodzie jest zaliczany przez ubezpieczycieli do tzw. przyczynienia się do własnej szkody. Dotyczy to sytuacji, w której Twoje działanie lub zaniechanie działania przyczyniło się do zwiększenia szkody. W tej sytuacji należy uznać, że ponosisz współodpowiedzialność za rozmiar szkód.

Jeżeli świadomie nie zapniesz pasów bezpieczeństwa towarzystwo może odmówić Ci wypłaty odszkodowania w 100% należnej kwoty. Biegli powołani przez ubezpieczyciela ocenią czy poszkodowani w wypadku mieli zapięte pasy oraz w jakiej mierze ich brak wpłynął na rozmiar szkody. Jeżeli biegły oceni, że poszkodowany sam przyczynił się do powstałej szkody, przedstawi to w raporcie dla towarzystwa ubezpieczeniowego. W zależności od tego na ile poszkodowany przyczynił się do zdarzenia, towarzystwo pomniejszy wypłatę odszkodowania adekwatnie do jego wkładu w rozmiar szkody.

Jak widać obowiązek zapinania pasów ma wpływ również na wypłacone odszkodowanie. Pasy w samochodzie powinien zapinać każdy – zarówno kierowca, jak i pozostałe osoby znajdujące się w samochodzie. Pozwoli to uniknąć nie tylko dodatkowych kosztów związanych z zaniżonym odszkodowaniem, ale przede wszystkim może uratować Twoje życie.

Nie zapominaj również o ubezpieczeniu OC!

Polisa OC podobnie jak pasy bezpieczeństwa ochroni Cię w nieprzewidzianych sytuacjach takich jak wypadek drogowy. Nasz kalkulator ubezpieczeń komunikacyjnych pozwoli Ci na znalezienie dla siebie najkorzystniejszej oferty dopasowanej do Twoich potrzeb. Sprawdź oferty towarzystw bez wychodzenia z domu! Zachęcamy również do odwiedzenia placówek CUK lub kontaktu z doświadczonymi doradcami na infolinii. Nasi pracownicy odpowiedzą na wszystkie nurtujące Cię pytania dotyczące ubezpieczenia Twojego auta.

Oceń artykuł

5.00
(1)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku