2020-10-13

Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie z ubezpieczenia na życie?

Jakich dokumentów potrzebujesz, aby zgłosić zdarzenie?

Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie z ubezpieczenia na życie?

Wykupiłeś ubezpieczenie na życie? Doszło do zdarzenia objętego umową? W takim razie masz prawo zgłosić się do towarzystwa ubezpieczeniowego o tzw. roszczenie o odszkodowanie z polisy na życie. Dowiedz się, jak to zrobić oraz jakich danych potrzebujesz.

Zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie z ubezpieczenia na życie - jak to zrobić?

Być może nie spodziewałeś się nawet, że będziesz korzystać z polisy na życie. Jednak stało się. Poważne zachorowanie, pobyt w szpitalu czy złamana ręka mogą upoważniać Cię do wypłaty odszkodowania. Oczywiście, jeśli to zdarzenia, które objęte są umową.

Mamy XXI wiek, więc zgłaszanie szkody jest bardzo proste. Możesz np. wypełnić formularz internetowy lub skorzystać z innych innowacyjnych możliwości (np. czatu na stronie internetowej lub aplikacji na telefon). Dobrym sposobem jest też po prostu kontakt z infolinią. Niektóre towarzystwa (np. PZU) udostępniają możliwość wysłania sms-a z odpowiednią treścią, po którym zgłosi się do Ciebie doradca ubezpieczeniowy.

Tradycyjnym sposobem jest też oczywiście kontakt bezpośredni w placówce towarzystwa ubezpieczeniowego. Nie zawsze jednak ubezpieczonemu pozwala na to stan zdrowotny, dlatego warto zapoznać się z innymi sposobami. Lepiej jednak dowiedzieć się, jaki kontakt preferuje Twój ubezpieczyciel. W ten sposób, zyskasz czas.

Jakich danych potrzebujesz do zgłoszenia roszczenia o odszkodowanie z ubezpieczenia na życie?

Każde zgłoszenie szkody wymaga od Ciebie podania danych, aby ubezpieczyciel mógł rozpocząć procedurę wypłacenia odszkodowania. Najczęściej trzeba po prostu zeskanować dokumenty lub dostarczyć je w wybrany sposób na adres ubezpieczyciela. Przygotuj sobie wszystko jeszcze przed zgłoszeniem szkody, aby przyspieszyć cały proces. Niezależnie od tego, jaką drogę do zgłoszenia roszczenia odszkodowania wybierzesz, warto mieć wszystkie niezbędne dokumenty przy sobie.

Niezbędne będą:

  • numer i rodzaj polisy,
  • data przystąpienia do ubezpieczenia,
  • imię i nazwisko,
  • data urodzenia,
  • PESEL.

Jeśli ubezpieczony i ubezpieczający to dwie różne osoby, będą potrzebne zarówno jedne, jak i drugie dane.

To jednak nie wszystko. Oprócz podstawowych danych niezbędne będą informacje o zajściu zdarzenia oraz jego okolicznościach i osobach, których w ogóle to dotyczy. Przydadzą się także dane do wypłaty odszkodowania za ubezpieczenie na życie osoby uprawnionej do odbioru świadczenia, w tym imię i nazwisko, adres korespondencyjny, telefon, numer konta i nazwa banku. Najczęściej to po prostu skan dowodu osobistego.

W wielu przypadkach konieczne będzie dostarczenie odpowiednich dokumentów. Przeanalizujmy, które z nich są niezbędne w konkretnych sytuacjach.

Zgon ubezpieczonego - jakie dokumenty?

Aby otrzymać odszkodowanie za zgon ubezpieczonego, konieczne będzie dostarczenie skróconego odpisu aktu zgonu oraz dokumentu, który potwierdza przyczynę zgonu. Najczęściej jest to tzw. karta statystyczna albo zaświadczenie lekarskie. Jeśli do śmierci doszło w wyniku poważnego schorzenia, trzeba dostarczyć dokumentację medyczną.

Jeśli doszło do zgonu ubezpieczonego podczas wypadku przy pracy, dołącz jeszcze protokół BHP. W przypadku wypadku komunikacyjnego, konieczny będzie wgląd do notatki policyjnej, prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. W każdym z tych zdarzeń przyda się dokumentacja medyczna, np. karta wyjazdowa karetki pogotowia.

Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe mogą wymagać jeszcze dodatkowych dokumentów, np. świadectwo pracy ubezpieczonego.

Urodzenie dziecka - jakich danych potrzebujesz?

Jeśli chcesz otrzymać wypłatę świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, oprócz podstawowych danych, dostarcz do towarzystwa ubezpieczeniowego odpis skrócony aktu urodzenia dziecka. Kiedy dojdzie do zdarzenia, w którym urodziło się martwe dziecko, konieczna będzie dokumentacja medyczna potwierdzająca czas trwania ciąży.

Operacja medyczna a zgłoszenie szkody

Jakich dokumentów będziesz potrzebować, aby zgłosić roszczenie o odszkodowanie z tytułu operacji medycznej? Niezbędna jest dokumentacja medyczna z leczenia szpitalnego. Jeśli wcześniej doszło do wypadku, konieczne będzie dołączenie np. karty wyjazdowej karetki pogotowia, gdzie uwzględnione będą informacje o udzieleniu pierwszej pomocy oraz notatki policyjnej i dokumentu zamykającego postępowanie wyjaśniające. Kiedy ubezpieczony był kierowcą, dołącz dowód rejestracyjny lub prawo jazdy.

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Wypłata świadczenia w razie pobytu w szpitalu - dokumenty

W Twojej umowie z ubezpieczycielem znajduje się wypłata za pobyt w szpitalu? W takim razie potrzebna będzie karta informacyjna o leczeniu szpitalnym wraz z datami. Jeśli doszło do wypadku, w wyniku którego konieczna była hospitalizacja, dołącz do formalności dokumentację medyczną z udzielenia pierwszej pomocy medycznej (np. karta wyjazdowa karetki pogotowia), notatkę policyjną (jeśli taka była) oraz dokument o zakończeniu postępowaniu wyjaśniającego (jeśli był).

Jeśli pobyt w szpitalu był konieczny w wyniku poważnej choroby, ubezpieczyciel może wymagać od Ciebie przedstawienia dokumentacji związanej z wcześniejszymi badaniami diagnostycznymi.

Poważne zachorowanie a wymagane dokumenty

Aby otrzymać odszkodowanie z tytułu poważnego zachorowania, niezbędna będzie dokumentacja medyczna. W niej powinny się znajdować zarówno wyniki badań diagnostycznych i specjalistycznych, jak i informacje na temat leczenie od momentu pierwszych objawów.

Trwały uszczerbek na zdrowiu - jakie dokumenty?

W polisie na życie może być uwzględniony trwały uszczerbek na zdrowiu lub trwała niezdolność do pracy. W tych przypadkach także konieczne będzie dostarczenie dokumentacji medycznej, w której uwzględniony jest zakres uszczerbku, wyniki przeprowadzonych badań, leczenie oraz rehabilitację.

Roszczenie o odszkodowanie z ubezpieczenia na życie zgłoszone i co dalej?

Zgłosiłeś szkodę u swojego ubezpieczyciela? W takim razie pozostaje Ci czekać na odpowiedź towarzystwa. Firma ma na to 30 dni od momentu zgłoszenia roszczenia o odszkodowanie.

Wybierz polisę na życie z CUK!

Zabezpiecz się na przyszłość. Skontaktuj się z naszą infolinią albo odwiedź jedną z placówek, aby wykupić dobre i opłacalne ubezpieczenie na życie.

Oceń artykuł

5.00
(1)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku