2019-06-28

Zgubienie dowodu osobistego za granicą – co zrobić?

Podczas pobytu za granicą zgubiłeś dowód osobisty? Sprawdź, co zrobić.

Zgubienie dowodu osobistego za granicą – co zrobić?

Utrata dowodu osobistego to zawsze problematyczna sytuacja. Jest ona szczególnie stresująca, gdy utracimy dowód osobisty podczas pobytu za granicą. Sprawdź, o czym trzeba pamiętać w takiej sytuacji.

Kiedy zgłosić utratę dowodu osobistego?

Podczas pobytu za granicą nie możesz odnaleźć swojego dowodu osobistego? Nie wiesz co się z nim stało? Nie ma znaczenia czy zgubiłeś dowód osobisty, czy go skradziono. W obu tych przypadkach postępowanie w razie utraty dowodu osobistego za granicą jest takie samo.

Musisz koniecznie dopełnić kilku formalności, by uchronić się przed przykrymi skutkami nieuprawnionego użycia Twojego dowodu przez złodzieja lub nieuczciwego znalazcę.

Gdzie zgłosić zgubienie dowodu za granicą?

Jeśli podczas pobytu za granicą utraciłeś dowód osobisty, to powinieneś zgłosić ten fakt jak najszybciej w najbliższym konsulacie Polski. Jeśli w danym kraju nie ma konsulatu RP to mamy prawo zgłosić się do przedstawiciela innego państwa, które jest członkiem Unii Europejskiej.

Możemy to zrobić osobiście lub wysłać formularz zgłoszeniowy pocztą bądź faksem. Odpowiedni formularz można znaleźć na stronie obywatel.gov.pl i wydrukować go samemu lub poprosić o niego w samym konsulacie. 

Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego

Jeśli odpowiedni formularz złożyliśmy osobiście w konsulacie, to otrzymamy od razu zaświadczenie o utracie dowodu. Przy wysłaniu formularza mailem lub faksem koniecznie trzeba w nim zaznaczyć, że chcemy otrzymać takie zaświadczenie – na przykład drogą mailową. Zaświadczenie należy zatrzymać, bowiem jest ważne do czasu otrzymania nowego dowodu (lecz nie dłużej niż dwa miesiące).

Nie jest to jednak dokument tożsamości, więc po zgłoszeniu utraty konieczne jest złożenie wniosku o wyrobienie nowego dowodu osobistego. Pamiętaj też, że istotne jest unieważnienie utraconego dowodu osobistego - konsul przekazuje sprawę do urzędu gminy, który wydał dowód. Procedura ta ma wysoki priorytet, więc jest niezwłocznie realizowana w urzędzie.

Na jaką pomoc możemy liczyć w konsulacie?

W konsulacie uzyskamy również możliwość skontaktowania się z rodziną, np. jeśli straciliśmy nie tylko dowód, ale i środki na powrót czy kartę kredytową. Można wówczas poprosić bliskich o potrzebne środki finansowe.

W wyjątkowych przypadkach takiej pomocy udziela też sam konsulat, w formie pożyczki, którą reguluje się po powrocie do kraju. Jeśli poza dowodem nie mamy innego dokumentu, który umożliwi nam powrót do kraju, to w konsulacie może zostać wydany specjalny, tymczasowy dokument podróży, co pozwoli wrócić do kraju. 

Zgłoszenie utraty dowodu w banku

W przypadku utraty dowodu należy ten fakt zgłosić w banku, gdyż zabezpieczamy się w ten sposób przed kradzieżą oraz wyłudzeniami dokonywanymi na skradziony dokument.

Należy to zrobić nawet jeśli nie posiadamy żadnego rachunku bankowego, bowiem większość takich instytucji finansowych zastrzega dokumenty od wszystkich osób, nie tylko swoich klientów. Bank poinformuje o skradzionym dowodzie inne banki, ale również operatorów telefonicznych, co pozwoli zadbać o nasze bezpieczeństwo.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w podróży

Wyjeżdżasz w zagraniczną podróż? Pamiętaj, że nieocenionym wsparciem w wielu kłopotliwych sytuacjach za granicą jest odpowiednio dobrane ubezpieczenie podróżne. Mając assistance w podróży, możesz liczyć na wsparcie w przypadku utraty dokumentów.

Podróżuj odpowiedzialnie - ubezpiecz się przed wyjazdem. Polisę podróżną możesz zakupić w każdej z naszych placówek lub podczas telefonicznej rozmowy z doradcą.
 

Oceń artykuł

0
(0)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku