Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

Szukasz ubezpieczenia samochodu?

2021-08-12

Uprawianie sportu - dlaczego warto i jak powinien zabezpieczyć się sportowiec?

Nieważne czy uprawiasz sport zawodowo, amatorsko czy dla zdrowia, warto pomyśleć o zakupie ubezpieczenia sportowego!

Uprawianie sportu - dlaczego warto i jak powinien zabezpieczyć się sportowiec?

Lepsze samopoczucie, korzyści zdrowotne, zgrabna sylwetka - regularne uprawianie sportu ma dla nas zbawienny wpływ! Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie! Jak wpływa sport na zdrowie człowieka i dlaczego warto uprawiać sport, przeczytasz w poniższym tekście.

Aktywność fizyczna a zdrowie

Zanim opowiemy nieco o tym, jakie zalety ma uprawianie sportu, odpowiedzmy sobie na pytanie czym jest aktywność fizyczna. Gdy siedzimy lub leżymy, nasz organizm pozostaje w stanie spoczynku. Tzw. tętno spoczynkowe to najniższy puls w ciągu dnia, kiedy się nie ruszamy. Aktywność fizyczna to wszystkie te czynności, które zwiększają tętno spoczynkowe. Tak więc do aktywności fizycznej zalicza się nie tylko intensywny trening, ale i spacer, taniec, a nawet zabawa z dziećmi.

A co to jest zdrowie fizyczne? Najprościej mówiąc, kiedy w organizmie nie przebiegają żadne niepożądane procesy oraz, kiedy nie toczy się w nim żadna choroba. Zdrowie fizyczne oznacza prawidłowe funkcjonowanie narządów w organizmie. Łatwo zauważyć, że dobre zdrowie fizyczne nie oznacza konieczności bycia bardzo mocno wysportowanym.

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Naukowo dowiedzione jest, że wpływ aktywności fizycznej na organizm człowieka jest ogromny. Aktywność fizyczna wydłuża życie. Naukowcy obliczyli, że każda godzina aktywności przedłuża życie od 2 do 5 godzin. Mówi się, że pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne ma już codzienny, półgodzinny, dość szybki spacer, podczas którego tętno powinno być utrzymywane na poziomie 90-100 uderzeń na minutę. Na taki spacer warto wybrać się z osobą towarzyszącą, aby kontrolować tętno podczas rozmowy. Podczas umiarkowanej aktywności, bez zadyszki powinniśmy być w stanie wypowiedzieć proste zdanie, składające się z 4 wyrazów.

Sposoby dbania o zdrowie fizyczne

Jak już wspomnieliśmy wyżej, wystarczy nawet 30 minutowy spacer, aby zadbać o rozwój i zdrowie fizyczne. Sprawdźmy, jakie są zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia odnośnie do aktywności fizycznej. WHO zachęca do następującej częstotliwości i rodzajów aktywności:

  • 150 minut umiarkowanych ćwiczeń aerobowych w tygodniu. Trening aerobowy to taki, którego celem jest podniesienie tętna. Do długofalowych konsekwencji regularnego treningu należy m.in. zwiększenie metabolizmu, a także spalanie tkanki tłuszczowej. Do treningów aerobowych zaliczamy m.in. chodzenie, bieganie, pływanie, jeżdżenie na rowerze, rolkach, łyżwach itd.,
  • 3 razy w tygodniu trening oporowy (inaczej siłowy).

Ten rodzaj ćwiczeń ma zwiększyć siłę fizyczną, zbudować sylwetkę i zwiększać muskulaturę. Najprościej trening oporowy wykonywać na siłowni przy użyciu specjalnych maszyn, które rozbudowują różne partie mięśni. Jednak trening siłowy można równie dobrze wykonywać w domu. Zamiast hantli można wykorzystać butelki z wodą, a zamiast skomplikowanych maszyn - krzesło itd.

Uprawianie sportu - zalety

Sprawdźmy dokładnie, dlaczego uprawianie sportu jest tak ważne. Zacznijmy od korzyści dla zdrowia psychicznego. Podczas aktywności fizycznej wydzielana są endorfiny, zwane hormonami szczęścia. Łagodzą one ból, redukują stres, a tym samym sprawiają, że podczas uprawiania sportu towarzyszy nam radość. Aktywność fizyczną można zaliczyć również do profilaktyki zapobiegania depresjom. Warto również przypomnieć, że regularny ruch to także poprawa procesów koncentracji i zdolności intelektualnych.

Do zalet uprawiania sportu zaliczyć z pewnością należy poprawę sylwetki i utrzymanie odpowiedniej wagi. To korzyści, które bezpośrednio widzimy. Przy odpowiedniej diecie oraz regularnych treningach możemy nie tylko zrzucić zbędne kalorie, ale i zbudować masę mięśniową.

I wreszcie, aktywność fizyczna to najlepsza profilaktyka zdrowotna. Uprawiając sport poprawiamy swoją kondycję zdrowotną. Badania naukowe dowodzą, że aktywność fizyczna zapobiega rozwijaniu się niektórych chorób nowotworowych. Regularne treningi pozwalają również utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi. To istotne w przypadku osób chorych na cukrzycę. Kolejna grupa chorób, które pozwala wyeliminować ruch, to choroby układu krążenia. Należą do nich m.in. miażdżyca tętnic, nadciśnienie, zawały serca. Mało znaną korzyścią, biorąc pod uwagę profilaktykę zdrowotną jest pomoc w zapobieganiu osteoporozy oraz zapobieganie problemom układu mięśniowo-szkieletowego. Można powiedzieć, że ma to pośredni związek z utrzymaniem odpowiedniej wagi ciała. W wielu przypadkach to osoby otyłe mają problemy ze stawami. Również ich kręgosłup daje co jakiś czas o sobie znać.

Aktywność ruchowa tak naprawdę wpływa na cały organizm! Ma zbawienny wpływ nie tylko na mózg, serce, mięśnie czy kości, ale i np. na skórę. Regularne ćwiczenia wpływają bowiem na poprawienie ukrwienia, a także opóźniają procesy starzenia. Uprawiając sport możemy się po prostu odmłodzić! 

Bieganie - zalety

Wielu ludzi, decydujących się, by uprawiać sport regularnie, stawia na bieganie. Nic dziwnego - biegać można wszędzie, bez konieczności wykupowania drogich karnetów na siłownię. To główna zaleta tej dyscypliny sportowej - jej dostępność. Jednak zastanówmy się, jakie są dokładnie zalety uprawiania sportu tego typu?

Bieganie świetnie poprawia układ sercowo-naczyniowy. Wykazano, że osoby, które biegały już 50 minut tygodniowo, o 30% mniej były narażone na śmierć z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Oprócz tego bieganie wzmacnia układ mięśniowo-szkieletowy, a także, tak jak każde ćwiczenie aerobowe, powoduje utratę wagi.

Amatorzy biegania lubią ten sport nie tylko ze względu na zbawienny wpływ na zdrowie fizyczne. Biegając na świeżym powietrzu możemy obcować z naturą, oczyścić umysł po ciężkim dniu, zrelaksować się oddychając świeżym powietrzem w lesie lub posłuchać ulubionej muzyki.

Kto powinien unikać biegania? Nie każdy powinien uprawiać sport tego typu. Biegać nie powinny osoby otyłe, cierpiące na choroby serca, a także skarżące się na problemy ze stawami. 

Ubezpieczenie a sport

Zastanawiasz się, czy powinieneś się ubezpieczyć? Każdy, kto uprawia sport powinien. Niezależnie od tego, czy to sport traktujesz jako hobby, czy uprawiasz go zawodowo lub wyczynowo. W każdej sytuacji może Cię przecież spotkać nieszczęśliwy wypadek, taki jak np. skręcona kostka, złamana noga. A takie sytuacje znacznie utrudniają codzienne funkcjonowanie i wiążą się z kosztami w postaci leczenia, nieraz bardzo skomplikowanego i kosztownego.

Na rynku jest wiele ciekawych ofert, przeznaczonych dla sportowców. Z reguły obejmują one pomoc w razie ulegnięcia nieszczęśliwemu wypadkowi. A ma on miejsce wtedy, kiedy nasz organizm lub zdrowie trwale się pogorszy w wyniku jakiejś nagłej sytuacji.

W ramach ubezpieczenia NNW sportowiec otrzyma odszkodowanie w razie nieszczęśliwego wypadku. A podczas treningu często o niego nietrudno. Dzięki polisie NNW będziesz mógł opłacić leczenie oraz rehabilitację.

ZAMÓW ROZMOWĘ
Z DORADCĄ

Niektóre towarzystwa oferujące polisy sportowe, zapewniają również tzw. assistance. Co to takiego? To dodatkowa pomoc, istotna szczególnie w przypadku nietypowej sytuacji. Nie zawsze jesteśmy w stanie zrobić zakupy, posprzątać. Niektóre ubezpieczenia assistance obejmują tego typu pomoc w momencie kryzysowym. Ubezpieczyciel zorganizuje Ci wizytę domową, a nawet opiekę nad dziećmi i zwierzętami, jeśli Ty nie możesz jej sprawować.

Kupując polisę NNW sport, zwróć uwagę na zakres ubezpieczenia i definicje uprawiania sportu. Czym innym będzie amatorskie uprawianie sportu, czym innym wyczynowe. Zupełnie inaczej definiuje się także sporty wysokiego ryzyka czy sporty ekstremalne - w tych przypadkach z reguły trzeba dokupować odpowiednie rozszerzenia do polisy.

Co ważne, niektóre ubezpieczenia sportowe obejmują także ubezpieczenie sprzętu sportowego. Sprzęt sportowy możemy ubezpieczyć także na przykład w ramach rozszerzenia polisy turystycznej. To istotne, gdy np. wybieramy się na narty i zainwestowaliśmy w drogi sprzęt. A jaki jest zakres terytorialny takiej polisy? Tutaj też trzeba przeczytać Ogólne Warunki Ubezpieczeniowe (OWU), by dowiedzieć się, czy ubezpieczenie sportowe będzie chronić nas na wycieczce w kraju, w Europie czy też w każdym kraju na świecie. 

Ubezpieczenie sportowe w CUK

Chcesz kupić polisę dla sportowca? Koniecznie zadzwoń na infolinię CUK lub odwiedź naszą placówkę. Porozmawiaj z naszym doradcą i wybierz ofertę idealną dla Ciebie!