Podróż po Europie to dla wielu motocyklistów sposób na spędzenie wakacyjnego urlopu. Jeśli przymierzasz się do wyprawy motocyklowej po Europie, zapraszamy do naszego artykułu, w którym piszemy m.in. co zabrać w podróż jednośladem po Europie i jakie kraje warto odwiedzić.
Jak zaplanować podróż motocyklową po Europie?
Najpierw zastanówmy się nad ważnymi kwestiami, które trzeba rozważyć przed rozpoczęciem podróży motocyklem po Europie.
Dobierz optymalny termin wycieczki
Pierwszy temat to czas wycieczki. Jeśli chcemy wybrać się do krajów skandynawskich lepiej zdecydować się na lato, kiedy to temperatura bardziej sprzyja takim wycieczkom. Z kolei wiosna i jesień odpowiednia będzie na zwiedzanie motocyklem południa Europy. Lepiej unikać podróży w te rejony w upalne lato – może to być naprawdę nieprzyjemne, a nawet niebezpieczne dla zdrowia.
Sprawdź stan techniczny maszyny
Bez względu na to, w którą stronę wybierasz się w podróż motocyklem po Europie, przed wyjazdem dobrze zadbaj o maszynę. Najlepiej odwiedź serwis motocyklowy, chyba że masz doświadczenie w samodzielnym doglądaniu jednośladu. Sprawdź stan opon, klocków hamulcowych czy poziom płynów eksploatacyjnych itd. Możesz pokusić się również o stworzenie listy serwisów motocyklowych, do których będziesz mógł oddać swój jednoślad, gdy przydarzy Ci się awaria na trasie. A już najlepiej wykupić ubezpieczenie assistance, które zapewni m.in. holowanie pojazdu do takiego punktu.
Zaplanuj budżet
Wybierając się w podróż motocyklem po Europie, zaplanuj dobrze budżet. Nawet, jeśli nastawiasz się na nocleg na polu namiotowym, weź pod uwagę, że czasem konieczna będzie wizyta w hotelu, gdy pogoda zaskoczy. Kolejna sprawa, o której wielu często zapomina, to płatne odcinki niektórych dróg. Na przykład będąc w Alpach, będziemy musieli przejechać przez przełęcze, co kosztować nas będzie ok. 10-25 Euro.
Nie zapomnij o ubezpieczeniu
Przed wyjazdem wykup ubezpieczenie motocykla na podróż po Europie. Pamiętaj, że samo obowiązkowe OC nie jest wystarczającym ubezpieczeniem motocykla na wyjazd. Polisę komunikacyjną warto rozszerzyć m.in. o ubezpieczenie bagażu, opon czy assistance i Zieloną Kartę. Jeśli zastanawiasz się, ile kosztować będzie polisa na Twój wyjazd, zapraszamy do naszego kalkulatora ubezpieczenia motocykla.
Co zabrać w podróż motocyklem po Europie?
By nie zapomnieć o niczym istotnym podczas takiej wycieczki, zróbmy listę rzeczy, które należy zabrać w podróż motocyklem po Europie. Oto najważniejsze elementy, które powinny znaleźć się w naszym bagażu:
- potwierdzenie wykupienia ubezpieczenia motocykla – chociaż w Polsce nie jest wymagane wożenie ze sobą odcinka potwierdzającego zawarcie umowy OC motocykla, to podczas kontroli policyjnej za granicą przyda się nam ono; wybierając się do krajów spoza Unii Europejskiej, przyda się nam również Zielona Karta;
- dowód rejestracyjny motocykla oraz potwierdzenie wykonania badania technicznego;
- dowód osobisty lub paszport, jeśli planujesz podróż do krajów, w których jest on wymagany (warto wykonać także ich kserokopie);
- prawo jazdy lub międzynarodowe prawo jazdy, jeśli wymagane jest w jakimś kraju, do którego planujesz wjechać;
- karta EKUZ i ubezpieczenie turystyczne oraz ubezpieczenie motocykla na wyjazd;
- karty płatnicze – najlepiej jest mieć dwie różne, np. Visa i Mastercard, w razie gdy w jakimś kraju problematyczne byłoby skorzystanie z jednej z nich;
- gotówka w walucie krajów, do których się wybierasz.
Nie zapominajmy także o kasku ochronnym i odpowiednim ubiorze, stroju motocyklowym dostosowanym do temperatury miejsca, w które się wybieramy. Must have podczas takiej podróży to także apteczka z niezbędnymi akcesoriami i leki typu środki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe czy w razie biegunki. Zabierzmy ze sobą także najpotrzebniejsze narzędzia przydatne przy ewentualnej naprawie naszego jednośladu oraz akcesoria typu opaski zaciskowe, smar do łańcucha czy taśma izolacyjna. Pozostałe rzeczy, które trzeba zabrać to oczywiście ubrania, kosmetyki i namiot, jeśli przewidujemy nocleg pod gołym niebem.
Dokąd jechać motocyklem w Europie?
Zastanawiasz się, jaką trasę wybrać na swoją podróż motocyklem po Europie? Oto najciekawsze i najbardziej popularne szlaki motocyklowe.
Droga Grossglockner Hochalpenstrasse w Alpach austriackich
To aż 48 km przepięknych widoków m.in. pastwisk czy ośnieżonych skał. Tamtejsze serpentyny zapewniają niesamowite doznania i pozwalają poczuć adrenalinę. Ostatecznym punktem tej drogi jest najwyższy szczyt Austrii, czyli Grossglockner (3798 m n.p.m.). I teraz ważna informacja, jeśli planujesz wyjazd w czerwcu! Mogą zdarzyć się tu w tym okresie naprawdę mocne opady śniegu, co będzie skutkowało zamknięciem trasy dla zwiedzających.
Przełęcz Stelvio (Passo del Stelvio) we włoskich Alpach
To kolejna trasa alpejska, tym razem po stronie włoskiej. Chociaż widoki nie są tu tak spektakularne, jak w przypadku Grossglockner Hochalpenstrasse, to warto się tu wybrać ze względu na możliwość wykonywania skomplikowanych manewrów na ostrych, ciasnych zakrętach. To najwyższa przejezdna droga we włoskich Alpach Wschodnich, a jej kulminacyjny punkt wznosi się 2757 m n.p.m. Ciekawostką jest, że przełęcz była brana pod uwagę jako miejsce pościgu samochodowego w jednym z filmów o Jamesie Bondzie.
Droga Transfogaraska w Rumunii
Teraz kolej na Trasę Transfogaraską, która znajduje się w Rumunii. Chociaż właściwa turystyczna jej część ma niecałe 100 km, to cała trasa liczy 151 km. Droga osiąga wysokość 2042 m n.p.m., a przecina główny grzbiet Gór Fogaraskich. Chociaż została wybudowana, by spełniać funkcję militarną, zapewniając możliwość szybkiego przemieszczenia się przez góry na wypadek napaści Sowietów, to teraz jest licznie odwiedzana przez turystów. A jest tu co podziwiać! Dla przejeżdżających przygotowano specjalne zatoczki, gdzie można do woli rozkoszować się widokami. Niewątpliwą atrakcją jest przejazd przez tunel nieopodal jeziora Bâlea. Na trasie możemy zwiedzać także Zamek Poenari czy zaporę na rzecze Ardżesz.
Transalpina w Rumunii
Ta najwyższa droga kołowa Rumunii, osiągająca na przełęczy Urdele wysokość 2145 m n.p.m. ma długość 148,2 km i przecina główny grzbiet gór Parâng. Na podstawie niektórych dokumentów można stwierdzić, że początki tzw. Transapliny sięgają nawet przełomu I i II wieku n.e. Jednak główną rozbudową zajęli się Niemcy w czasie I wojny światowej. Droga przeszła renowację na przełomie 2009-2012 r., a głównym jej celem było zastosowanie nawierzchni asfaltowej. Dzięki tej przebudowie możemy cieszyć się tutaj przejażdżkami turystycznym motocyklem.
Magistrala Adriatycka
Teraz pora na najdłuższą w Europie drogę widokową. Magistrala Jadrańska, inaczej zwana Magistralą Adriatycką, ma długość 1200 km i wiedzie przez 4 kraje. Startuje za Triestem, następnie przebiega przez Słowenię, Chorwację (tutaj znajduje się najdłuższy odcinek trasy, bo aż 600-kilometrowy), Bośnię i Hercegowinę, ponownie niewielką część Chorwacji z Dubrownikiem, a następnie Czarnogórę. Droga wiedzie wzdłuż Adriatyku, ale znajdziemy też odcinki nazywane diabelskim lub piekielnym traktem, znajdujące się wysoko w górach. Przejeżdżając Magistralą Adriatycką, motocyklisto, będziesz miał co zwiedzać!
Droga Wierzchołków we Francji
Droga Wierzchołków, a właściwie Route des Crêtes to trasa wokół Kanionu Verdon. Chociaż ma tylko 23 km, nie mogło zabraknąć jej na naszym zestawieniu propozycji kierunków podróży motocyklem po Europie. Trasa dostarcza emocji ze względu na wąską i dość niebezpieczną drogę, jednak widoki tutaj są naprawdę niezapomniane!
Trans Euro Trail
Jeśli planujesz dłuższą podróż motocyklem po Europie, a Twój jednoślad poradzi sobie z nieco bardziej wymagającym terenem, polecamy drogę Trans Euro Trail, która wzorowana jest na szlaku Trans America Trail. Łącznie ma 51 000 km i wiedzie przez aż 27 krajów! Możemy w ten sposób odwiedzić m.in. Norwegię, Hiszpanię, Grecję, czy Belgię, zwiedzając masę zabytków napotkanych po drodze. Choć zdarzają się trasy asfaltowe, szlak wiedzie raczej przez drogi o nawierzchni gruntowej.
Droga na Nordkapp
Interesuje Cię trasa motocyklowa w Skandynawii? Polecamy Drogę na Nordkapp, która swój początek ma w Olderfjord w Norwegii. Trasa na najbardziej wysunięty na północ punkt kontynentu ma długość 130 km. Po drodze zobaczymy fjordy, górskie pasma, będziemy mogli podziwiać widoki na ocean. Przygotujmy się na to, że pogoda potrafi tu być nieprzewidywalna – jednego dnia świeci słońce, a następnego pada śnieg. Jednak, jeśli warunki atmosferyczne Cię nie zrażają, naprawdę warto wybrać się w tę trasę.
Islandzka obwodnica
Rozpoczynająca się w Reykjaviku na Islandii obwodnica ma długość 1332 km, a pokonanie jej to jeden z najlepszych sposobów na poznanie uroków wyspy. Na Islandię dostaniemy się statkiem lub promem z Danii. Teraz zaczyna się prawdziwa przygoda… Islandia zachwyca dziką, surową przyrodą, przepięknymi widokami np. tym na wulkan Hverfell. Prawdziwym doznaniem jest zorza polarna, ale także kąpiel w tutejszych gorących źródłach.
FAQ:
- 1Jak ustawić motocykl w Google Maps?
Na urządzeniach mobilnych możemy wyznaczyć w Google Maps trasę dla skuterów i motocykli. To tzw. tryb motocyklowy, którego atutem jest m.in. podawanie tras bez zakazu wjazdu dla skuterów czy motocykli. Włącza się go następująco: najpierw wyszukujemy interesującą nas trasę, klikamy opcję „Trasa”, oznaczoną ikoną strzałki w prawo, a następnie wybieramy „Motocykl” i klikamy Rozpocznij.
- 2Czy można jeździć motocyklem po plaży?
Nie. Motocykl należy do pojazdów silnikowych, a wjazd taką maszyną na plażę jest zakazany. Takie samo prawo obowiązuje na innych terenach cennych przyrodniczo, czyli w lasach. Motocyklista, który pomimo zakazu wjedzie na plażę, może zostać ukarany przez policję mandatem w wysokości 500 zł. Jeśli dojdzie zaś do wycieku płynów eksploatacyjnych i dojdzie do skażenia wody, kara wzrośnie do 5 tys. zł.
Oceń artykuł