Strona www.cuk.pl wykorzystuje pliki cookies, które możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce cookies i prywatności.

2022-11-17

Obowiązkowe OC biura rachunkowego — co warto wiedzieć?

Jakie są warunki polisy, którą musi mieć biuro rachunkowe?

Obowiązkowe OC biura rachunkowego — co warto wiedzieć?

Każdy przedsiębiorca wykonujący działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych ma obowiązek ubezpieczyć je w zakresie OC. Działalność usługowa związana z prowadzeniem ksiąg rachunkowych musi posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Czy jednak taka polisa wystarczy? Jakie ubezpieczenie biura rachunkowego zapewnia odpowiednią ochronę? Na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy? Odpowiedzi na te i inne towarzyszące zagadnieniu pytania znajdziesz w tym artykule.

Czym jest i przed czym chroni polisa OC dla biura rachunkowego?

Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC dla biur rachunkowych spoczywa tylko na przedsiębiorcach prowadzących księgi rachunkowe w formie usług. Taka ochrona obejmuje szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Niezależnie od tego, czy powstały one w wyniku celowego działania, czy zaniechania.

Obowiązek ubezpieczenia OC dla biur rachunkowych powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym rozpoczęcie wykonywania usługowego prowadzenia ksiąg. Właściciel działalności zobligowany jest wtedy do zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Z jakiego powodu biuro rachunkowe musi posiadać OC? Przede wszystkim chroni ono właściciela przed odpowiedzialnością cywilną związaną ze szkodami wynikłymi wskutek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ryzyko popełnienia błędu skutkującego poważnymi konsekwencjami finansowymi jest bowiem w tym wypadku wyjątkowo wysokie. W grę wchodzi bardzo wiele obliczeń, a pomyłki zdarzają się nawet najbardziej doświadczonym księgowym.

Jeśli w Twojej codziennej pracy narażony jesteś na ryzyko, które niesie za sobą straty poniesione przez klientów czy pacjentów, wybierz OC zawodu. Dzięki niemu, nawet kiedy na moment stracisz czujność, będziesz mógł odsapnąć z ulgą.

Ubezpieczenie OC biura rachunkowego – najważniejszy obowiązek właściciela

Ubezpieczenie OC dla biura rachunkowego stanowi obowiązek, który reguluje ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Jaka jest kara za jego brak? Ustawa mówi o grzywnie, a nawet karze pozbawienia wolności do roku.

Suma ubezpieczenia OC biura rachunkowego została określona w rozporządzeniu Ministra Finansów na 10000 euro. Należy jednak pamiętać, że w razie szkody, ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie tylko do wysokości tej sumy. Na szczęście można ją zawsze zwiększyć, wykupując dobrowolną polisę OC. Sprawdź, jak ubezpieczyć działalność gospodarczą.

Pomijając kwestię obowiązkowego wykupienia polisy OC biura rachunkowego, takie ubezpieczenie jest po prostu wsparciem finansowym dla właściciela i księgowych, za których jest odpowiedzialny. Jeśli klient wyprowadzi roszczenia z tytułu np. błędu w rachunkach, przedsiębiorąca będzie mógł skorzystać z należnego mu odszkodowania.

Z obowiązku ubezpieczenia zwolnione są te biura rachunkowe, które prowadzą tylko podatkowe księgi przychodów i rozchodów oraz te, które wypełniają deklaracje podatkowe (o ile nie posiadają uprawnień, np. doradcy podatkowego). Mimo to mogą wykupić dobrowolne OC. Biuro rachunkowe, które prowadzi usługi, musi natomiast zawrzeć polisę przed rozpoczęciem działalności. Dotrzymanie terminu zawsze ma tu kluczowe znaczenie.

Co obejmuje ubezpieczenie OC biura rachunkowego?

Zawód księgowego obarczony jest dużym ryzykiem. Jednak dzięki obowiązkowemu ubezpieczeniu OC biuro rachunkowe w większości przypadków nie poniesie konsekwencji finansowych w razie popełnienia błędu przez pracowników. Jeśli klient udowodni, że zaistniał związek między szkodą a pracą księgowego, towarzystwo wypłaci roszczenie w ramach obowiązkowej polisy. Jest to także typowy przykład OC zawodowego, o którym więcej piszemy w tej poradzie: Sprawdź, czym jest OC zawodu i kto musi je kupić.

Podstawowym pytaniem przed wykupieniem ubezpieczenia OC biura rachunkowego jest to, co obejmuje taka polisa. Przede wszystkim szkody, które powstaną w następstwie działania lub zaniechania w związku ze świadczonymi przez biuro usługami prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jeśli Ty, jako właściciel lub Twój pracownik popełnicie błąd, a Wasz klient skieruje taką sprawę na drogę sądową, ewentualne odszkodowanie zostanie wypłacone z polisy OC.

Ubezpieczenie dla biura rachunkowego może obejmować za opłatą dodatkowej składki:

  • nadwyżkowe ubezpieczenie OC dla biur rachunkowych,
  • ubezpieczenie czynności doradztwa podatkowego,
  • kadry i płace (obliczanie wynagrodzeń, składek ZUS i US oraz dofinansowań).

Czego nie obejmuje podstawowe OC biura rachunkowego?

Praca w biurze rachunkowym wiąże się z różnego rodzaju ryzykiem, które nie zawsze zabezpieczone jest w ramach obowiązkowej polisy OC biura rachunkowego. Do takich działań należą m.in. czynności kadrowo-płacowe (obliczanie wynagrodzeń, składek ZUS, US, dofinansowań) czy doradztwo podatkowe (prowadzenie ksiąg podatkowych, sporządzanie zeznań i deklaracji).

Niestety obowiązkowa polisa OC przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie obejmuje np. ryzyk cybernetycznych. W dobie rozwoju internetu na rynku pojawia się wiele firm, które przetwarzają dane osobowe. Zapewnienie bezpieczeństwa w tym zakresie to priorytet – utrata lub wyciek danych może bowiem wiązać się z ogromnymi stratami finansowymi.

Reasumując, podstawowe OC biura rachunkowego obejmuje pewną ochroną błędy powstałe wyłącznie na skutek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Warto więc zadbać o odpowiednie rozszerzenie polisy – np. o ryzyka cybernetyczne.

Dobrowolna polisa OC biura rachunkowego a suma gwarancyjna

W razie sytuacji, o których mowa w poprzednim akapicie, biuro rachunkowe nie musi pokrywać odszkodowania z własnej kieszeni. Towarzystwa umożliwiają ubezpieczenie dodatkowych ryzyk, na które narażeni są właściciele i pracownicy. Takie szkody pokrywa tak zwana dobrowolna polisa OC biur rachunkowych.

W tym wypadku możesz również zdecydować się na ubezpieczenie nadwyżkowe. W ramach ochrony dla prowadzenia biura rachunkowego ustawowa minimalna suma gwarancyjna na rok 2022 wynosi 10 000 euro. Jednak nie zawsze może być ona wystarczająca.

Jeśli Twoi klienci stanowią duże przedsiębiorstwa, ich roszczenia powstałe w wyniku popełnienia błędu mogą być znacznie wyższe niż to, które zabezpiecza obowiązkowa polisa OC. Tutaj z pomocą przychodzi właśnie ubezpieczenie nadwyżkowe — możesz indywidualnie dobrać sumę gwarancyjną.

Polisa OC dla Twojego biura – zadbaj o ubezpieczenie działalności

Kupując OC dla biura rachunkowego, zauważysz, że jego cena może się różnić w poszczególnych towarzystwach, mimo iż jego zakres określa rozporządzenie, więc jest taki sam u każdego ubezpieczyciela.

Warto jednak wiedzieć, że OC dla biura rachunkowego można rozszerzyć o istotne dodatki. Jest to szczególnie istotne i warte rozważenia, jeśli wykonujesz usługi uproszczonej księgowości, kadr i płac lub inne czynności doradztwa podatkowego. Co powinno zawierać ubezpieczenie OC firmy? Zwróć uwagę, czy obejmuje swoim zakresem odpowiedzialność cywilną, utracone korzyści i wszelkie straty (zgodnie z umową), koszty wynagrodzenia rzeczoznawców i obrony sądowej, a także szkody będące następstwem wypadku lub działaniem podwykonawców.

Pamiętaj, że wszystkie ważne informacje dotyczące polisy OC dla biura rachunkowego znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Koniecznie też zapoznaj się z tak zwanymi wyłączeniami odpowiedzialności, czyli listą szkód, za które firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania osobie trzeciej. Są one bardzo istotne dla obu stron.

Zawsze warto porównywać też polisy OC dla biura rachunkowego od różnych towarzystw – skontaktuj się doradcą CUK, by wybrać najlepszą ofertę spośród wielu znanych ubezpieczycieli, takich jak PZU czy Generali. Nasi doradcy dopasują ubezpieczenie do Twoich potrzeb. Wypełnij formularz na stronie, pozostaw kontakt, a zadzwonimy w dogodnym dla Ciebie terminie.

Poszukujesz OC dla biura rachunkowego? – sprawdź ofertę CUK!

Jeśli prowadzisz usługowo pełne księgi i poszukujesz obowiązkowego ubezpieczenia OC biura rachunkowego, skorzystaj z propozycji CUK – czekają na Ciebie najlepsze bieżące oferty od wiodących towarzystw ubezpieczeniowych. Chcesz zapytać o polisę OC zawodowego osobiście? Porozmawiaj z doradcą w najbliższej placówce stacjonarnej CUK lub zadzwoń na naszą infolinię. Pomożemy Ci znaleźć najlepiej dopasowaną do potrzeb polisę OC biura rachunkowego i inne potrzebne ubezpieczenia. Zapraszamy do kontaktu!

Oceń artykuł

5
(1)